Lightschool: Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki - Jak wyjść z cienia stolicy

2019-06-18
Lightschool: Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki - Jak wyjść z cienia stolicy

Czy województwo mazowieckie to kolebka polskiej kultury? Takie stwierdzenie zapewne oburzy wielu czytających ten artykuł. Tak naprawdę, dzięki lokalnym instytucjom i wydarzeniom taką nazwą określić można każde z naszych województw, z miastem Wrocław, czyli Europejską Stolicą Kultury 2017 na czele. Jednak musicie przyznać, że Warszawa wymusza na nas takie postrzeganie. Największe festiwale, wydarzenia kulturalne i muzyczne, a przede wszystkim szereg instytucji kultury, które mają swoją siedzibę w mieście stołecznym.

Jednak województwo mazowieckie to nie jedynie Warszawa, to wiele ciekawych miejsc, które funkcjonują w cieniu stolicy. Jedno z nich ma szczególny charakter. To Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim, które dzięki inwestycjom dogoniło czołowe ośrodki kultury w Polsce niejako wychodząc z cienia „wielkiego brata”.

CENTRUM KULTURY W GRODZISKU MAZOWIECKIM

Centrum Kultury, o którym mowa mieści się w Grodzisku Mazowieckiem, mieście, które prawa miejskie otrzymało w 1522 roku, a od 1928 r. funkcjonuje pod obecną nazwą. Niewielu wie, że Grodzisk Mazowiecki był pierwszym miastem, które uzyskało połączenie kolejowe z Warszawą, dzięki Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Jednak dosyć o tym. To nie miasto jest naszym głównym bohaterem. Jest nim powstałe w 2008 Centrum Kultury. Umiejscowiony w centralnej części Grodziska budynek to obiekt wielofunkcyjny, w którego wnętrzu przede wszystkim wyróżnia się sala kinowa, która jednocześnie pełni funkcję sali koncertowej, teatralnej i konferencyjnej.

Widownia sali wielofunkcyjnej widowni Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki może pomieścić 375 widzów.

W momencie otwarcia był to jeden z największych tego typu i najnowocześniejszych obiektów na Mazowszu. Czas płynie jednak nieubłaganie i to, co w roku 2008 było uważane za szczyt technologicznych możliwości, w roku 2018 jest już – nie ukrywajmy tego – przestarzałe. Dlatego każda instytucja, która chce nadążać za zmianami, przystosować się do wymogów riderów technicznych, coraz bardziej wymagających zespołów muzycznych oraz odbiorców musi zainwestować w modernizację. Na taki krok zdecydowało się CK w Grodzisku Mazowieckim.

MODERNIZACJA

Jak mówi Paweł Twardoch, dyrektor Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim, a jednocześnie muzyk, perkusista, sideman i stały członek zespołu Zbigniewa Wodeckiego, który z tym wybitnym artystą pracował ponad 30 lat „konieczne stało się przeprowadzenie dużych inwestycji w sprzęt oświetleniowy, multimedialny, dźwiękowy, który miał sprawić, że Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki znowu znajdzie się w gronie najnowocześniejszych obiektów nie tylko w województwie, ale również w Polsce. W pierwszym rzędzie postaraliśmy się o środki na sfinansowanie tej ambitnej, ale i kosztownej inwestycji. W efekcie otrzymaliśmy na ten cel unijne dofinansowanie w wysokości ponad 1.700.000 PLN w ramach projektu ‘Pociąg do kultury. Europejska strefa kulturalno-edukacyjna w Grodzisku Mazowieckim’. Zwycięzcą okazała się firma Prolight, która podjęła się przeprowadzenia tej trudnej, ale ciekawej modernizacji”.

System nagłośnieniowy składa się z sześciu szerokopasmowych zestawów głośnikowych z serii ARCS (po 3 na stronę)…

Przeprowadzono przetarg na zakup sceny mobilnej wraz z nagłośnieniem, oświetleniem oraz multimediami, zgodnie z wymogami unijnymi. W ramach inwestycji postawiono na zakup kompletnej sceny mobilnej wraz z nagłośnieniem i oświetleniem. Dlaczego zdecydowano się na właśnie taką inwestycję? Rolą sceny było umożliwienie uatrakcyjnienia oferty programowej Ośrodka oraz organizacji „Centrum Kultury na kółkach”, czyli corocznego cyklu wydarzeń aktywizujących i zachęcających do udziału w wydarzeniach kulturalnych mieszkańców wsi. Jak wspólnie potwierdzają to Łukasz Siemiński, który odpowiada za świtało oraz Marcin Krupa, odpowiedzialny za dźwięk „głównym powodem tak dużej zmiany w oświetleniu i dźwięku było wyjście z kulturą na wieś. Mobilna, „uzbrojona” w nowoczesne oświetlenie i nagłośnienie scena gwarantuje nam w sezonie letnim samowystarczalność i mobilność, pozwala na sprawne przemieszczanie się z miejscowości do miejscowości, dając też możliwość korzystania z tych nowoczesnych technologii w samym Centrum Kultury poza sezonem letnim. Poprzednio nie mieliśmy takich możliwości – istniała konieczność każdorazowego wynajmowania sceny, poza tym korzystaliśmy z oświetlenia opartego na PARach żarowych. Cały sprzęt miał już swoje lata, przez co nie spełniał wymogów riderowych niektórych zespołów”.

…oraz sześciu zestawów niskotonowych z serii SB18 (również po 3 na stronę).

OŚWIETLENIE

W przypadku oświetlenia scenicznego przetarg wyłonił markę Robe Lighting, największego obecnie na świecie producenta tego typu urządzeń. Jest to sprzęt, który można spotkać na największych scenach rozrywkowych i teatralnych na całym świecie. Dlaczego właśnie Robe? „Wybierając parametry najbardziej zależało nam, oprócz oczywiście odpowiedniej technologii, na łatwości w obsłudze, minimalnym poborze prądu i niskiej wadze. Nasze Centrum Kultury i prowadzone przez nie projekty mają to do siebie, że wymagają dużej mobilności. Rzadko zdarza się, żeby sprzęt wisiał u nas długo w jednym miejscu. Często musimy go zdejmować, przewieszać. 22 kg wagi, jakie ma MegaPointe, to wręcz piórko”. Postawiono na najnowsze i najbardziej pożądane na rynku rozwiązania. Jednocześnie nie zapomniano o ochronie środowiska. Mamy tu głównie lampy typu LED – takie rozwiązanie przede wszystkim jest bardziej oszczędne. Dodatkowo emituje dużo mniejszą ilość ciepła niż klasyczne lampy oparte na źródle wyładowczym, co równocześnie sprawia, że są one cichsze, ponieważ do ich chłodzenia nie potrzebny jest duży, głośny wentylator. Ma to bardzo duże znaczenie, szczególnie w takich miejscach jak teatry, czy domy kultury. Bardzo duże znaczenie w przypadku tego typu opraw ma również jakość światła i odwzorowanie barw. Obecnie w skład nowego sprzętu oświetleniowego dostępnego w Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki wchodzi cały zestaw zaawansowanego sprzętu oświetleniowego:

- 12 ruchomych głów Spiider – niesamowicie jasnej lampy z serii urządzeń typu Wash i Beam, która dzięki mocnym 19 diodom LED RGBW pozwala ono na świetne odwzorowanie kolorów i gładkie przejście między nimi.

- 8 urządzeń VIVA CMY, lekkiej ruchomej głowy z systemem mieszania CMY, ale jednocześnie bardzo wydajnej z mnóstwem inteligentnych efektów, łatwych w użyciu.

- 12 lamp MegaPointe, modelu, który powstał na bazie bardzo popularnej ruchomej głowy Pointe, a który swoją popularnością dorównał swojemu pierwowzorowi. MegaPointe to urządzenie, które łączy w sobie najlepsze cechy Wash, Beam i Spot co sprawia, że jest to bardzo uniwersalne rozwiązanie idealne do zastosowania w różnych typach realizacji.

- 12 sztuk Parfect S1, oprawy wyposażonej w niesamowicie mocne źródło światła zapewnione przez pojedynczą diodę LED. Model zaprojektowany do uzyskania najwyższej jakości światła.

- jeden zestaw Halo Set, pierścień jasnych mikro diod, umieszczonych na standardowej ramce  PAR 64. Bardzo lekkie, elastyczne, autonomiczne urządzenie, które można wykorzystać w różnych konfiguracjach.

Czy sprzęt się sprawdził? Łukasz, który go obsługuje nie ma wątpliwości. Zapytaliśmy go jednak, które urządzenia z tej listy by wybrał, gdyby musiał ograniczyć się do dwóch. „Jeśli musiałbym wybrać, na który ze sprzętów postawić – a  na szczęście nie muszę – to zdecydowanie byłyby to MegaPointe i Spiider. Pierwszy za swoją szybkość działania, ich energiczna zmiana pozycji zaskoczyła nas, mimo że wiedzieliśmy czego oczekiwać. Ale również jasność, optyka i wręcz nieograniczone możliwości z efektem flower na czele. Natomiast w Spiider to zdecydowanie postawiłbym na płynne przejście z beam na wash oraz kolor. Ich soczystość i pokrycie robią wrażenie na każdym, a jak dodamy do tego efekt flower i wirtualną tarczę kolorów to otrzymujemy urządzenie, które mnie zachwyciło”.

W oświetleniu postawiono na najnowsze i najbardziej pożądane na rynku rozwiązania – głównie lampy typu LED.

Na Marcinie, który de facto nie zajmuje się światłem, tylko dźwiękiem, zdecydowanie wrażenie robi również MegaPointe, ze względu na wagę, efekty i przede wszystkim kulturę bezgłośnej pracy. To co nie zdarza się w przypadku nowego setu, miało miejsce w starym zestawie urządzeń, kiedy to „artysta kazał wyłączyć urządzenia oświetleniowe, bo były za głośne.”

STEROWANIE SYSTEMEM

Za sterowanie tym systemem odpowiada konsoleta oświetleniowa Arena marki Avolites, dla Łukasza bardzo ‘user friendly’ „ze względu na łatwość obsługi, ale również na moje wcześniejsze doświadczenia z konsoletą Quartz, której nadal używamy. Mimo że te urządzenie różnią się, ponieważ Arena jest bardziej zaawansowana, to mają taki sam soft. To co zrobię w Arenie mogę odtworzyć w Quartz i odwrotnie, a nawet przygotować wszystko poprzez Titan One na komputerze a później odtworzyć z konsolet”.

Czy inwestycja się „opłaciła”? „Przede wszystkim w lwiej części została sfinansowana ze środków unijnych, czyli nie obciążyła budżetu gminy. Poza tym, mimo, że jestem realizatorem dźwięku to wszystkie urządzenia dźwigamy wspólnie. Kiedyś zajmowało nam to sporo czasu, obecnie kiedy mamy te nowe rozwiązania, jedna lampa jest w stanie zastąpić 5 nowych. Praca stała się łatwiejsza i szybsza” – mówi Marcin. „Każde z tych urządzeń jest bardzo zaawansowane i daje mi wiele możliwości, a ze względu na to, że nasze realizacje są bardzo różnorodne, ich uniwersalność jest niezastąpiona. Używam ich zarówno do koncertów, gali, konferencji, przedstawień teatralnych, gdzie Viva i Spiider to idealne głowy do świecenia w domu kultury i teatrze” – podsumowuje Łukasz.

W przypadku oświetlenia scenicznego przetarg wyłonił markę Robe Lighting, największego obecnie na świecie producenta tego typu urządzeń.

Również widzowie, artyści, a nawet fotografowie dostrzegają zmianę, jaka zaszła w Centrum Kultury w porównaniu z tym co było do tej pory. Ludziom przyzwyczajonym do starych opraw wręcz „szczeki opadają”. To, co było kiedyś, a jest teraz to niebo a ziemia. Odbiór jest zdecydowanie pozytywny. Odwzorowanie barw i intensywność pozwala na zupełnie nowe doświadczenia.

NAGŁOŚNIENIE

Nie inaczej przedstawia się sytuacja z systemem nagłośnieniowym. Dostarczyła go firma Audio Plus, która była podwykonawcą dla firmy Prolight. W zrealizowanym projekcie znalazł się system nagłośnieniowy marki L-Acoustics. Francuska marka jest znana ze stosowania bezkompromisowych technologii, często opatentowanych, a także z niezwykle elastycznego i detalicznego brzmienia. System idealnie sprawdził się w sali Centrum, Kultury i to bez dodatkowych linii dogłaśniających, które zwykle stosuje się w takich instalacjach. Jego atutem jest mobilność, która sprawia, że idealnie wpisuje się również w swoją nadrzędną rolę, jaką jest scena mobilna.

System składa się z sześciu szerokopasmowych zestawów głośnikowych z serii ARCS oraz sześciu zestawów niskotonowych z serii SB18. Po obu stronach sceny zawieszono grona po trzy zestawy szerokopasmowe, z których dwa mają wąski kąt propagacji dźwięku, zaś jeden „gra” szerokim kątem. Na proscenium, pod każdym gronem, stoją po trzy zestawy niskotonowe. Nie zastosowano tu żadnych dodatkowych głośników, na przykład często stosowanej linii frontfill. Mimo to system brzmi niezwykle precyzyjnie i równomiernie na całej powierzchni widowni, złożonej z 375 miejsc. To niełatwe zadanie, bowiem sala jest wyjątkowo wymagająca akustycznie. Jest stosunkowo wysoka, a jej ściany i sufit wykończono wysłonami z blachy falistej. Ma ona druzgocący wpływ na brzmienie, zwłaszcza w dolnych rejestrach. Jak poradzono sobie z tym problemem? Zastosowano wyrafinowaną korekcję podczas wystrajania urządzeń. W efekcie każde wydarzenie brzmi dla każdego widza tak samo, niezależnie od tego, w którym miejscu widowni siedzi. „System brzmi rewelacyjnie, nie ma żadnych przesunięć fazowych czy efektu filtru grzebieniowego” – mówi Marcin Krupa.

Jednym z wydarzeń ostatnich dni, jakie obsługiwał nowy system oświetleniowy i nagłośnieniowy ośrodka, był koncert wybitnego perkusisty Calvina Rodgersa.

Centra Kultury z mniejszych ośrodków, zdecydowanie silniej muszą walczyć o widza niż te z dużych miast wojewódzkich. Konkurencja jest duża, a fundusze przeznaczone na inwestycje zdecydowanie odbiegają, od tych, jakimi mogą pochwalić się te instytucje. Dlatego duże pochwały należą się tym ośrodkom, które mimo dużych trudności starają się inwestować, rozwijać, ale robią to mądrze. Nie sztuką jest kupienie dużej ilości sprzętu, tylko kupienie go z głową. Na taki krok zdecydowano się w Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki, gdzie postawiono na jakość urządzeń, a nie na ich liczbę. Czy CK w Grodzisku Mazowieckim wyszło z cienia stolicy? Zdecydowanie tak, a swoimi projektami, jak np. ostatnio przeprowadzonym koncertem wybitnego perkusisty Calvina Rodgersa tylko to potwierdza.

Więcej informacji o firmach odpowiedzialnych za projekt i wykonanie opisanych technologii Centrum Kultury Grodzisk Mazowiecki na stronach internetowych: www.prolight.com.plwww.audioplus.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje