X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Obecnie obserwuje się porzucanie sztampowych sposobów wyrażania siebie. Artystyczne metody wygłaszania własnych poglądów przenikają się, co powoduje trudności w rozróżnieniu dwóch pojęć - happeningu i performance’u. Co kryje się za tymi dwoma terminami? Jakie różnice występują pomiędzy tymi działaniami wizualno-performatywnymi?
Happening, czyli akcja i improwizacja
O happeningu było już głośno na przełomie lat 50. XX wieku. Cecha, która go wyróżnia to nieliniowa narracja. Najważniejsze jest jednak aktywny udział publiczności, ponieważ reżyser nie jest w stanie panować nad całym wydarzeniem. Można śmiało stwierdzić, że happening opiera się na improwizacji. W tym przedsięwzięciu najważniejsze jest wyrażanie własnych uczuć oraz emocji.
Dobry plan performance’u
Performance to widowisko przebiegające zgodnie z wcześniej sporządzonym planem działania. Wiodącą rolę odgrywa twórca, który nawiązuje bezpośredni kontakt z audytorium. Aby można mówić o powodzeniu artystycznej formy, nie można pominąć żadnego z czterech aspektów - miejsca i czasu realizacji, osoby twórcy oraz interakcji z publicznością. Ten rodzaj sztuki zbliżony jest do przedstawienia teatralnego, choć w tym przypadku to reżyser dokonuje wyboru miejsca swojego wystąpienia. Nierzadko mówi się o prowokacyjnej naturze performance’u i doszukuje się w nim głębszych znaczeń.
Przedstawienie na miarę XXI wieku
Zarówno performance, jak i happening współczesnemu odbiorcy kojarzą się z manifestacjami organizowanymi na rzecz ochrony środowiska, w obronie mniejszości etnicznych czy seksualnych. O tym, jak dużym echem odbiła się organizacja przedstawień na przestrzeni kilkunastu lat, świadczy liczba zamieszczonych w sieci artykułów. Wiele przydatnych informacji można odnaleźć już na pierwszych listach wyszukiwania, dzięki działaniom określanym jako pozycjonowanie. Zatem, jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów na temat happeningu bądź performance’u, które miały miejsce w ostatnim czasie, warto rozpocząć poszukiwania i kierować się rangą wyświetlanych stron internetowych.
Oprócz wartościowych wpisów zamieszczonych w sieci, niektóre aktywności nowoczesnej sztuki realizowane są w ośrodkach kultury, a nawet szkołach. Odgrywają rolę edukacyjną oraz aktywizują do twórczego, nieszablonowego myślenia. Coraz popularniejszy staje się flash mob. To nic innego, jak grupowe realizowanie pewnych działań w przestrzeni publicznej. Zazwyczaj organizatorzy wydarzenia komunikują się z pozostałymi poprzez kanały społecznościowe.
Sztuka wizualna to szansa na poznanie własnych odczuć i emocji oraz nawiązanie więzi z uczestnikami przedstawienia.