X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Kozienice to miejscowość znana przede wszystkim z sąsiadującej z miastem Elektrowni Kozienice – choć obecnie miejscowość przekształca się z ośrodka przemysłowego w rekreacyjno-sportowy.
Z Kozienicami związane są m.in. takie znane postacie jak król Władysław Jagiełło, który lubił polować w Puszczy Kozienickiej (same Kozienice odwiedzał co najmniej 10 razy), i który ufundował tu kościół, a także król Zygmunt I Stary, który na królewskim dworze w Kozienicach przyszedł na świat. W tym mieście przyszedł też na świat imiennik króla – Zygmunt Lederman-Lednicki, znany skrzypek i dyrygent, w tym również Orkiestry Polskiego Radia.
W Kozienicach znajduje się kompleks nowoczesnych obiektów sportowych – kryta pływalnia, lodowisko, skate park, hala sportowa, stadion oraz stadnina koni – zaś nad Jeziorem Kozienickim zlokalizowana jest muszla koncertowa, w której od 2002 r. odbywa się Ogólnopolski Festiwal Piosenki im. Bogusława Klimczuka. W ubiegłym roku miastu przybył też nowoczesny ośrodek kultury, o wyposażenie którego zadbała firma Konsbud Audio. Mowa o
które jest siedzibą m.in. Kozienickiego Domu Kultury, szkoły muzycznej, kina, biblioteki, galerii, a także lokalnej telewizji.
Budowa Centrum, zlokalizowanego u zbiegu ulic Warszawskiej, Legionów oraz Sosnowej, rozpoczęła się jesienią 2013 roku, a zakończyła dwa lata później, również jesienią 2015 roku. Uroczyste otwarcie obiektu, o którego oprawę artystyczną zadbała Grupa MoCarta, miało miejsce 8 października 2015 roku, gromadząc ponad 300 gości.
Głównym wykonawcą Centrum Artystyczno-Kulturalnego w Kozienicach jest radomska firma Rosa-Bud, zaś kompleksowa instalacja i integracja systemów elektroakustycznego, kinotechnicznego, multimedialnego, mechaniki górnej sceny oraz oświetlenia scenicznego to zasługa firmy Konsbud Audio. Całkowity koszt tej inwestycji zamknął się w kwocie 43 milionów złotych.
Obiekt jest świetnie przygotowany do organizacji różnego typu wydarzeń, gdyż dysponuje m.in. salą widowiskową, salą kameralną, studiem nagrań oraz studiem telewizyjnym. Dzięki swojej wielofunkcyjności instytucja ma służyć mieszkańcom i jak najlepiej zaspokajać ich różnorodne potrzeby, związane z kulturą i mediami.
Główne wejście prowadzi do reprezentacyjnego holu z otwartą klatką schodową i przeszkloną windą, punktem informacyjnym, szatnią oraz kasami i barem kina, za którymi znajduje się mniejsza sala kameralna, dostępna z parteru i pierwszego piętra. Od frontu, przy ulicy Warszawskiej, usytuowana jest galeria i kawiarnia. W głębi budynku zlokalizowano bibliotekę oraz studio telewizji lokalnej.
Na drugiej kondygnacji znajdują się wejścia do dużej sali widowiskowo-kinowej i dodatkowe wejście do sali kameralnej. Połączenie wyjść z sal na jednej kondygnacji wspólną przestrzenią pozwala na swobodną organizację różnego rodzaju imprez, występów, koncertów, bankietów. Na piętrze, od strony Warszawskiej, zaprojektowano atrakcyjne pomieszczenia dla zajęć tanecznych oraz plastycznych, których wnętrza są widoczne dla przechodniów. Ostatnie piętro zajmuje szkoła muzyczna, która ma niezależne wejście od strony ulicy Sosnowej.
Wokół Centrum, jak i pod samym budynkiem, zbudowano parkingi. W podziemnym garażu jest 81 miejsc parkingowych, a kolejnych 14 przy budynku od strony ulicy Legionów.
Sala widowiskowo-kinowa może pomieścić ok. 300 widzów. System nagłośnieniowy obu sal bazuje na produktach d&b audiotechnik. W sali widowiskowo-kinowej zastosowano zestawy z kompaktowej serii T i E, wspomagane przez niskotonowe V-SUBy – nagłośnienie główne stanowią dwa grona złożone z 8 modułów T10, plus sąsiadujące z nimi klastry po dwa V-SUBy.
Frontfill stanowią 4 zestawy E5, zaś jako odsłuch na scenie przeznaczone są 4 monitory MAX i 4 MAX12. Wszystkie wymienione urządzenia głośnikowe zasilane są z zainstalowanych w szafie teletechnicznej w amplifikatorni wzmacniaczy d&b audiotechnik D6 i D12.
Konsoletą sterującą tym całym systemem jest Allen & Heath GLD-80 z zainstalowaną kartą Dante, połączona ze stageboxem AR2412 i dwoma ekspanderami AR84. Konsoleta może być zainstalowana zarówno na widowni, jak i w kabinie akustyka, wyposażonej w parę monitorów odsłuchowych Genelec 8130A oraz odtwarzacze CD i CD/FT firmy Tascam.
Centrum Kulturalno-Artystyczne w Kozienicach jest (póki co) jednym z dwóch obiektów kulturalnych w Polsce, w których pracują systemy bezprzewodowe firmy Wisycom (które, nota bene, zaprezentujemy szerzej w kolejnym numerze).
Systemy te są warte bliższego zapoznania z racji dużej uwagi, jaką ich producent przykłada do toru radiowego – stąd też można je spotkać w najbardziej wymagających aplikacjach i instalacjach. Jedną z cech wyróżniających je na tle konkurencji jest praca w pełnym paśmie radiowym, wynoszącym aż 370 MHz (od 470 do 840 MHz), a drugą wbudowane kompandery umożliwiające używanie nadajników radiowych wiodących producentów. W sali widowiskowo-kinowej CKA w Kozienicach zainstalowane są 4 dwukanałowe odbiorniki MRK960, zaś występujący na scenie mają do dyspozycji 4 nadajniki handheld z kapsułą Shure Beta58 i 8 nadajników typu bodypack MTP40-Lite, które mogą współpracować bądź z mikrofonami nagłownymi BP892cW-TH (6 sztuk), bądź krawatowymi (sztuk 2) AT831R firmy Audio-Technica.
Oprócz mikrofonów bezprzewodowych obiekt wyposażono w spory zestaw mikrofonów przewodowych firm Audio-Technica, Sennheiser i Shure, a także niezbędne „dodatki”, czyli kable, słuchawki (Audio-Technica), statywy (Widlicki) i DI-boxy (Radial), które przechowywane są w skrzyniach transportowych firmy Barczak Cases.
W sali widowiskowo-kinowej zainstalowany jest również system nagłośnienia kina surround 5.1, złożony z zestawów zaekranowych oraz surroundowych firmy KCS, zasilanych wzmacniaczami Kinotechnika, zwijany ekran kinowy Maxxscreen o wymiarach 850 x 355 cm, procesor dźwięku USL JSD-100D oraz projektor Barco DP4K-23B z procesorem wizyjnym Barco ACS-2048 i serwerem Doremi.
Kino jest przystosowane do wyświetlania filmów w formacie 3D.
W przewidzianej na około 100 osób drugiej, mniejszej sali obiektu system nagłośnieniowy oparty został na urządzeniach głośnikowych z serii xA firmy d&b audiotechnik – po dwa zestawy szerokopasmowe 10A i jeden subbas 27A-SUB na stronę.
Dogłośnienie pierwszych rzędów widowni zapewnia frontfill złożony z trzech zestawów E5, natomiast do nagłośnienia sceny przeznaczone są 4 monitory MAX12. Wszystkie te urządzenia zasilane są z 8 wzmacniaczy D6 i jednego D12.
Zarówno konsoleta (Allen & Heath GLD-80, wraz z stageboxem i ekspanderami), jak i wyposażenie kabiny akustyka jest identyczne, jak w sali głównej, z rozszerzeniem tej ostatniej o możliwość dokonywania nagrań wielośladowych na komputerze Apple z oprogramowaniem Pro Tools 12, z wykorzystaniem interfejsu RME Fireface 802.
Podobnie wygląda kwestia systemów bezprzewodowych – są to urządzenia firmy Wisycom w podobnej konfiguracji, jak w sali widowiskowo-kinowej.
W sali kameralnej również mogą być odtwarzane filmy, dzięki wyposażeniu jej w cyfrowy projektor filmowy DP2K-10XS firmy Barco (plus procesor wizyjny) i zwijany ekran kinowy firmy Avers o wymiarach 700 x 325 cm. W tym jednak przypadku nie ma osobnego kinowego systemu nagłośnieniowego – do odtwarzana dźwięku (w formacie stereo) wykorzystywany jest system frontowy.
Firma Konsbud Audio dostarczyła również system oświetleniowy i mechaniki górnej dla obu sal widowiskowych. W skład systemu oświetleniowego sali widowiskowo-kinowej, sterowanego z konsolety Highend Full Boar 4, wchodzą reflektory profilowe ETC Source Four, oświetlacze horyzontu Selecon PL CYC 2, ruchome głowice typu wash LWZ 20 i LWX 40 firmy Red Lighting oraz typu profile Martin Quantum Profile, a także reflektor prowadzący DTS Pharus.
W sali kameralnej system oświetleniowy opiera się na tych samych profile’ach ETC Source Four i horyzontach Selecona oraz ruchomych głowach firmy Red Lighting – S700 (spot) i LWZ 60 (wash).
W sali widowiskowo-kinowej oraz kameralnej zainstalowano również systemy górnej mechaniki scenicznej. System ten obejmuje sztankiety dekoracyjne, zlokalizowane nad sceną, i mosty oświetleniowe (dwa nad sceną i dwa nad widownią). Do systemu przynależą również wciągarki łańcuchowe wraz ze sztankietami do podwieszenia gron głośnikowych, a także wzmocniony sztankiet do podwieszenia ekranu projekcyjnego oraz mechanizm kurtynowy wraz z okotarowaniem. Wszystkie elementy systemu (wciągarki sztankietowe, łańcuchowe oraz kurtyna) są sterowane za pomocą dotykowego pulpitu.
W odpowiedni do potrzeb sprzęt zostały też wyposażone sale: zajęć teatralnych, taneczna i prób solistów.
Na wyposażeniu tej ostatniej znajdują się dwa monitory Genelec 8030 i odtwarzacz wielofunkcyjny Tascam CD-200SB. Sala taneczna dysponuje parą zestawów głośnikowych A 115A firmy Dynacord, konsoletą foniczna Allen & Heath GR05, odbiornikiem bezprzewodowym Audio-Technica ATW-R2100, z nadajnikiem bodypack i mikrofonem nagłownym, oraz odtwarzaczem CD/MP3 CD-200SB firmy Tascam.
W sali zajęć teatralnych również zainstalowane są dwa zestawy głośnikowe Dyncord A 115A, sterowane z konsolety Allen & Heath PA12, oraz odtwarzacz Tascam CD-200SB, a ponadto 4 zestawy bezprzewodowe firmy Audio-Technica złożone z czterech odbiorników AEW-R4100, czterech nadajników bodypack AEW-T1000a z mikrofonami nagłownymi oraz dwóch nadajników handheld AEW-T4100a.
Kozienickie Centrum Kulturalno-Artystyczne dysponuje również studiem nagrań, które przystosowane jest do rejestracji dźwięku z obu sal koncertowych, wykorzystując do transmisji sygnałów cyfrową sieć DHD Audio. Na wyposażeniu studia znajduje się system do cyfrowej rejestracji i edycji nagrań Avid Pro Tools|HDX z dedykowanymi sterownikami (Avid Artist Control i Artist Mix) oraz interfejsami (HD MADI + 8x8x8 + PCI HDX) i przedwzmacniaczami (Avid PRE), a także monitory odsłuchowe Genelec (średniego pola 8250APM i bliskiego pola 8130A, plus subbasy 7261).
Studio lokalnej telewizji, które również mieści się w Centrum Kulturalno-Artystycznym, zostało wyposażone w nowy sprzęt – audio (m. in. mikser Allen & Heath Qu-24), wideo (kamkordery Sony, wirtualne studio Monarch, zestaw konwerterów SDI-HDM, sprzęt DVB i inne) oraz oświetlenia studia (naświetlacze studyjne ETC Selador, naświetlacze profilowe ETC Source Four – sterowane z konsolety ETC Smartfade). Studio telewizyjne połączone jest z salami widowiskowymi oraz studiem nagrań wspólnym systemem interkomowym marki Green-GO.
Zarówno sala widowiskowo-kinowa, jak i kameralna dysponują systemem prezentacji multimedialnych, składającym się – w obu przypadkach – z laptopa oraz odtwarzacza BluRay firmy Denon i DVD Tascam.
Zainstalowany w obiekcie system rozgłoszeniowy służy do komunikacji, nasłuchu i odtwarzania muzyki. Bazuje na procesorze Biamp Audia FLEX, wzmacniaczach Biamp MCA8150 oraz zestawach Apart Audio (w liczbie około 70). W razie potrzeby szybkiej wewnętrznej komunikacji pracownicy mogą korzystać z systemu interkomowego Green-GO.
Ważnym elementem całej instalacji jest system wyświetlania informacji multimedialnych Digital Signage URVE, który pozwala na łatwe odtwarzanie, ustawianie i przełączanie multimediów. Cyfrowa matryca SDI Blackmagic może odtwarzać obraz na kilkunastu monitorach (firmy Iiyama) znajdujących się w różnych miejscach w obiekcie, co znacząco ułatwia artystom pracę, ale może też umilać widzom czas oczekiwania na wejście (na ekranach mogą być odtwarzane podglądy z kamer, ale też dowolne inne obrazy).
Na mapie polskich ośrodków kultury przybył nowy obiekt, funkcjonalny i solidnie wyposażony, pozwalający na organizowanie „samoobsługowych” imprez, jak i na obsługę imprez organizatorów zewnętrznych – bez konieczności wspomagania się sprzętem firm rentalowych. Przejeżdżając regularnie przez Kozienice, w drodze do Warszawy, byłem mimowolnym, naocznym świadkiem powstawania Centrum Kulturalno-Artystycznego – poczynając od przysłowiowej „dziury w ziemi”, poprzez fundamenty, „gołe” ściany, budynek w stanie surowym, na wykończonym już finalnie obiekcie kończąc. Przez praktycznie cały ten czas nie byłem świadomy, cóż to takiego powstaje, i że kiedyś będzie to „bohater” tego artykułu – gdybym widział, pewnie za każdym razem zatrzymałbym się, aby „pstryknąć” fotkę, dzięki czemu miałbym własny album dokumentujący proces powstawania obiektu. Nie to jest jednak najważniejsze – liczy się wszak efekt końcowy, a ten bez wątpienia jest godny zapoznania się z nim.
Jeśli przyjdzie Wam kiedyś zagrać koncert w CKA w Kozienicach, możecie być pewni, że zastaniecie tam sprzęt wysokiej klasy (a w kwestii systemów bezprzewodowych wręcz najwyższej klasy), dobrany adekwatnie do potrzeb.
Piotr Sadłoń
Więcej informacji o firmie odpowiedzialnej za integrację i instalację opisanych w artykule systemów na stronie internetowej: www.konsbud-audio.pl.