MIPRO ACT-2402 - system bezprzewodowy 2,4 GHz
MIPRO to obok wspomnianej w poprzednim numerze – przy okazji opisywania jednej z jej produktów – firmy JTS kolejny „gigant” z kategorii producentów systemów bezprzewodowych rodem z Tajwanu. I podobnie jak JTS często niedoceniany. W tym artykule bierzemy więc „na warsztat” produkt firmy MIPRO, a będzie nim cyfrowy system pracujący w paśmie 2,4 GHz. Zanim jednak o nim, słów kilka o samej firmie – bo nawet jeśli większość z nas kojarzy tego producenta, to niekoniecznie może wiedzieć o nim coś więcej niż to, że jest i produkuje całkiem fajne systemy bezprzewodowe.
MIPRO
Firma MIPRO została założona przez K.C. Changa w Chiayi na Tajwanie, 1 listopada 1995 roku. W sumie jest to więc firma dość młoda, ale trzeba też wiedzieć, że założyciel MIPRO – który urodził się w 1939 roku – działa w branży pro audio od 1963 roku, kiedy założył swoją pierwszą firmę Su-Hai Electronics Shop, sklep elektroniczny zajmujący się montażem i sprzedażą urządzeń radiowych i sprzętu audio. W 1970 roku Chang zaprojektował i wykonał swoją pierwszą kapsułę pojemnościową, co było początkiem nowej firmy, Chiayo Electronics Company, założonej w 1971 roku, zajmującą się produkcją i sprzedażą mikrofonów. Aż wreszcie w 1995 roku założył MIPRO.
W 2000 roku pojawił się pierwszy system z do dziś bardzo popularnej serii ACT (Automatic Channel Targeting). Tym systemem był 64-kanałowy ACT-7, który wyposażono w interfejs do podłączenia komputera PC do zdalnego zarządzania systemem. Obecnie w MIPRO zespół inżynierów jest kierowany przez założyciela, a 200 pracowników jest zarządzanych przez Salomona Changa, syna założyciela, prezesa firmy. Po ponad dwóch dekadach produkty z logo MIPRO sprzedawane są w ponad 80 krajach, w tym w biurach sprzedaży i obsługi w Chinach, Niemczech i Korei.
MIPRO ACT-2400
ACT-2402, który będzie jednym z bohaterów tego artykułu, to w zasadzie tylko jeden ze składników całej serii, która nosi nazwę ACT-2400. Najpierw więc kilka zdań o tej serii, a później przejdziemy do opisu tych składników systemu ACT-2400, które miałem okazję przetestować (w tym właśnie odbiornik ACT-2402).
W skład serii ACT-2402 wchodzą 4 odbiorniki – dwa 2-kanałowe, jeden jednokanałowy i jeden 4-kanałowy – oraz nadajnik handheld ACT-24HC i bodypack ACT-24TC. Odbiorniki 2-kanałowe to ACT-2402 i ACT-2412A. Ten pierwszy, o szerokości połówki racka, ma anteny zainstalowane na stałe, zaś drugi – o pełnej szerokości 1U – ma anteny odłączane. Niemalże identyczny z wyglądu, jak ACT-2402, jest jednokanałowy ACT-2401. Z kolei 4-kanałowy ACT-2414A wielkością jest taki sam, jak dwukanałowy ACT-2412A, z tym że ma on dwie takie same sekcje, jak ACT-2412A.
Bodypack ACT-24TC ma krótką, elastyczną antenę zainstalowaną na stałe.
Trzeba jeszcze wspomnieć, że oprócz nadajników ACT-24HC i ACT-24TC w ramach systemu ACT-2400 z wymienionymi wyżej odbiornikami mogą współpracować: cyfrowy nadajnik instrumentalny MT-24 oraz bezprzewodowa baza dla mikrofonów konferencyjnych BC-24T.
MIPRO ACT-2402
ACT-2402 jest, jak już wspomniałem, podwójnym odbiornikiem cyfrowym. Operujący w paśmie 2,4 GHz system wykorzystuje własną technologię Frequency Hopping Spread Spectrum, która pomaga w eliminacji zakłóceń interferencyjnych, z wykorzystaniem adaptacyjnego algorytmu śledzenia z czterema „przeskakującymi” częstotliwościami dla każdego presetu kanału będącego w użyciu. System oferuje 12 zaprogramowanych częstotliwości, przy szerokości pasma 83 MHz. Przy częstotliwości próbkowania 44,1 kHz i rozdzielczości próbkowania 24 bity, latencja sygnału na wyjściu odbiornika wynosi 4 ms. ACT-2402 mieści się w metalowej obudowie o wysokości 1U i szerokości połówki racka – co jest raczej niespotykane w odbiornikach dwukanałowych. Jak wspomniałem wcześniej ten konkretny model odbiornika ma anteny zainstalowane na stałe na panelu przednim.
ACT-2402 mieści się w metalowej obudowie o wysokości 1U i szerokości połówki racka – co jest raczej niespotykane w odbiornikach dwukanałowych.
Zanim powiemy sobie, co jeszcze znajduje się na panelu przednim, zajrzyjmy na tył urządzenia – zwłaszcza, że za wiele tam nie znajdziemy. Jest tam bowiem gniazdo do podłączenia zewnętrznego zasilacza oraz dwa zestawy gniazd: XLR (symetryczne), jack ¼” (niesymetryczne), po jednym dla każdego kanału, oraz przełącznik, za pomocą którego możemy sygnał obu kanałów zmiksować i wysłać jednym wyjściem (wyjście jackowe kanału 2). Wróćmy na panel przedni. Oprócz już wspomnianych anten, z przodu urządzenia znajduje się przede wszystkim stosunkowo duży wyświetlacz OLED, dwa przyciski wyboru kanału, obrotowy enkoder wyboru poszczególnych funkcji menu, przycisk synchronizacji oraz wyraźnie odróżniający się od reszty „towarzystwa” czerwony wyłącznik zasilania.
Z wyświetlacza OLED możemy odczytać stan baterii nadajnika, poziom sygnału audio, moc nadajnika (wybierana z menu jako low/high), ID nadajnika i numer kanału – dla obu kanałów jednocześnie. Menu oferuje zmiany takich parametrów kanału, jak kod ID, moc nadawania, głośność sygnału audio, korekcja (płaska lub z załączonym filtrem górnoprzepustowym), a także funkcję skanowania pasma. Dzięki tej ostatniej urządzenie przeszuka obsługiwane pasmo, wyszukując niezakłócony kanał. Kolejnym krokiem użytkownika jest wtedy wciśnięcie przycisku ACT, co zsynchronizuje nadajnik z odbiornikiem, czyli ustawi w nadajniku kanał wybrany w odbiorniku. Jak widać obsługa odbiornika jest banalnie prosta – poza zainicjowaniem skanowania i zsynchronizowaniem nadajnika z odbiornikiem użytkownik w zasadzie ma tylko za zadanie wybrać moc nadawania, załączyć lub nie filtr górnoprzepustowy i ewentualnie wyregulować poziom sygnału wyjściowego audio.
MIPRO ACT-24HC
Nadajnik handheld ma wytrzymały, dwuczęściowy, metalowy grill. Jego górna część ma specjalnie wyprofilowany pierścień zewnętrzny, zapobiegający toczeniu się mikrofonu po położeniu go na płaskiej powierzchni. Wnętrze tej części wyłożone jest tkaniną, działającą jako filtr anty-pop. Pod tą odkręcaną częścią znajduje się drugi grill, wykonany z cieńszego drutu, o gęściejszych splotach. Nadajnik może współpracować z 5 kapsułami, w tym dwiema dynamicznymi (MU-39, MU-59) i trzema pojemnościowymi (MU-70, MU-80, MU-90). Po odkręceniu kapsuły odkrywamy zagłębiony dwupozycyjny przełącznik czułości (0 lub -6 dB). Dobierając się dalej do nadajnika od góry, czyli odkręcając górny pierścień, dostajemy się do pojemnika na dedykowany akumulatorek ICR 18500. W dolnej części natomiast znajduje się wyłącznik zasilania oraz wskaźnik stanu naładowania baterii, w postaci czterech świecących okienek (4 to 100% naładowania, 3 – 75%, 2 – 50% i 1 oznacza, że zostało tylko 25% całkowitego stanu naładowania). Wyłącznik ten, aby zabezpieczyć się przed jego przypadkowym wyłączeniem, można zablokować w pozycji „włączony” przez ściągnięcie plastikowej końcówki nadajnika, obrócenie jej o 180 stopni i założenie z powrotem na miejsce. W dolnej części znajduje się też okienko do synchronizacji z odbiornikiem oraz styki do ładowania akumulatora w dedykowanej ładowarce.
W dolnej części nadajnika handheld znajduje się wyłącznik zasilania oraz wskaźnik stanu naładowania baterii, w postaci czterech świecących okienek.
MIPRO ACT-24TC
Bodypack ACT-24TC ma krótką, elastyczną antenę zainstalowaną na stałe, przycisk wyciszania nadajnika (mute) oraz 4-pinowe zakręcane złącze do podłączenia mikrofonu czy kabla z wtykiem jack do podłączenia np. gitary. Tak wygląda górna część bodypacka. Z kolei na frontowej stronie urządzenia znajdziemy prosty wyświetlacz stanu baterii (trzy świecące „okienka”), wyłącznik nadajnika sąsiadujący z „okienkiem” synchronizacji oraz – pod otwieraną klapką – pojemnik na litowy akumulator ICR 18500. Natomiast z boku nadajnika znajdziemy gniazdo do podłączenia zdalnego przełącznika wyciszania oraz styki do ładowania akumulatorka. Z kolei z tyłu znajduje się metalowy zaczep do paska, który można wyjąć i ponownie zamontować w odwrotnej pozycji, aby ułatwić umieszczenie bodypacka w innej orientacji (anteną w dół).
Akumulatory nadajników ACT-24HC i ACT-24TC można ładować bez ich wyciągania z urządzeń, korzystając z dedykowanej ładowarki MP-80.
UŻYTKOWANIE
Jak już wspomniałem obsługa odbiornika jest w zasadzie banalnie prosta. Nawigowanie po menu nie sprawia żadnych problemów, nawet bez sięgania do instrukcji użytkowania. Wchodząc w tryb skanowania częstotliwości na wyświetlaczu pokazywane jest jak wyglądają zakłócenia na wszystkich 12 kanałach – czy są, a jeśli tak to na jakim poziomie. Włącznik nadajnika znajduje się w odpowiednim miejscu, a możliwość jego zablokowania przez ściągnięcie i obrócenie końcówki pozwala zabezpieczyć przed przypadkowym wyłączeniem czy niepotrzebnym grzebaniem nim przez artystów.
Odkręcając górny pierścień nadajnika ACT-24HC dostajemy się do pojemnika na dedykowany akumulatorek ICR 18500.
Z kolei fajną opcją w nadajniku bodypack jest gniazdo do podłączenia przełącznika mutowania, pozwalającego na zdalne wyciszanie nadajnika – bardzo przydatne dla prelegentów czy prezenterów, którzy muszą często wyciszać swój mikrofon. Z drugiej strony zainstalowany na górnej ściance obudowy przycisk mutowania też dobrze daje sobie radę, aczkolwiek jeśli nadajnik mamy schowany gdzieś głęboko w fałdach odzieży może być dość utrudniony dostęp do niego. Handheld ACT-24HC z podstawowa kapsułą dynamiczną MU-39 brzmi całkiem przyzwoicie, da się za jego pomocą nagłośnić nie tylko mowę, ale również i wokal. Oczywiście w przypadku riderowych imprez może on „nie przejść”, ale tam, gdzie nie zwraca się uwagę na „znaczki” sprawdzi się wyśmienicie.
PODSUMOWANIE
MIPRO ACT-2400 to całkiem „fajny” system, który z jednej strony nie jest przeładowany „wodotryskami” (np. brak często zupełnie zbędnego wyświetlacza na nadajnikach), ale w zupełności wystarczająco wyposażonego do zastosowań, do których został zaprojektowany. Jakie to zastosowania? Wszelkiego rodzaju małe i średnie eventy, od prezentacji, odczytów i wykładów, po koncerty klubowe, a nawet na mniejszych scenach plenerowych. Pisząc „mniejszych” mam na myśli takie imprezy, na których nie występują artyści z czołówki krajowej czy zagranicznej – bo tam rider to świętość, a MIPRO w riderach próżno szukać, zwłaszcza tych z niższych serii. Druga sprawa to bardzo przyjazna cena, która w przypadku systemu jednokanałowego oscyluje w okolicy 1.000 zł, zaś w przypadku systemów dwukanałowych niewiele przekracza 2.000 zł. Jeśli więc potrzebujemy „woła roboczego”, który będzie prosty w obsłudze, o przyzwoitej jakości i – co nie mniej ważne – stosunkowo niedrogi, warto rozważyć zakup systemu MIPRO z serii ACT-2400.
Informacje:
Odbiornik ACT-2402
Zakres częstotliwości: 2,4 GHz
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz
THD: <0,15%
Stosunek sygnał/szum: >115 dBA
Latencja: <4 ms
Zasilanie: 100-240 V/50-60 Hz/2,4 W
Wymiary: 210 × 44 × 180 mm
Waga: 0,8 kg
Nadajnik ACT-24HC
Zakres częstotliwości: 2,4 GHz
Moc nadajnika: 2/10 mW
Zasilanie: akumulator litowy ICR 18500
Czas pracy: ok. 12 h
Wymiary: Ø51 x 248 mm
Waga: 255 g
Nadajnik ACT-24TC
Zakres częstotliwości: 2,4 GHz
Moc nadajnika: 2/10 mW
Zasilanie: akumulator litowy ICR 18500
Czas pracy: ok. 12 h
Wymiary: 3 × 70 × 25 mm
Waga: 66 g
Dystrybucja:
Music Info
ul. Zamknięta 10
30-554 Kraków
tel: +48 (12) 267 24 80
www.musicinfo.pl
Więcej informacji o prezentowanym systemie na stronie internetowej producenta: www.mipro.com.tw i polskiego dystrybutora: www.musicinfo.pl