Ustrzycki Dom Kultury - sala widowiskowa UDK po modernizacji

2019-07-30
Ustrzycki Dom Kultury - sala widowiskowa UDK po modernizacji

Ustrzyki Dolne to malownicza miejscowość na prawach miejskich w województwie podkarpackim, będąca siedzibą powiatu bieszczadzkiego. W 1509 r. Iwonia Unihowski herbu Przestrzał, protoplasta rodu Ustrzyckich, lokował wieś Ustrzyki, wtedy nazwaną Ustryk. Wioska leżała u zbiegu dwóch bezimiennych strumieni, a mieszkańcy nazywali ją po staropolsku Us, czyli ujście, Rzyk, czyli rzeki – stąd nazwa wsi Ustrzyki.

Co ciekawe, po II wojnie światowej miasto początkowo znalazło się w granicach ZSRR. W czerwcu 1946 roku zebrano Polaków z Ustrzyk Dolnych i przyległych miejscowości, a następnie wywieziono ich pociągiem towarowym do Polski. W składzie Ukraińskiej SRR miejscowość (która straciła wtedy prawa miejskie) pozostawała jeszcze do 15 lutego 1951 roku, kiedy to w ramach korekty granic Ustrzyki Dolne i okolice zostały zwrócone Polsce, w zamian za obfitujący w złoża węgla rejon Sokala.

Ustrzyki Dolne mają najbardziej rozbudowaną infrastrukturę narciarską w województwie podkarpackim, dlatego nazywane są często zimową stolicą tego województwa. I choć sezon narciarski powoli dobiega końca (a w Ustrzykach wciąż są świetne warunki do uprawiania „białego szaleństwa” – sprawdzone osobiście), nas bardziej od sportu będzie w tym artykule interesowała kultura, a konkretnie miejsce, w którym jest ona w Ustrzykach krzewiona, czyli

USTRZYCKI DOM KULTURY

Budynek Ustrzyckiego Domu Kultury, którego historia sięga 1924 roku, pełni jednocześnie funkcję kina i sali widowiskowej. Położony jest tuż przy głównej ulicy miasta, stąd jednym z aspektów przebudowy obiektu – oprócz m.in. nowej aranżacji wnętrza sali kinowo-teatralnej i nowego jej wyposażenia – była poprawa izolacyjności oraz warunków akustycznych sali.

Remont UDK rozpoczął się od sali widowiskowo-kinowej. (fot. A.Górski)

Modernizacja UDK trwała kilka miesięcy i kosztowała prawie 5 mln zł. Wysokość dofinansowania to 2.999.861,81 zł, zaś wkład własny wyniósł prawie 1,9 mln zł. W ramach remontu przebudowano pomieszczenia UDK, rozbudowano podjazd dla niepełnosprawnych, przebudowano kanalizację sanitarną i deszczową, przeprowadzono izolację ścian fundamentowych oraz wyposażono placówkę w niezbędny sprzęt.

MODERNIZACJA

Przetarg na wykonanie kompleksowej modernizacji, odnowy i ochrony budynku Ustrzyckiego Domu Kultury w Ustrzykach Dolnych ogłoszono w kwietniu 2018 roku. W ramach modernizacji przebudowie podlegały hol wejściowy przy głównym wejściu do budynku, część administracyjna, sala prób (w dawnym pomieszczeniu magazynowym), pomieszczenie instruktora (w dawnej sali prób), pomieszczenie socjalne, hol przed salą, sala kinowo-teatralna (scena i widownia), sanitariaty, garderoba i zaplecze operatora na I piętrze – włącznie z wymianą instalacji elektrycznej i oświetleniowej oraz wykonaniem nowego systemu wentylacji z funkcją ogrzewania/chłodzenia sali widowiskowo-kinowej. Natomiast konstrukcja i bryła budynku, wszystkie gabaryty zewnętrzne, ściany nośne i stropy pozostawiono bez zmian.

Ściany boczne sali wykonano jako odbijające dźwięki, wykończone płytami OSB na stalowych profilach, między którymi ułożona została wełna mineralna grubości 5 cm. (fot. A.Górski)

Przetarg rozstrzygnięto w maju, a wygrała go – jako jedyny zresztą oferent – firma Robert Koncewicz F.H.U. „ROB-BUD” z Ustjanowej Górnej, czyli można powiedzieć, że „zza miedzy”. W ramach współpracy z Generalnym Wykonawcą za dostarczenie i wystrojenie systemu nagłośnieniowego odpowiedzialna była firma Konsbud Audio, która również odpowiadała za dostarczenie i zainstalowanie elementów systemu oświetleniowego (we współpracy z krakowską firmą Elwo-Light) oraz mechaniki sceny (we współpracy z Przedsiębiorstwem Specjalistycznym „Teatr”). Natomiast projektantkami przebudowy były mgr inż. arch. Mariola Sidor i mgr inż. arch. Adriana Haduch z Autorskiej Pracowni Projektowej Mariola Sidor.

SALA WIDOWISKOWO-KINOWA – ADAPTACJA I WYSTRÓJ

Prace remontowe rozpoczęły się w kilka dni po rozstrzygnięciu przetargu, czyli jeszcze w maju. Remont UDK rozpoczął się od sali widowiskowo-kinowej. Ekipa remontowa w pierwszej kolejności zajęła się skuciem tynków pod nową instalację elektryczną (instalacja została wymieniona również w całym obiekcie) oraz demontażem starego sufitu podwieszanego. W sali widowiskowo-kinowej wykonano nową podłogę – w części z amfiteatralnym układem siedzeń wykończoną wykładziną flokowaną w kolorze szarym, zaś w części płaskiej przed proscenium klepką dębową. Ściany boczne sali wykonano jako odbijające dźwięki, wykończone płytami OSB na stalowych profilach, między którymi ułożona została wełna mineralna grubości 5 cm, otynkowanymi tynkiem akrylowym. Na nich zamontowane są panele akustyczne wyspowe – przy scenie po 2 (w sumie 4) odbijające dźwięki (o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=0,25), zaś pozostałe, montowane w dalszej części sali, to ustroje pochłaniające dźwięki (o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=1,00). Panele pokryte są drobnoziarnistym tynkiem transparentnym.

„Stare” fotele kinowe w kolorze czerwony, z uwagi na ich dobry stan, zostały zamontowane ponownie.

Tylna ściana w dolnej, płaskiej części pokryta jest płytami akustycznymi pochłaniającymi o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=0,8. W górnej części przechodzi łagodnie, w formie łuku, w sufit podwieszony. Łuk ów pokryty jest płytami akustycznymi pochłaniającymi, również o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=0,8. Sufit podwieszony do stropu wykonany jest z płyt akustycznych w kolorze białym. Pierwsza płaszczyzna sufitu, licząc od sceny w kierunku widowni, wykonana jest jako odbijająca o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=0,20, zaś drugą i trzecią jako pochłaniające o współczynniku pochłaniania dźwięku αw=0,90. Ukształtowanie sufitu zaprojektowano w sposób poprawiający akustykę wnętrza. „Stare” fotele kinowe w kolorze czerwonym, z uwagi na ich dobry stan, zostały zamontowane ponownie. W sali zaprojektowano i wykonano wentylację mechaniczną z klimatyzacją i funkcją grzania. Zaprojektowano też i wykonano nową podłogę sceniczną na konstrukcji legarowej, pokrytej warstwą płyt OSB i deskami sosnowymi o grubości 28 mm.

SYSTEM NAGŁOŚNIENIOWY

Systemu nagłośnienia sali widowiskowo-kinowej, która może pomieścić 189 widzów, wiele znacznie większych ośrodków kultury może Ustrzykom Dolnym pozazdrościć. System ten oparty jest na produktach niemieckiej firmy d&b audiotechnik i składa się z dwóch gron po sześć modułów z serii V – cztery V8 i dwa V12. System jest modułowy i dostosowywany do potrzeb Domu Kultury, co oznacza, że nie zawsze istnieje potrzeba instalowania pełnego systemu. Taka zresztą sytuacja była podczas mojej wizyty w ośrodku, w trakcie trwania Przeglądu Filmów Górskich, gdy do nagłośnienia wykorzystano po 4 moduły na stronę (co widać na zdjęciach). W najniższym zakresie częstotliwości system wspiera w sumie 6 zestawów niskotonowych V-SUB. Wszystkie te elementy systemu nagłośnieniowego zasilane są z trzech 4-kanałowych wzmacniaczy d&b D80. Do projektowania konfiguracji systemu (w programie ArrayCalc) i kontrolowania pracy wzmacniaczy (za pomocą oprogramowania R1) firma Konsbud Audio dostarczyła komputer Apple MacBook Pro, który można też wykorzystać do zdalnego sterowania systemem miksowania dźwięku.

Ośrodek wzbogacił się również o nową konsoletę cyfrową – riderowy Allen & Heath dLive S5000 z MixRackiem DM64. „Jak dla mnie ten system oferuje mnóstwo możliwości.” – mówi Mirosław Smarkucki. „dLive jest bardzo intuicyjny w obsłudze, ma czytelny interfejs. Wydaje mi się, że każdy kto miał do czynienia z jakimkolwiek mikserem cyfrowym po maksymalnie godzinie zapoznawania się z konsoletą jest w stanie sam doskonale sobie z nią poradzić”. System monitorowy oparty jest na zestawach głośnikowych QSC K12.2 w liczbie 4 sztuk. Konsbud Audio dostarczył też bogaty zestaw mikrofonowy, w tym 5 przetworników instrumentalnych DPA 4099 z uchwytami „violin”, set stereo AKG C414 XLII, dwa mikrofony powierzchniowe AKG PCC-160 oraz jeden Shure Beta91A i sześć Shure SM58-LC. Ponadto na wyposażeniu ośrodka znalazły się trzy zestawy bezprzewodowe: Shure BLX14E z mikrofonem nagłownym Shure SM35 oraz BLX24E z mikrofonem SM58.

Ośrodek wzbogacił się również o nową konsoletę cyfrową – riderowy Allen & Heath dLive S5000 z MixRackiem DM64.

Firma Konsbud Audio wykonała również kompletną instalację elektroakustyczną w sali wraz z ułożeniem przewodów, kompletem przyłączy i gniazd wejściowych i wyjściowych oraz całym niezbędnym osprzętem. „Z instalacji jestem bardzo zadowolony” – dodaje Smarkucki. „Mnogość złącz ściennych i podłogowych bardzo ułatwia prowadzenie okablowania, tak że na scenie nie ma bałaganu, a liczba widocznych przewodów może być ograniczona do minimum”. Konsbud Audio dostarczył też przewody okablowania mobilnego do podłączenia urządzeń do gotowych instalacji. Jeśli zaistnieje potrzeba zastosowania osobnej konsolety monitorowej, np. w przypadku, gdy zespół przywiezie swoją (ośrodek dysponuje też używaną wcześniej, kompaktową konsoletą cyfrową, która w razie potrzeby może pełnić funkcję miksera monitorowego), Ustrzycki Dom Kultury udostępnia 64-kanałowy splitter analogowy.

Na potrzeby mniejszych wydarzeń czy konferencji, szczególnie organizowanych poza salą widowiskowo-kinową (np. w holu), ośrodek został wyposażony w mobilny system nagłośnieniowy, składający się z 2 zestawów głośnikowych Dynacord D-Lite D15-3 zasilanych z powermiksera Dynacord Powermate 1000-3. Wojciech Szott, Dyrektor UDK: „Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z firmą Konsbud Audio. Wszystkie działania, jakie mieliśmy w planie zostały wypełnione zgodnie z założeniami. System nagłośnienia jest jedną z najlepszych dostępnych na rynku propozycji. Zarówno współpracujący z nami realizatorzy, jak i goszczący u nas artyści są w pełni usatysfakcjonowani z brzmienia zestawów, a odbywają się u nas naprawdę prestiżowe koncerty, ostatnio gościliśmy np. Lwowską Orkiestrę Kameralną i pianistów z odległych zakątków świata”.

OŚWIETLENIE I MECHANIKA SCENY

Nad sceną zainstalowane są dwa ruchome ruszty w postaci kratownic o wymiarach 8 x 2 m do podwieszenia urządzeń oświetleniowych. Dodatkowy most oświetleniowy znajduje się na froncie sceny. Sterowanie urządzeniami mechaniki scenicznej odbywa się za pomocą ekranu dotykowego zainstalowanego na scenie. System oświetleniowy, dostarczony przez firmę Elwo-Light, oparty jest w dużej mierze na urządzeniach marki Martin, w tym 8 ruchomych głów Mac Aura XB, 4 Mac Quantum Profile 475W White LED, 7 Rush MH6 LED 7 x 10 W RGBW Wash oraz 6 głów Rush MH3 Beam. Oprócz tego na wyposażeniu ośrodka znalazły się 4 naświetlacze Altman Spectra Cyc LED 100W RGBA, 6 reflektorów profilowych ETC Source Four Zoom 25-50 oraz 10 reflektorów typu PC DTS Scena 650/1000 PC. System oświetleniowy jest zarządzany z konsolety oświetleniowej ChamSys MagicQ M40N.

Wszystkie te elementy systemu nagłośnieniowego zasilane są z trzech 4-kanałowych wzmacniaczy d&b D80.

INNE

System nagłośnienia kinowego, z racji tego, że był całkiem niedawno wymieniowy na nowy, pozostał ten sam. Natomiast sprowadzono z Czech nowy, rozwijany ekran, zainstalowany na froncie sceny (poprzedni był nierozwijalny, zainstalowany na stałe na tylnej ścianie sceny). Dodatkowy drugi ekran wykorzystywany jest do prezentacji multimedialnych, np. podczas konferencji. Ośrodek wzbogacił się również o mikser wideo V-4EX firmy Roland, dostarczony przez Konsbud Audio.

OTWARCIE

Oficjalne otwarcie nastąpiło 19 października ubiegłego roku. Dla gości na odnowionej scenie zaprezentowały się dwie grupy taneczne Nemezis, dwójka młodych pianistów i zespół Berdo, który występuje na różnego rodzaju festiwalach w Polsce i zagranicą. Nowy wystrój sali widowiskowo-kinowej przypadł do gusty widzom, którzy mieli okazję brać udział w tej i innych imprezach tam organizowanych. Zmienił się też, w bardzo istotny sposób, hol wejściowy, gdzie wymieniono drzwi wejściowe, a za obszerną ladą powstała szatnia z kasą kinową.

Ustrzycki Dom Kultury jest więc kolejnym obiektem, w którym rozsądnie zaplanowana inwestycja dała wymierny efekt w postaci nie tylko nowego, współczesnego wystroju, ale przede wszystkim świetnej funkcjonalności tak samego obiektu – szczególnie jego „serca”, czyli sali widowiskowo-kinowej – jak i jego „skrojonego na miarę”, a jednocześnie riderowego sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego.

Więcej informacji o firmach odpowiedzialnych za zaprojektowanie, dostarczenie i zainstalowanie opisanych w artykule systemów na stronach internetowych: www.konsbud-audio.pl, www.elwolight.pl, www.teatr.com.pl.

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje