X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Koniec wakacji nie musi być nieprzyjemny. W Straszęcinie k. Dębicy odbył się w miniony weekend Czad Festiwal.
W wydarzeniu wzięły udział gwiazdy polskie i zagraniczne, głównie związane ze sceną rockową, w tym Nightwish, Enter Shikari, Mela Koteluk i Illusion. Skoro pojawiły się znane zespoły i spragniona dobrego dźwięku widownia, trzeba było zapewnić nagłośnienie, które jak najlepiej zdoła oddać brzmienie artystów. Tym zajął się organizator, czyli Agencja Artystyczna Arena, korzystając także ze wsparcia rzeszowskiej firmy PRO-ART.
Głównymi konsoletami, frontową i monitorową były Allen & Heath dLive. Na froncie był też Avid Profile, z którego suma wchodzi do dLive, pełniącego funkcję „mastera”. dLive połączony jest przez Dante zarówno z innymi konsoletami, jak i z systemem głównym. Na system główny Dużej Sceny składała się seria J d&b audiotechnik. A dokładnie, w jednym gronie wisiało 12 x J8 i 12 J-SUBów. Dodatkowo 4 x J12 jako frontfill. Na Scenie Małej pracowała seria Y, zestawy V7P jako frontfille oraz J-INFRA i J-SUB.
Kolejnym rozwiązaniem, zastosowanym przez firmę nagłośnieniową był d&b DS10 - konwerter Dante z wejściami i wyjściami AES, który nadaje się do wykorzystania z każdym systemem nagłośnienia (nie tylko dla fanów d&b). Następne wyjścia AES zapewniał Allen & Heath DX32. Wzmacniacze monitorowe dostawały więc sygnał AES prosto z deski monitorowej.
Jeśli rozpoczęliśmy temat monitorów, to warto wspomnieć o ME-1, kompaktowym, personalnym mikserze przyjmującym 40 kanałów po skrętce, który służył gwiazdom na scenie. Kluczowy w tym systemie jest dystrybutor sygnału, mogący przyjąć sygnał zarówno w protokole Allenowym, jak również po MADI lub Dante. Jest to więc kolejny sprzęt, mogący pracować z różnymi systemami – tym razem konsolet. Zespół Nightwish przywiózł ze sobą na przykład 2 miksery Avid S3L, a oczywiście to tylko fragment listy konsolet, jakie można było spotkać na Czadzie.
Czad Festiwal był w tym roku jeszcze bardziej wszechstronny – nie tylko patrząc na line-up, ale też na sprzęt, który dzięki umożliwieniu pracy w różnych protokołach pozwalał na łatwe połączenia.