Filharmonia Świętokrzyska - Oświetlenie i nagłośnienie nowego przybytku kultury w Kielcach

2012-06-09
Filharmonia Świętokrzyska - Oświetlenie i nagłośnienie nowego przybytku kultury w Kielcach

Tym razem zapraszam Was do Kielc, do Filharmonii Świętokrzyskiej imienia Oskara Kolberga. Tematem artykułu będą oczywiście instalacje, nagłośnieniowa i oświetleniowa, których wykonaniem zajęły się dwa, doskonale już chyba wszystkim znane, podmioty – Konsbud-Audio oraz Przedsiębiorstwo Specjalistyczne „Teatr”.


Podejrzewam, że niektórzy z naszych Czytelników zaczną się teraz zastanawiać, a może nawet kręcić nosami – po co o tym w ogóle pisać? Przecież doskonale nam już wiadomo, że te firmy zawsze wykonują kawał dobrej roboty, a różnice pomiędzy poszczególnymi instalacjami nie grają chyba aż takiej wielkiej roli? A i owszem, grają. W takim sensie, że wyposażenie techniczne bywa różne i nie każde musi wszystkim pasować. Nasze opisy mogą więc ułatwić tym podmiotom, które chciałyby np. w danym teatrze gościnnie wystawić przedstawienie, zorientowanie się w możliwościach, jakie daje sprzęt zainstalowany w tej właśnie placówce. Ponadto może być tak, że wraz z artystami podróżują realizatorzy dźwięku i światła – oni też będą wiedzieć, z jakich urządzeń przyjdzie im korzystać i – jeśli są to dla nich urządzenia obce, a przynajmniej mało znane – być może powinni się jakoś do tej pracy przygotować.

Istnieje też trzecia przesłanka. Jak wiemy, dzięki wsparciu funduszy europejskich w naszym kraju powstaje coraz więcej obiektów kulturalnych. Inwestorzy, przyszli użytkownicy już na etapie przygotowań rozglądają się za wykonawcami poszczególnych instalacji. Przetargi przetargami, ale opinia o potencjalnym zleceniobiorcy i jego dokonaniach też swoje znaczy. Bo przecież same reklamy, jako materiał informacyjny, mają dość wątpliwą wartość – wszak w reklamie każdy może napisać, co tylko sobie tam wymyśli. Co innego więc, gdy przeczyta się, że tę czy inną instalację wykonała firma X albo Y i że dana instalacja pracuje dobrze lub tak sobie.

Czy to, co piszę, ma sens? Wydaje mi się, że tak. Zatem, nie przedłużając już, przejdźmy do konkretów.

FILHARMONIA ŚWIĘTOKRZYSKA


O ile opisywany w poprzednim wydaniu LSI Teatr Muzyczny w Łodzi mieści się w budynku zrewitalizowanym, o tyle domem Filharmonii Świętokrzyskiej jest budynek wzniesiony od podstaw, należący do kieleckiego Międzynarodowego Centrum Kultur, a znajdujący się przy ulicy Żeromskiego. I tu ciekawostka. Zanim postawiono gmach Centrum – swoją drogą zaprojektowany i wykonany z ogromnym rozmachem, w bardzo nowoczesnym stylu – w miejscu tym znajdowały się bodajże magazyny broni Milicji Obywatelskiej. Budowę rozpoczęto późną jesienią roku 2009 od symbolicznego wbicia kilofa, co miało miejsce 3 listopada, zagospodarowując działkę o powierzchni niespełna 4.000 metrów kwadratowych. Wiechę zatknięto już w październiku 2010 roku. Roboty wykończeniowe dobiegły końca w październiku roku następnego, zaś uroczyste otwarcie nastąpiło 19 stycznia 2012. Od tamtej pory instytucja działa pełnią możliwości.

Filharmonia dysponuje łącznie trzema salami, w których można posłuchać muzyki. Główna sala koncertowa wyposażona jest w 515 miejsc dla widzów, zaś na scenie może występować aż 300 wykonawców jednocześnie. W sali kameralnej znajdziemy 200 miejsc, zaś sala prób, którą wydzielono z foyer, może pomieścić 150 słuchaczy. Oprócz tego jest jeszcze wewnętrzny dziedziniec, na którym można zorganizować koncert na 150 miejsc. Na dodatek dziedziniec ów dysponuje ruchomym zadaszeniem, chroniącym widzów przed niepogodą. Sala konferencyjna przewidziana została na 50 miejsc.

NAGŁOŚNIENIE

Na nagłośnienie sali filharmonicznej składa się sprzęt… zgadnijcie, jakiej marki? Tak, oczywiście, że d&b audiotechnik. Są to przede wszystkim dwa grona główne, z których każde zestawione zostało z sześciu modułów Qi1, czyli konstrukcji, które po wielokroć już udowodniły swoją szczególną przydatność do odtwarzania muzyki klasycznej. Uzupełnienie tych dwóch gron stanowią dwa zestawy po trzy subwoofery QSUB, ustawione po obu stronach sceny. Za napędzanie nagłośnienia frontowego odpowiada gromadka 7 wzmacniaczy D12, zaś za sterowanie systemem komputer, na którym pracuje dedykowane oprogramowanie d&b audiotechnik R1. Kolejne pięć wzmacniaczy D6 przeznaczono do zasilania odsłuchów scenicznych, którymi są monitory podłogowe MAX. Do kompletu zainstalowano też cztery E-szóstki, występujące tu w roli frontfillu.

Aby cokolwiek w nagłośnieniu było słychać, trzeba jakoś zebrać sygnały, które mają doń trafić. To zadanie realizowane jest przy zastosowaniu mikrofonowych systemów bezprzewodowych, ale także mikrofonów przewodowych. Pierwszą grupę stanowi osiem mikrofonów nagłownych Audio-Technica AT892cW-TH (które wykorzystywane są zamiennie z mikrofonami ręcznymi AEW-T341, również A-T). Sygnały z nich transmitowane są przez miniaturowe nadajniki paskowe AEWT310, a odbierane za pośrednictwem odbiorników AEW-R3100. Oczywiście nie da się bazować (a nawet lepiej tego nie robić, o czym mowa w drugiej części artykułu o systemach wireless) wyłącznie na mikrofonach i systemach bezprzewodowych. W związku z tym Filharmonia Świętokrzyska otrzymała także zestaw mikrofonów „na drucie”. Są to w zdecydowanej większości urządzenia marki Audio-Technica – pojemnościowe wielkomembranowe AT2050, instrumentalne dynamiczne ATM250 oraz AT4041 i pojemnościowe ATM350. Do tego Sennheisery e604, a nawet poczciwe, klasyczne Shure SM58.

Sygnały ze sceny trafiają do systemu Allen&Heath iLive iDR-48, którego „sterownik”, w postaci konsolety iLive-112, znajduje się w kabinie akustyka. Do dyspozycji realizatora oddano dwa spośród łącznie 10 monitorów Geneleca, jakie dostarczono do Filharmonii: 6010APM – 4 szt., 8040APM – 2 szt. oraz 8030APM – 4 szt.

Zaprojektowanie i wykonanie instalacji nagłośnieniowej głównej sali koncertowej to nie jedyne zlecenie, jakie Konsbud przyjął. Kontrakt obejmował także skonfigurowanie nagłośnienia foyer i sali kameralnej, a także systemu interkomowego, obejmującego system inspicjenta. A więc po kolei…

Foyer filharmonii nagłośnione jest przy użyciu 30 głośników sufitowych i 10 naściennych oraz 3 kolumn głośnikowych – to wszystko z logo Bosch. Cały ów zestaw zasilany jest z jednego tylko wzmacniacza, ośmiokanałowego Biamp MCA 8050, oferującego po 50 watów mocy na kanał przy obciążeniu 4 omów. Złącza terminalowe pozwalają na zdalne regulowanie poziomów, a także wyciszanie poszczególnych kanałów. Wzmacniacz wyposażony jest też w filtry górnoprzepustowe.



Jak na salę kameralną przystało, jej wyposażenie nagłośnieniowe jest także „kameralne”. W jego skład wchodzą dwa głośniki szerokopasmowe d&b Ci90, których napęd stanowi wzmacniacz D6. Ten z kolei otrzymuje sygnał z konsolety Allen & Heath WZ3162, która współpracuje z mikrofonami bezprzewodowymi Audio-Technica. Całości dopełnia pulpit interkomowy Delec Desk 16L.



W ten sposób doszliśmy do systemu interkomowego, który służy m.in. inspicjentowi do komunikacji z obsługą techniczną. Połączenia interkomowe obejmują też sale prób oraz pomieszczenia biurowe, gdzie zainstalowano głośniki napędzane wzmacniaczem MCA 8050. Łącznie w całym obiekcie pracuje 20 pulpitów Delec Desk 16L, którą uzupełnia umieszczona w amplifikatorni centralka interkomowa Delec MF4. Ponadto system zaopatrzono w dzwonki oraz transparenty „Cisza”, połączone z centralą interkomową poprzez panel przekaźnikowy GPIO. Serce systemu interkomowego stanowi pulpit inspicjenta DELEC Talk16L, wyposażony w zegar oraz monitor podglądu. Nagłośnienie konferansjerki zaś to dwa zestawy głośnikowe d&b Ci90.



To byłoby na tyle, jeśli chodzi o dźwięk. Przejdźmy więc dalej.

INSTALACJA OŚWIETLENIOWA, PROJEKCYJNA I MECHANIKA SCENY


Jak już wspomniałem, te instalacje w Filharmonii Świętokrzyskiej wykonało Przedsiębiorstwo Specjalistyczne „Teatr”. W ramach oświetlenia scenicznego dostarczono łącznie 31 reflektorów scenicznych o mocach 1 i 2 kW z serii Sintesi, zarówno z soczewkami PC, jak i fresnel, włoskiej firmy Spotlight. Od tego samego producenta pochodzą również cztery reflektory prowadzące VEDETTE 12 HCC, oparte na tysiącwatowych żarówkach halogenowych typu Fast-fit. Dodatkowo Filharmonia została wyposażona w dziesięć reflektorów profilowych Source Four Zoom amerykańskiej firmy ETC, czternaście Spotlight Figura Zoom 25 oraz sześć reflektorów PC2KW Spotlight Vario 25 PC. Na zestaw urządzeń „inteligentnych” składają się natomiast cztery ruchome głowy DTS XR5 spot i dwie XR5 wash oraz dwa skanery wyładowcze XR-Scan 575 tej samej firmy. W charakterze regulatorów napięcia zainstalowano 6 tyrystorowych dimmerów naściennych WallRack 24x2,5 kW firmy Strand Lighting. Sterowanie systemem odbywa się za pomocą konsolety Strand Lighting Palette VL 1500 z dwoma 17-calowymi monitorami oraz, dodatkowo, pulpitu sterującego efektami SGM PILOT 3000. Do oświetlenia stanowisk muzyków wykorzystano 32 sztuki reflektorów typu PAR MCM firmy ETC, z regulowanym kątem rozsyłu światła.



W ramach systemu projekcji zainstalowano dwa projektory wizyjne. Jeden to Barco DP2K-20C o jasności 18.000 lumenów, wraz z procesorem ACS-2048, drugim zaś jest SANYO PDG-DHT8000L, także z procesorem, ale Kramer VP-730. Istotnym elementem systemu jest również rozwijany elektrycznie ekran projekcyjny Megascreen firmy Gerriets, o wymiarach 14×7 metrów.



W scenie zainstalowano ponadto fortepianową zapadnię transportową, opartą na systemie „spirallift”, kanadyjskiej firmy GALA, której to P.S. TEATR jest jedynym autoryzowanym instalatorem na terenie Polski.

PODSUMOWANIE


Jak widać, Filharmonia Świętokrzyska wyposażona została zacnie, aczkolwiek bez nadmiernego rozmachu. Treści prezentowane przez filharmonię różnią się przecież od tych, jakie oglądamy w teatrach, dlatego wskazana była tu pewna powściągliwość w doborze środków technicznych, by forma nie wzięła góry nad owymi treściami. Moim zdaniem osiągnięto rozsądne optimum. A że jakość wykonania i dostarczanego sprzętu zawsze jest w przypadku obu odpowiedzialnych podmiotów na najwyższym poziomie, tego chyba wspominać nie muszę..


Marek Korbecki


Więcej informacji o Filharmonii Świętokrzyskiej na stronie internetowej: www.filharmonia.kielce.com.pl, zaś o firmach odpowiedzialnych za projekt i realizację systemu nagłośnieniowego i oświetleniowego na stronach: www.konsbud-audio.pl oraz www.teatr.com.pl.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje