Lightschool: Cast Software - nowy poziom wizualizacji

2019-07-02
Lightschool: Cast Software - nowy poziom wizualizacji

Większość z Was kojarzy system śledzenia obiektów scenicznych w czasie rzeczywistym BlackTrax, oprogramowanie do wizualizacji Wysiwyg oraz program 3D do tworzenia profesjonalnych projektów eventowych Vivien. Bardzo możliwe, że nawet pracujecie na tych produktach, ponieważ narzędzia te stały się jednymi z najważniejszych elementów branży rozrywkowej. Obecnie coraz więcej firm nie potrafi sobie również wyobrazić nowoczesnego spektaklach bez użycia tych rozwiązań. Jednak nie wszyscy wiedzą, że to konkretne rozwiązania, za którymi stoi jedna firma Cast Software. Ich produkty to rewolucja, która ciągle trwa i przybiera na sile.

Wielokrotnie nagradzana firma Cast Software to członek CAST Group of Companies Inc., projektant oprogramowania i sprzętu dla przemysłu rozrywkowego oraz wydarzeń specjalnych, która na rynku działa nieprzerwanie od 1994 roku. Siedziba firmy znajduje się w mroźnej Kanadzie, a dokładnie w Toronto. Misją firmy jest projektowanie produktów, które są kompleksowe, praktyczne (zapewniają użytkownikom bardzo dużą wydajność) i łatwo je dostosować. Produkty Cast Software są kompatybilne z większością urządzeń wykorzystywanych w branży rozrywkowej. Firma kieruje się filozofią większego dobra – najważniejszy jest ogólny interes całej branży. Kompatybilność i bezstronność oferowanych rozwiązań sprawia, że bez względu na preferowaną markę oraz pojawienie się na rynku zupełnie nowych produktów, w każdej chwili mogą być dostosowane do oferowanych rozwiązań. Cast Software stawia na rozwój produktów, które pozwalają ludziom być bardziej kreatywnymi i innowacyjnymi dzięki stosowaniu zaawansowanej technologii. Jednak żeby zrozumieć historię powstania firmy CAST należy cofnąć się do lat 80. W tamtych czasach projekt oświetlenia składał się z kilku dużych elementów: ręcznych wykresów, rysunków, notatek, a czasami dodatkowo także oprogramowania CAD 2D. Przygotowanie czegokolwiek było bardzo czasochłonne, a sam projekt nigdy nie był wstanie odzwierciedlić ostatecznego efektu.

Automatyzacja oraz innowacja technologii i urządzeń była coraz szybsza, a produkowane urządzenia coraz bardziej popularne i dostępne na rynku. Koszty modernizacji technologicznej były znaczne, co nie przekładało się na wyniki. Konieczna stała się optymalizacja zmodernizowanych obiektów. Zmniejszył się czas na całą produkcję, montaż i demontaż. Wszystko stało się bardziej dynamiczne. Ciągła zmiana miejsc, koszt ich wynajmu, brak odpowiednio wyszkolonego personelu mógł wpłynąć na spadek jakości. Jednocześnie w tym czasie rosło zapotrzebowanie na produkcję dobrej jakości, co jeszcze bardziej wpływało na i tak już mocną konkurencję. Sukces odnosiły te firmy, które potrafiły szybko przygotować, wykonać, a później zwinąć realizację. W tych czasach działał również projektant oświetlenia Gilray Densham, który wraz ze swoim asystentem Stevew Plotkinem, tworzył projekty dla Canadian Broadcasting Company (CBC) w programie AutoCAD. Jednak ze względu na czasochłonność i zmiany jakie zachodziły na rynku, w listopadzie 1991 roku opracowali oni dokument koncepcyjny produktu, który stał się pierwszym krokiem do zdefiniowania narzędzia do projektowania oświetlenia 3D dla profesjonalistów z branży produkcji oświetlenia rozrywkowego. Cel był dość prosty – połączyć CAD z atrybutami świateł i wygenerować odpowiednią dokumentację, aby można było zaprojektować, narysować i symulować oświetlenie w biurze na komputerze, w celu optymalizacji i lepszego wykorzystania urządzeń i personelu. Oczywistym celem było stworzenie rozwiązania offline, aby „to, co widzisz, było tym, co dostajesz”. Tak powstała koncepcja oprogramowania Wysiwyg – What You See Is What You Get.

Jak „mówi” popularne przysłowie, „potrzeba matką wynalazków”. Przedstawione w 1991 oprogramowanie stało się odpowiedzią na potrzeby z jakimi zmagał się rynek. Żeby zrozumieć, jak duża to była zmiana wystarczy, że przypomnicie sobie, jak kiedyś tworzono i przygotowywano koncerty i porównacie ile czasu i przy jakim rozmachu dzieje się to obecnie. Kolejnymi przełomowymi datami w historii powstania było przyjście do CBC Roberta Bella, który zaimplementował automatyczne numerowanie opraw oświetleniowych i ostatecznie wstawił charakterystyki wiązki 2D. Koncepcja ta była doskonalona, kiedy to Gil stwierdził: „Jeśli możemy to zrobić w widoku statycznym 2D, to dlaczego nie zrobić tego również w widoku 3D wirtualnym”. Brzmiało to dość prosto i udało się. To był przełom, a pokazanie, jak światło wchodzi w interakcję w 3D było rozwiązaniem pionierskim. W tym czasie nie istniała nazwa Wysiwyg, którą znamy obecnie. Koncepcja o nazwie LXMOV nie była w sprzedaży. Najpierw należało pokazać, przynajmniej raz, że projektowanie i prewizualizcja mogą odbywać się zdalnie za pomocą oprogramowania komputerowego. Osoba, która to zrobiła zapewne sama nie wie czym się kierowała, ale CBC porzuciło projekt, jako niezgodny z jej polityką. Dzięki temu w kwietniu 1994 roku powstał Computer Animated Stage i Television Lighting Limited – CAST. Założyli ją wspólnie Gil Densham, Robert Bell oraz Rick Szijarto. Tak powstał Wysiwyg wersja 1. Zainicjowano również dwa główne atrybuty produktu: biblioteki oraz – co może wydawać się Wam nieprawdopodobne – jego eko charakter, ponieważ Wysiwyg był ekologiczny zanim stało się to modne. Potwierdzają to słowa Gila. „CAST to innowacyjna firma myśląca przyszłościowo, której jedynym celem jest nieustanna chęć zmiany świata branży rozrywkowej, po to by była bardziej wydajna i pozwalała na większą kreatywność. Udało nam się osiągnąć zakładane przez nas cele, o czym świadczą wszystkie nasze nagrody. Cast Software promował ekologię, zanim stało się to modne, oszczędzając miliony kilowatów mocy na całym świecie i zmniejszając liczbę roboczogodzin w całej naszej branży”.

Zastępując realny świat + programowanie urządzeń tym wirtualnym Wysigwyg stawał się coraz bardziej popularny, a marka CAST coraz bardziej znana. Użytkownicy i dostawcy sprzętu byli jednomyślni. Musi on zawierać większą ilość sprzętu i nowych technologii. Doprowadziło to przede wszystkim do otworzenia się na większa liczbę producentów konsol i oświetlenia. Obecnie lista ta liczy 45 producentów i stale rośnie. Kolejny przełom to rok 1997, kiedy powstała wersja 2, która przeniosła Wysiwyg z systemu DOS na Windows. Kolejna wersja 3, wydana w 1999 roku, miała zapoczątkować jeszcze większą rewolucję. Wciąż używając sterowników Vision lub dowolnego z rozwiązań łączności Ethernet RWD, CAST dodał klucze sprzętowe dla zwiększenia bezpieczeństwa i przenośności. Ponieważ właścicielem z uprawnieniem do używania Wysiwyga stał się teraz posiadacz klucza sprzętowego, użytkownicy mogli załadować oprogramowanie na wielu komputerach w różnych lokalizacjach, ale tylko wtedy, gdy podłączyli się do swojego klucza sprzętowego, uruchamiał się im Wysiwyg. Ta przenośność bardzo spodobała się profesjonalnej społeczności oświetleniowej. W 2005 roku powstaje Vivien, młodsza siostra Wysiwyga. Intuicyjne oprogramowanie do projektowania i sprzedaży wydarzeń 2D/3D, zaprojektowane z myślą o pełnym spektrum profesjonalistów zajmujących się wydarzeniami, którzy pracują w branży imprez specjalnych i spotkań. A dokładnie CAST Vivien to uproszczona wersja Wysiwyg, do którego dodano kreator, aby była ona bardzo łatwa w obsłudze dla branży eventowej.

W tym czasie systematycznie rośnie również liczba pracowników Cast Software. Jedynie Gil jest osobą, która pracuje tam od początku jej działalności. Jednak to zawansowane oprogramowanie nie powstałoby bez ludzi, którzy odpowiadają za jego stworzenie. Grupę tę tworzy kreatywny zespół osób, starających się opracowywać najnowsze pomysły, aby zwiększyć dostępność i użyteczność każdego oprogramowania. Firma kieruje się zasadą, że wszystko zaczyna się od silnego zespołu, a Cast składa się z dużej różnorodności ludzi, którzy kochają to co robią i robią to z pasją. Produkty Cast Software ciągle się rozwijały. Przełomowy był rok 2006, kiedy wprowadzono wiele nowych funkcji: ruchomej scenerii, udoskonalono import i eksport plików, wprowadzono szybszy silnik Render Engine, menager renderowania w tle. Dużą uwagę zwrócono również na jeszcze większe wykorzystanie zalet zarówno oprogramowania Wysiwyg, jak i Vivien, które uczyniły z nich produkty wyjątkowe. Zadano sobie pytanie, dlaczego nie koordynować elementów projektu produkcji, takich jak dźwięk 3D, sterowanie ruchem, oświetlenie, wideo, serwery multimedialne, wykonawcy, aparaty fotograficzne i inne elementy? Czy możliwe jest śledzenie, określanie położenia nieruchomych i ruchomych obiektów/osób w 3D oraz przekazywanie tych danych w czasie rzeczywistym do dowolnej technologii z nimi związanej? W taki sposób narodził się pomysł stworzenia systemu szybkiej komunikacji BlackBox, która zadebiutowała podczas targów PLASA’08. Powstały system daje dawniej autonomicznym kontrolerom sprzętu/oprogramowania możliwość interakcji, wyzwalania zaprogramowanych wcześniej poleceń i dostarczenie informacje pozycyjnych.

Rok 2010 to kolejna rewolucja w historii CAST. To właśnie w tym roku po dwóch latach prób udało się stworzyć zewnętrzny system śledzenia na żywo. Stworzony dla branży, który mógł działać z rzeczywistym BlackBox. CAST zdecydował się na stworzenie narzędzia we własnym zakresie i tak we wrześniu, podczas targów PLASA 2010 zaprezentowano pierwszą wersję systemu BlackTrax, kolejnego produktu marki Cast Software, którego nie musimy Wam przedstawiać, bo powiedziano o nim już bardzo dużo. Oprócz użytkowników zachwyceni byli nim również członkowie jury, którzy przyznali mu nagrodę Plasa Innovation Award. 20 lat temu powstała wizja dostarczenia idealnego narzędzia do planowania, z której zrodziła się innowacja, spowodowała ewolucję i wywołała istną rewolucję w naszej branży. Jaka była to wizja? W wyobrażeniach jego twórców projektant oświetlenia wraz ze swoim asystentem całą pracę od początku do końca wykonuje w biurze, następnie zabiera ze sobą dysk ze stworzoną wizualizacją na miejsce pokazu i odtwarzają go od początku do końca.

Program miał za zadanie symulowanie warunków oświetlenia, jakie znajdziemy na scenie i odwzorowanie ich na monitorze komputera, sprawdzając, czy to co zostało zaproponowane działa, co znacznie oszczędzi czas i koszty produkcji. Czy im się udało? Chyba nie musimy odpowiadać na to pytanie.

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje