Electro-Voice RE3 - System bezprzewodowy

2020-03-03

Zdarza mi się oglądać program telewizyjny, w którym znani ludzie wcielają się w światowych artystów. Niejednokrotnie przychodzi im zmagać się na scenie z mikrofonem przewodowym. Coś takiego, powiecie, co ten gość wypisuje? A tak, taka jest prawda, że dziś poruszanie się po profesjonalnej scenie z mikrofonem na przysłowiowym drucie staje się sztuką z powodu braku praktyki.

Korzystanie z systemów bezprzewodowych – co obecnie praktycznie jest normą – nie tylko ułatwia życie technice, ale również pozwala na poruszanie się po całej scenie (a często też i poza nią) wokalistom, na niczym nieskrępowaną grę na instrumentach, jak i przeżywanie uniesień oratorskich mówcom. Kolejni producenci oddają w nasze ręce systemy bezprzewodowe, które nie tylko stają się alternatywą, ale wręcz zaczynają powoli wypierać konwencjonalne mikrofony czy odsłuchy sceniczne. Również znana wszystkim firma Electro-Voice umieściła w swojej ofercie produktowej system bezprzewodowy o symbolu

RE3

System bezprzewodowy RE3 może występować w zestawie z nadajnikiem bodypack lub handheld. Do testów dostarczono system z nadajnikiem typu handheld. Zestaw taki może być wyposażony w pięć rodzajów kapsuł. Trzy kapsuły są konstrukcjami dynamicznymi, zaś dwie pozostałe są nowymi przetwornikami pojemnościowymi.

NADAJNIK HANDHELD RE3-HHT

wykonany jest w typowej mikrofonowej formie, z anteną w dolnej części obudowy. Obudowa wykonana jest ze stopu lekkiego, lakierowanego na czarny matowy kolor. Kapsuła jest elementem wymiennym, instalowanym w nadajniku za pośrednictwem gwintu. Wewnątrz rękojeści umieszczony jest pojemnik baterii zasilających, mieszczący dwie baterie typu AA. W dolnej części znajduje się duży podświetlany na żółto wyświetlacz LCD. Na pierścieniu wyświetlacza znajduje się również niewielki otwór, pod którym kryje się port synchronizacji nadajnika z odbiornikiem. Poniżej niego zainstalowano antenę nadawczą oraz schowane pod przesuwaną klapką trzy przyciski, pozwalające na dokonywanie zmian w ustawieniach nadajnika. Wyłącznik zasilania nadajnika jest bardzo niewielkich rozmiarów i umieszczony w trudno dostępnym miejscu, co zapobiega tak przypadkowemu wyłączeniu urządzenia, jak i wyciszeniu go – wyłącznik ten pełni bowiem jednocześnie funkcję MUTE.

Obudowa nadajnika wykonana jest ze stopu lekkiego, lakierowanego na czarny matowy kolor.

Połączenie kapsuły oraz nadajnika realizowane jest przez trzy amortyzowane złocone piny. Kapsuła mikrofonu jest nierozbieralna, przez co nie można wymyć gąbki zmniejszającej zakłócenia typu pop. Kapsuła dostarczona w zestawie to konstrukcja dynamiczna ND86, o charakterystyce superkardioidalnej, oparta na magnesie neodymowym. Producent podaje że membrana jest dużej średnicy, a całość ustroju jest miękko zamocowana w obudowie, celem zminimalizowania zakłóceń pochodzących od obudowy. Podaje również, że przetwornik wyposażony jest w cewkę humbacking, co zmniejsza podatność na zakłócenia elektromagnetyczne. Tego zweryfikować nie można, bez zaglądnięcia do wewnątrz. Co istotne producent nie podaje danych na temat układu elektronicznego zamontowanego w kapsule. Nie działa ona bowiem bez dostarczenia niej, zasilania w zakresie od 4 do 8 V DC.  

Kapsuła dostarczona w zestawie to konstrukcja dynamiczna ND86, o charakterystyce superkardioidalnej, oparta na magnesie neodymowym.

Nadajnik można wyposażyć w akumulatory zasilające NiMH. Producent umieścił w swojej ofercie opcjonalną stację ładującą. Piny kontaktowe ładowania akumulatora umieszczone są obok wyłącznika zasilania nadajnika. Nadajnik dysponuje mocą RF 50 mW, która może być ograniczona z pozycji menu do 10 mW. Na wyświetlaczu znajdują się ikony: nastawionej mocy nadajnika, częstotliwości pracy nadajnika, automatycznego wyłączenia się nadajnika, uruchomienia funkcji MUTE oraz stanu naładowania baterii zasilających. Wyświetlacz jest czytelny, zaś jego podświetlenie, które jeszcze tą czytelność zwiększa, wyłącza się po 4 sek. Oczywiście załącza się przy wyborze dowolnej funkcji. Menu nadajnika pozwala na ręczną nastawę częstotliwości pracy lub wyboru jednego z przygotowanych kanałów pogrupowanych w ośmiu grupach, po 22 kanały każda. Można zmienić czułość mikrofonu, przełączyć moc nadawania, załączyć funkcję automatycznego wyłączenia się nadajnika po czasie jednej, dziesięciu lub trzydziestu minut oraz zablokować możliwość przypadkowego naciśnięcia przycisków. Widać że nadajnik wyposażony jest w jedynie istotne nastawy, co w połączeniu z łączem synchronizacji daje bardzo proste w obsłudze urządzenie. Nieodzownym elementem systemu bezprzewodowego jest oczywiście

ODBIORNIK RE3-RX

Jest on umieszczony w obudowie o wysokość 1U i połowie szerokości typowej skrzyni rack. W zestawie dołączono uszy stalowe lakierowane na czarny matowy kolor, które pozwalają na zamontowanie odbiornika w skrzyni rack oraz opcjonalne przeniesienie anten na przedni panel. Przód obudowy wykonano z tworzywa sztucznego, również w kolorze czarnym. Znajdują się na nim wszystkie elementy regulacyjne odbiornika: przycisk synchronizacji, przycisk skanowania pasma, siedmiopunktowy wskaźnik LED sygnału RF oraz taki sam sygnału AF, podświetlany wyświetlacz LCD, trzy przyciski nawigacji i wyboru funkcji w menu oraz wyłącznik zasilania, a także emiter sygnału synchronizacji odbiornika z nadajnikiem. Na tylnej ściance znajdują się klasycznie wszystkie gniazda odbiornika. RE3-RX jest odbiornikiem pracującym w systemie diversity co oznacza, że dwie anteny, których gniazda umieszczone są również na tylnej ściance obudowy, pracują na jednym wspólnym torze odbiorczym. Wybierana jest jedynie dynamicznie antena, której sygnał jest w danej chwili mocniejszy. System RE3 pracuje w paśmie UHF, stąd anteny odbiorcze są dosyć długie.

Z przodu odbiornika znajdują się wszystkie elementy regulacyjne.

Na tylnym panelu znajduje się symetryczne wyjście XLR oraz niesymetryczne jack ¼”. Odbiornik zasilany jest za pośrednictwem zasilacza wtyczkowego 12 V DC, którego gniazdo również znajduje się na tylnej płycie odbiornika. Menu RE3-RX pozwala na wybór sposobu skanowania pasma, ręczny wybór częstotliwości, wybór grupy i kanału, nastawienie czułości funkcji squelch, przygotowanie zestawu funkcji do synchronizacji nadajnika, zmianę głośności wyjściowej, zmianę czułości wyjścia z mikrofonowej na liniową, załączenie zasilania wzmacniacza antenowego oraz nastawę blokady przycisków. Enigmatycznie może brzmieć „przygotowanie funkcji do synchronizacji nadajnika”. Otóż chodzi o funkcję Mic Config, w której można przygotować następujące parametry: czułość mikrofonu nadajnika, załączenie tłumika przedwzmacniacza nadajnika, nastawienie mocy wyjściowej, funkcję automatycznego wyłączania, blokadę klawiszy oraz można wybrać sposób wyświetlania wybranego kanału RF jako grupa i kanał lub jako częstotliwość. Tak przygotowane parametry można wysłać do nadajnika podczas synchronizacji, co oszczędza czas konfiguracji systemu i uwalnia nas od klikania w menu nadajnika.

Na tylnym panelu znajduje się symetryczne wyjście XLR oraz niesymetryczne jack ¼”, gniazda BNC anten oraz zasilacza wtyczkowego.

Na wyświetlaczu odbiornika obrazowana jest jednocześnie wybrana grupa i kanał oraz jego częstotliwość. Znajduje się tam również ikona aktualnie aktywnej anteny, poziomu głośności wyjścia, uruchomienia funkcji MUTE, poziomu baterii zasilającej nadajnik oraz uruchomienia funkcji blokady przycisków. Na układ elektroniczny odbiornika RE3-RX składają się dwie płytki drukowane, w przeważającej części zmontowane z elementów SMD. Jedna to płytka zasilania, układów audio, sterowania antenami oraz układu w.cz. Na drugiej płytce znajdują się przełączniki, diody LED oraz wyświetlacz, zaś z drugiej strony mikroprocesor sterujący. Z racji tego, że układy połączone są ze sobą taśmą wieloprzewodową, wnętrze urządzenia cechuje porządek i przemyślenie konstrukcji.   

OBSŁUGA RE3

systemu RE3 jest bardzo prosta. Nawigacja w menu tak nadajnika, jak i odbiornika za pomocą trzech przycisków, jest bardzo intuicyjna. Na wyświetlaczu odbiornika pojawiają się komunikaty co nacisnąć, aby zmienić czy zapisać zmianę funkcji, co dodatkowo upraszcza obsługę. Należy zwrócić uwagę na wcześniej opisaną funkcję w MENU odbiornika, przygotowującą zestaw funkcji Mic Config. Należy pamiętać, że nadpisuje ona ustawienia nadajnika, przy każdej synchronizacji. Czyli jeżeli dla przykładu wybraliśmy w nadajniku dużą moc, zaś w zestawie funkcji Mic Config odbiornika nastawiona będzie mała moc, to wraz z synchronizacją częstotliwości urządzeń, w nadajniku załączona będzie mała moc i praktyczny zasięg systemu mocno spadnie. Brzmienie kapsuły jest bardzo przyjemne w odsłuchu. Nie brak tutaj niskich częstotliwości, a jednocześnie brzmienie wokalu jest wyraziste i wierne. Bez zastrzeżeń działa również tłumienie niepożądanych dźwięków pochodzących od obudowy, co powoduje, że w zasadzie nie słychać zakłóceń od chwytu dłonią.

Wewnątrz rękojeści umieszczony jest pojemnik baterii zasilających, mieszczący dwie baterie typu AA.

Zasięgu do zbyt porażających zaliczyć raczej nie można. Przy nastawionej dużej mocy nadajnika przeszkody terenowe niewiele wpływają na stabilność połączenia, a pewny zasięg - czyli niezależny od tego czy anteny się widzą, czy nie – to około 90 m. Absolutnie maksymalny zasięg bez przeszkód to około 130 m. Przy wyborze małej mocy przeszkody – w postaci ścian czy nawet drzew – stanowią spory problem, jeżeli chodzi o utrzymanie stabilnego połączenia, a maksymalny zasięg systemu spada do około 60 m. Trzeba zwrócić uwagę na to, co wskazuje wskaźnik mocy sygnału RF. W praktyce jeśli świecą dwie najniższe diody, to dźwięk się urywa. Funkcja squelch działa skutecznie. System przy najmniej restrykcyjnym jej ustawieniu wchodzi w zerwanie z symbolicznym, krótkim szumem, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem ze względu na słuchaczy. Można powiedzieć, że jeżeli będziemy mieć wszystkie zielone diody RF załączone, to działanie systemu RE3 będzie stabilne.   

REASUMUJĄC

Na rynku systemów bezprzewodowych pojawiła się seria urządzeń RE3 znanego i uznanego producenta sprzętu, jakim jest Electro-Voice. System charakteryzuje estetyczny, zachowawczy, bo czarny, design, a z racji zastosowanych materiałów, duża solidność i odporność mechaniczna. Pewnym kłopotem może być brak możliwości zachowania higieny kapsuły, ale jednocześnie producent ma w swojej ofercie osłony anty pop, które oczywiście można wymyć. Co najistotniejsze system świetnie i wiernie brzmi z testowaną kapsułą ND86. Jest niezwykle odporny na zakłócenia zewnętrzne.

W obudowie anteny nadawczej schowane pod przesuwaną klapką są trzy przyciski, pozwalające na dokonywanie zmian w ustawieniach nadajnika.

W mojej ocenie RE3 może być świetnym rozwiązaniem dla osobistego nagłośnienia, tak wokalisty, jak i instrumentalisty. W niewielkich pomieszczeniach czy salach audytoryjnych bez problemu można pracować przy niskiej mocy nadajnika. Na pewno starałbym się utrzymać widzenie się anten, czyli unikał przypadku, w którym nadajnik jest w grupie ludzi np. pochód uliczny. Reasumując, RE3 sprawdzi się we wszelakich działaniach scenicznych, zaś nie polecałbym zestawu w aplikacjach z dużą ilością przeszkód, połączonych z dużą odległością nadajnika i odbiornika. Nie bez znaczenia jest intuicyjna, prosta obsługa systemu, oraz ilość dostępnych opcjonalnych akcesoriów, przygotowanych przez producenta.  

Więcej informacji o prezentowanym systemie oraz innych produktach firmy Electro-Voice na stronie producenta: www.electrovoice.com oraz polskiego dystrybutora: www.audioplus.pl.    

Informacje:

Nadajnik RE3-HHT



Zakres częst.: UHF 488-524 MHz
Moc nadajnika: 10/50 mW
Stabilność RF: +/-10 kHz
Modulacja: FM
Zasilanie: 2 x AA 1,5 V
Wymiary: 191 x f37 mm
Waga: 346 g

Odbiornik RE3-RX



Pasmo przenoszenia: 51 Hz-16 kHz (HHT)
Częstotl. synchronizacji: 40 kHz
Stosunek syg/szum: > 100 dB(A)
Zniekształcenia (THD): <0,6%/1 kHz
Zasilanie: 12 VDC, 500 mA
Wymiary: 210 x 44 x 175 mm
Waga: 1,23 kg

Kapsuła ND86-RC3



Pasmo przenoszenia (blisko): 30 Hz-17 kHz
Pasmo przenoszenia (dalej): 70 Hz-17 kHz
Typ przetwornika: dynamiczny, magnes neodymowy
Czułość: 5,6 mV/Pa
Max SPL: 134,5 dB SPL (1% THD)
Charakterystyka: superkardioidalna
Zasilanie: 4-8 VDC
Wymiary: 91 x f50,5 mm
Waga: 184 g

Cena (za system): 2.799 zł brutto
Dostarczył:
Audio Plus Sp. z o.o.
Kolejowa 100, 05-092 Łomianki
tel. 22 732-16-00
www.audioplus.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje