Centrum Sztuki Mościcie - Nowoczesny obiekt kulturalny w Tarnowie

2019-05-28
Centrum Sztuki Mościcie - Nowoczesny obiekt kulturalny w Tarnowie

Czasy, kiedy obiekty kultury – szczególnie w większych ośrodkach – przypominały bardziej siermiężne sale posiedzeń komitetów partyjnych niż sale widowiskowe powoli odchodzą do lamusa. Owszem i takich „wczesnogierkowych” obiektów można jeszcze znaleźć w Polsce sporo, ale w kwestii poprawy tego stanu już obserwujemy duży postęp, a ośrodków kultury, które w pełni zasługują na miano „XXI-wiecznych” wciąż przybywa. Jednym z nich jest bohater tego artykułu.

CENTRUM SZTUKI MOŚCICIE

Mościckie Centrum Kultury w Tarnowie-Mościcach powstało 28 sierpnia 2006 roku, kiedy to Sejmik Województwa Małopolskiego podjął uchwałę w sprawie utworzenia, na bazie Mościckiej Fundacji Kultury, wojewódzkiej instytucji kultury, właśnie pod nazwą Mościckie Centrum Kultury w Tarnowie-Mościcach. 2 marca 2012 r. nastąpiła oficjalna zmiana nazwy instytucji na podstawie uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego, na Centrum Sztuki Mościce.

I ETAP MODERNIZACJI

Budynek użytkowany przez Centrum Sztuki Mościce, wybudowany ponad 40 lat temu, jest ogólnie w dobrym stanie konstrukcyjnym. Jednak zły stan techniczny i przestarzały układ funkcjonalny uniemożliwiały pełne wykorzystanie wnętrza, a tym samym realizację w nim tych funkcji, których oczekują współcześni odbiorcy kultury. Obiekt nigdy nie był poddany kompleksowemu remontowi kapitalnemu. Rozwiązania funkcjonalne zaprojektowane na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, z myślą o zakładowym domu kultury, nie przystawały do potrzeb funkcji kulturalnych, jakie określa współczesność. W 2008 roku rozpoczął się więc I etap kompleksowej modernizacji obiektu. W ramach inwestycji, w budynku MCK – o kubaturze 26.034 m3 – zmodernizowana została cała powierzchnia, za wyjątkiem widowni sali widowiskowej, oraz przyległy teren. Realizacja projektu doprowadziła do podniesienia standardów użytkowych i poziomu usług do stopnia odpowiadającego ofercie regionalnej instytucji kultury. W ramach tego etapu modernizacji dokonana została wymiana wszystkich instalacji wraz z przyłączem kanalizacyjnym, wymieniono zdegradowane elementy wykończeń elewacyjnych, wykonana została izolacja przeciwwilgociowa i termiczna obiektu.

Widownia sali widowiskowej, wykończona w stonowanej kolorystyce, może pomieścić około 600 osób.

Po zakończeniu I etapu modernizacji budynek spełnia obowiązujące normy: dostosowany został do potrzeb osób niepełnosprawnych, wymogów p.poż, podwyższonych rygorów związanych z publicznym udostępnianiem zbiorów artystycznych i eksponatów muzealnych. Zmodyfikowana została strefa wejściowa – recepcja, informacja, kasa, szatnie – utworzone zostały przestrzenie umożliwiające realizację współczesnych form artystycznych: sala multimedialna, sala baletowa, przestrzeń wystawiennicza, sala offowa, sale warsztatowo-edukacyjne, pomieszczenia administracyjne. Pierwszy etap objął też modernizację sceny i zaplecza, jednak – jak już wspomniałem – bez widowni.

II ETAP MODERNIZACJI

W 2017 roku rozpoczął się II etap modernizacji obiektu, który zakończył się latem tego roku. W jego ramach dokończona została modernizacji sali, która w pierwszym etapie została wyłączona z przebudowy, wraz z wyposażeniem jej w nowe systemy: nagłośnieniowy, oświetleniowy i kinowy oraz mechaniki sceny. Całościowy koszt tego etapu wyniósł prawie 9,5 mln zł brutto, z czego niespełna 2 mln stanowiło dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, a 5,6 mln sfinansowano z budżetu Województwa Małopolskiego. W ramach tej inwestycji dokonano przebudowy sali widowiskowej z przystosowaniem jej dla osób niepełnosprawnych, wraz z przebudową instalacji wentylacji i klimatyzacji (również w pomieszczeniach technicznych). Zmieniona została geometria widowni wraz ze zmianą geometrii sufitów podwieszanych oraz wymianą okładzin akustycznych, zmodernizowano sytemu mechaniki scenicznej (wymiana sztankietów, napędów, machizmu kurtynowego, instalacja mostów oświetleniowych widowni i sztankietów głośnikowych), zainstalowano system DSO oraz pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących. Wymienione zostały też fotele – co wiązało się ze zmianą układu siedzisk – dostarczono i zainstalowano nowy system nagłośnieniowy, oświetleniowy oraz system nagłośnienia kina w systemie Dolby Atmos.

Firma Audio Plus dostarczyła również system bezprzewodowy włoskiej firmy Wisycom….

Projekt modernizacji wykonała firma Sound&Space Sp. z o.o. Poznań i zespół projektowy Roberta Lebiody, a roboty budowlane wykonała firma Moris Polska Sp. z o.o. Natomiast za dostarczenie systemu nagłośnieniowego, jego zainstalowanie i wystrojenie odpowiadała firma Audio Plus.

SYSTEM NAGŁOŚNIENIOWY

System nagłośnieniowy mieszczącej około 600 osób sali widowiskowej Centrum Sztuki Mościce opiera się na produktach francuskiej firmy L-Acoustics. Nagłośnienie główne stanowią dwa klastry składające się z 8 modułów KARAi i 2 subbasów SB18i. Dodatkowe 4 suby SB18i są do zastosowań mobilnych, np. jako drumfill. 4 zestawy 5XT wykorzystywane są jako nierzucające się w oczy, ustawione na scenie frontfille. Cały ten system zasilany jest w sumie z 7 wzmacniaczy L-Acoustics LA4X, z czego 4 napędzają moduły KARAi, 2 subbasy SB18i a ostatni frontfille. Nagłośnienie sceny, czyli monitory, to 8 zestawów X12 zasilanych z 2 wzmacniaczy LA4X. Zarówno konsoleta FOH, jak i monitorowa to urządzenia marki Midas z serii Pro – Pro1 i Pro2. Konsolety współpracują z dwoma stageboxami DL151 i dwoma modułami I/O DL151. Realizator ma również do dyspozycji network bridge Klark Teknik DN9650 z kartą Dante, który konwertuje sygnały sieci AES50 na Dante i na odwrót. Dzięki temu np. możliwa jest rejestracja do 64 kanałów z konsolety bezpośrednio na komputer PC lub Mac.

…z nadajnikami do ręki MTH400 wyposażonymi w kardioidalne kapsuły MCM302 marki Milab.

Ośrodek dysponuje również analogowym 48-kanałowym spliterem firmy Klotz, co pozwala na rozszycie sygnałów między konsoletami na drodze analogowej (np. jeśli występujący gościnnie zespół korzysta z własnej konsolety lub konsolet). Firma Audio Plus dostarczyła również system bezprzewodowy włoskiej firmy Wisycom. Jest to, bodajże, drugi ośrodek w Polsce, który może poszczycić się systemem bezprzewodowym z najwyższej półki „made in Italy”. W skład systemu zainstalowanego w Centrum Sztuki Mościce wchodzą dwa dwukanałowe odbiorniki MRK960, cztery nadajniki do ręki MTH400 z kardioidalnymi kapsułami MCM302 marki Milab oraz cztery nadajniki bodypack MTP40S – wszystkie te składniki systemu WisyCom opisywaliśmy dość obszernie na łamach LSI, w numerze 6/2016. Do nadajników handheld dostarczono również 4 mikrofony nagłowne Electro-Voice RE97TX. Natomiast do współpracy z odbiornikiem przeznaczone są dwie anteny zewnętrzne WisyCom LNNA – bowiem odbiorniki MRK960 mają wbudowany spliter antenowy, który pozwala na połączenie kaskadowe kilku (typowo 8) odbiorników do jednej pary anten.

Zarówno konsoleta FOH, jak i monitorowa to urządzenia marki Midas z serii Pro – Pro2 na froncie…

Obiekt dysponuje też zainstalowanymi w szafie rackowej w kulisach sceny, wraz z odbiornikami MRK960 i modułami Midas DL155, czterema nadajnikami (plus combiner antenowy) Sennheiser ew300 G3 systemu IEM, którym oczywiście towarzyszą odbiorniki bodypack. Nie brakuje też niezbędnego zestawu mikrofonów bezprzewodowych, pozwalających na nagłośnienie całkiem sporych składów instrumentalno-wokalnych.

REASUMUJĄC

Centrum Sztuki Mościce to obiekt, który już od pierwszej chwili, po przekroczeniu drzwi wejściowych, robi bardzo pozytywne wrażenie – jako ośrodek nowoczesny i wykończony ze smakiem. Wrażenie to potwierdza się w 100-procentach po wejściu do sali widowiskowej. Wykończona w stonowanej kolorystyce widownia, ze współgrającymi z nią nowymi fotelami, nie męczy wzroku „pstrokacizną”, a z drugiej strony po zgaszeniu świateł pozwala na wręcz dowolną pracę systemu oświetleniowego, bez niepożądanych odbić i refleksów od jasnych powierzchni. Co się zaś tyczy nagłośnienia to wyposażenie sali w riderowy system nagłośnieniowy z najwyższej półki, i taki sam system bezprzewodowy i IEM, nie powinno wzbudzać niepotrzebnych emocji wśród potencjalnych artystów występujących w MCS, a konkretnie ich realizatorów. Jedynie co może powodować pewien grymas wśród braci realizatorskiej, to konsolety, które – owszem – mają spore grono zagorzałych fanów, ale też i niemało jest takich, którzy nie zechcą pracować na Midasie. Dla tych jednak, oraz dla tych, którzy „z definicji” przyjeżdżają z własnymi stołami, przewidziano możliwość analogowego rozszycia sygnałów, zaś do komunikacji cyfrowej między sceną a stanowiskiem FOH przygotowane jest niezbędne okablowanie.

…i Pro1 do realizacji odsłuchów.

Nie pozostaje więc nic innego, jak gorąco zachęcić tych, którzy będą w okolicy Tarnowa do wzięcia udziału w którymś z licznych wydarzeń, które regularnie organizuje Centrum Sztuki Mościce – zarówno jako widz, jak i członek ekipy technicznej występującego artysty.

Więcej informacji o firmie odpowiedzialnej za zaprojektowanie, dostarczenie i zainstalowanie systemu nagłośnieniowego w opisywanym obiekcie na stronie internetowej: www.audioplus.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje