X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Opera Nova w Bydgoszczy, mimo swojego „długoletniego stażu”, to ciągle jeden z najnowocześniejszych teatrów muzycznych w Polsce oraz jedyna tego typu instytucja w województwie kujawsko-pomorskim.
Wybudowany nad brzegiem rzeki Brdy pod koniec lat 60. ubiegłego stulecia budynek to miejsce, gdzie corocznie odbywa się wiele przedstawień operowych, baletowych, operetek i musicali, które uzupełniają koncerty, widowiska i przedstawienia innych teatrów goszczących tam co roku podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego.
Opera Nova to przede wszystkim dwie sceny – wielka i kameralna, które wymagają stałego unowocześniania i modernizacji. Takie zadanie spełnia pakiet „Modernizacja Opery Nova w Bydgoszczy”, który wdrażany jest obecnie. W ramach tych inwestycji przeprowadzona została m.in. modernizacja sterowania oświetleniem roboczym i obwodami nieregulowanymi oraz wymiana przestarzałego oświetlenia efektowego. Za oba te projekty odpowiadała firma Prolight.
W ramach modernizacji wprowadzono szereg działań, które mają na celu unowocześnienie obsługi sterowania oświetleniem w przestrzeni widowni, sceny i wokół niej.
Zainstalowano monitory dotykowe w reżyserce i u inspicjenta oraz panele (BPS) z przyciskami na wejściu do orkiestronu i na widownię. Panel w reżyserce pozwala na zapalanie i gaszenie wszystkich świateł roboczych związanych z całym otoczeniem sceny (scena, widownia, galerie, zapadnie itp.). Natomiast panel inspicjenta przeznaczony jest głównie dla ludzi pracujących na scenie, żeby przed spektaklem mogli uruchomić światło robocze. Całością systemu sterowania przyciskami oświetlenia wokół sceny zarządza główna jednostka sterująca Pharos.
Dodatkowo stary system był sterowany lokalnie z włączników naściennych zwarciowych w każdej strefie. Około 40 sztuk takich włączników zostało wprowadzonych do nowego systemu za pomocą 5 urządzeń IoCore firmy Visual Production.
Kolejnym działaniem, jakie podjęto w ramach modernizacji sterowania, był montaż dwóch szaf ADB z przełączalnymi kanałami switch/dimmer. Poprzednie szafy to przestarzałe rozwiązanie, nierozbudowywalne i ograniczone, oparte na standardowych stycznikach oraz zabezpieczeniach elektrycznych, gdzie każda awaria wymagała interwencji elektryka. Obecnie zastosowane rozwiązanie to system składający się z wysuwanych modułów, gdzie awaria jednego nie powoduje awarii całego systemu – wystarczy wymienić uszkodzoną szufladę. Dzięki takiemu systemowi, poprzez wymianę modułów, można dodatkowo zmienić w prosty sposób maksymalną moc każdego kanału.
Kolejną zaletą tego rozwiązania jest też sterowanie z konsolety wybranymi kanałami.
Bardzo ważnym etapem inwestycji była modernizacja systemu oświetlenia sceny. Sprzęt ponaddwudziestoletni lub głównie wypożyczany zastąpił sprzęt profesjonalny, nowoczesny, ale też oszczędny, bowiem oparty na technologii LED.
W ramach tego etapu zakupiono ponad 120 urządzeń oświetleniowych, w tym m.in.:
– 24 szt. x Robe Lighting BMFL Blade,
– 18 szt. x Robe Lighting Spiider,
– 12 szt. x Robe Lighting Pointe,
– 6 szt. x Robe Lighting DL4S,
– 12 szt. x Robe Lighting CYC FX 8,
– 20 szt. x ClayPaky B-Eye 20,
– 5 szt. x ClayPaky Scenius Profile,
– 24 szt. x Robert Juliat RJ Dalis,
– 3 szt. x Robert Juliat Manon 1200W,
– 2 szt. x Robert Juliat Cyrano 2500W
Jak możemy przeczytać w internetowym wydaniu Gazety Wyborczej, ze wszystkich urządzeń, jakie dostarczono do opery, największe wrażenie na Krzysztofie Augustyniaku – kierowniku pracowni oświetleniowej – zrobiły reflektory Robe BMF Blade, które cechują się przede wszystkim świetną, nie mającą konkurencji na rynku jakością światła, wyposażone w dwie tarcze kolorów, rotacyjną tarczę gobo oraz ramki, którymi można dowolnie sterować i wycinać elementy scenografii.
Dlaczego warto inwestować w modernizację i najnowsze, niezawodne rozwiązania na rynku? Jak zapewnia w kolejnym artykule w internetowym wydaniu Gazety Wyborczej Maciej Figas, „nowy system będzie nie tylko niezawodny, ale da również większe możliwości reżyserom światła. Najlepsi w branży, których chcielibyśmy zatrudniać w Bydgoszczy, mają wysokie wymagania technologiczne. Teraz będziemy mogli im sprostać.”
Łukasz Augustyniak