Lightschool: Claypaky Sharpy Plus

2019-12-16
Lightschool: Claypaky Sharpy Plus

Często słyszę wśród realizatorów to samo pytanie: „co jeszcze wymyślą producenci?” Co rusz na rynku pojawiają się urządzenia, które oferują zupełnie nowe innowacyjne funkcje. Mam tu na myśli na przykład Robe T1 Profile, o którym pisałem w jednym z wcześniejszych artykułów. Tym razem postanowiłem „zbadać” nowe urządzenia Claypaky, odświeżoną wersję dobrze znanego wszystkim modelu Sharpy.

Firma Claypaky to jeden z liderów branży oświetleniowej. Urządzenia włoskiej firmy takie jak Alpha Spot HPE, QWO, Sharpy czy B-Eye zrewolucjonizowały rynek. Czy tak samo będzie tym razem?

SHARPY PLUS

jak określa producent jest pierwszym w 100% hybrydowym urządzeniem. Całość została zamknięta w obudowie znanej z modelu Scenius. Różnica w wysokości wynosi około 13 centymetrów. Źródłem światła jest lampa o mocy 330W X8 HRI Sirius Osram. Tak jak i we wszystkich urządzeniach Claypaky, tak i tutaj mamy precyzyjnie dobrany układ optyczny, o bardzo wysokiej jakości, zapewniający imponujące możliwości urządzeniu. Warto tutaj wspomnieć o tym, że Sharpy Plus ma dwa niezależne tryby pracy, które mogą być zmienianie z poziomu konsolety. Mamy do wyboru tryb Spot i tryb Beam. W trybie Beam zmieniamy sposób pracy lampy. Uzyskujemy w ten sposób bardzo mocnego Hot Spota o nadzwyczajnej mocy ponad 300.000 luksów z odległości 10 metrów. Konsekwencją tego jest zalecana przez producenta odległość minimum 8 metrów od płaszczyzny, na którą świecimy. Na tym koniec typowego tekstu opisowego, jaki znaleźć można na stronie producenta. Zagłębiając się bardziej w specyfikację Sharpy Plus, aż chce się porównać go do Robe Pointe. Idąc dalej można nawet stwierdzić, że włoski producent nie stworzył następcy Sharpy, tylko Pointe.

CO JEST W ŚRODKU?

Bardzo ciekawym rozwiązaniem są 3 (powtórzę słownie: trzy!) tarcze kolorów. Każda tarcza wyposażona jest w 5 filtrów. Wydawać by się mogło, że wybór kolorów na poszczególnych tarczach jest całkowicie przypadkowy, tym bardziej jeśli sprawdzamy pojedynczo kolory z każdej tarczy. Ciekawie zaczyna się robić kiedy łączymy kolory w różnych kombinacjach. W tej sytuacji mamy do dyspozycji aż 125 kolorów. Robi wrażenie? Warto jeszcze dodać, że każda tarcza jest indeksowana, pozwala uzyskać podwójne kolory, w konsekwencji mamy możliwość stworzenia wielobarwnej wiązki. Nie zabrakło również systemu CMY.

GOBOSY

Jak w większości urządzeń, mamy do dyspozycji dwie tarcze. Nic nowego, ale pozytywnym zaskoczeniem jest ich liczba. Do dyspozycji mamy 18 gobo statycznych. To, co Sharpy Plus ma wspólnego ze swoim imiennikiem, to pierwsze gobosy redukujące kąt wiązki do nawet 0,5°. Kolejna tarcza wyposażona jest w 8 gobosów rotacyjnych. Na tym koniec, a szkoda, bo działy projektowe firm unowocześniając urządzenia zapominają o tej kwestii – Claypaky nie jest tu wyjątkiem. Zaczynają od zmiany źródła, poprawy CRI, głośności pracy, lepszemu ostrzeniu na ramkach profilowych, lepszych i pełniejszych kolorach, a niestety zapominają o gobosach. Nie mam tu na myśli gobo samych w sobie, jednak od kilku, jak nie kilkunastu, lat możemy jedynie je indeksować i obracać. Może za bardzo marudzę, ale skoro ktoś potrafił opracować bardzo zaawansowany i rozbudowany system śledzenia zintegrowany z oświetleniem i multimediami to dlaczego nikt nie pochylił się nad nowymi możliwościami pracy z tarczami gobo?

PRYZMATY

Tutaj niemałe zaskoczenie. Dwa pryzmaty – to akurat nie jest zaskoczenie, o które mi chodzi. Sharpy Plus jest wyposażony w dwa niezależne pryzmaty kołowe, 4-krotny i 8-krotny z indywidualnymi rotacjami. Najprawdopodobniej w tym momencie większość z Was zadaje sobie pytanie: „dlaczego nie liniowy i kołowy jak w Pointe?” Teraz małe wyjaśnienie zaczerpnięte z historii, która daje bardzo do myślenia. Cofnijmy się do roku 2013. Na jednym z dobrze znanych forów branżowych pojawiła się dyskusja na temat tego, dlaczego Robe cofnęło się i zdecydowało na tradycyjną tarczę kolorów w urządzeniu Pointe, kiedy na rynku w praktycznie każdym był dostępny CMY. Coś, co wydawało się niemożliwe sprawdziło się, a można powiedzieć więcej, po czasie każdy z różnych powodów docenił tradycyjną tarczę kolorów Pointe, a sam model stał się hitem. Czy tak samo będzie tym razem? Zobaczymy. Dlatego zanim większość z Was nastawi się negatywnie do kołowych pryzmatów, zerknijcie na zdjęcie, co za ich pomocą można uzyskać. Chyba każdy zgodzi się ze mną, że taki efekt już gdzieś kiedyś widział?

EFEKTY PRZESTRZENNE

Sharpy Plus nie jest tym samym co Sharpy m.in. dlatego, że mamy do dyspozycji liniowy zmotoryzowany zoom w zakresie od 3 do 36 stopni. W połączeniu z trybem Beam, 3 tarczami kolorów, CMY, 2 tarczami gobo i niezależnymi pryzmatami jesteśmy w stanie wykreować bardzo ciekawe efekty przestrzenne. Producent wygospodarował jeszcze trochę miejsca na tarczę animacji, co do tej pory nie było spotykane w ruchomych głowach, które oferowały i tak już sporą liczbę możliwości. Za granicą Sharpy Plus jest sprzedawany do firm rentalowych w partiach, które przekraczają 100 sztuk! W Polsce urządzenie zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem, pomimo tego, że dopiero garstka osób miała z nim styczność. Na tak duże zainteresowanie niewątpliwie wpływ mają jego obszerne możliwości.

A na koniec wisienka na torcie, która najprawdopodobniej przekona do Sharpy Plusa większą część Czytelników. Ostatnie zdanie należy podkreślić, udekorować ramką i innymi bajerami. Claypaky Sharpy Plus, mimo swoich dużych możliwości, jest urządzeniem relatywnie tanim, tańszym od modelu Pointe, które prawie każdy realizator ma w riderze i większość firm rentalowych w swoich magazynach, a które do tej pory firma Prolight sprzedała w liczbie kilku tysięcy sztuk. Czy wszystko co napisałem powyżej wystarczy, żeby rental postawił właśnie na ten model i wpisał go do riderów? Potencjał jest bardzo duży, ale to czas pokaże, jaka będzie przyszłość Sharpy Plus na polskim rynku.

Więcej informacji o prezentowanym urządzeniu na stronie internetowej producenta: www.claypaky.it oraz polskiego dystrybutora: www.prolight.com.pl.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje