X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
24 września w Krakowie pod płytą Rynku Głównego otwarto jedno z najnowocześniejszych muzeów w Polsce. Za opracowanie koncepcji i realizację ekspozycyjnej części wystawy odpowiedzialne było konsorcjum pod przewodnictwem TRIAS S.A. W piątkowy wieczór, 24 września 2010 r. na Rynku Głównym w Krakowie można było obejrzeć niezwykłe widowisko z wykorzystaniem najnowszych technik światła, dźwięku i multimediów. A wszystko to z okazji otwarcia wystawy „ Śladami europejskiej tożsamości Krakowa”, którą uświetni multimedialne widowisko muzyczne.
Wystawa zatytułowana „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa” znajduje się cztery metry pod ziemią, na powierzchni ok. 4 tys. metrów kwadratowych. Ukazuje rolę Krakowa w średniowiecznej Europie i ponad 800-letnią tradycję handlu i rzemiosła na tym terenie. Podziemne muzeum powstało z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych i wystawienniczych. Służą one do prezentacji obrazów, filmów fabularyzowanych, dźwięków i animacji, które tworzą iluzję tętniącego życiem średniowiecznego Krakowa. Dzięki temu zwiedzający mogą nie tylko zobaczyć, ale także poczuć atmosferę legendarnego miasta. Reżyserem spektaklu jest Roman Kołakowski.
„Dzięki wykorzystaniu technik multimedialnych i wystawienniczych ekspozycja pod krakowskim Rykiem Głównym będzie jedną z najnowocześniejszych w Polsce i Europie” – powiedział Zbigniew Klonowski, Prezes Zarządu TRIAS S.A., firmy, która dostarczyła i zainstalowała sprzęt audiowizualny, wystawienniczy oraz systemy zabezpieczeń (antywłamaniowe, przeciwpożarowe i monitoringu).
Na wystawie znalazły się m.in.:
Ekran z pary wodnej (1 szt.)
Ekran 190 stopni – pokazywany na nim obraz jest emitowany z 4 projektorów.
Ekrany dotykowe (37 szt.)
Urządzenia holograficzne 3D (5 szt.)
Ekrany plazmowe (25 szt.)
Projektory multimedialne (27 szt.)
Ekrany LCD (13 szt.)
Playery (104 szt.)
Konwertery sygnału (160 szt.)
Nagłośnienie (98 głośników)
Audiobooki (150 szt.)
Cyfrowy system kamer (64 kamery)
Oświetlenie filmowe
Oświetlenie ledowe – ponad 700 punktów.
Całość multimediów obsługiwana jest przez zintegrowany cyfrowy system. W dowolnym momencie wszystkie ekrany można przełączyć np. na nadawanie relacji z imprez odbywających się na Rynku. Komputerowy system kontroli biletów czuwa nad tym, aby w podziemiach nie przebywało jednocześnie więcej niż 300 osób, co gwarantuje możliwość swobodnego zwiedzania ekspozycji. Dodatkowo nad bezpieczeństwem zwiedzających i samej wystawy czuwa system zabezpieczeń antywłamaniowych, przeciwpożarowych i monitoringu.
Łączna długość kabli użytych przy realizacji wystawy: ok. 28 tys. m
Projekt aranżacji plastycznej ekspozycji jest dziełem scenografa Marcina Pietucha z Fabryki Dekoracji oraz grafika Tomasza Salwierza z NoLabel. „By przybliżyć historię miasta i handlu stanowiącego podstawę rozwoju i potęgi Krakowa zaprojektowany został scenograficzny sztafaż, który będzie stanowił tło ekspozycyjne dla reliktów architektury, bruków i świadków ziemnych. Pomoże on widzowi wyobrazić sobie bogactwo kultury w czasach opisywanych przez wystawę” – mówi Marcin Pietuch z Fabryki Dekoracji. „Ekspozycja została wykonana z użyciem zaawansowanej techniki, która umożliwi szeroką interakcję ze zwiedzającym. Zastosowaliśmy technologie, które są wykorzystywane w nielicznych muzeach, m.in. ekran z pary wodnej” – dodaje Zbigniew Klonowski.
Dla ponad 500 zabytków znalezionych na terenie podziemi rynku stworzono animacje 3D. Dzięki ekranom dotykowym zwiedzający mogą przybliżyć sobie dany eksponat i obejrzeć go w trójwymiarze z różnych stron. Zastosowane na wystawie ekspozytury holograficzne służą do prezentacji m.in. trójwymiarowych rekonstrukcji budynków z minionych wieków.
Ambientową oprawę muzyczną stworzył słynny norweski kompozytor Biosphere. Ekspozycję można zwiedzać grupowo z przewodnikiem lub indywidualnie korzystając np. z audiobooków przygotowanych w siedmiu wersjach językowych.
Istotną częścią widowiska stanowił zaprezentowany na fasadzie Sukiennic pokaz mappingu 3D. Projekcje architektoniczne to najnowocześniejsza z technik audiowizualnych. Wyświetlane przy użyciu potężnych projektorów trójwymiarowe obrazy (grafika, animacje, filmy) pozwalają bezinwazyjnie zmienić wygląd budynku. Dzięki tej technologii budowle przybierają inne kształty i kolory, pojawiają się na nich nowe detale, statyczne powierzchnie zaczynają się poruszać. Projekcje są zsynchronizowane z muzyką, co dodatkowo potęguje doznania wizualne. Łączna moc projektorów, które zostały wykorzystane podczas pokazu, wyniosła ponad 90 000 ANSI lumenów. Dodatkowe efekty świetlne uzyskano za pomocą lamp typu Falcon - jednych z najmocniejszych lamp dostępnych na światowym rynku oświetleniowym.