LightSchool: Claypaky, czyli technologia w służbie efektywności oświetlenia

2018-12-11
LightSchool: Claypaky, czyli technologia w służbie efektywności oświetlenia

Claypaky to wieloletnie, międzynarodowe przedsiębiorstwo z branży oświetlenia rozrywkowego, jeden z pionierów i rewolucjonistów, który zmieniał i ciągle zmienia nasze postrzeganie światła. Wielokrotnie nagradzane za swoje innowacyjne produkty na wielu prestiżowych targach. Jednak jaka jest historia tej marki? Co sprawia, że produkty właśnie tego producenta są jednymi najchętniej kupowanych w Polsce?

Claypaky, a obecnie należałoby powiedzieć Claypaky by OSRAM, ponieważ od 2014 firma weszła w skład tego giganta oświetleniowego, to przede wszystkim profesjonalizm, nowoczesność i innowacyjność. Założona ponad 40 lat temu (w 1976 roku) przez Pasquale Quadri marka powstała na bazie słusznego – jak można obecnie stwierdzić z punktu widzenia dalszego rozwoju – przekonania, że technologia w oświetleniu będzie miała ogromną przyszłość w branży rozrywkowej.

Wiele lat badań i doświadczeń sprawiły, że również dzięki Claypaky mogliśmy i ciągle możemy żyć w czasach rewolucji technicznej i generacji niespotykanych urządzeń oświetleniowych. Idealnie wpisuje się to w motto jakim kieruje się to przedsiębiorstwo, czyli tak manipulować i wykorzystywać każdą cechę światła, żeby stworzyć oprawy na tyle innowacyjne, żeby można je było wykorzystać do stworzenia fascynujących i ekscytujących efektów świetlnych.

OPARTA NA WŁOSKIEJ TRADYCJI I DZIEDZICTWIE

Od samego początku swojej działalności zarówno siedziba główna, jak i fabryka firmy znajdują się w środkowo-północnych Włoszech. Obecnie wybudowany, nowoczesny kompleks jeszcze bardziej scala i gwarantuje, że Claypaky – mimo swojego międzynarodowego charakteru – to ciągle przedsiębiorstwo europejskie. Tam projektuje się, produkuje, testuje, a następnie wysyła na cały świat dobrze Wam znane urządzenia, które możecie znaleźć w niemal każdej większej i mniejszej instalacji.

Od samego początku swojej działalności zarówno siedziba główna ak i fabryka firmy znajduje się w środkowo-północnych Włoszech.

W swojej działalności firma dąży do ciągłego umacniania już bardzo silnej pozycji na rynku międzynarodowym i wyróżnia szczególnie za jakość i innowacyjność swoich produktów. Claypaky bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości, profesjonalizmu handlowego i podejścia do swoich obecnych i przyszłych klientów. Na tych wartościach opiera się to przedsiębiorstwo i ciągle dąży do ich umacniania. Z tego względu bardzo dużą wagę przywiązuje do pracowników, którzy tworzą Claypaky. Ich umiejętności, otwartość, uczciwość i konstruktywna komunikacja to cechy, które bardzo są cenione.

Prawdziwy rozwój firmy i jej pierwszy flagowy produkt to powstały w 1982 ASTRODISCO, który w bardzo krótkim czasie stał się najczęściej stosowanym urządzeniem wykorzystywanym w klubach muzycznych. Kolejny sukces przyszedł w roku 1987 kiedy na rynku pojawiły się dwa urządzenia – BRILLIANT, czyli prekursor nowej generacji „inteligentnych” skanerów oraz GOLDEN SCAN, uznany przez prasę za najpopularniejszy i najlepiej sprzedający się skaner na świecie. Kolejnym krokiem były skanery powstałe od roku 1990, jak np. SUPER SCAN, MINI SCAN HPE czy linia DISPLAY LINE.

Jednak to rok 1999 przyniósł prawdziwą rewolucję w działalności firmy. Właśnie wtedy na rynku pojawiły się pierwsze ruchome głowy w dziejach firmy z linii STAGE o mocy od 300 do 1.200 W. Późniejszy czas to już dynamiczny rozwój i dobrze znane urządzenia, które do tej pory możemy jeszcze spotkać na rynku, jak np. CP COLOR, modele ALPHA, a w późniejszym czasie SHARPY, urządzenia GLOW-UP i A.LEDA, które pozwoliły zaistnieć na rynku urządzeń LED oraz takie ruchome głowy, jak B-EYE, MYTHOS, SUPERSHARPY i STORMY.

W 2015 roku otwarto w siedzibie firmy Museum of Modern Showlighting, w skrócie MoMS.

Najbliższa nam, ponieważ dokonana całkiem niedawno, rewolucja, która w znacznym stopniu wpłynęła na dalszy rozwój przedsiębiorstwa, to dołączenie do Grupy Osram oraz przejęcie marki ADB Lighting Technologies. Działania te popchnęły Claypaky do kolejnego rozwoju. Od tego czasu do flagowych urządzeń dołączyły całkiem, nowe rewolucyjne lampy, jak SCENIUS, SHARBAR, urządzenia z linii K-EYE i AXCOR. Wszystkie one sprawiają, że firma Claypaky to w tym momencie jedna z najnowocześniejszych producentów oświetlenia rozrywkowego, który na pewno nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

MUZEUM

Jednak Claypaky to nie tylko jeden z najlepszych obecnie na rynku producentów oświetlenia, to również szereg przedsięwzięć, których może im pozazdrościć konkurencja – stworzony przez „ojca” tej marki, Pasquale Quadri, otwarte w 2015 roku na Międzynarodowy Rok Światła UNECSO Museum of Modern Showlighting, w skrócie MoMS. To pierwsze w Europie miejsce, gdzie światło pokazuje się jako narzędzie do stymulowania emocji odbiorców, a nie tylko jako zjawisko fizyczne. Muzeum, które mieści się w siedzibie firmy ma za zadanie pokazanie zabawnego, sugestywnego i teatralnego charakteru światła.

Muzeum obejmuje wszystkie sektory, w których kluczową rolę odgrywa światło sceniczne, a więc koncerty, teatry, programy TV, dyskoteki, parki tematyczne, wystawy, galerie, instalacje miejskie. Wszędzie tam, gdzie światło zyskuje coraz większą rolę, dzięki zdolności podkreślania mocy muzyki, osobowości artysty, znaczenia prezentowanych tekstów, plastyczności scenografii i granic formy.

Muzeum dysponuje też własnym showroomem.

Zwiedzający odkrywają efekty świetlne, narzędzia i technologie wykorzystywane przez projektantów oświetlenia, niezbędne do stworzenia interaktywnego, multimedialnego oświetlenia, w którym światło jest protagonistą, który otacza obserwatora spektakularnymi efektami o silnym wpływie emocjonalnym.

Muzeum w sposób chronologiczny prezentuje postęp technologii oświetleniowej równolegle z rozwojem kontekstu społeczno-kulturowego. Wystawa zaczyna się w starożytnej Grecji, a później skupia uwagę na latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, a także na rozwoju efektów świetlnych. Następnie przechodzi do czasów obecnych i złożonych zmotoryzowanych urządzeń dostępnych na dzisiejszym rynku.

MoMS to jednak nie tylko muzeum, to także system multimedialny o specyficznym znaczeniu kulturowym. Muzeum posiada bibliotekę składającą się z archiwum historycznego i sali multimedialnej. Dodając do tego showroom powstaje centrum nauki idealne do organizowania konferencji, seminariów i szkoleń dla profesjonalistów, studentów, uczniów szkół średnich, a także osób żywo interesujących się ciągle rozwijającym się sektorem oświetlenia rozrywkowego, łączącym emocje z najnowocześniejszymi technologiami. Dlatego jeśli planujecie wakacje we Włoszech to Museum of Modern Showlighting powinno być jednym z miejsc, które warto wziąć pod uwagę podczas ich planowania.

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje