X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Po 40 latach od czasu, gdy Yamaha zaprezentowała swój pierwszy profesjonalny mikser audio, przyszedł czas na nową generację wielkoformatowych konsolet cyfrowych audio, następców takich modeli jak PM1D i PM5D. Yamaha z dumą prezentuje pierwszy model ze swojej nowej rodziny – RIVAGE PM10.
W skład systemu wchodzi „deska” CSR10, moduł processingu DSP-R10, stageracki RPio622 I/O, trzy typy kart RY i dwa typy kart HY.
Nowy system oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań firmy Yamaha, które – miejmy nadzieję – staną się prawdziwymi kamieniami milowymi w branży cyfrowych konsolet audio. Najważniejszym jednak zadaniem, jakie postawili przed sobą inżynierowie japońskiego producenta, było dostarczenie najwyższej jakości dźwięku – i zostało to osiągnięte dzięki nowoopracowanemu hybrydowemu przedwzmacniaczowi mikrofonowemu RY16-ML-SILK. Ta unikalna konstrukcja dysponuje analogową sekcją, która dostarcza spójnego, naturalnego brzmienia, nawet przy wysokich poziomach wzmocnienia. Współpracuje ona z wysokiej klasy konwerterem A/D (96 kHz, 24 bity), poprzedzającym nowy Yamahowski cyfrowy moduł modelowania VCM klasycznego obwodu transformatorowego Rupert Neve Design i uznany processing Silk. Dzięki temu realizator może uzyskać całkowicie przejrzysty tor audio lub – korzystając z trybów Silk „Red” i „Blue” oraz pokrętła Texture w wybranych kanałach konsolety – uzyskać, wg. własnego uznania, brzmienie „podkolorowane”, o wybranej przez siebie charakterystyce brzmieniowej.
Współpraca przy tworzeniu RIVAGE PM10 z uznanymi producentami na tym się nie kończy. Oprócz preampu RY16-ML-SILK zacieśnienie współpracy z Rupertem Neve zaowocowało również zamodelowaniem VCM takich urządzeń jak Rupert EQ773, Rupert Comp 754, Rupert EQ810 i Rupert Comp 830. Z kolei dzięki współpracy z TC Electronics nowy stół Yamahy oferuje pogłos symulujący warunki pomieszczenia VSS4HD oraz reverb stereo „NonLin2”, zaś dzięki kontaktom z firmą Eventide RIVAGE PM10 dysponuje Ultra-Harmonizerem H3000. W sumie dostępnych jest 45 różnych plug- -inów efektowych.
Korekcja w kanałach została poszerzona o trzy nowe algorytmy (plus klasyczny algorytm Yamahowski „Legacy”). Nowy algorytm „Precise” oferuje regulację dobroci Q również dla filtrów półkowych, pozwalając na „przestrzelenie” filtrów, dzięki czemu można uzyskać mocne podkreślenie wybranego pasma. Algorytm „Aggressive” został zaprojektowany jako bardziej „muzyczny”, zaś tryb „Smooth” oferuje – jak sama nazwa wskazuje – łagodną, naturalną korekcję, pozwalającą zachować zasadniczy charakter brzmieniowy korygowanego źródła.
Dwa procesory dynamiczne oferują, do wyboru: kompresor, ducker, bramkę lub de-esser. Kompresor może pracować w dwóch trybach – „Legacy Comp”, o standardowym Yamahowskim charakterze brzmieniowym, oraz „Comp260”, modelowany VCM klasyczny kompresor z lat 70. ubiegłego stulecia.
Sama „powierzchnia robocza”, albo inaczej – po naszemu – „deska”, oferuje znaną z konsolet PM5D i PM1D sekcję Selected Channel, oferującą wszystkie manipulatory pozwalające na „obsłużenie” wybranego kanału bez konieczności sięgania do wyświetlacza dotykowego czy dodatkowych enkoderów. Dla tych, którzy jednak wolą miksowanie z „telewizorem” stół oferuje 2 kolorowe, 15-calowe monitory dotykowe LCD, współpracujące z 12-tłumikową sekcją w taki sam sposób, jak interfejs Centralogic, znany z konsolety M7CL oraz nowych CL-ek i QL-ek. Trzeci monitor można dołączyć poprzez złącze DVI.
CS-R10 dysponuje złączami analogowymi 8 x 8 (wejść x wyjść) oraz 8 wejściami/ wyjściami cyfrowymi AES3. System RIVAGE PM10 może obsłużyć do 3.000 wejść/wyjść.
CS-R10 i moduły DSP-R10 łączy się skrętką Cat-5 w sieci „ Console Network” typu ring. Natomiast stageboksy RPio622 I/O i moduły DSP-10R współpracują ze sobą za pośrednictwem nowej sieci TWINLAN, również w układzie typu ring, co z jednej strony zapewnia prostotę połączeń, a z drugiej naturalną redundancję. Protokół TWINLAN pozwala na przesyłanie skrętką do 400 kanałów cyfrowych o częstotliwości próbkowania 96 kHz, na odległość do 300 m, przy minimalnej latencji. W jednej „pętli” może być ze sobą połączonych maksymalnie 2 moduły DSP-R10, 2 stoły CS-R10 i do 8 racków RPio622 I/O (w przyszłości ma to być rozszerzone).
Racki RPio622 I/O można konfigurować dowolnie za pomocą 3 różnych typów kart RY, co pozwala uzyskać maksymalnie 96 wejść mikrofonowych w jednym racku. Dodatkowo dostępna jest opcjonalna karta sieci Dante – HY-Dante – pozwalająca na wielośladową rejestrację lub połączenie z innymi urządzeniami pracującymi w sieci Dante, w tym z konsoletami Yamaha (np. CL czy QL).
Pierwsze systemy RIVAGE PM10 spodziewane są w sprzedaży w 2015 roku.
Więcej informacji o nowej konsolecie firmy Yamaha na stronie internetowej producenta: www.yamahaproaudio.com.