Behringer Eurocom SN2408 - Instalacyjny mikser z końcówką mocy

2012-09-12

Gdy odwiedzam stare budynki sakralne, zawsze czuję podziw dla kunsztu konstruktorów tych obiektów. Często bez nagłośnienia mają dobrą akustykę, a gdy uświadomimy sobie, że wysilał w nich gardło człowiek nie mający żadnego mikrofonu, rodzi się pytanie, jakie przepony mieli dawni kaznodzieje.

Przepony mieli normalne, ale konstrukcje sklepień oraz samych pomieszczeń pomagały wydatnie w rozprowadzaniu dźwięku wewnątrz nich.

Oczywiście dziś sztuką budowlaną są pomieszczenia, w których pogłos bywa nawet kilku sekundowy. W takich pomieszczeniach nie obyłoby się bez nagłośnienia, które nie tyle ma zwiększać głośność dźwięku, co rozprowadzić go we wszystkich zakamarkach pomieszczenia. Z tego wynika, że nie zawsze potrzebne są wzmacniacze o dużych mocach, nagłaśniające sale konferencyjne, lokale gastronomiczne czy budowle sakralne. Do zastosowań takich wykorzystywało się (i w dalszym ciągu wykorzystuje) wzmacniacze instalacyjne, których najczęściej nie widać, ale słychać. Wzmacniaczom instalacyjnym stawia się nieco inne wymagania niż typowym konstrukcjom estradowym. Kiedyś często nie były to urządzenia ładne dla oka i takie sobie dla ucha, gdyż wycelowane były głównie we wzmacnianie głosu przez małe i niewyszukane zestawy nagłaśniające. Dziś na szczęście są możliwości technologiczne, aby wzmacniacz instalacyjny spełniał wszelkie standardy, tak brzmieniowe, jak i wizualne. Firma Behringer zaprezentowała niedawno serię urządzeń instalacyjnych o wspólnej nazwie Eurocom, pośród których znajduje się konstrukcja o symbolu

SN2408


Jest to w zasadzie pięciokanałowy power-mikser albo, inaczej, mikser z końcówką mocy (a nawet dwiema). Wykonany jest w formie prostopadłościanu z zaokrąglonymi bokami, co dodaje mu nieco stylu retro. Obudowa wykonana jest z blach stalowych, polakierowanych na kolor czay. Przednia płyta osłonięta jest błyszczącym panelem z tworzywa sztucznego, nadającego wzmacniaczowi nowoczesny, estetyczny wygląd. Na przedniej konsoli wzmacniacza zamontowano absolutne minimum regulatorów. Jest to słuszne rozwiązanie, bowiem wzmacniacz instalacyjny często obsługują ludzie niezbyt biegli w sztuce nagłaśniania (mówiąc delikatnie), a poza tym w zasadzie ustawia się żądane wartości parametrów raz (a dobrze) i z tych dwóch powodów nadmiar regulatorów i wskaźników byłby tylko niepotrzebnym powiększaniem kosztów urządzenia.


A więc na przedniej płycie obudowy zamontowano pięć obrotowych potencjometrów głośności poszczególnych kanałów, dwa potencjometry barwy tonu sumy sygnałów oraz potencjometr głośności sumy. Oprócz tego znajdziemy tam też wyłącznik oraz kontrolkę zasilania wzmacniacza, wykonaną w formie świecącego pierścienia, zamontowanego wokół gałki potencjometru Master Volume. Pierścień świecący pełni dodatkowo rolę sygnalizatora przesterowania wzmacniacza (jeśli świeci na czerwono). Wszystkie regulatory rozmieszczono w jednej linii obok siebie. Opisy ich są również sprowadzone do minimum, jednak dla rozróżnienia funkcji oraz łatwiejszej orientacji gałki potencjometrów mają różną średnicę.

 

NA TYLNEJ PŁYCIE


wzmacniacza umieszczono wszelkie gniazda przyłączeniowe oraz regulatory, które będą według producenta używane sporadycznie. Pierwszym gniazdem, w które wyposażony został SN2408, jest oczywiście gniazdo zasilania sieciowego, wraz z bezpiecznikiem. Urządzenie może być zasilane z sieci napięcia przemiennego o wartości 230 V, jak również 115 V. Przełącznik napięcia zasilania umieszczony jest na tylnej płycie. Jak wspomniałem wcześniej, SN2408 dysponuje pięcioma kanałami wejściowymi. Trzy pierwsze są kanałami uniwersalnymi, mikrofonowo- liniowymi, wyposażonymi w wejścia Combo (XLR-jack 1”) oraz – jak przystało na wzmacniacz instalacyjny – w czteropinowe złącza Euro block. Kanały te wyposażono w przełączniki trójpozycyjne, pozwalające na ustawienie jednej z dwóch wartości czułości (dla sygnału o poziomie mikrofonowym lub liniowym) oraz na załączenie napięcia fantomowego, np. dla mikrofonów pojemnościowych. Oczywiście pierwsze trzy wejścia są symetryczne.


Wejścia 4 i 5 są wejściami liniowymi z gniazdami RCA (cinch). Eurocom SN2408 wyposażony został dodatkowo w wejście telefoniczne w formie gniazda Euroblock. Ten dodatkowy kanał ma również możliwość regulacji głośności za pomocą małego pokrętła, do obsługi którego niezbędny będzie niewielki śrubokręt. Wzmacniacz dysponuje mocą 80 W, jest ona jednak zdwojona. Jak to rozumieć? SN2408 ma dwa wyjścia na złączu Euroblock – jedno wyjście jest niskoomowe (80 W przy obciążeniu 4 omów), drugie zaś wysokoomowe, przeznaczone do współpracy z liniami 100/70V. Rozwiązanie takie pozwala na nagłośnienie sporego pomieszczenia przy wykorzystaniu dobrodziejstw „wysokonapięciówki”, a jednocześnie pozwala na podłączenie zwykłego subbasu lub zestawu głośnikowego. Przełączenie wyjścia wysokoomowego ze 100 na 70 V dokonuje się za pomocą przełącznika na tylnej płycie wzmacniacza.


Urządzenie wyposażono w potencjometr balansu głośności wyjścia wysoko i niskoimpedancyjnego. I w tym przypadku nie obędzie się bez skorzystania ze śrubokręta. Tory wyjściowe zostały wzbogacone o wejścia/wyjścia PRE OUT/AMP IN, służące do podłączenia np. dodatkowego procesora czy korektora. Dodatkowo Eurocom SN2408 wyposażono w wyjście liniowe, pozwalające na stworzenie drugiej strefy nagłośnienia. Sygnały doprowadzone do wyjścia drugiej strefy można dowolnie konfigurować. Wyjście Zone2 wykonane zostało w formie gniazda Euroblock i wyposażone w potencjometr głośności sygnału, regulowany (a jakże!) za pomocą śrubokręta.


Na tylnej płycie wzmacniacza zamontowano dwa ośmiosegmentowe przełączniki DIP Switch. Jeden z nich służy do wyboru kanałów, z których sygnał chcemy wysłać do strefy drugiej (Zone2) oraz do załączania lub wyłączania gniazd pętli efektów (PRE OUT/AMP IN). Drugi DIP Switch służy do konfiguracji wyciszania kanałów. SN 2408 wyposażony został w funkcję pozwalającą za zmniejszenie głośności wybranych kanałów, gdy pojawi się sygnał na kanale nadrzędnym. I właśnie za pomocą DIP Switcha można wybrać, które kanały sterują wyciszeniem oraz które są wyciszane. Poziom wyciszania można nastawić za pomocą potencjometru na tylnej płycie wzmacniacza. Przy częściowym wyciszeniu uzyskamy efekt duckera, czyli np. po załączeniu mikrofonu w kanale, który wysyła sygnał mutujący, podkład zostanie odpowiednio ściszony. Jeśli natomiast potencjometr regulacji wyciszenia skręcimy maksymalnie w lewo, uzyskamy 30-decybelowe wytłumienie wybranych kanałów, czyli – de facto – ich zamutowanie.

KONSTRUKCJA I WNĘTRZE


W zaokrąglonych bokach obudowy wzmacniacza zostały wytłoczone otwory chłodzące jego elektronikę. Jako że SN2408 nie jest konstrukcją typu rack, wyposażony został w gumowe podstawki. Po odkręceniu obudowy widać dwa główne podzespoły wzmacniacza. Pierwszym jest zasilacz impulsowy, zaś drugim zespół końcówki mocy pracującej w klasie D, dodatkowo osłoniętym ekranem z blachy stalowej, w której zamontowano wentylator chłodzący. Na całość konstrukcji składa się sześć płytek drukowanych, z których część zmontowana jest ze sobą modułowo, co zmniejsza wrażenie dużej komplikacji układu. Montaż urządzenia jest dokładny i profesjonalny.

 

OBSŁUGA


SN2408 nie nastręcza żadnych trudności. W zakresie swojej mocy urządzenie gra solidnym brzmieniem, a zastosowana barwa dźwięku pozwala na podbicie lub (co pewnie raczej będzie rzadziej stosowane) podcięcie basu i wysokich częstotliwości (patrz ramka „pomiary”). Pasmo przenoszenia Eurocom 2408 jest w zupełności wystarczające, zarówno przenoszenia i wzmacniania sygnałów mocy, jak i muzyki czy instrumentu. Użytkowo zauważyłem tylko jeden mały minus, a mianowicie przy wyłączaniu urządzenia słychać lekki „puk”. Poza tym jego praca jest bez zarzutu. Potencjometry zastosowane w konstrukcji działają gładko, bez żadnych zaskoków (oprócz potencjometrów barwy, które w pozycji środkowej mają mały – trochę może nawet zbyt mało wyczuwalny – zaskok) czy otarć.

 

POMIARY


Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy SatLive, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.



Funkcja przejścia SN2408 mierzon a na wyjściu niskoimpedancyjnym, przy stosunkowo niewielkiej mocy (ok. 5 W). Góy wykres pokazuje przebieg charakterystyki amplitudowej, zaś dolny – fazowej. Jak widać, przy małej mocy pasmo pracy urządzenia jest jeszcze szersze, niż podaje producent, tj. przyjmując kryterium ±3 dB rozciąga się w zasadzie od 20 Hz do 20 kHz, z lekkim, około 1 dB, podbiciem przy 20 kHz. W dole zaś charakterystyka zaczyna powoli, sukcesywnie opadać od ok. 200 Hz, jednak poziom -3 dB osiąga dopiero przy 20 Hz. Jak również widać na dolnym wykresie, wyrównana jest także charakterystyka fazowa, bez żadnych gwałtownych skoków, świadczących o niepożądanych przesunięciach fazowych.

Charakterystyka amplitudowa SN2408 przy takich samych ustawieniach mocy na wyjściu niskoimpedancyjnym, jak w poprzedniej, przy regulatorach barwy dźwięku w pozycji zerowej (niebieska), przy ich maksymalnym położeniu (czerwona) i minimalnym (zielona).O ile korekcja w zakresie basu odpowiada niemalże idealnie danym producenta – mamy do czynienia z półkowym filtrem 100 Hz, który może wzmacniać lub tłumić sygnał o 15 dB – o tyle z filtrem dla wysokich częstotliwości dzieje się coś dziwnego. Owszem, przy maksymalnym i minimalnym ustawieniu jego regulatora dla 10 kHz otrzymujemy około 15 dB wzmocnienia/tłumienia, ale nie wygląda to jak charakterystyka filtru półkowego o częstotliwości 10 kHz, a raczej jak charakterystyka filtru nastrojonego na ok. 20 kHz, który można wzmacniać/tłumić o ok. 20 dB. Trzeba to mieć na uwadze, jeśli chcemy stosować duże podbicie tego filtru, aby nie obciążać zbytnio driverów (czyli ich nie spalić).
Oba filtry charakteryzują się rzeczywistym nachyleniem równym ok. 5 dB/oktawę.

 

PODSUMOWANIE


Nie zawsze potrzeba dużych mocy i efektownych wizualnie, migających fajerwerków, aby wyprodukować dobry wzmacniacz. Eurocom SN2408 jest świetnym przykładem takiej konstrukcji. Lekki, stylowo wyglądający oraz przemyślanie oszczędny, to pierwsze, co się nasuwa podczas kontaktu z tym instalacyjnym power-mikserem. Wyposażenie go w sześć wejść ustawia go na półce wzmacniaczy świetnie nadających się do nagłośnień sal konferencyjnych, lokali muzycznych, kościołów czy supermarketów. Zastosowanie rozwiązania, które w zasadzie pozwala na stworzenie trzech torów wyjściowych, umożliwia różnorodne konfiguracje systemów nagłośnienia oraz sprawia, że SN2408 jest sprzętem uniwersalnym. Można bowiem zastosować go w nagłośnieniach typu radiowęzłowego, jak również klasycznego, oczywiście monofonicznego. Beztransformatorowa konstrukcja wzmacniacza wysokoimpedancyjnego przyczyniła się do wydatnego zmniejszenia gabarytów i wagi wzmacniacza, ale – co istotniejsze – wyeliminowała ograniczenia pasma oraz zniekształcenia wprowadzane przez transformator głośnikowy (wykonanie transformatora głośnikowego dobrej klasy to niemały koszt).

Wyposażenie wzmacniacza w funkcję dynamicznego wyciszania pozwala na maksymalne uproszczenie obsługi urządzenia (nie trzeba kręcić „gałami”, żeby zapowiedzieć coś przez mikrofon, gdy w tle gra muzyka). Zastosowanie nowoczesnych technologii w konstrukcji, a mianowicie zasilacza impulsowego oraz wzmacniacza mocy pracującego w klasie D, również przyczyniło się do zmniejszenia gabarytów urządzenia oraz – co nie mniej ważne – zmniejszenia kosztów jego użytkowania, gdyż SN2408 jest bardzo „przyjazny dla środowiska”, czyli oferuje dużą sprawność i dzięki temu relatywnie mały pobór energii z zasilania.

Stylowy wygląd, dobre brzmienie, prosta obsługa, mała, dyskretna konstrukcja i stosunkowo duże możliwości konfiguracji systemu nagłośnienia to cechy konstrukcji Eurocom SN2408. Jednym słowem dobre urządzenie do konkretnych zastosowań, a przy tym w bardzo korzystnej cenie.


Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym urządzeniu, innych członkach serii Eurocom, jak również pozostałych produktach firmy Behringer na stronie inteetowej producenta: www.behringer.com oraz polskiego dystrybutora: www.soundtrade.pl.

INFORMACJE:


Liczba kanałów (mono): 6
Zasilanie phantom: +24 V
Zniekształcenia: 0,05%@1 W, 1 kHz, 8 Om
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-18 kHz
Moc (RMS): Lo-Z – 80 W/8 Om, 125 W/4 Om
Hi-Z – 80 W/70 V, 160 W/100 V
Korekcja: Lo ±15 dB/100 Hz
Hi ±15 dB/10 kHz
Zasilanie: 100-120/220-240 VAC, 50/60 Hz, przełączane
Wymiary: 83 × 305 × 360 mm
Waga: 4,2 kg
Cena: 1.570 zł brutto

Dostarczył:
SoundTrade, ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno, tel.: 22 632 02 85
www.soundtrade.pl