X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Outline to znany, choć wciąż niedoceniany – szczególnie w Polsce – producent systemów nagłośnieniowych wysokiej klasy. Jego flagowy system line array, GTO, zdołał podbić serce niejednego właściciela firmy nagłośnieniowej czy rentalowej na świecie i niejednego realizatora dźwięku. Do tego grona zalicza się niewątpliwie Jurek „Gigant” Taborowski, posiadacz jednego z największych w Europie systemów GTO, jak i produktów firmy Outline w ogóle (firma GigantSound-Letus oprócz systemu GTO dysponuje sporą liczbą modułów GTO C-12 i Mantas 28 oraz subasów DBS 18-2).
W tym roku w ofercie włoskiej firmy pojawił się jednak nowy system, następca cieszącego się sporym powodzeniem Butterfly’a (który jest również w Polsce, w Filharmonii Kaszubskiej). Mowa o systemie Superfly, który swoją światową premierę miał na targach Prolight + Sound we Frankfurcie, a „chwilę” później, bo jeszcze w kwietniu, zaprezentowany został w Polsce, na swojej pierwszej europejskiej prezentacji podczas Outline Day 2018. Wydarzeniu temu, a w szczególności jego głównemu bohaterowi, poświęcimy kilka zdań w tym artykule.
Superfly to w pełni aktywna, czterokanałowa konstrukcja, do napędzania której dedykowane są wzmacniacze z DSP X8 firmy Powersoft. Zasadniczo zestaw jest trójdrożny (HF-MF-LF), jednak dwa wysokowydajne 10-calowe przetwornik sekcji LF są zasilane każdy osobno, z osobnej końcówki mocy, co znacząco poprawia wydajność w zakresie niskich częstotliwości w porównaniu do poprzednika, czyli systemu Butterfly. Pojedynczy moduł systemu Superfly pracuje w paśmie 50 Hz-20 kHz i jest w stanie wytworzyć SPL równy 143 dB (w polu swobodnym, w odległości 1 m, zasilany sygnałem o współczynniku szczytu 10 dB).
Sekcje średnio- i wysokotonowa zbudowane są w oparciu o dwa przetworniki 8-calowe (MF) oraz pojedynczy driver ciśnieniowy 3” (HF), „żywcem wyjęte” z zestawów z flagowej serii GTO. Oczywiście przetwornik wysokotonowy współpracuje z opatentowanym falowodem DPRWG, odpowiadającym za wytworzenie koherentnej fali w zakresie pracy drivera.
Superfly na swoją pierwszą europejską prezentację zawitał do Polski, tuż po światowej premierze na targach Prolight + Sound we Franfurcie.
Pomimo tego, że system zawiera technologie znane z innych produktów firmy Outline, został on stworzony przy użyciu prawdziwie zintegrowanego systemowo podejścia do tego tematu. Będąc od samego początku przeznaczonym do współpracy ze wzmacniaczami X8, riging systemu Superfly został zoptymalizowany do możliwe jak najprostszego jego użycia, przy wykorzystaniu minimum „zasobów ludzkich” i czasu ich pracy. Moduły systemu Superfly oferują 90-stopniową dyspersję w płaszczyźnie horyzontalnej, która w wielu przypadkach będzie eliminować konieczność stosowania dodatkowych systemów „dopełniających” (czyli tzw. „fillów” – outfilla, frontfilla czy infilla). Tam, gdzie będą one jednak wymagane, Superfly będzie łatwo integrować się z innymi systemami Outline – na przykład 120-stopniowa dyspersja w horyzoncie modułu Mantas 28 sprawi, że będzie on idealnym downfillem/outfillem dla Superfly’a, ponieważ nie tylko korzysta z tego samego osprzętu, ale również współdzieli koncepcję Seamless Baffle, zapewniającą doskonałą kompatybilność akustyczną.
Pomimo dość istotnej poprawy wydajności w stosunku do Butterfly’a, Superfly waży 38 kg, czyli tylko nieco więcej od swojego poprzednika. Zostało to osiągnięte dzięki unikalnej konstrukcji strukturalnej, która jest możliwa dzięki zaawansowanym technologiom techniki wytwarzania w supernowoczesnej stolarni Outline’a. Dzięki połączeniu innowacyjnych technik produkcyjnych, najnowocześniejszych zautomatyzowanych maszyn i wiedzy, firma może teraz produkować cieńsze, lżejsze panele o niemal dowolnym kształcie, które charakteryzują się integralnością strukturalną znacznie cięższych komponentów.
Pomimo zupełnie nowej konstrukcji obudowy Superfly integruje się akustycznie z innym systemami line array Outline’a, w tym z flagowymi modułami z rodziny GTO. Ma również identyczną konstrukcję riggingu i akcesoria z modułem Mantas 28, dzięki czemu jest to doskonała opcja dla tych użytkowników, którzy mają już w swoich zasobach magazynowych te moduły i z nich korzystają. Hardware Superfly’a pozwala na kątowanie poszczególnych modułów względem siebie w zakresie od 0 do 7,5 stopnia, z krokiem co 0,5 stopnia – plus dodatkowa, „bonusowa” pozycja 0,25 stopnia. Ta sama co w Mantasie, superlekka (tylko 21 kg) rama jest również częścią riggingu, pozwalając na podwieszenie do niej do 16 modułów systemu Superfly.
Superfly to w pełni aktywna, czterokanałowa konstrukcja, do napędzania której dedykowane są wzmacniacze z DSP X8 firmy Powersoft.
Podobnie jak w przypadku pozostałych systemów Outline’a, Superfly można dowolnie łączyć z innymi produktami tego producenta, tworząc adekwatne do potrzeb systemy nagłośnieniowe. Przykładem elastycznego i wydajnego systemu, który poradzi sobie z wieloma sytuacjami – nie tylko w pomieszczeniach, ale również i plenerach – jest konfiguracja składająca się z dwunastu Superfly i ośmiu subwooferów DBS 18-2 (lub ośmiu subwooferów 218) na stronę, zasilana tylko trzema wzmacniaczami X8 – przy czym nadal do dyspozycji pozostają cztery kanały dla innych stref, takich jak frontfill, outfill, dodatkowe subwoofery lub nawet do obsługi odsłuchów na scenie.
Oczywiście Superfly jest w pełni kompatybilny z oprogramowaniem Openarray, służącym do projektowania konfiguracji i predykcji systemów nagłośnieniowych firmy Outline.
Wydarzenie miało miejsce 18 kwietnia w Łodzi, w Klubie Wytwórnia, który już powili staje się „żelaznym” miejscem na różnego rodzaju prezentacje sprzętowe, szczególnie – z uwagi na dobrą akustykę – systemów nagłośnieniowych. Spotkanie rozpoczął, witając przybyłych, Piotr Ługowski, prezes firmy MBS PRO, będącej przedstawicielem Outline’a w Polsce, który również czasami wcielał się w rolę tłumacza. Gośćmi z Outlinea’a byli Fernando Rey Mendez – pełniący w Outline funkcję Newton Product Specialist – który prezentował nowy procesor Newton (opisywaliśmy go w LSI w ubiegłym miesiącu) oraz Vincent „Vinnie” Perreux – piastujący we włoskiej firmie trudne do zapamiętania stanowisko „Worldwide Technical Support, Application Engineer and GTO Network Manager” – który prezentował Superfly’a. Oprócz tego przybyli do Wytwórni mogli zapoznać się z zestawami głośnikowymi Outline VEGAS CX, superkompaktowym systemem liniowym EIDOS oraz estradowymi monitorami podłogowymi. Nie zabrakło też czegoś dla ciała – w postaci włoskiego, smakowitego lunchu – oraz dla ducha, a w zasadzie dla ucha. Pod tym ostatnim krył się występ na żywo bardzo zacnie grającego zespołu, oczywiście nagłośnionego za pomocą systemu Superfly (za konsoletą, SSL Live L500, stanął Piotr Taraszkiewicz). Na zakończenie zaś odbyło się losowanie niespodzianek – biletów na koncert The Australian Pink Floyd Show, w katowickim Spodku, którego całą trasę koncertową obsługuje oczywiście system Outline Superfly.
Superfly’a można było posłuchać nie tylko z odtwarzanych, gotowych nagrań, ale również „w boju”, podczas nagłośnionego przezeń występu muzycznego na żywo.
Cóż można rzec na koniec? Chyba to, że na mocno zatłoczonym rynku systemów koncertowych pojawił się nowy, mocny gracz, który w kategorii średnioformatowych systemów line array może sporo namieszać. Mamy też nadzieję, że nie tylko na świecie, czy w Europie, ale również na naszym polskim rynku. Czekamy więc na Superfly’a w Polsce, już nie jako „demo set”, ale system pracujący na co dzień na koncertach w naszym kraju. Może nawet jeszcze w tym sezonie koncertowym!