Systemy bezprzewodowe Audix AP41 i AP42

2017-02-10

O przydatności i wygodzie wynikającej ze stosowania systemów bezprzewodowych pisałem niejeden raz. Trudno powtarzać się i argumentować, że systemy te są wynalazkami, które odcinają artystę od „kotwicy wbitej w scenę” i pozwalają mu wznieść się na wyższy, niczym nie skrępowany poziom wykonawczy.

Artysta, który raz uwolnił się od przewodu, niechętnie przywiąże się nim na powrót – wiem to z autopsji. Producenci również czują potrzeby rynkowe i wciąż oddają użytkownikom nowe konstrukcje systemów bezprzewodowych, przeznaczonych do różnorakich zastosowań.

Renomowany producent mikrofonów, Audix, również postanowił zaznaczyć swoją obecność na rynku systemów bezprzewodowych, proponując serię, którą nazwano zbiorczo Performance Series Wireless. Seria jest profesjonalnie zaprojektowana i może występować w różnych konfiguracjach. Aby ją poznać, wystarczy zgłębić działanie dwóch, można by powiedzieć podstawowych, systemów – AP41 oraz AP42.

PERFORMANCE SERIES WIRELESS


Seria systemów bezprzewodowych Audix Performance Series Wireless składa się z dwóch rodzajów nadajników oraz czterech odbioików. Dwa z odbioików są jednokanałowe, zaś dwa pozostałe ich dwukanałowymi klonami. Różnice pomiędzy odbioikami serii R40 oraz R60 polegają głównie na większym zakresie częstotliwości, a co za tym idzie na większej liczbie dostępnych kanałów, na zastosowaniu systemu True Diversity oraz zwiększonym zasięgu pracy w odbioiku serii R60.

Systemy Audix AP41 i AP42 pracują w paśmie UHF. Sercem systemów jest w tym przypadku

ODBIORNIK AUDIX R41


Jest to urządzenie jednokanałowe, pracujące w systemie Diversity. Często słyszę pytanie, jaka jest różnica pomiędzy „Diversity”, a „True Diversity”. System Diversity odbiera sygnał z jednej anteny, a gdy ten spadnie poniżej pewnego poziomu, odbioik „na ślepo” zmienia antenę odbiorczą na drugą. Taki system może powodować mikroprzerwy w przesyłanym sygnale. System True Diversity wyposażony jest w dwa tory odbiorcze dla poszczególnych anten, zaś procesor dynamicznie wybiera tor, którego sygnał jest mocniejszy. To tak wygląda w wielkim skrócie.

Wracając do odbioika R41 – jest on urządzeniem bardzo solidnym, bowiem jego obudowa wraz z przednim panelem wykonana jest z metalu. Wysokość to 1U i dzięki temu można, z zastosowaniem opcjonalnych akcesoriów, zamontować odbioik w skrzyni rack.

Na przednim panelu znajduje się duży podświetlany na kolor pomarańczowy wyłącznik zasilania. Obok niego znajduje się przycisk oraz nadajnik podczerwieni programowania nadajnika. Odbioik wyposażono w czytelny wyświetlacz LCD o dużym kontraście. Na wyświetlaczu obrazowany jest poziom sygnałów RF oraz AF, wybrany kanał lub jego częstotliwość, poziom ustawienia funkcji Squelch oraz informacja o aktywnej antenie. W razie przerwanego połączenia na wyświetlaczu pojawia się czerwony trójkąt z wykrzyknikiem. Z prawej strony umieszczono przyciski nawigacji po niezwykle prostym menu oraz przycisk akceptacji SET.


Na tylnej ściance obudowy znajdują się dwa gniazda BNC anten odbiorczych, para gniazd wyjściowych sygnałów audio oraz wejście DC zasilania urządzenia. Wyjścia audio wykonano w formie XLR (symetryczne) oraz jack ¼” (niesymetryczne). Dodatkowo na tylnej ściance znajduje się przełącznik groud/lift, na wypadek powstania pętli masowej.

Menu odbioika jest bardzo proste i pozwala na wyłączenie tonu pilota, nastawy poziomu wyjściowego odbioika, progu zdziałania funkcji Squelch, zmiany informacji wyświetlanej na wyświetlaczu, uruchomienia funkcji Scan oraz blokady przycisków nadajnika i odbioika.

Zestawy systemów bezprzewodowych AP41 i AP42 rozróżnia rodzaj nadajnika. AP41 wyposażony jest w

NADAJNIK DO RĘKI H60


Nadajnik ten od pierwszego kontaktu sprawia wrażenie solidnego urządzenia. Powodem tego jest metalowa obudowa. Owszem, mając w rękach konstrukcje, których obudowa wykonana jest z tworzywa sztucznego, czuć, że H60 jest nadajnikiem nieco cięższym, jednak dobrze dobrana średnica obudowy sprawia, że mikrofon bardzo wygodnie trzyma się w dłoni. Poza tym pierwszy raz od dłuższego czasu mam wrażenie, że nie trzymam w ręce zabawki.

W dolnej części ukryto antenę nadajnika oraz dwie baterie AA zasilające nadajnik. Baterie znajdują się pod odkręcanym cylindrem, wykonanym z tworzywa. Pod osłoną znajduje się również port IR, służący do programowania nadajnika. Na rękojeści umieszczono wyłącznik zasilania, który również pełni rolę wyłącznika funkcji Mute. Ponad wyłącznikiem znajduje się niewielki wyświetlacz LCD, na którym widać wybraną częstotliwość i kanał oraz wskaźnik poziomu baterii zasilających, które pozwalają na około 14 h pracy.

Nadajnik H60 wyposażony został również w dwa „tajne” przełączniki. Tajne, bowiem nie znajdziemy ich bez pomocy instrukcji obsługi. Jeden z nich ukryty jest pod bateriami i pozwala na wybór mocy nadajnika – 10 mW lub 40 mW. Drugi, ukryty pod kapsułą, pozwala na regulację czułości wejściowej toru audio nadajnika.



H60 może być wyposażony w trzy rodzaje kapsuł. Testowany nadajnik wyposażony był w dynamiczną kapsułę OM2, dedykowaną dla wokalistów. Do wyboru mamy również pojemnościową kapsułę VX5 lub studyjną kapsułę dynamiczną OM5.

Zestaw AP42 wyposażony jest w nadajnik typu

BODYPACK B60


Jest to konstrukcja uniwersalna, mogąca współpracować tak z mikrofonami nagłownymi, jak i z przetwoikami instrumentów muzycznych. B60 także nie sprawia wrażenia zabawki. Prostopadłościenna obudowa nadajnika wykonana jest również z metalu. Na dolnej ściance znajduje się klapka osłaniająca pojemnik mieszący dwie baterie zasilające AA.

Klapka pojemnika jest solidna, podobnie jak jej zapięcie. Z tyłu znajdziemy klips wykonany z drutu sprężynowego, służący do zamocowania nadajnika na pasku.

Na góiej ściance obudowy zainstalowano na stałe antenę nadajnika, gniazdo mini-XLR, a w jej centralnej części podświetlany wyłącznik zasilania, pełniący również funkcję wyłącznika Mute.

Na przedniej ściance umieszczono wyświetlacz LCD, zaś obok niego trzy przyciski nawigacji oraz akceptacji wybranej funkcji menu. B60 nie ma mikrowyłączników (jak H60), lecz ich funkcje są „zaszyte” w menu.

Nadajnik B60 testowanego zestawu uzupełniony został o nagłowny mikrofon konferencyjny HT7 wraz z przewodem połączeniowym. HT7 to jeden z najmniejszych mikrofonów nagłownych – jego kapsuła ma średnicę zaledwie 3 mm. Gniazda połączeniowe mikrofonu oraz przewodu mikrofonowego z wtyczką mini-XLR są złoconymi złączami koncentrycznymi, również o maleńkiej średnicy. Mikrofon HT7 jest konstrukcją niezwykle dyskretną, ale jednocześnie – w moim odczuciu – delikatną mechanicznie. Nie obawiam się o samą konstrukcję mikrofonu, bowiem zastosowane materiały dają jej naprawdę dużą odpoość, jak na takie gabaryty, jednak cienki przewód połączeniowy można stosunkowo łatwo uszkodzić.

 

PIERWSZY KONTAKT


z systemami AUDIX AP41 oraz AP42 jest bardzo przyjemny, bowiem okazuje się, że wyposażone zostały w profesjonalnie wykonane miękkie etui w formie małych walizeczek z materiałów tekstylnych odpoych na wilgoć. Tak nadajnik H60, jak i B60 wyposażono w dodatkowe pokrowce. Jest to istotne, biorąc pod uwagę częste przewożenie systemu, gdy odbioik zamontowany jest w skrzyni rack.

Systemy są bardzo proste w obsłudze. W zasadzie aby rozpocząć pracę, należy załączyć zasilanie, przeprowadzić skanowanie pasma – przytrzymując przycisk góra lub dół na odbioiku (bez konieczności wejścia w menu) – a następnie, przyciskając kolejny przycisk na odbioiku, sparować odbioik z nadajnikiem poprzez złącze IR. Dzięki niezbyt rozbudowanemu menu każdy bez problemu dokona modyfikacji nastaw, jeżeli będzie to konieczne. Skanowanie pasma trwa kilkadziesiąt sekund, natomiast wzajemne parowanie urządzeń zajmuje około 3 sekund.

Zasięg praktyczny, z dość trudnymi przeszkodami – a na myśli mam pokonanie grubych murów – to około 30 m. Przy czym aby osiągnąć stabilne połączenie, nadajnik musi być w bezruchu. W trudnym terenie 20 m jest do osiągnięcia, gdy nadajnik porusza się. W prostej linii bez przeszkód systemy osiągają około 150 m i jest to absolutna granica zasięgu. Odległość podana przez producenta, czyli 91 m, jest pewnym, niezakłóconym zasięgiem. Dźwięk przekazywany przez system jest czysty i dynamiczny. System Squelch działa na zasadzie odcięcia, czyli podczas utraty zasięgu nie słychać szumów i zakłóceń. Pomimo zastosowania w odbioiku systemu Diversity nie słychać żadnych zakłóceń podczas automatycznych zmian anteny odbiorczej. Mając na uwadze pewną pracę systemu należy wykorzystywać funkcję sygnału pilota, który chroni system przed pojawieniem się ewentualnych zakłóceń podczas ciszy nadajnika.

RESUMUJAC


Audix to producent renomowanych mikrofonów dla przeróżnych zastosowań – zarówno scenicznych, jak i studyjnych. Opracował on system bezprzewodowy, który jest połączeniem wieloletnich doświadczeń w konstruowaniu mikrofonów oraz technologii powszechnie stosowanych w systemach bezprzewodowych, takich jak Diversity, pilot tone oraz skutecznie i szybko działający Squelch.

Performance Series Wireless daje możliwość kompozycji tak gotowego zestawu dla śpiewającego muzyka, osobistego łącza bezprzewodowego dla konferansjera, wokalisty czy instrumentalisty, jak i systemu wielokanałowego, z wykorzystaniem nadajników oraz odbioików serii. Co jest istotne z racji ciągłych podróży, tak muzyków jak i sprzętu realizatorskiego, systemy bezprzewodowe firmy Audix są podwójnie zabezpieczone. Pierwszą rubieżą ochronną są solidne i estetyczne etui, zaś drugą solidne wykonanie mechaniczne, z wykorzystaniem odpowiednich materiałów.

Należy tutaj również wspomnieć o całej gamie akcesoriów przygotowanych dla tej serii systemów. Dodatkowe mikrofony nadajników bodypack, wymienne kapsuły mikrofonów handheld, uchwyty montażowe, spliter antenowy oraz anteny stacjonae zwiększają uniwersalność zestawów i ich możliwości.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych systemach oraz innych produktach firmy Audix na stronie inteetowej producenta: www.audixusa.com oraz polskiego dystrybutora: www.dystrybucja.dimension4.pl.

INFORMACJE:


Odbioik R41
Zakres częstotliwości:
522-554 MHz/554-586 MHz
Liczba kanałów: 106 presetów
Pasmo przenoszenia: 45 Hz-18 kHz
Stosunek sygnał/szum: 105dBA
Zasilanie: 12 V, 600 mA DC
Waga: 870g

Nadajnik H60
Zakres częstotliwości: 522-586 MHz
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-16 kHz
Moc nadajnika: 10/40 mW
Czułość OM2: 1,6 mV/ Pa
Zasilanie: 2 x 1,5 V AA
Czas pracy: 14 h
Waga: 312 g

Nadajnik B60
Zakres częstotliwości: 522- 586 MHz
Moc nadajnika: 10/40 mW
Zasilanie: 2 x 1,5 V AA
Czas pracy: 14 h
Waga: 85 g

Mikrofon HT7
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz
Charakterystyka: wszechkierunkowa
Czułość: 17 mV/Pa
Zasilanie Phantom: 5-48 V DC
Długość: 120 mm
Waga: 7 g
Cena: AP41/OM2 - 500 $
AP42/HT7 - 700 $

Dostarczył:
Dimension 4
ul. Improwizacji 5 lok.35
01-992 Warszawa
tel/fax: 22 752-25-05
www.dystrybucja.dimension4.pl

 

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje