X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
Piętnastego maja tego roku odbyło się uroczyste otwarcie Domu Kultury „Hugonówka” w podwarszawskim Konstancinie- Jeziornej. Z tej okazji Konstanciński Dom Kultury zorganizował kilkudniową imprezę, podczas której odbyły się liczne wystawy, przedstawienia, warsztaty oraz koncerty.
Otwarcie nowej siedziby uświetnił między innymi koncert zespołu LemOn.
to zabytkowa willa, położona w malowniczym parku nad rzeką Jeziorką. Jej historia sięga początku dwudziestego wieku, kiedy to Hugon Seydel – zamożny handlarz winami – nabył teren na pograniczu Skolimowa i Jeziornej i wybudował na nim pierwszy w tej okolicy zakład przyrodoleczniczy. Przestronna i nieco eklektyczna willa, wraz z okolicznym parkiem i znajdującą się w nim muszlą koncertową, przez lata stanowiła atrakcję dla letników wypoczywających w podwarszawskim uzdrowisku. Po wojnie budynek podzielił los wielu podobnych instytucji i przeszedł na własność państwa. Przez większość swojej historii okresu PRL pełnił funkcję kina (o wdzięcznej nazwie „Beata”), a w latach dziewięćdziesiątych podupadł, spłonął i popadł w ruinę. Przez kilkanaście lat ruina „Hugonówki” straszyła w konstancińskim parku, aż wreszcie doczekała się gruntownej rewitalizacji. Inwestycja przeprowadzona w szybkim tempie, za ponad siedem milionów złotych, doprowadziła do tego, że dziś willę bez wątpienia można nazwać ozdobą i chlubą całej okolicy. Instalację systemu nagłośnieniowego oraz systemu inspicjenckiego w domu kultury przeprowadziła firma Audio Plus z podwarszawskich Łomianek.
Ośrodek wyposażony jest w dwie sale widowiskowe. Sala dolna, mogąca pomieścić około 260 osób, dysponuje widownią z miejscami siedzącymi oraz sceną. Pomieszczenie może równocześnie pełnić funkcję sali koncertowej, teatralnej oraz kinowej.
Nagłośnienie frontowe oparto na czterech zestawach głośnikowych Electro-Voice EVF 1152S, uzupełnionych o dwa zestawy niskotonowe Electro-Voice EVF2151D. Urządzenia zasilone są z trzech instalacyjnych wzmacniaczy Electro-Voice CPS2.12 o mocy 2 × 1.200 W (4 Ohm). Dodatkowo system wyposażono w dziesięć zestawów głośnikowych EVU1062, które mogą zostać wykorzystane do produkcji teatralnych lub też stanowić system surround dla nagłośnienia kinowego, które zasilają wzmacniacze Electro-Voice CPS2.4. System nagłośnienia sceny, czyli – inaczej mówiąc – system monitorowy, oparty został na czterech zestawach Electro-Voice ZX3, napędzanych również ze wzmacniaczy CPS2.12.
Wszystkie urządzenia głośnikowe w „Hugonówce” są zarządzane za pomocą cyfrowej matrycy EV N8000, wyposażonej w szesnaście wejść oraz szesnaście wyjść. Matryca, dzięki modułowi DSP, umożliwia korektę charakterystyki częstotliwościowej (filtry FIR/IIR), zastosowanie procesorów dynamiki czy też linii opóźniających. Wszystkie wzmacniacze oraz matryca zostały zgrabnie umieszczone w rakach, w osobnej amplifikatorni. Dużą zaletą systemu, którą bardzo chwali sobie akustyk „Hugonówki” Tomasz Schnitzer, jest to, że wszystkie urządzenia są połączone w jedną sieć, do której podłączyć się można zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo. Wszelkich niezbędnych zmian można dokonać z poziomu komputera lub iPada, co bardzo ułatwia pracę, zwłaszcza ze sceny.
Na stanowisku akustyka – umieszczonym na balkonie, naprzeciw sceny – zainstalowano konsoletę Midas PRO2C, wyposażoną w moduł DL251, która umożliwia przetwarzanie czterdziestu ośmiu sygnałów mikrofonowych ze sceny oraz do szesnastu linii zwrotnych na scenę. PRO2C dysponuje również ośmioma wejściami mikrofonowo-linowymi, w „Hugonówce” obsługującymi system mikrofonów bezprzewodowych, złożonych z ośmiu odbiorników Electro-Voice RE2.Wyposażenie reżyserki dźwięku uzupełniają dwa odtwarzacze Denon DN-C620, podłączone do Midas PRO2C z wykorzystaniem portów AES/EBU.
Na piętrze „Hugonówki” znajduje się druga sala, nieco mniejszych rozmiarów, którą również dostosowano do celów widowiskowych. Zainstalowano w niej mobilny system nagłośnieniowy, który oparto na zestawie Electro-Voice TourX złożonym z dwóch urządzeń szerokopasmowych TX1152 oraz dwóch urządzeń niskotonowych TX1181. System frontowy uzupełnia sześć zestawów efektowych Electro-Voice EVU1062. Wszystkie urządzenia głośnikowe zasilono ze wzmacniaczy EV Q1212 oraz Q44, sterowanych za pomocą procesora Electro-Voice DC-One. Wyposażenie Sali Górnej uzupełnia konsoleta Midas Venice F16, procesor dynamiki Klark Teknik Square ONE Dynamics, odtwarzacze DN – C620 oraz mikrofony bezprzewodowe Electro-Voice RE2.
W „Hugonówce” zainstalowano również prosty i funkcjonalny system inspicjencki, który umożliwia łatwą komunikację zespołu technicznego Centrum Kultury. Oparto go na cyfrowej matrycy interkomowej RTS Zeus III. Pulpity interkomowe przewidziano na stanowiskach inspicjenta, realizatora dźwięku, realizatora oświetlenia oraz reżysera. Wszystkie stanowiska wyposażono w zestawy słuchawkowo- mikrofonowe RTS PH88R. System inspicjenta obsługuje nie tylko komunikację interkomową, lecz także system nasłuchu akcji scenicznej. Za pomocą mikrofonów Electro-Voice PL37 oraz zestawów głośnikowych EVID 4.2T realizowany jest nasłuch do garderób, foyer oraz ciągów komunikacyjnych w budynku.
Nowa filia Konstancińskiego Domu Kultury dzięki przeprowadzonej rewitalizacji ma szansę stać się ważnym miejscem na estradowej mapie Polski. Prosty, aczkolwiek bardzo funkcjonalny system nagłośnieniowy na pewno jej w tym pomoże. Na razie dom kultury działa przede wszystkim lokalnie, co jest rzecz jasna zrozumiałe, a nawet pożądane, biorąc pod uwagę charakter instytucji tego typu. Infrastruktura „ Hugonówki” stoi jednak na wysokim poziomie, a dom kultury działa prężnie, dlatego być może już w niedalekiej przyszłości obiekt ten stanie się obowiązkowym przystankiem na trasach koncertowych dużych zespołów.
Stefan Głowacki
Więcej informacji o Domu Kultury „Hugonówka” na stronie internetowej www.konstancinskidomkultury.pl, zaś o firmie odpowiedzialnej za projekt i wykonanie opisanych instalacji na stronie: www.audioplus.pl.