Skąd znamy efekty dźwiękowe takie jak reverb, distortion czy flanger?

2022-12-13
Skąd znamy efekty dźwiękowe takie jak reverb, distortion czy flanger?

Podobno pierwsze zastosowanie efektów dźwiękowych miało miejsce w 1808 roku, kiedy to Luigi Cherubini napisał swoją operę Medea. Użył w niej fletu i oboju do przedstawienia burzy oraz wodospadu. Zasadniczo pewnie i tak odbijamy się od prawdy co do pierwszeństwa, bowiem podobne zabiegi stosowania efektów znamy już z renesansu. Nie są one jednak potwierdzone. Efektom tym daleko było do takich, jak daje nam współcześnie distortion i reverb. Zastanawiałeś/łaś się może jednak, do czego w ogóle służą te efekty?

Jedno jest pewne – przysłużyły się rozwojowi i chęci dalszej modulacji dźwięku

Wykorzystanie efektów dźwiękowych w muzyce było kontynuowane w XX wieku przez kompozytorów takich jak George Antheil i John Cage, którzy eksperymentowali z nowymi dźwiękami i instrumentami. W latach 50. kompozytorzy, m.in. Pierre Boulez, zaczęli używać instrumentów elektronicznych jako części swoich kompozycji, co dało im większą kontrolę nad dźwiękami.

Dekadę później, bowiem w latach 60., Karlheinz Stockhausen wydał „Musik im Bauch”, który był albumem chaotycznego elektronicznego hałasu (kakofoniczny). Został uznany za jeden z pierwszych przykładów muzyki eksperymentalnej.

Tak, jak efekty i chęć ich tworzenia miały wpływ na kształtowanie się słuchu przez pokolenia, tak obecnie SEO i związane z nim pozycjonowanie sklepów lub zwykłych stron internetowych wciąż ewoluuje, poszukując lepszych metod budowy wizerunku. Korzysta z niego coraz więcej osób, których biznesy rosną w siłę. Dlaczego Twój miałby nie mieć na to szansy?

W kwestii audio rewolucja była łatwo słyszalna

Mamy XXI wiek. Technologia komputerowa umożliwiła stworzenie lub imitację każdego wyobrażonego dźwięku i zastosowanie dotychczas znanego efektu: distortion, reverb. delay etc. Przed pojawieniem się syntezatorów muzycy musieli polegać na wcześniej nagranych materiałach lub własnych głosach, aby stworzyć dźwięki możliwe do wykorzystania w swoich kompozycjach.

Dziś wysokiej jakości samplery cyfrowe pozwalają muzykom wybierać spośród tysięcy próbek i łatwo je stosować w swoich utworach muzycznych. Przez wiele lat przed tą rewolucją technologiczną muzycy byli jednak ograniczeni przez dźwięki, które mogli znaleźć w swoim najbliższym otoczeniu lub nagrać sami.

Próbkowanie również ma swoją historię. Próbki pochodzące z natury wykorzystywane były przez kompozytorów już od 1900 roku, kiedy Claude Debussy użył nagrań wykonanych przez jego przyjaciela Pierre'a Galiniera w swoim utworze „Prélude à L'Après Midi d'un Faune” – jednym z najwcześniejszych przykładów wykorzystania nagranego dźwięku jako integralnej części kompozycji.

Co uzyskujemy za pośrednictwem poszczególnych efektów?

* Reverb –  efekt opóźniający, co oznacza, że powtarza sygnał w określonym czasie. Używany, aby dźwięk wydawał się bardziej naturalny lub realistyczny poprzez dodanie odbić oryginalnego sygnału. Na przykład, gdy piosenkarz śpiewa do mikrofonu, po zakończeniu wypowiedzi usłyszy echo swojego głosu. Pogłos może być użyty subtelnie, aby dodać charakter do utworu bez przytłaczania go, lub posłużyć do stworzenia efektu, który sprawi, że Twój utwór będzie brzmiał jak nagrany w ogromnej katedrze.

* Distortion – zmienia tonację dźwięku, czyniąc go głośniejszym i cięższym, można by nawet powiedzieć, że „drapiącym”. Gitarzyści używają distortion w ciężkich, metalowych brzmieniach, ale można je również usłyszeć w syntezatorach i innych instrumentach, które mają brzmieć bardziej agresywnie lub jako zniekształcone.

* Flanger – przykład tego, jak możemy używać efektów, aby nasz dźwięk uczynić naturalnym. Opóźnia on sygnał o milisekundy w regularnych odstępach czasu tak, że kiedy wychodzi z głośnika, pojawia się szumiący dźwięk spowodowany tym opóźnieniem. Flangery są powszechnie stosowane w muzyce rockowej, aby gitary brzmiały bardziej dramatycznie i ekscytująco. Zasadniczo distortion stoi niedaleko tego efektu, jednak różnica jest  oczywiście słyszalna.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje