Premiera kolinearnego systemu L-Acoustics Syva

2018-03-15
Premiera kolinearnego systemu L-Acoustics Syva

Kto w ubiegłym roku miał okazję być na targach Prolight + Sound we Frankfurcie i choćby tylko przechodził koło stoiska francuskiego producenta L-Acoustics, na pewno zwrócił uwagę na przyciągający swoim nietypowym „designem” wzrok system, który ma równie „nietypową” nazwę – Syva.

Ten „dziwny” system został przez producenta określony mianem „system kolinearny”, bowiem nie jest to ani klasyczne źródło punktowe, ani też „liniówka”. Jak to we Frankfurcie jednak bywa, zobaczyć to jedno, ale posłuchać – to już gorzej. „Trochę” więc musieliśmy poczekać, aż Syva dotrze do Polski, i wreszcie będzie ją można nie tylko zobaczyć, ale również posłuchać. No i wreszcie dotarła, a przedstawiciel L-Acousticsa w Polsce, firma Audio Plus, oczywiście nie omieszkała Syvą zaraz się pochwalić. Jak to wyglądało i co to dokładnie jest ta Syva – o tym właśnie przeczytacie w tym artykule.

Na początek zaczniemy od bohatera tegoż artykułu

SYVA

jest systemem zaprojektowanym do pracy w profesjonalnych systemach nagłośnieniowych oraz wysokiej jakości komercyjnych instalacjach dźwiękowych, od których oczekuje się doskonałego brzmienia oraz dużej głośności, z równocześnie minimalną widocznością całego systemu. Składa się on w sumie z trzech składników (nie licząc wzmacniacza, bowiem jest to system pasywny): Syva, Syva Low i Syva Sub.

System Syva bazuje na rozwiązaniach zaczerpniętych z konstrukcji źródeł liniowych L-Acoustics – zastosowane tu przetworniki są „żywcem” wzięte z systemu K2 oraz zestawu niskotonowego KS28. W obudowie szerokopasmowego elementu Syva, w formie kolumny, umieszczono sześć 5-calowych przetworników średniotonowych, których użyteczna szerokość pasma rozpoczyna się od 87 Hz (-10 dB), oraz trzy ciśnieniowe przetworniki wysokotonowe o średnicy 1,75 cala, które są połączone z falowodami DOSC o progresywnej krzywiźnie „J-shaped”. Taka kombinacja przetworników cechuje się charakterystyką kierunkowości 140° (w horyzoncie) x 26° (+5/-21° – w wertykalu), zoptymalizowaną pod kątem uzyskania wyjątkowo szerokiego pokrycia w płaszczyźnie poziomej oraz zapewnienia zwiększonego zasięgu.

Syva Low – zaprojektowana do rozszerzenia charakterystyki systemu Syva w zakresie niskich częstotliwości (9 dB kontur z ograniczeniem niskich częstotliwości na 40 Hz) – zbudowana jest w oparciu o dwa przetworniki 12-calowe, znane z modelu K2. Natomiast Syva Sub to subwoofer zbudowany w oparciu o jeden 12-calowy przetwornik niskotonowy, zaczerpnięty z modelu KS28. Cechuje się on dużym wychyleniem membrany i został opracowany w celu dalszego rozszerzenia charakterystyki systemu w paśmie najniższych częstotliwości, które w tym przypadku sięga aż 27 Hz. Obydwa zestawy niskotonowe mają obudowy typu bass-reflex z rozwiązaniem L-Vents, które ogranicza turbulencje i szumy generowane przez port przy dużych poziomach głośności, a jednocześnie powoduje wzrost skuteczności emisji w dolnym paśmie.

Syva łączy zalety kierunkowej pracy wynikającej z liniowego ustawienia przetworników oraz ich dodatkowego sprzężenia z falowodami HF DOSC. Dzięki temu uzyskano wąską pionową wiązkę dźwięku. Zarówno obszar pokrycia dźwiękiem, jak i spójność poziomu ciśnienia akustycznego są zapewnione na całej powierzchni widowni. Zwiększony do 35 metrów efektywny zasięg dźwięku oraz szerokie, 140-stopniowe (powyżej 1 kHz) rozproszenie w płaszczyźnie horyzontalnej pozwalają uzyskać równomierny obszar pokrycia dźwiękiem w przypadku płaskich audytoriów.

Wykonana ze sklejki brzozowej i bukowej Syva może być ustawiana na podłożu, tworząc samodzielny system, lub na jednym z zestawów niskotonowych (Syva Low lub Syva Sub). Możliwy jest też montaż na ścianie lub podwieszanie. Dostępne kolory RAL pozwalają na dopasowanie kolorystyki zestawów do stylistyki różnorodnych pomieszczeń. Zastosowane rozwiązanie plug-and-play AutoConnect zapewnia szybkie i pewne połączenie audio.

Rekomendowanymi wzmacniaczami do zasilania systemów Syva są LA4X (4 x 1.000 W/ 4 lub 8 omów) – jedno takie urządzenie może „obsłużyć” maksymalnie 4 dowolne elementy systemu (Syva, Syva Low lub Syva Sub). Mogą to być więc np. 4 elementy Syva lub stereofoniczny system złożony z Syva + Syva Sub na stronę itp. Oczywiście system można również zasilać ze wzmacniaczy LA12X lub LA8.

System Syva, z uwagi na swój elegancki, a równocześnie nie rzucający się w oczy wygląd, świetnie sprawdzi się w instalacjach stałych. Syva będzie więc mile widziana tam, gdzie system musi być „niewidoczny” lub dobrze komponować się z otoczeniem, ale również – z uwagi na swoje właściwości akustyczne – w środowiskach akustycznych, które stwarzają szczególne wyzwania dla nagłośnienia. Wysoka wierność reprodukcji dźwięków tego systemu oraz jego elegancka forma powinny usatysfakcjonować projektantów i użytkowników ekskluzywnych pomieszczeń i apartamentów, a także wielokanałowych systemów L-ISA.

W przypadku zastosowań rentalowych system Syva jest wyjątkowo szybki we wdrożeniu oraz prosty w obsłudze. Jego duży zasięg może w pełni zaspokoić potrzeby produkcyjne nawet w całkiem sporych pomieszczeniach oraz salach balowych, gdzie elegancja i dyskretność formy są równie często wymagane, co w instalacjach stałych.

PREZENTACJA

Prezentacja systemu Syva miała miejsca końcem listopada w Warszawie w Klubie Miłość. Organizatorem wydarzenia był Audio Plus wraz z warszawską firmą rentalową LIVESTAGE. Nie bez powodu, bowiem LIVESTAGE jest pierwszym w Polsce właścicielem systemów Syva. Impreza ta miała na celu zarówno zaprezentowanie nowego systemu L-Acousticsa, jak i przedstawienie firmy LIVESTAGE, przede wszystkim w kontekście obsługi różnego rodzaju eventów.

Tak więc spotkanie prowadzili wspólnie Wojtek Mazurek, Product Manager marki L-Acoustics w Audio Plus, oraz Radek Gregorowicz, współwłaściciel LIVESTAGE.

Natomiast w szczegóły techniczne dotyczące systemu Syva wprowadził zebranych inżynier wsparcia technicznego w Audio Plus, Grzegorz Stasik. Oczywiście prezentacji systemu Syva towarzyszyły też odsłuchy różnego rodzaju materiałów dźwiękowych, w różnych konfiguracjach systemu.

Po „części teoretycznej” można było zapoznać się z ofertą marki L-Acoustics w zakresie małych i średnich systemów nagłośnieniowych – mała „wystawa” sprzętu francuskiego producenta została przygotowana w podziemiach klubu.

Natomiast „gwoździem programu” i finałowym akcentem spotkania był koncert uczestniczki programu The Voice of Poland, Ani Karwan z zespołem. Koncert miał miejsce na patio – z racji późno-jesiennej aury odpowiednio zabezpieczonym przed warunkami pogodowymi (ogrzewanie!) – a nagłośniony był oczywiście za pomocą systemów Syva (Syva + Syva Low, po jednym na stronę) wspartych subbasami SB18. Dzięki temu była okazja posłuchać, jak brzmi Syva nie tylko odtwarzająca gotowe nagrania, ale również „w boju” – i trzeba przyznać, że system sprawował się bardzo dobrze, w zupełności wystarczając jako nagłośnienie tego typu koncertu.

Pozostaje mieć nadzieję, że Syva znajdzie w Polsce liczne grono nabywców – jak to miało (i ma) miejsce w przypadku innych systemów nagłośnieniowych L-Acoustics. Bowiem możliwości jego efektywnego wykorzystania jest bez liku, a niewielkie wymiary i prostota obsługi pozwalają na jego zastosowanie w aplikacjach, które nie wymagają całego TIR-a sprzętu i licznej obsługi. Krótko mówiąc, Syva jest w stanie obsłużyć różnego rodzaju wydarzenia, przy minimalnym nakładzie kosztów własnych (mowa o transporcie i ludziach), oferując wysokiej jakości brzmienie, równomierne pokrycie dużej przestrzeni, przy jednocześnie małej „inwazyjności” wizualnej.


Więcej informacji o systemie Syva na stronie internetowej producenta: www.l-acoustics.com oraz w firmie Audio Plus: www.audioplus.pl.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje