Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Lightschool: GDTF - Przyszłość standardu bibliotek urządzeń oświetleniowych

2020-03-10
Lightschool: GDTF - Przyszłość standardu bibliotek urządzeń oświetleniowych

Zapewne każdy, kto miał okazję pracować z inteligentnymi oprawami oświetleniowymi, prędzej czy później trafił na problem związany z ich sterowaniem, a konkretniej z niezgodnością bibliotek w stole oświetleniowym z kanałami DMX obsługiwanymi przez urządzenie. Dzieje się tak poniekąd za sprawą bardzo dużej rozbieżności danych wśród różnych producentów urządzeń oraz braku kompatybilności pomiędzy konsoletami oświetleniowymi i programami do wizualizacji od różnych producentów. Ten problem ma za zadanie rozwiązać wprowadzenie nowego otwartego standardu formatu pliku bibliotek urządzeń do konsolet i programów do wizualizacji zwanego w General Device Type Format, czyli w skrócie GDTF.

Aby poznać znaczenie formatu GDTF oraz zrozumieć, dlaczego tak właściwie powstał, należy odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań.

PO PIERWSZE: CZYM JEST GDTF?

General Device Type Format (z angielskiego: ogólny format typu urządzenia) to format pliku używany do opisywania urządzeń branży rozrywkowej. Pozwala on określić geometrię i sposób reakcji na sygnał sterujący DMX. Plik GDTF składa się z pliku XML zawierającego opis i kilka plików dodatkowych, takich jak dane geometrii i gobo. Format danych 3D to ogólnie dostępny 3DS, natomiast dla obrazów jest to PNG. Wszystkie te pliki są dołączane do archiwum ZIP. Z pojęciem GDTF wiąże się też MVR, czyli My Virtual Rig. Jest to niejako kompilacja wszystkich danych dotyczących danego projektu: od geometrii i ustawienia elementów, po same pliki GDTF wszystkich urządzeń. Plik .mvr podobnie jak przy GDTF jest archiwum bez kompresji zawierającym pliki XML, 3ds oraz GDTF określające daną scenę i umożliwiające jej przesył  pomiędzy różnymi programami.

General Device Type Format to format pliku używany do opisywania urządzeń branży rozrywkowej.

PO DRUGIE: KTO STWORZYŁ GDTF I W JAKIM CELU?

GDTF został pierwotnie stworzony i opracowany wspólnie przez MA Lighting, Robe i Vectorworks, tak więc przy jego powstawaniu brali udział twórcy: systemu sterowania, urządzeń oświetleniowych oraz programu do projektowania 3D. Format pliku został opracowany jako otwarty standard, a producenci zaangażowani w projektowanie i produkcję urządzeń dla branży rozrywkowej są mile widziani, aby uczestniczyć we wspieraniu GDTF. Grupa GDTF wspólnie opracowała standard GDTF w celu stworzenia zunifikowanej definicji wymiany danych niezbędnych do obsługi inteligentnych opraw oświetleniowych. Ten ujednolicony standard zapewnia spójny i niezawodny sposób dostosowania nowych instalacji i urządzeń w branży oświetleniowej. GDTF to niewątpliwa korzyść dla producentów, klientów i użytkowników systemów sterowania oświetleniem, systemów CAD i pre-wizualizacji. Dzięki GDTF narzędzia, których używają do wykonywania swoich zadań, będą działać bez potrzeby zaawansowanej wiedzy informatycznej.

PO TRZECIE: JAK MOŻNA SIĘ ZAANGAŻOWAĆ ORAZ DOWIEDZIEĆ WIĘCEJ O GDTF?

GDTF, będąc otwartym standardem, udostępnia nieodpłatnie całą bibliotekę stworzonych już plików oraz program online do ich tworzenia (tzw. builder) na stronie gdtf-share.com. Za pomocą tego programu każdy może stworzyć plik GDTF do swoich celów, jak również wysłać go do ogólnodostępnej bazy. Dla początkujących został przygotowany film instruktażowy prowadzący krok po kroku przez poszczególne etapy tworzenia pliku.  Największa zaleta tego programu to fakt, że działa on w pełnej wersji w oknie przeglądarki, więc nie trzeba nic instalować na komputerze aby tworzyć pliki GDTF.

GDTF pozwala określić geometrię i sposób reakcji na sygnał sterujący DMX.

Na chwilę obecną, aby skorzystać z dobrodziejstw tego nowego i uniwersalnego standardu należy używać rozwiązań producentów, którzy współtworzyli GDTF czyli MA Lighting, Robe i Vectorworks, niemniej jednak wiele innych firm pracuje nad jego implementacją, a są to między innymi ClayPaky, ADB, Avolites, Robert Juliat, Ayrton, ETC czy SGM. Więc w niedalekiej przyszłości powinien być to szeroko wykorzystywany standard. Większość producentów na minionych targach PL&S 2019 miała na swoim stoisku informację, że wspiera standard GDTF, więc jego implementacja może nastąpić znacznie szybciej niż dyktuje instynkt. Jak pokazuje historia standard RDM, który w opisie przesyłu DMX był niemalże od początku, dopiero niedawno trafił do rzeczywistego użytku i jest wpierany przez większość producentów, można jedynie mieć nadzieję, że taki los nie spotka standardu GDTF. Otwarty i wszechobecny standard GDTF – ta poniekąd utopijna wizja przyszłości, w której wszystkie urządzenia do sterowania i programy do wizualizacji będą się komunikowały bezproblemowo – nie nastąpi oczywiście jutro, czy pojutrze. Jest to pewien proces, który potrwa nieco dłużej niż byśmy chcieli, ale najważniejsze, że pierwsze kroki zostały już poczynione. Należy mimo wszystko oczekiwać, że coraz więcej producentów i użytkowników będzie aktywnie współtworzyło tą otwartą bibliotekę, z której już niedługo będziemy mogli wszyscy korzystać.

Dokumentację techniczną, przykładowe pliki i więcej informacji o formacie GDTF można znaleźć na stronie: gdtf-share.com/wiki.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje