Outline EIDOS 265 LA + FLYSUB 15 - Kompaktowy system line array z subwooferem

2013-03-06

Mieliśmy już okazję na łamach LSI poznać jeden z flagowych systemów nagłośnieniowych typu line array firmy Outline – Butterfly. Tym razem chcemy przybliżyć Wam system, którego przeznaczeniem jest praca w instalacjach stałych, takich jak teatry, domy kultury, kluby czy świątynie, a także nagłaśnianie małych i średnich koncertów.

Jest nim kompaktowy, małoformatowy system liniowy z rodziny EIDOS, która sama zasługuje na parę zdań informacji.

EIDOS


Jest to seria urządzeń głośnikowych, sytuowana przez producenta w kategorii „Installation”. Znakomita większość członków tej rodziny to „tradycyjne” zestawy głośnikowe – zarówno szerokopasmowe (3 modele), jak i subbasowe (również 3 modele). Pierwszą kategorię stanowią dwudrożne zestawy głośnikowe EIDOS 10, EIDOS 12 i EIDOS 15, wyposażone – odpowiednio – w woofer o średnicy 10, 12 i 15 cali oraz driver ciśnieniowy z 1-calowym wylotem. Z kolei trzy pozostałe to subwoofery EIDOS 215S, EIDOS 118S i EIDOS 108S, które dysponują – odpowiednio – dwoma przetwoikami 15-calowymi, jednym 18-calowym i jednym o średnicy 8”. Dwa pierwsze oferują 1.200 W mocy ciągłej i 4.800 W szczytowej, zaś ośmiocalowy „kompakt” ma mniejszy apetyt na moc, zadowalając się 200 watami mocy ciągłej i 1.000 W mocy szczytowej. Pozwala to na uzyskanie maksymalnego poziomu ciśnienia akustycznego RMS o wartościach 134 dB SPL (215S), 131 dB SPL (118S) i 119 dB SPL (108S).


Natomiast jeśli chodzi o moc zestawów szerokopasmowych, to wygląda ona następująco (moc AES/moc szczytowa): 250/1.000 W (EIDOS 10), 300/1.200 W (EIDOS 12) i 400/1.600 W (EIDOS 15). To z kolei pozwala uzyskać maksymalny ciągły SPL na poziomie – odpowiednio – 120 dB, 121 dB i 122 dB.


Więcej informacji o wymienionych członkach serii EIDOS można znaleźć na stronie inteetowej producenta (www.outlinearray.com), my natomiast przejdźmy teraz do dwóch zestawów, które uzupełniają serię EIDOS, aczkolwiek różniących się od pozostałych „braci”.

EIDOS 265 LA


Pierwszy z nich to dwudrożny moduł systemu wyrównanego liniowo, składający się z dwóch przetwoików 6,5-calowych (cewka o średnicy 1,75” i ferrytowy układ magnetyczny) oraz jednego drivera ciśnieniowego o wylocie 1,4” i średnicy cewki 2,5”, współpracującego z dedykowanym falowodem, którego zadaniem jest uzyskanie fali o płaskim czole. Z uwagi na to, że EIDOS 265 LA – jak i wszyscy pozostali członkowie serii – to zestaw pasywny, za podział pasma pomiędzy przetwoikiem nisko-średniotonowymi a wysokotonowym odpowiada wbudowana zwrotnica pasywna. Nominalna impedancja pojedynczego modułu wynosi 8 Om, co sprawia, że przy mocy 500 W AES (2.000 W w szczycie) można zasilać do czterech połączonych równolegle zestawów z jednego kanału wzmacniacza Outline T5-DSP.


Jeśli chodzi o samą konstrukcję EIDOS 265 LA, to jest to układ typu bass-reflex, w obudowie trapezoidalnej, z głośnikami nisko-średniotonowymi rozmieszczonymi symetrycznie po bokach, rozbieżnie (pod niewielkim kątem) do osi zestawu, pomiędzy którymi zamontowany jest driver z falowodem zawierającym soczewkę akustyczną (więcej szczegółów dotyczących opatentowanego falowodu Outline’a znajdziecie w artykule o systemie Butterfly w numerze 6/2012). Takie rozwiązanie daje w efekcie 100-stopniową symetryczną dyspersję horyzontalną oraz stosunkowo wąski kąt emisji dźwięku w pionie, na tyle jednak szeroki, aby zapewnić równomiee pokrycie nawet przy dość mocno wygiętych klastrach (z maksymalnym rozchyleniem pomiędzy modułami do 10°, z krokiem co 1°). Aluminiowy hardware jest zintegrowany z obudową modułów i pozwala zarówno na ich podwieszanie, jak i stakowanie (na dedykowanym subbasie FLYSUB 15 – o nim za moment). Dzięki zastosowaniu aluminium i obudowy z wysokogatunkowej sklejki brzozowej zestawy nie tylko są wytrzymałe i odpoe na korozję, ale i stosunkowo lekkie – pojedynczy moduł EIDOS 265 LA waży 21 kg przy wymiarach 23,4 × 55 × 41,8 cm.


Jeszcze słów kilka o „osiągach” zestawu. O mocy już pisałem, ale nie wspomniałem o ważniejszej kwestii, tj. efektywności (95 dB/1 m/1 W) i maksymalnym poziomie ciśnienia akustycznego (122 dB ciągły, 128 dB szczytowy). Co zaś się tyczy pasma przenoszenia „linijkowego” EIDOSa, to zawiera się ono w granicach 63 Hz-20 kHz (przy -10 dB) i 108 Hz-20 kHz (±3 dB).

Przejdźmy teraz do drugiego przedstawiciela serii EIDOS, który dedykowany jest do współpracy z systemem line array tej serii, którym jest

FLYSUB 15


To subwoofer typu bass-reflex, wyposażony w pojedynczy głośnik o średnicy 15” (średnica cewki 76 mm). Zestaw może pracować z mocą ciągłą 500 W i szczytową 2.000 W przy 8-omowej impedancji. Sugerowany wzmacniacz, którym można napędzać maksymalnie dwa zestawy połączone równolegle (z jednego kanału), to Outline T5-DSP. Podobnie jak moduły EIDOS 265 LA, subwoofer również ma zintegrowany, aluminiowy hardware, który pozwala na podwieszenie do 6 zestawów w jednym klastrze i maksymalne rozchylenie pomiędzy nimi wynoszące 8 stopni (minimalne 0°, krok – co 1°).


Pasmo pracy FLYSUB 15 zawiera się w granicach 40-400 Hz (±3 dB) i 35-550 Hz (-10 dB), przy czym sugerowany punkt krosu pomiędzy subem a „górką” wynosi 200 Hz. Efektywność zestawu wynosi 97,5 dB w przestrzeni swobodnej i wzrasta do 103,5 dB w półprzestrzeni (np. gdy subbas pracuje ustawiony na ziemi). Maksymalny skalkulowany ciągły poziom ciśnienia dźwięku wynosi zaś – odpowiednio – 124,5 dB i 130,5 dB (szczytowy to 130,5 dB i 136,5 dB). Jeden FLYSUB 15 waży 43 kg i charakteryzuje się wymiarami 73,4 × 55 × 54,6 cm.

 

PODSUMOWANIE


System liniowy EIDOS złożony z komponentów 265 LA i FLYSUB 15 to ciekawa propozycja dla projektantów instalacyjnych systemów nagłośnieniowych w obiektach typu teatr, opera, dom kultury czy większy klub muzyczny. Można też śmiało wykorzystać go w instalacjach mobilnych, zachowując oczywiście umiar i zdrowy rozsądek – do nagłośnienia koncertu dla wielotysięcznej publiczności lepiej wykorzystać system do tego przeznaczony. Ale w przypadku bardziej kameralnych imprez – małych i średnich plenerów – sięgnięcie po EIDOS-a bynajmniej nie będzie błędem, a znając renomę producenta i dbałość o każdy detal (zarówno dźwiękowy, jak i wykonwczy) można spodziewać się, przy prawidłowym wystrojeniu i obsłudze, wysokiej jakości brzmienia.

Zainteresowanych posłuchaniem systemu, a może nawet i przetestowaniem „w boju”, odsyłamy do polskiego dystrybutora produktów firmy Outline, firmy Ambient System. Tam też uzyskać można wszelkie niezbędne informacje, również te dotyczące ceny urządzeń.

Piotr Sadłoń


Więcej informacji o prezentowanym systemie można również znaleźć na stronie producenta: www.outlinearray.com oraz polskiego dystrybutora: www.ambientsystem.pl.