xVision - konwertery wideo do zastosowań touringowych

2019-03-12
xVision - konwertery wideo do zastosowań touringowych

Sprzęt, który często podróżuje z miejsca na miejsce – czyli „z angielska” sprzęt touringowy – oprócz cech charakteryzujących każde inne urządzenia nagłośnieniowe, oświetleniowe czy wideo używane np. w studiach nagraniowych, telewizyjnych czy filmowych musi dodatkowo być odporny na trudy podróżowania.

Innymi słowy musi być „pancerny”, tak aby po jednym czy dwóch sezonach intensywnego jeżdżenia po świecie nie naddawał się tylko do recyklingu. Powinien więc mieć nie tylko odpowiednio trwałą obudowę, ale i również wewnątrz być zmontowany w odpowiedni sposób. Ponadto urządzenia, które z dnia na dzień zmieniają swoje miejsce pracy – i na zainstalowanie których często nigdy nie ma dość czasu – dobrze by było, aby były możliwie proste w instalacji i obsłudze, tak aby nie tracić na ich zamontowanie, skonfigurowanie i „odpalanie” cennych sekund czy minut.

W dziedzinie wideo takie właśnie urządzenia – konwertery różnorakich formatów sygnałów – oferuje kanadyjska firma

THEATRIXX TECHNOLOGIES

która dystrybuuje i produkuje urządzenia dostosowane do potrzeb rynku scenicznego. Linie produktów Theatrixx Technologies są starannie dobierane w oparciu o rygorystyczne kryteria dotyczące bezpieczeństwa, niezawodności, wytrzymałości, jakości konstrukcji i solidnej reputacji producenta.

Theatrixx Technologies projektuje niestandardowe urządzenia, które oferują rozwiązania z branż wideo, oświetleniowej, dźwiękowej oraz związanych z dostarczaniem zasilania i okablowania. Projektanci firmy tworzą innowacyjne urządzenia i systemy, które spełniają najwyższe standardy i są skonstruowane tak, aby wytrzymać codzienne trudy podróżowania w trasie czy spełnić wymagania ważnych instalacji. Ponadto Theatrixx Technologies współpracuje ze swoimi klientami, aby opracowywać rozwiązania odpowiadające ich specyficznym potrzebom, tworząc prototypy i dostarczając gotowy produkt w ramach posiadanego budżetu i w odpowiednim czasie.

Jednym z brandów kanadyjskiego producenta w dziedzinie wideo jest

XVISION

tworzona przez grupę pasjonatów – inżynierów, techników i projektantów – których celem jest dostarczanie wysokiej jakości produktów o najlepszej w swojej klasie niezawodności. Ale nie tylko projektowanie i tworzenie nowych urządzeń jest domeną specjalistów z xVision – prowadzą oni również Akademię xVision, zajęcia, których celem jest poznanie i pełne wykorzystywanie oferowanych przez firmę produktów. Jak sami twierdzą „wierzymy, że produkt jest tak dobry, jak wiedza jego operatora, i że zajęcia szkoleniowe powinny nie tylko uczyć podstaw funkcjonowania i obsługi, ale także dostarczać informacji o tym, w jaki sposób można jeszcze bardziej wykorzystać tę technologię”.

Od niedawna, za sprawą wrocławskiej firmy Ablo Group, produkty marki xVision są też dostępne w Polsce. xVision to przede wszystkich sprzęt oparty na technologii LED – ekrany, wyświetlacze i sterowniki. My jednak przedstawić chcemy innego typu urządzenia

KONWERTERY WIDEO

dedykowane specjalnie do zastosowań touringowych. Obecnie konwertery wideo są używane podczas różnorakich eventów, prezentacji, na koncertach i trasach koncertowych, nierzadko odgrywając tam kluczową rolę. Jednak są one często najsłabszym ogniwem w łańcuchu sygnałowym. Złącza niskiej jakości, słaba obudowa, zewnętrzny zasilacz klasy konsumenckiej i ogólne wykonanie przyczyniają się do tego, że urządzenia te często zawodzą w najbardziej krytycznych momentach. Projektanci xVision postawili sobie za cel rozwiązanie tego problemu, projektując całą gamę konwerterów wideo, których kilka cech charakterystycznych predestynuje je do zastosowań w trasie (ale i nie tylko).

Konwertery xVision to jedyne tego typu urządzenia na rynku wyposażone w wewnętrzny zasilacz.

Cechy te to przede wszystkim „pancerna” obudowa, wykonana z 6,5-milimetrowego aluminium w taki sposób, iż wszystkie znajdujące się na bokach złącza są chronione przed przypadkowym ich uszkodzeniem. Co ciekawe obudowa jest magnetyczna, tzn. kolejne konwertery „przyklejają” się do siebie większymi bokami, nie ma więc konieczności stosowania gafra do złączenia dwóch lub trzech urządzeń w jeden blok. Dodatkowo jeden z tych boków jest wykończony antypoślizgową podkładką gumową zabezpieczającą konwerter przed „wędrówką” po powierzchni, gdy pracuje on leżąc swobodnie na niej.

Kolejna istotna cecha to wbudowany zasilacz, dzięki czemu zasilanie do urządzenia doprowadza się zwykłym kablem zakończonym z jednej strony wtyczką podłączaną do „gniazdka”, zaś z drugiej wtykiem PowerCON. Nie ma więc potrzeby zastanawiania się, gdzie i jak przymocować „kostkę” zewnętrznego zasilacza, tak aby przypadkiem nie „wyskoczył” z gniazdka przedłużacza. Co ważne, wszystkie konwertery mają nie tylko złącze wejściowe, ale również wyjściowe, co pozwala na zasilanie kolejnych urządzeń łańcuchowo – od jednego do drugiego. Zasilacz „przyjmuje” napięcie z sieci w zakresie od 90 do 250 V, zaś na wyjściu PowerCON pojawia się napięcie o takiej samej wartości, jak podane na wejście. Maksymalna „wydajność” złącza wyjściowego to 10 A, a więc biorąc pod uwagę, że konwertery pobierają 25 W, urządzeń tych można łańcuchowo zasilić prawie 100.

Kształt obudowy – wraz z zainstalowaną na jednym z boków płytką montażową z otworem M10 – pozwala na różnorakie zainstalowanie konwertera na konstrukcji, ścianie czy monitorze. Do tego celu służy zestaw opcjonalnych uchwytów, w tym klamra C-Clamp, adapter do montażu naściennego oraz adapter do przytwierdzenia do monitora LCD.

Jeden z boków obudowy jest wykończony antypoślizgową podkładką gumową zabezpieczającą konwerter przed „wędrówką” po powierzchni, gdy pracuje on leżąc swobodnie na niej.

Konwertery xVision można też nazwać urządzeniami bezobsługowymi, albo „plug and play”. Oprócz bowiem doprowadzenia zasilania i podłączenia kabli wejściowych i wyjściowych nic więcej nie musimy robić – żadnego przełączania dip-switchy, wciskania przycisków czy przedzierania się przez menu w celu skonfigurowania, przygotowania czy sterowania pracą urządzenia. Z drugiej strony użytkownik dostaje podstawowe informacje o sygnale, czy pojawieniu się błędów lub innych problemów, do czego służy zestaw diod LED.

Last but not least – jak mawiają Anglosasi – konwertery są naprawdę niewielkie (50 x 180 x 107 mm) i (jak na tak „pancerną” obudowę) lekkie, ważą bowiem ok. 1 kg.

RODZAJE KONWERTERÓW

Theatrixx Technologies ma w swej ofercie kilka konwerterów xVision. Użytkownicy mogą wybierać spośród aktualnie 7 typów urządzeń, których wspólna cechą jest ta sama obudowa i wygląd – identyfikacja odbywa się na podstawie kolorów etykiet na górnej płcie obudowy (w pozycji leżącej). Kanadyjski producent oferuje konwertery HDMI na SDI i na odwrót (dwa osobne urządzenia), SDI na światłowód, występujący również ze swoim „kontrpartnerem”, dwukanałowy repeater SDI, 4-wyjściowy dystrybutor (splitter) SDI, „rozdzielacz” sygnału SDI na HDMI plus audio (SDI Audio De-Embedder) oraz para konwerterów HDMI-HDBaseT i HDBaseT-HDMI.

Aby przyjrzeć się bliżej przykładowym konwerterom Ablo Group przysłała do naszej redakcji parę konwerterów

SDI TO FIBER/FIBER TO SDI

czyli konwerter sygnału SDI na sygnał światłowodowy i na odwrót. Do czego mogą służyć tego typu urządzenia fachowcom chyba nie trzeba wyjaśniać, a tym którzy w tej branży nie „siedzą” podpowiemy tylko, że przesyłanie sygnału – nawet cyfrowego, czyli znacznie bardziej odpornego na zakłócenia i problemy transmisyjne niż analogowy – jest bardziej niezawodne z wykorzystaniem transmisji światłowodowej niż „po drucie”. Przy czym pisząc „bardziej niezawodne” mam na myśli powstawanie zakłóceń i błędów transmisji oraz możliwość przesyłania na dalsze dystanse. Wróćmy do naszych „bohaterów”.

Urządzenia spakowane były w bardzo solidnie wyglądającą (i wykonaną) walizkę, mieszczącą również kable zasilające i krótkie światłowody. Mają one nalepki w kolorach pomarańczowym (Fiber) i czerwonym (SDI), dzięki czemu już z daleka można poznać z jakimi to konwerterami mamy do czynienia.

Urządzenia spakowane były w bardzo solidnie wyglądającą (i wykonaną) walizkę...

Oba urządzenia – oprócz wejściowego i wyjściowego złącza zasilającego PowerCON – wyposażono w dwa blokowane złącze SDI typu BNC oraz jedno złącze światłowodowe. Tutaj do wyboru mamy trzy rodzaje złączy (tzn. zamawiamy urządzenie z jednym, konkretnym, którego potrzebujemy) – albo „zwykłe” złącze ST, albo neutrikowy OptocalCon DUO albo OpticalCON QUAD – zaś światłowód może być zarówno jednodomowy, jak i wielomodowy. Złącza SDI przyjmują/wysyłają sygnał wideo 3G/HD/SD z wbudowanym sygnałem audio – o tym jaki jest aktualny format sygnału informuje swoim świeceniem jedna z trzech diod LED statusu sygnału. Dzięki temu, że mamy parę złączy SDI (na obu pojawia się ten sygnał) możemy sygnał SDI podać również na inne urządzenie.

… mieszczącą również kable zasilające i krótkie światłowody.

Oprócz wspomnianych trzech LED-ów statusu sygnału SDI po stronie wejściowej (tam gdzie znajduje się złącze światłowodowe w konwerterze Fiber to SDI oraz gniazda BNC w konwerterze SDI to Fiber) znajdują się jeszcze dwie diody LED – czerwona informująca o pojawieniu się sygnału zasilającego oraz zielona, która informuje o obecności sygnału wejściowego.

Jak widać na powyższym przykładzie konwerterów SDI to Fiber i Fiber to SDI urządzenia xVision są faktycznie proste w obsłudze, a jednocześnie pozwalają użytkownikowi na podstawowy monitoring ich pracy. Dodając do tego wiele możliwości pewnego montażu – z uwzględnieniem natychmiastowego „osadzenia” na powierzchniach metalowych, za pomocą magnetycznej obudowy – daje to w sumie bardzo krótki czas ich zainstalowania i przygotowania do pracy. Zaś projekt i wykonanie obudowy może dobrze rokować na przyszłość, że konwerter popracuje bezawaryjnie u nas parę dobrych lat. Zwłaszcza, że urządzenia te nie tylko są zaprojektowane, ale również wykonane i przetestowane u północnych sąsiadów naszych „jankeskich” przyjaciół.

Więcej informacji o prezentowanych urządzeniach oraz innych produktach firmy Theatrixx Technologies na stronie internetowej producenta www.theatrixx.com oraz polskiego przedstawiciela www.ablogroup.com.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje