X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Stworzenie światowej klasy obiektu postprodukcyjnego z wieloma pomieszczeniami w samym sercu historycznego Rzymu byłoby najlepszym wyzwaniem na miarę naszych czasów. Ale kiedy musi on zostać zbudowany zgodnie z najnowszymi standardami Dolby, zanim jeszcze one same zostaną sfinalizowane - wyzwanie staje się jeszcze trudniejsze.
Na szczęście - połączone zespoły Studio Sound Service i Proaudio Construction, które stanęły w obliczu tej sytuacji w Fox Networks Group Italy, ściśle współpracując z firmą Genelec, zapewniły możliwość stworzenia kompatybilnego i elastycznego systemu elektroakustycznego, zdolnego do radzenia sobie z wszelkimi odchyleniami od przyszłych oficjalnych przepisów Dolby.
"Zostaliśmy poproszeni o zapewnienie koncernowi Fox, pomieszczeń do miksowania w systemie Dolby Atmos Home Entertainment 9.1.4 na dwa lata przed wydaniem oficjalnego protokołu zawierającego wszelkie wytyczne od Dolby'", wspomina Francesca Bianco, dyrektor generalny Proaudio Construction. "Położony w Palazzo Marignoli, Rione I Trevi, w samym sercu Rzymu, nowy obiekt Fox, musiał być umieszczony w otwartym środowisku pracy. W samym centrum obiektu, na 180 m2 izolowanej akustycznie powierzni, musieliśmy zmieścić cztery reżyserki Atmos Home Entertainment 9.1.4, a także dwa pomieszczenia nagraniowe i dwa postprodukcyjne - i mieliśmy tylko 16 tygodni na oddanie obiektu do pracy".
Donato Masci i Cecilia Torracchi ze Studio Sound Service zaprojektowali cały obiekt i udzielili wsparcia zespołowi Proaudio Construction aż do ostatecznej konfiguracji i certyfikacji Dolby. Zaprojektowany na trójdrożnych koncentrycznych monitorach studyjnych „The Ones” firmy Genelec, z flagowym 8351 jako rozwiązaniem LCR, bardziej kompaktowym rodzeństwem 8341 pokrywającym kanały surround i kanały height oraz subwooferami 7380 obsługującymi funkcje LF. Systemy zostały następnie skonfigurowane i skalibrowane przy użyciu oprogramowania Genelec GLM we wszystkich czterech reżyserkach.
"Moim zdaniem monitory studyjne Genelec są w większości przypadków właściwym wyborem, ponieważ są prawdziwym punktem referencyjnym w branży audio", powiedział Donato Masci, Acoustic Designer i CEO w Studio Sound Service. "Kiedy monitor zaprojektowany jest do emisji, absolutnie konieczne jest, aby pasmo przenoszenia było liniowe, kierunkowość i zniekształcenia były w pełni kontrolowane, musi też zapewnić użyteczne SPL w całym paśmie akustycznym. Dochodzi następnie problem z zarządzaniem całym systemem, co nie jest takie proste, gdy mamy 13 monitorów studyjnych plus subwoofer a wszystko znajduje się na obszarze mniejszym niż 20m2. Patrząc z tej strony - Systemy Genelec to naprawdę kompletne rozwiązanie".
Sama instalacja stanowiła szereg wyzwań, nie tylko ze względu na lokalizację obiektu. Przy mocno ograniczonym dostępie do terenu, wszystkie materiały budowlane musiały dojechać na miejsce budowy w nocy, zanim zostały dostarczone na dach Palazzo Marignoli w celu składowania. W międzyczasie, wyzwania techniczne koncentrowały się na adaptacji akustycznej przestrzeni i zapewnieniu, że specyfikacje Dolby zostaną spełnione.
Komentując ukończony kompleks studyjny, Masci jest wyraźnie dumny z wyników: "Cały zespół pracował na najwyższych obrotach, a efekt ich wysiłków to duży sukces. Projekt jest atrakcyjny, a środowisko jest stymulujące i kreatywne. Dla mnie, było to moje pierwsze doświadczenie z pomieszczeniem Dolby Atmos Home Entertainment i kiedy zobaczyłem i po raz pierwszy posłuchałem kilku wciągających ścieżek audio, byłem zdumiony dynamiką i głębokością dźwięku.
"Reżyserki wyglądają bardzo pięknie na zdjęciach, ale kiedy wchodzisz do środka, naprawdę masz wrażenie przebywania poza przestrzenią i czasem", kontynuuje Masci. "To był rezultat, który chcieliśmy osiągnąć dzięki aranżacji wnętrz, technologii oświetleniowej i akustyce - musiał on być podstawą do stworzenia systemu audio 9.1.4. Tylko poprzez odcięcie się od środowiska zewnętrznego, we wszystkich zmysłach, będziecie w stanie docenić system z tak wieloma źródłami dźwięku - myślę, że ten rezultat został pomyślnie osiągnięty".
"Wszyscy są zadowoleni z efektu końcowego", dodała Bianco. "Obiekt wygląda i brzmi zdumiewająco. Został on z powodzeniem zatwierdzony przez Dolby, a Fox słusznie jest z niego dumny. Co najważniejsze, projektanci dźwięku są zadowoleni i czują się komfortowo”.