Pijalnia Główna w Krynicy. Nagłośnienie koncertowe i system instalacyjny

2015-09-15
Pijalnia Główna w Krynicy. Nagłośnienie koncertowe i system instalacyjny

„Piękna nasza Polska cała” pisał w jednej z „Pieśni narodowych” Wincenty Pol i trudno się z tym twierdzeniem nie zgodzić.

Bo czyż wiele jest takich krajów, stosunkowo niewielkich, które oferują taki zestaw atrakcji turystycznych, poczynając od skalistych Tatr, poprzez bardziej „spacerowe” góry, równiny, jeziora, na Morzu Bałtyckim kończąc?

Toteż nie dziwi fakt, że – korzystając z wszelakich dotacji (również tych unijnych, jakiekolwiek ktoś ma zdanie na temat Unii Europejskiej) – od morza do Tatr powstają wszelakie inwestycje, od wielkich drogowych i budowlanych poczynając, na małych ośrodkach kulturalnych kończąc. Całkiem niedawno opisywaliśmy dużą inwestycję – pierwsze od dziesięcioleci powstanie od podstaw nowego teatru dramatycznego – Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku. W tym numerze, dla równowagi, coś z przeciwnego końca Polski (aczkolwiek na Pomorze wrócimy znów, już w następnym numerze). Pretekstem zaś jest otwarcie – już jakiś czas temu, co prawda, bo końcem ubiegłego roku – odremontowanej i wyposażonej na nowo Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju.

 

KRYNICA, KRYNICA, PIĘKNA OKOLICA…


Początki Krynicy owiane są tajemnicą, aczkolwiek już w XIV wieku istniała miejscowość o nazwie Krzenycze, czyli dzisiejsza Krynica. Rozwój miasta w okresie późniejszym wiąże się już z odkryciem w XVII w. leczniczych wartości źródeł mineralnych. Zaczątkiem uzdrowiska był zbudowany w 1794 r. „Mały Domek”, który od 1804 r. pomieścił pierwsze zakłady kąpielowe. W 1869 roku nad „Zdrojem Głównym” wybudowano pijalnię zaprojektowaną prze Feliksa Księżarskiego – niewielki, ale klimatyczny budynek z krytym deptakiem, który został rozebrany w 1969 roku. Na jego miejscu powstał aluminiowo- szklany moloch w stylu modernistycznym, udostępniony w 1971 roku, który drastycznie odstawał od architektury sąsiednich budynków. Jednak przez wiele lat wpisał się on w krajobraz Krynicy- Zdroju i sam stał się „klimatyczny”, m.in. dzięki oranżerii, w której można było podziwiać piękne okazy palm, daktylowców, rzadkich krzewów i roślin ozdobnych.


W XXI wieku Pijalnia Główna zaczęła nieco podupadać, niezbędny był jej gruntowny remont. Rozebrano więc ją niemalże do zera, zostawiając jedynie główną konstrukcję, która poddana została zabiegom konserwatorskim. Potem wstawiono szyby na swoje miejsce i Pijalnia z zewnątrz odzyskała swój dawny wygląd. Znacznie większe zamiany zaszły za to w środku – wg. niektórych na lepsze, według innych na gorsze. Oranżeria została dość znacznie „przykrojona” – próżno tam już szukać tak okazałych palm i daktylowców, jak jeszcze 2-3 lata temu. Wnętrze stało się za to bardziej nowoczesne i komfortowe, ze sporą ilością multimediów. Zainstalowano całkowicie nowe systemy nagłośnieniowe – zarówno instalacyjny system nagłośnienia hali Pijalni, jak i system koncertowy.

 

PRACE


Remont w liczącej 4.540 m2 Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju rozpoczął się w połowie 2013 roku. Prace związane z instalacją sprzętu nagłośnieniowego rozpoczęły się lipcu 2014 roku i zakończyły we wrześniu. Jednak później zrealizowano drugi etap prac, związany z doposażeniem obiektu w dodatkowe urządzenia, który zakończył się w styczniu 2015 roku. Uroczyste otwarcie zmodernizowanej już Pijalni Głównej, którego dokonali Marszałek województwa małopolskiego oraz Prezes UKŻ S.A., nastąpiło 3 października 2014 roku, podczas XXIII Kongresu Uzdrowisk Polskich (miesiąc wcześniej, w czasie trwania Forum Ekonomicznego, miała miejsce „prapremiera” tego wydarzenia, tzn. pierwsze otwarcie Pijalni). Jednak zanim „zwykły Kowalski” mógł wejść do jej wnętrza, upłynęło jeszcze kilka dni.

Modernizacja obiektu kosztowała ponad 30 mln zł, w tym 10 mln zł to dofinansowanie z UE.

SYSTEM NAGŁOŚNIENIA HALI PIJALNI


W Pijalni Głównej zamontowano instalacyjny system nagłośnieniowy, służący do emitowania muzyki „tła”, komunikatów, zapowiedzi itp.

System ten opiera się na instalacyjnych zestawach głośnikowych firmy Electro-Voice, w tym 12 EVU-2082/95 i 4 EVU-2062/95 oraz 8 głośnikach sufitowych Electro-Voice EVID C8.2D, zasilanych z 2 wzmacniaczy Electro- Voice CPS4.10 i jednego Electro-Voice PA1250T. Zestawy wchodzące w skład systemu zarządzane są z poziomu procesora Electro-Voice N8000 + AI-1 + AO-1. W skład tego systemu wchodzi jeszcze system bezprzewodowy z mikrofonem do ręki firmy Audio-Technica, odtwarzacz CD Denona oraz moduł komunikatów cyfrowych Bosch LBB1965.

NAGŁOŚNIENIE KONCERTOWE


System nagłośnieniowy przeznaczony do obsługi koncertów i innych tego typu wydarzeń realizowany był w dwóch etapach.

W pierwszym dostarczono i zamontowano system nagłośnienia frontowego, składający się z 12 modułów systemu line-array KIVA firmy L-Acoustics (po 6 na stronę) i 2 zestawów niskotonowych SB18m, również L-Acoustics. Jako frontfille dostarczono 4 miniaturowe zestawy L-Acoustics 5XT. Do zasilania tych wszystkich zestawów przewidziano 2 wzmacniacze LA8, tej samej marki, co głośniki.


Do nagłośnienia sceny, czyli do pracy jako monitory, przewidziano 4 zestawy L-Acoustics 12XT napędzane ze wzmacniacza LA4X tej samej firmy.


Do „obsługi” tego systemu, czyli jako konsoletę FOH, dostarczono Midasa PRO2C ze stageboxami DL151, DL153 i DL155.

Zainstalowany w amplifikatorni DL155 dysponuje zarówno wejściami/ wyjściami analogowymi, jak i AES/EBU, dzięki czemu Midas łączy się ze wzmacniaczami LA4X/LA8 cyfrowo. DL151 oraz DL153 są mobilnymi stageboxami pracującymi na scenie. Uzupełnieniem stanowiska FOH są odtwarzacz CD i CD/CF Tascama oraz laptop.

W pierwszym etapie obiekt został wyposażony w podstawowy zestaw mikrofonów przewodowych Electro-Voice i Audio-Technica oraz systemy bezprzewodowe. Wśród tych drugich znalazły się dwa podwójne odbiorniki Audio-Technica AEWR5200, cztery nadajniki handheld Audio-Technica AEW-T4100 oraz dwa nadajniki typu „bodypack” Audio-Technica AEWT1000 z mikrofonami krawatowymi Electro- Voice RE90TX.

ETAP DRUGI


Jak widać po powyższym zestawieniu sprzętu, do „ideału” trochę brakowało – zwłaszcza w kwestii subbasów oraz monitorów. Dlatego też rozpisano drugi przetarg na dostarczenie urządzeń będących uzupełnieniem istniejącego już systemu. W ramach drugiego przetargu dostarczono kolejne dwa subbasy SB18m oraz dwa zestawy niskotonowe KILO firmy L-Acoustics, podwieszane w gronach z modułami systemu KIVA.

Do ich zasilania przeznaczono kolejny wzmacniacz LA8. „Wzmocniono” również system monitorowy, dokładając dwa kolejne zestawy L-Acoustics 12XT, napędzane ze wzmacniacza LA4X. Rozszerzono również zestaw mikrofonów przewodowych, m.in. o „klasyki” Shure SM57 LCE, SM58 LCE, Beta 58A i SM81, zestaw mikrofonów do nagłaśniania perkusji Sennheisera i 2 mikrofony do pieców gitarowych Sennheiser e906. Do „bezprzewodowców” dołączyły zaś 4 zestawy Sennheiser ew352 G3 z nadajnikami bodypack i mikrofonami nagłownymi. Przybyło również DI-Boxów – po cztery DN100 i DN200 Klark-Teknik. Jako ostatni „duży” element drugiego przetargu (wśród tych „małych” było jeszcze m.in. kilka statywów i kabli) dostarczony został stagebox 12/4 Klotz SLW084XE10.

Za projekt obu systemów nagłośnieniowych, dostarczenie sprzętu i jego zainstalowanie odpowiadała firma Audio Plus.

W PRAKTYCE


Jak wygląda zastosowanie opisanego systemu koncertowego w praktyce?


W założeniu część koncertowa hali Pijalni miała być oddzielona od pozostałej części za pomocą przesuwanych ścianek. I właśnie dla przestrzeni ograniczonej tymi ścianami został zaprojektowany, skonfigurowany i wystrojony – co ciekawe, bezpośrednio przez certyfikowanego przedstawiciela producenta, tj. Nicolasa Bertina – system nagłośnienia frontowego. W praktyce jednak większość (jeśli nie wszystkie) wydarzenia, które się tam odbywają – a dzieje się naprawdę sporo – realizowane są przy złożonych ściankach oddzielających, stąd teoretycznie koncertów można słuchać z każdego miejsca Pijalni. W rzeczywistości odbywa się to tak, że koncert obsługuje zewnętrzna firma z Krakowa – bowiem Pijalnia nie zatrudnia żadnego realizatora ani nawet technika dźwięku – która oczywiście korzysta z wyposażenia obiektu, doposażając go na czas trwania imprezy w dodatkowy niezbędny sprzęt, np. konsoletę monitorową i splitter (jeśli jest potrzeba ich użycia), dodatkowe urządzenia oświetleniowe oraz kilka zestawów „na patyku”, które „robią” za dogłośnienie dalszych części hali Pijalni (jako tzw. delaye, tzn. odpowiednio opóźnione w stosunku do nagłośnienia frotowego). Przestrzeń przed sceną oraz sama scena (monitory) są w 100-procentach „zaspokajane” przez zainstalowany system. Gdyby jeszcze obiekt miał na wyposażeniu splitter i konsoletę monitorową (lub konsoletę, która współpracowałaby ze stołem FOH „po cyfrze”), pod względem obsługi nagłośnieniowej obszaru przewidzianego pierwotnie w projekcie obiekt byłby samowystarczalny. Szkoda więc, że inwestor nie przewidział zakupu stołu monitorowego. Na szczęście, widząc powiększoną funkcjonalność obiektu, właściciel obiektu przewiduje kolejną rozbudowę systemu o 2 linie opóźniające spójne z systemem frontowym.

O tym, że ośrodek funkcjonuje – i to bardzo prężnie – świadczy cała lista wykonawców, którzy już gościli w Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju, a są to nie byle jakie „nazwiska”. Generalnie artyści, którzy tam występowali (i ich realizatorzy), wyrażają się pochlebnie o sprzęcie, w który obiekt jest wyposażony, można więc pokusić się o stwierdzenie, że zainstalowany tam system okazał się strzałem w dziesiątkę. Może właściciel wysupła też jeszcze parę „groszy” na konsoletę monitorową – bo w zasadzie tylko jej brakuje „do pełni szczęścia”.

Jeśli będziecie w Krynicy-Zdroju – a naprawdę warto tam pojechać – nie omieszkajcie zaglądnąć do nowo odremontowanej Pijalni Głównej (liczcie się z kosztem 2 zł przy wejściu na bramce). A jeśli akurat będzie to dzień, gdy wieczorem będzie odbywał się jakiś koncert, sami posłuchajcie i oceńcie efekt pracy firmy Audio Plus (oraz inżynierów L-Acoustics, Midas Consoles i innych).


Piotr Sadłoń


Więcej informacji o imprezach, jakie odbywają się w Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju i jej ofercie na stronie internetowej: www.krynicazrodlemkultury.pl, zaś o firmie odpowiedzialnej za projekt i wykonanie opisanych w artykule systemów na stronie: www.audioplus.pl.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje