X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Firma Pol-Audio to najbardziej znany polski producent riderowego sprzętu nagłośnieniowego. W jej ofercie można znaleźć zarówno mobilne zestawy głośnikowe, monitory sceniczne, jak i duże systemy nagłośnieniowe, co do jakości których – zarówno wykonania, jak i brzmienia – tylko nieliczni mają jakieś „ale” (w większości przypadków niczym nie uzasadnione).
Oprócz tego że Pol-Audio oferuje naprawdę światowej klasy sprzęt, producent ten jest znany z tego, że nie spoczywa na laurach, ale wciąż poszukuje nowych rozwiązań, co skutkuje coraz to nowszymi konstrukcjami. Po serii małych i bardzo mobilnych monitorów, które producent zaprezentował w 2015 i 2016 roku –10-calowy M110-300, 6-calowy M106 CX ND i najmniejszy 5-calowy M105-150 CX ND – przyszedł czas na coś dużego. Końcem listopada ubiegłego roku swoją premierę miał koncertowy system line array, oparty na dwóch przetwornikach 10-calowych i koaksjalnym przetworniku średnio-wysokotonowym – CLA 210. Co oferuje nowy system Pol-Audio oraz jak wyglądała sama premiera tegoż systemu przeczytacie na kolejnych stronach.
Nazwa systemu pochodzi od pierwszych liter „Compact Line Array”, zaś 210 mówi o tym, ile przetworników niskotonowych w nim pracuje. CLA 210 to kompaktowy, trójdrożny system line array, pracujący w trybie bi-amp – podział pasma między głośniki niskotonowe a koaksjalny przetwornik średnio-wysokotonowy odbywa się aktywnie (w DSP wzmacniacza), zaś za podział między pasmo średnie i wysokie odpowiada wbudowana pasywna zwrotnica.
Wracając do głośników – sekcja niskotonowa to dwa neodymowe głośniki 10” o łącznej mocy 900 W AES, natomiast za środkową i górną część pasma odpowiada koaksjalny, neodymowy przetwornik planarny o wylocie 8”, o łącznej mocy 230 W AES.
Wspomniana już pasywna zwrotnica zapewnia wyrównaną charakterystykę częstotliwościową. Impedancja sekcji niskotonowej to 8 omów, zaś sekcji wysokotonowej – 12 omów.
Projekt tuby przetwornika wysokotonowego pozwolił na uzyskanie bardzo skutecznej kontroli dyspersji w zakresie od 500 Hz w górę. Kontrolę nad energią promieniowaną przez głośniki niskotonowe udało się osiągnąć dzięki wykorzystaniu bocznych portów, które znacznie poprawiają skupienie jej przed systemem, ograniczając jego promieniowanie na boki i do tyłu. Poziome rozproszenie nominalne systemu to 90 stopni, zaś efektywne pasmo pracy CLA 210 zawiera się w granicach od 50 Hz aż do 22 kHz.
Obudowa, wykonana z wysokiej jakości sklejki brzozowej, pokryta została Polyureą, dzięki czemu jest odporna na zarysowania i obicia, gwarantując estetyczny wygląd systemu na długie lata. Z przodu zamontowany jest stalowy grill chroniący głośniki, podklejony akustycznie przeźroczystą gąbką. Z obudową zintegrowany jest hardware, w większości wykonany z aluminium (ze wzmocnieniami ze stali narzędziowej), pozwalający na czteropunktowe podwieszanie i kątowanie modułów systemu. Precyzyjny system kątowania paczek umożliwia odchylanie kolejnych modułów w zakresie od 0 do 10 stopni, z zaledwie półstopniowym skokiem na początku skali. Dzięki zastosowaniu aluminiowego hardware’u oraz neodymowych głośników udało się obniżyć wagę pojedynczego modułu do 37 kg.
Rama systemu, która pozwala zarówno na podwieszanie, jak i stakowanie systemu, również została wykonana z aluminium i waży zaledwie 13 kg. Maksymalna długość grona to 16 modułów w przypadku podwieszania systemu oraz 6 modułów w przypadku ustawiania ich na podłożu.
Opcjonalnie producent oferuje skrzynię transportową na kółkach, pozwalającą na wygodne i bezpieczne przewożenie trzech modułów systemu CLA 210. Co bardzo istotne, dostępne są biblioteki gll systemu CLA 210, co pozwala przygotować konfigurację systemu, korzystając z popularnego, darmowego programu predykcyjnego EASE Focus, który można pobrać zarówno z witryny internetowej jej producenta (focus.afmg.eu), jak i firmy Pol-Audio (wystarczy w przeglądarce wpisać pol.audio).
Na dzień dzisiejszy gotowe są presety CLA 210 dla wzmacniaczy Powersoft X8 i X4, które producent rekomenduje do współpracy ze swoim nowym systemem. W wersji SMART (6 x CLA 210 plus 4 subbasy SWL 118-1200 na stronę) do „opędzenia” całego systemu wystarczy jeden wzmacniacz X8 i jeden X4, natomiast system w wersji STANDARD (9 CLA 210 plus 6 SWL 118-1200 na stronę) potrzebuje jednego X8 do zasilenia jednej kompletnej strony systemu (w sumie więc niezbędne będą dwa X8). Z „przesiadką” z serii X na serię K Powersofta nie będzie też większego problemu, natomiast jeśli ktoś będzie miał życzenie skorzystać z innych wzmacniaczy (np. Lab.gruppena), przygotowanie odpowiednich presetów również nie powinno być wielkim problemem.
Pol-Audio zaprosił na premierę systemu CLA 210, a przy okazji na prezentację innych wybranych swoich produktów (systemów mobilnych i monitorów scenicznych), do Warszawy do Centrum E10, 28 listopada ubiegłego roku. Wydarzenie spotkało się z wielkim zainteresowaniem, toteż przybyłych gości było naprawdę sporo.
Spotkanie rozpoczął i prowadził sam szef firmy, pan Leszek Polanowski, który po powitaniu przybyłych w zwięzły sposób przedstawił szczegóły konstrukcyjne, możliwości i parametry swojego nowego „dziecka”. Była też wtedy okazja do zadawania pytań. Po teoretycznym wprowadzeniu do tematu przyszedł czas na to, na co większość przybyłych czekała – odsłuch systemu. Tutaj niestety nieco „bruździła” niezbyt dobra akustycznie sala, która szczególnie w zakresie niskich częstotliwości mocno koloryzowała brzmienie. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli ktoś chciał usłyszeć, jak system sprawuje się – jaki ma zapas mocy, jak dystrybuuje dźwięk w obszarze nagłaśnianym i (co równie ważne) poza nim – miał okazję to sprawdzić. Zaś samo „brzmienie” systemu to kwestia drugorzędna, bowiem wpływ na to ma wiele czynników, od jego wystrojenia poczynając, poprzez właśnie miejsce, w którym on gra, na odtwarzanym materiale dźwiękowym kończąc. Ja osobiście zabawiłem się w „Jasia Wędrowniczka”, przysłuchując się systemowi z przodu, z boku, z tyłu, a nawet pod nim, i w pełni zgadzam się z producentem, iż rzeczywiście emisja dźwięku na boki i do tyłu jest mocno ograniczona. Natomiast pokrycie dźwiękiem nagłaśnianej powierzchni – biorąc poprawkę na odbicia w sali – było równomierne, zarówno w kwestii głośności, jak i częstotliwości.
Po przerwie kawowej i małej rekonfiguracji sali głos zabrał gość z zagranicy, dobrze znany wszystkim Mario Di Cola, który znalazł się tam nieprzypadkowo – brał on czynny udział w procesie projektowania systemu CLA 210. Mario, którego prezentację na język polski tłumaczył „na żywo” Filip Polanowski, opowiedział co nieco o zwrotnicach i ich projektowaniu, ze szczególnym naciskiem na uzyskanie płaskiej ich charakterystyki fazowej. Później była jeszcze okazja do odtworzenia na systemie własnych nagrań, z różnymi poziomami głośności, więc znów można było przetestować możliwości systemu w kwestii jego wydajności.
W innej sali, przez cały czas trwania imprezy, była też możliwość przesłuchania kilku systemów mobilnych oraz monitorów podłogowych.
CLA 210, pomimo tego że oficjalnie zaprezentowany został końcem ubiegłego roku, już od jakiegoś czasu pojawiał się na różnych imprezach w Polsce. Jedną z firm, która tym systemem dysponuje już od lata ubiegłego roku jest rzeszowski Marketour, będący beta testerem nowego systemu Pol-Audio. Ale to obecnie nie jedyny właściciel CLA 210 – w swojej ofercie mają go już 4 firmy w Polsce: oprócz Pol-Audio (która, jak zapewne wiecie, również świadczy usługi nagłośnieniowe) i Marketour, firma Szczepan Art z Gliwic oraz Focus-Art z Działoszyna. Jest to już więc pewien zalążek sieci rentalowej, dysponującej CLA-210, a mamy nadzieję, że w tym roku (i w kolejnych) będzie tych firm coraz więcej. Czego firmie Pol-Audio, na czele z panem Leszkiem, w nowym roku serdecznie życzymy!
Więcej informacji o systemie CLA 210 na stronie internetowej producenta: www.pol.audio.