X4L - wzmacniacz z DSP z serii X
Biznes „nagłośnieniowy” – w porównaniu z innymi dziedzinami techniki (np. przemysłem samochodowym, czy ...
W artykule tym będzie mowa o Targach… Oczywiście nie mam zamiaru ani też chęci pisać drugi raz o targach frankfurckich – wszak relacja, którą znajdziecie w tym samym wydaniu powinna wystarczyć.
Mam na myśli targi nasze, polskie – Międzynarodowe Targi Poznańskie – jakkolwiek nie będzie to artykuł o instytucji tej jako takiej. Przyczyną narodzin tego tekstu jest nowopowstała tutaj sala konferencyjno- koncertowa, która otrzymała nazwę Sali Ziemi.
Zanim jednak przejdę do meritum, słów kilka o historii MTP oraz o Poznań Congress Center, do którego rzeczona sala należy.
Historia Międzynarodowych Targów Poznańskich ma swój początek w roku 1921, jakkolwiek sama idea narodziła się już cztery lata wcześniej. Nie znającym historii warto przypomnieć, że ledwie w 1918 roku Polska odzyskała niepodległość po ponad 120 latach zaborów. Bliskość tych dat niewątpliwie świadczyć może o ogromnej dynamice gospodarczego rozwoju naszego odzyskanego państwa.
A zatem w rzeczonym 1921 roku miała miejsce pierwsza krajowa impreza targowa, pod nazwą I Targu Poznańskiego. Międzynarodową rangę targi poznańskie zyskały cztery lata później, a w 1927 roku przyjęto je w poczet Związku Targów Międzynarodowych. W pierwszych czterech edycjach targów mogły uczestniczyć wyłącznie firmy polskie, w tym również działające na terenie Wolnego Mias ta Gdańska, a także zagraniczne, o ile tylko miały swoje filie w Polsce, a ich interesy w naszym kraju reprezentowane były przez osoby legitymujące się polskim obywatelstwem.
Targi poznańskie – jako instytucja o ustalonej już renomie – rozwijały się nieprzerwanie aż do wybuchu II wojny światowej. Wraz z tym wydarzeniem nastąpiła przerwa w ich działalności, a na terenie MTP okupant ulokował fabrykę samolotów Focke-Wulf. Z tego też powodu – fabryka stała się celem alianckich nalotów – a także podczas walk w 1945 roku, zniszczeniu uległa znaczna większość obiektów MTP. Na szczęście instytucja podniosła się z tych zniszczeń i od 1946 roku stanowi jeden z filarów kształtujących reputację Polski na świecie.
Poznań Congress Center to centrum kongresowe, wystawiennicze i widowiskowo- sportowe, w ofercie którego znajdują się wszystkie obiekty Międzynarodowych Targów Poznańskich. PCC każdego roku organizuje dwa tysiące kongresów, konferencji i wydarzeń specjalnych, goszcząc blisko pół miliona uczestników z całego świata.
Centrum wynajmuje swoje pomieszczenia nie tylko na potrzeby kongresów – można tu organizować szkolenia, eventy i imprezy, z koncertami i projekcjami filmowymi włącznie. Umożliwiają to nie tylko warunki lokalowe, ale też wyposażenie techniczne, ze szczególnym uwzględnieniem Pawilonu 15, o którym mowa poniżej.
Jakkolwiek zamierzam opisać tu instalacje audiowizualne pracujące w całym Pawilonie 15, to jednak najpierw chciałbym zatrzymać się przy temacie najbardziej okazałego spośród znajdujących się w nim pomieszczeń, a mianowicie Sali Ziemi. Sala ta robi ogromne wrażenie, zarówno swoją wielkością, jak i wystrojem. Muszę jednak wyznać, że względem tego drugiego mam nieco mieszane uczucia. Otóż tak kolorystyka, jak i zastosowane wzornictwo – przywodzące na myśl fale (myślę, że i Wam się takie skojarzenia nasuną, gdy spojrzycie na zdjęcia) – bardziej kojarzą mi się bowiem z wodą niż ziemią. Gdyby więc ode mnie to zależało, to pewnie opisywane tu pomieszczenie nazwane zostałoby Salą Wody. Ponoć jednak nazwy nie należy w tym przypadku utożsamiać z którymkolwiek z żywiołów – jej znaczenie jest symboliczne. Twórcy postanowili bowiem „poświęcić” salę całej ludzkości, a więc wszystkim mieszkańcom Ziemi, jako wzajemnie sobie równym. Wzniosłe.
Ale zostawmy w spokoju ideologię i zajmijmy się tym, co wymierne i wyliczalne. Całkowita powierzchnia Sali Ziemi, wynosząca 1.925 metrów kwadratowych, pozwala tu zorganizować kongres, konferencję czy też koncert dla prawie 2.000 osób. Co prawda trochę daleko jej pod tym względem do Sali Kongresowej w stołecznym Pałacu Kultury i Nauki, ale i tak pojemność czyni z niej jeden z największych tego typu obiektów w naszym kraju. Poza tym Sala Ziemi ma, w porównaniu do Kongresowej, dwie zasadnicze i niezaprzeczalne zalety praktyczne – po pierwsze, można ją podzielić na dwie części, które funkcjonować będą całkowicie niezależnie od siebie, a po drugie, można zmienić układ funkcjonalny sali, konfigurując ją w tzw. układzie forum, gdy podium znajduje się na samym środku, zaś uczestnicy wydarzenia zasiadają po wszystkich czterech jego stronach. W pierwszym przypadku jedna z sal przewidziana jest dla 600 osób, druga zaś dla 1.050, natomiast w drugim Sala Ziemi może pomieścić 1.750 gości. Należy przy tym nadmienić, że pomieszczenie jest wyposażone w dwie rozkładane trybuny, po 700 miejsc na przeciwległych ścianach. Trybuny te można rozsuwać niezależnie. Pozostałe dostępne miejsca uzyskuje się poprzez rozstawienie wolnostojących krzeseł.
Jeszcze bardziej przestrzenne jest foyer – jego powierzchnia jest większa niż samej sali i wynosi 2.250 metrów kwadratowych. Przekłada się to na szerokie możliwości w zakresie przygotowania obsługi i imprez towarzyszących imprezie głównej.
Przejdźmy teraz do omówienia infrastruktury AV i ICT w Pawilonie 15, gdyż dopiero znając jej rozmach można sobie uzmysłowić ogrom możliwości, jakie centrum konferencyjno-kongresowe PCC może zaoferować.
Pawilon 15 zaopatrzono w nieduży zestaw urządzeń oświetleniowych – jest to tuzin LEDowych głowic Martin MAC Aura, z czego cztery sztuki pracują na stałe w Sali Ziemi, pozostałe osiem natomiast można w razie potrzeby montować dowolnie w salach na poziomach 0 i 1. Sterowanie lampami realizuje się za pomocą paneli systemu Crestron i przy wykorzystaniu magistrali DMX.
W salach Pawilonu 15 zamontowano rozbudowany system wciągarek. Jest ich tu w sumie 48: 14 sztuk to GIS D8+ LV o udźwigu 250 kg, a 34 to wciągarki tego samego typu, ale o udźwigu dwukrotnie większym. Oprócz tego zainstalowano tutaj jedenaście elektrycznie rozwijanych bębnów z okablowaniem DMX + LAN i tyleż samo, i również elektrycznie rozwijanych, bębnów z okablowaniem dla zasilania trójfazowego 32A. Bębny te są niewidoczne dzięki zamontowaniu ich powyżej płaszczyzny lamp. Wszystkimi tymi elementami można sterować centralnie, po podłączeniu pulpitów sterowniczych do przyłączy podłogowych.
Centralne sterowanie oświetleniem sufitowym i estradowym, audio, wideo, windami od projektorów i ekranami realizuje system Crestron.
Pawilon 15 zaopatrzony został również w odpowiednio bogaty zestaw elektrycznie rozwijanych ekranów. I tak ekran główny w Sali Ziemi to produkt firmy GERRIETS. Jego powierzchnia to niebagatelne 26 x 5 m. Oprócz ogromnego ekranu głównego Sala Ziemi otrzymała też ekrany uzupełniające, obsługujące układ z podziałem na dwie sale.
W sumie jest to sześć ekranów MAJOR PRO-C TENSIONED, z czego cztery mają powierzchnię projekcyjną 650 × 366 cm, zaś dwa pozostałe 450 × 253 cm. Sale na poziomach 0 i 1 wyposażono w ekrany Blue Label Kauber o powierzchni projekcyjnej 358 × 224 cm na przedzie każdej sali, a w połowie każdej sali 284 x 180 cm.
Teraz kilka słów o urządzeniach generujących obraz. Jeśli chodzi o najbardziej nas interesującą Salę Ziemi, to tutaj obraz na ekranie głównym wyświetlany jest jednocześnie za pomocą trzech potężnych, profesjonalnych projektorów NEC PH1000U o mocy świetlnej 11.000 lumenów, zarządzanych z poziomu systemu Extron Video Wall (Extron Custom DMC1600 Sys 12x12D; DMS1600 + DMS I/O 44 DVI CARD 3szt + DMS Matrix Blank Plate + procesor WindoWall 103DI).
Do projekcji obrazu na pozostałych ekranach w Sali Ziemi służą projektory NEC PX750U. Również w salach na poziomach 0 i 1 wykorzystano projektory NEC, model NP4100W. Wszystkie projektory są zamontowane na windach nożycowych, które umożliwiają opuszczenie ich do poziomu serwisowego, czyli 150 cm nad podłogą.
Matrycowanie obrazu realizowane jest przez 3 macierze video Crestron Digital Media 32x32, w pełni obsadzone kartami światłowodowymi. Każdy obraz wchodzący do systemu zostaje przeskalowany za pomocą urządzeń Comm-tec, natomiast przesyłanie obrazu w obrębie całego obiektu realizowane jest za pośrednictwem linii światłowodowych.
Równie bogato wyposażono Pawilon 15 w sprzętu dźwiękowy. Na liście urządzeń znaleźć można 30 zestawów bezprzewodowych Sennheiser Evolution EW 335 G3, spośród których sześć uzupełniono o zestawy nagłowne HSP 2 i krawatowe MKE PLATINUM.
System sterowania pozwala zaś na dowolne przyporządkowywanie mikrofonów do wybranych sal obiektu. Z kolei mównice wyposażone zostały w mikrofony pojemnościowe Sennheiser MZS31+MZH 3040 + ME 36, zaś stoły prezydialne Sali Ziemi dodatkowo zaopatrzono w system konferencyjny Bosch: centralka DCN-CCU oraz mikrofony DCN-DIS2-D.
Matrycowanie i sterowanie przesyłem dźwięku realizują urządzenia firmy BSS, o których kiedyś pisaliśmy na łamach LSI: BLU-800, BLU-100, BLU-32 oraz BLU-BIB. Komunikacja pomiędzy urządzeniami realizowana jest z wykorzystaniem dwóch magistrali, BSS BLU Link oraz Cobranet.
System nagłośnienia Sali Ziemi zbudowano w oparciu o produkty firmy Bose. Wykonano tu nagłośnienie konferencyjne i kinowe 5.1, w oparciu o następujące elementy: zarządzaniem pracą systemu zajmuje się procesor dźwięku ESP-88, natomiast za wzmocnienie dźwięku odpowiadają wzmacniacze PowerMatch PM 8500N.
Sygnał z nich kierowany jest do zestawów głośnikowych RoomMatch RM12040, RM9060, RM5520, tworzących nagłośnienie główne.
Na czas pracy moduły te opuszczane są na windach, a po jej zakończeniu „garażują” w przestrzeni ponad lampami. Przetwarzanie najniższych częstotliwości zapewniają subwoofery RMS215, które podpięto do dwóch odpowiednio opóźnionych linii głośnikowych. Także i one są wkomponowane w sufit i umieszczone w przestrzeniach międzylampowych w środkowej części sali. Trzeba naprawdę dobrze się przyjrzeć, aby je wypatrzeć. Dogłośnienie sceny znajduje się po obu jej stronach, zaś tworzą je zestawy głośnikowe MA12EX. Z kolei w przypadku podziału Sali Ziemi na dwie części jako ich nagłośnienie wykorzystywane są głośniki Panaray 802-III.
Nagłośnienie w trybie 5.1 składa się z tego, co opisano powyżej, plus głośniki FreeSpace DS100SE, które zamontowane są w zakrytych maskownicami wnękach w bocznych ścianach sali, a także w przestrzeni nad lampami, w jej głębi. Dla pozostałych sal oraz przestrzeni komunikacyjnych i lobby poza salami zastosowano wysokonapięciowe nagłośnienie sufitowe. Tworzą je montowane pomiędzy lampami głośniki FreeSpace DS 16F, zasilane ze wzmacniaczy ENTERO 8100 i ENTERO 4400.
W Pawilonie 15 zainstalowano także system Digital Signage, którego trzon stanowi oprogramowanie Urve firmy EVEO, zaś materiał multimedialny wyświetlany jest na monitorach Nec NEC V422 I NEC V551. Można na nich wyświetlać nie tylko gotowe treści, ale i obraz live pochodzący z dwóch strumieni IP, emitowanych, między innymi, z 9 kamer podglądowych w Sali Ziemi, w tym 7 obrotowych PTZ AutoDome serii 800 HD IP Bosch oraz 2 stacjonarnych Bosch NDN-832V03-P, współpracujących z przetwornikami Bosch VIP –XDHD. Każdy obraz przesyłany do matryc wideo może być wyświetlony na dowolnym ekranie projekcyjnym w obiekcie, jak również w kabinach tłumaczy.
Jakby tego wszystkiego było mało, Salę Ziemi wyposażono w instalację do tłumaczeń symultanicznych. Jej zakończenie w sali stanowią promienniki Bosch LBB4512/00 + LBB 3414/00, a z drugiej strony, w reżyserkach, przyłącza do podłączenia infrastruktury zewnętrznej. Kabiny tłumaczy wyposażono również w odpowiednie okablowanie i przyłącza.
Tego typu i tej klasy obiekt nie byłby kompletny bez odpowiedniej jakości sieci komputerowej. Dlatego też takowa została w Pawilonie 15 zaimplementowana. Jest ona oparta na urządzeniach CISCO i w przypadku łącz stacjonarnych zapewnia maksymalną przepustowość 1 Gbps do punktów końcowych. Sieć bezprzewodowa pracuje natomiast w standardzie 802.11 b/g/n.
To już ostatni punkt wyliczanki, niemniej równie ważny, co pozostałe, gdyż pozwala zadbać o bezpieczeństwo osób przebywających na terenie Pawilonu. Wszystkie ciągi komunikacyjne, na wszystkich kondygnacjach budynku, monitorowane są przez system CCTV Geovision, wykorzystujący kamery tego samego producenta. Ponieważ jednak są to sprawy dotyczące – jak wspomniałem – bezpieczeństwa, to więcej się na ten temat nie dowiecie. Przynajmniej nie ode mnie.
Z powyższego opisu widać, że pod względem technologicznym, choć nie tylko, Pawilon 15 Poznań Congress Center należy do najnowocześniejszych – o ile nie jest najnowocześniejszym – tego typu obiektów w Polsce. Inwestor nie żałował pieniędzy, zaś wykonawcy zrealizowali potężny kawał dobrej, niezwykle potrzebnej roboty. Skalę przedsięwzięcia widać zwłaszcza w „serwerowni”, czyli kłębku, do którego zbiegają się wszystkie nitki okablowania infrastrukturalnego. Naprawdę byłem pod dużym wrażeniem.
Marek Korbecki
Więcej informacji o Międzynarodowych Targach Poznańskich i opisywanym Pawilonie 15 oraz Sali Ziemi na stronie internetowej: www.mtp.pl.