Lightschool: Matecznik Mazowsze - tradycja goni nowoczesność

2020-02-18
Lightschool: Matecznik Mazowsze - tradycja goni nowoczesność fot. P.Pasieczny

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego w Karolinie, którego nazwę większość z Was kojarzy po prostu jako „Mazowsze”, to temat ostatnio dosyć popularny. Głównie za sprawą filmu „Zimna wojna”. Ja postanowiłem wpisać się w ten trend jednak z trochę innej strony. Mam na myśli rewolucję technologiczną, jaka miała miejsce w siedzibie zespołu. O co dokładnie chodzi?

PZLPiT MAZOWSZE

Mazowsze to jeden z największych zespołów artystycznych na świecie. W 2018 obchodził 70-lecie swojego powstania. Ojcem tego zjawiska, jakim niewątpliwie jest „Mazowsze” był Tadeusz Sygietyński, kompozytor muzyki symfonicznej, założyciel filharmonii w Dubrowniku, któremu polecono zorganizowanie zespołu ludowego, opartego w swej działalności o tradycyjny repertuar ludowy, pieśni, przyśpiewki i tańce wsi mazowieckiej. Zespół bardzo szybko rozszerzył zakres swojej działalności. Dzisiaj w repertuarze ma aż 42 regiony Polski, a na koncie blisko 10 tysięcy koncertów na wszystkich kontynentach, w ponad 50 państwach, podczas 250 tras koncertowych.

Kończąc rys historyczny, ponieważ nie to jest tematem artykułu, należy wspomnieć, że historyczną siedzibą zespołu był wzniesiony po 1909 r. Pałac w Karolinie. 10 lat temu na terenie siedziby „Mazowsza” – zabytkowego zespołu parkowo-pałacowego w Karolinie powstało nowoczesne

EUROPEJSKIE CENTRUM MATECZNIK „MAZOWSZE”

Gdzie w takim razie nastąpiła ta rewolucja? Właśnie w Europejskim Centrum Matecznik „Mazowsze”, a dokładnie w sprzęcie oświetleniowym, jaki pojawił się tam w ostatnim czasie. Jak każda instytucja, która chce się rozwijać, również „Mazowsze” zauważyło taką konieczność. Rynek wymusza pewne zmiany. Coraz częściej oczekuje się żeby urządzenia były bardziej funkcjonalne, ale równocześnie oszczędne. Klienci wymagają coraz szerszych doznań w różnym zakresie. Oświetlenie stosowane dotychczas nie spełniało już najwyższych standardów. Zakupione 10 lat wcześniej, konwencjonalne, oparte na lampach żarowych, okazało się niewystarczające na potrzeby dzisiejszych realizacji „Mazowsza”. Zespół potrzebował urządzeń, które spełniałyby wymagania obecnego repertuaru: od koncertów tanecznych po spektakle teatralne.

W ramach pierwszego przetargu Centrum wzbogaciło się między innymi o 24 urządzenia Robe lighting Tarrantula, 33 urządzenia Ayrton Ghibli i 22 naświetlacze asymetryczne Spectra Cyc100.

Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić. Jak wiadomo każda instytucja ma ograniczony budżet, do którego trzeba się dostosować. Jak w takim razie znaleźć sprzęt, który spełni coraz bardziej wymagające potrzeby riderów, a jednocześnie będzie generował mniejsze koszty zużycia energii i przede wszystkim będzie niezawodny? Drogi są dwie: szukanie takiego sprzętu samemu lub przetarg w oczekiwaniu na oferty. W „Mazowszu” zdecydowano się na przetarg, a nawet ogłoszono dwa – na zakup, dostawę i montaż oświetlenia scenicznego. Oba wygrała firma Prolight, dystrybutor sprzętu oświetleniowego takich marek, jak np. Robe lighting, Claypaky, Robert Juliat oraz wielu innych.

PIERWSZY PRZETARG

W ramach pierwszego z nich Centrum wzbogaciło się między innymi o 24 urządzenia Robe lighting Tarrantula, 33 urządzenia Ayrton Ghibli, 3 reflektory prowadzące Robert Juliat Cyrano, 2 konsolety MA Lighting Grand MA2, 22 naświetlacze asymetryczne Spectra Cyc100, dwie maszyny do dymu MDG oraz bardzo dużą liczbę akcesoriów scenicznych. Co ważne wszystkie te urządzenia nie tylko spełniły wymagania, jakie stawiali przed nimi realizatorzy, ale również są oparte na źródłach LEDowych, co gwarantuje ich większą żywotność, mniejsze zużycie energii, ale również większą niezawodność, niż w stosowanych do tej pory oprawach z żarowymi źródłami światła.

DRUGI PRZETARG

zorientowany był na doposażenie sprzętu stosowanego podczas tras wyjazdowych. Matecznik to nie jedyne miejsce, gdzie można spotkać zespół „Mazowsze”. Ich koncerty odbywają się w różnych miastach Polski i świata. Własny, przygotowany wcześniej sprzęt oświetleniowy z jednej strony to oszczędność czasu programowania, ale również możliwość pokazania tego, na czym nam zależy. Nie ma co ukrywać, że większość instytucji wciąż oszczędza na sprzęcie, traktując go jako nieprzyjemną konieczność, nie rozumiejąc jego faktycznych możliwości. W ramach przetargu wybrano urządzenia czeskiego producenta Robe lighting, a dokładnie 7 ruchomych głów MegaPointe oraz 12 listew ledowych CycFX8.

Zespół potrzebował urządzeń, które spełniałyby wymagania obecnego repertuaru: od koncertów tanecznych po spektakle teatralne.

Baza sprzętu jaka powstała robi wrażenie. Jednak czy spełniła oczekiwania osób, które odpowiadają za światło? Pracujący w „Mazowszu” realizator oświetlenia, Łukasz Różewicz, któremu dotychczas najbardziej brakowało urządzeń do świecenia zalewowego i akcentowania elementów podczas tańca, najbardziej ceni je za „moc, efekty oraz kolor. Za to, że dają wręcz nieograniczone możliwości. W tych urządzeniach nigdy nie brakuje mocy, mamy do czynienie z efektem ‘wow’, którego do tej pory nam brakowało!” Największe wrażenie robi model MegaPointe, doceniany za bardzo dobre odwzorowanie kolorów, nieskończoną liczbę różnych efektów, bardzo szeroki zakres zoom. Dużą zaletą tej głowy jest również to, że urządzenia marki Robe mają jednolitą paletę barw w urządzeniach. Co to oznacza? Nie ma znaczenia, jakiego urządzenia tego producenta używa się na scenie, jego barwa nie będzie odbiegała od innych.

Matecznik to nie jedyne miejsce, gdzie można spotkać zespół „Mazowsze” – koncerty zespołu odbywają się w różnych miastach Polski i świata. (fot. P. Pasieczny)

Ktoś z Was zapewne zapyta, po co zespołowi ludowemu nowoczesny sprzęt oświetleniowy? To nie kapela popowa. Jednak „Mazowsze” to nie jest zwykły zespół, a raczej rodzaj teatru muzycznego. Wymagania widzów, czyli najważniejszych osób, dla których tworzy się sztukę, są coraz bardziej wygórowane. Czy tak jest również w tym przypadku? Według osób pracujących w PZLPiT „Mazowsze”, jak najbardziej tak. Również klienci dostrzegają zmiany. Bardzo dobrze widać było to podczas jednego z pierwszych przedstawień, jakie odbyły się już po montażu – Betlejem Polskie, które zachwyciło nie tylko ze względu na poziom artystyczny, ale również zastosowane oświetlenie.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje