Pol-Audio M 106 CX ND. Kompaktowy, dwudrożny monitor/zestaw głośnikowy

2015-07-15

Już od najmłodszych lat podobało mi się to, co małe. Drobne mechanizmy, coraz to mniejsze gabarytowo urządzenia elektroniczne i gadżety wciąż nie dawały mi spać.

Przez to zakończyły żywot liczne urządzenia w domu, a wśród nich piękny budzik dziadka. Wprawdzie wyglądał normalnie, jednak pracować już nie mógł. W zasadzie do dzisiaj urzeka mnie miniaturyzacja.

Pietyzm wykonania oraz dokładność urządzeń, które można np. zmieścić w kieszeni. Oczywiście w dziedzinie profesjonalnych zestawów głośnikowych ciężko byłoby znaleźć urządzenie mieszczące się w kieszeni, jednak konstruktorzy wciąż starają się wyprodukować urządzenia, który spełniałyby wymagania: mały, dyskretny, ale konkretny. Polski producent zestawów głośnikowych, Pol-Audio, dzięki swoim nieustannym poszukiwaniom wypuścił na rynek – można powiedzieć – miniaturowy monitor sceniczny M 106 CX ND. Jest to jedna z konstrukcji, która spełnia „od pierwszego wejrzenia” dwa pierwsze wymagania, a czy jest zestawem konkretnym, czy nie, mam nadzieję wykazać w teście.

POL-AUDIO M 106 CX ND


wykonany jest ze sklejki o grubości 12 mm. Forma obudowy jest klasyczna dla monitora scenicznego, a nachylenie ścianki nośnej głośnika w stosunku do podłoża wynosi 30º – w pozycji niskoprofilowej.

Całość obudowy polakierowana jest strukturalnym lakierem na kolor czay. Po takim opisie w zasadzie można by powiedzieć „nic nadzwyczajnego”, jednak gdy nadmienię, że monitor wyposażony jest w głośnik o średnicy 6,5”, sprawa przybiera nieco inny obrót.

Obudowa zestawu jest „kieszonkowa”, jak na monitor. W zasadzie mogłaby być jeszcze mniejsza, jednak producent przewiduje możliwość zastosowania, w innej wersji urządzenia, dwóch osobnych głośników. Spasowanie małej drewnianej obudowy jest bardzo precyzyjne, co w połączeniu z lakierowaniem daje efekt wykonania porównywalny z konstrukcjami z polipropylenu. Tutaj oczywiście mamy do czynienia z drewnem.

Dolna krawędź obudowy została symetrycznie wyfrezowana, tworząc w centralnej części miejsce zamocowania dwóch gniazd Speakon zasilających zestaw. Takie umieszczenie gniazd pozwala na wygodne prowadzenie okablowania zasilającego oraz całkowite ukrycie wtyków przewodów. W bocznych ściankach monitora wykonano trójkątne oraz zaokrąglone otwory, stanowiące małe uchwyty transportowe. Gabaryty zestawu pozwalają na przenoszenie go nawet jednym palcem – z wykorzystaniem takiego uchwytu – lub też oburącz. Na bocznych ściankach zainstalowano również gwintowane gniazda, pozwalające na zamocowanie monitora na zwykłym statywie mikrofonowym lub – za pomocą opcjonalnego uchwytu typu U – na podwieszenie lub ustawienie na scenie pod kątem innym, niż wynikający z nachylenia ścian obudowy.


Na tylnej ściance wyfrezowano estetycznie logo producenta, które dzięki jednolitemu lakierowaniu jest widoczne, ale nie „razi” i nie szpeci tej delikatnej w formie konstrukcji. M 106 CX ND nie został wyposażony w żadne nogi gumowe.

Na ściance przedniej zamontowano głośnik zestawu, a w jednym z rogów wykonano w niej prostokątny otwór bass-reflex. Zastosowany w zestawie głośnik to konstrukcja znanej niemieckiej firmy BMS Speakers – współosiowy przetwoik 6CN160, którego moc sumaryczna wynosi 155 W.

 

Część niskotonowa głośnika to lekka konstrukcja aluminiowa, wykorzystująca magnes neodymowy, o średnicy membrany 6,5” i mocy 130 W oraz impedancji 8 omów. Driver o mocy 25 W dysponuje wylotem o średnicy równej 1”. Duralowy ho, w który wyposażony jest driver, pozwala na dyspersję stożkową sygnału w kącie 90º. Głośnik zabezpieczony jest osłoną wykonaną z ażurowej blachy stalowej, podklejonej gąbką. Po odkręceniu głośnika widać wytłumienie wnętrza, a w zasadzie tylnej i dolnej ścianki obudowy. Na dolnej ściance zamontowano pasywną zwrotnicę. Jej montaż jak zwykle jest solidny, dzięki czemu nie ma obawy, że przy intensywnym użytkowaniu coś wewnątrz odpadnie.

 

BRZMIENIE


Byłem bardzo ciekaw jak zabrzmi tak mały monitor, który nie ma żadnego wspomagania DSP. Okazało się, że brzmienie M 106 CX ND jest zaskakująco dobre. Ku mojemu zaskoczeniu nie jest to typowy krzykliwy produkt, a jego brzmienie nie jest zupełnie pozbawione niskich tonów. Co ważne, pierwsze próby postanowiłem przeprowadzić w pewnej odległości od podłoża, aby jego wpływ nie potęgował zakresu słyszalnego basu. Odniosłem wrażenie, że góa część pasma zestawu jest nieco uwydatniona w stosunku do reszty. Przy odtwarzaniu różnej gatunkowo muzyki dźwięk był dosyć plastyczny, zaś partie wokalne wyraźnie słyszalne.

Pomiary wykazały, że pasmo przenoszenia zestawu zawiera się w granicach od 150 Hz do 20 kHz przy -3 dB, zaś przyjmując kryterium -10 dB pasmo kształtuje się w granicach od 75 Hz do 20 kHz. Pasmo w zakresie 4-20 kHz jest podbite – na początku o +3 dB, a od około 7 kHz do + 5 dB. W punkcie około 3,5 kHz wyraźnie sygnał jest wytłumiony, co najprawdopodobniej jest cechą przetwoika. Proponowany podział pasma głośnika 6CN160 to 1,5 kHz i producent tę sugestię wykorzystał, o czym świadczy kosmetyczne wytłumienie sygnału w tym punkcie oraz delikatna zmiana w przebiegu charakterystyki fazowej. W zakresie od 3 kHz w dół (do około 150 Hz) zestaw gra dosyć równo, broniąc się jeszcze otworem bass-reflex w dole, stąd 75 Hz przy -10 dB. Plastyka brzmienia M 106 wynika z precyzyjnie prowadzonej charakterystyki fazowej, co jest dla mnie – który kilka konstrukcji Pol-Audio już eksplorował – niemal tradycją.

Kierunkowo zestaw pracuje również poprawnie i w kącie do 90º następuje spadek sygnału o około -4 dB, a w najwyższych partiach o -7 dB. Postanowiłem również, korzystając z dobrodziejstwa elektroniki DSP, spróbować modyfikacji pasma, głównie nieco zmniejszając górę i dodając dołu. Uzyskałem wtedy brzmienie, które stało się bardziej miękkie. Nie udało się jednak skompensować wytłumienia w punkcie 3,5 kHz.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus lub szum różowy. Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu M 106 CX ND – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Zestaw gra bardzo równo w zakresie już od ok. 180 Hz do 4 kHz, z lekkim podcięciem pasma 1,2-1,8 kHz. Powyżej wcięcia w okolicy 3,4 kHz aż do końca pasma, a więc do (a nawet i powyżej) 20 kHz poziom sygnału ogólnie wzrasta o ok. 3-5 dB. Charakterystyka fazowa bardzo wyrównana – w zakresie od 200 Hz do 20 kHz zmienia się tylko o nieco więcej niż 180 stopni.

Charakterystyka kierunkowa M 106 CX ND (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona). Jak widać, zestaw gra całkiem szeroko – przy kącie odsłuchu 45 stopni charakterystyka przenoszenia w zakresie wyższych częstotliwości w zasadzie dopiero zrównuje się z przebiegiem w zakresie niskiego środka (do 15 kHz). Co ciekawe, wcięcie w paśmie 1,2-1,8 kHz przy większych kątach wyrównuje się, zaś dołek w okolicy 3,4 kHz pogłębia się sukcesywnie.

Charakterystyka amplitudowa M 106 CX ND bez korekcji („naturalna” – kolor granatowy) i z korekcją „spłaszczającą” przebieg charakterystyki (czerwona). Podbicie filtrem półkowym 250 Hz i podcięcie „półką” góry pasma od 4 kHz górę, drobna korekcja w okolicy 1 kHz oraz w paśmie 1,2-1,8 kHz sprawia, że charakterystyka zestawu staje się niemalże płaska (oprócz wcięcia w okolicy 3,4 kHz) w zakresie już od 150 Hz do 20 kHz. Dzięki temu pasmo przenoszenia, przy kryterium 10-decybelowym, zaczyna się już poniżej 70 Hz. Jak widać, zestaw M 106 CX ND jest „podatny” na korekcję i kilkoma wprawnymi ruchami korektora można uzyskać płaski przebieg charakterystyki amplitudowej, bez „masakrowania” charakterystyki fazowej.

 

PODSUMOWANIE


Monitor M 106 CX ND firmy Pol-Audio to wspaniała konstrukcja dla małych zespołów muzycznych. Ma on wszystkie atrybuty, aby radzić sobie w tej roli przy nie przesadzonej głośności tła. Oczywiście ma on tak mały gabaryt oraz poręczność i dyskrecję, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystywać na scenie więcej niż jeden zestaw. Jako monitor mogę polecić go dla wokalistów oraz dla instrumentów takich jak gitary, skrzypce, ale również trąbki czy saksofony. Zestaw M 106 CX ND sprawdzi się również jako mały, nie rzucający się w oczy frontfill lub element stałego systemu nagłośnienia pomieszczenia. Wyjściowo dobrze brzmi i jest dosyć podatny na ewentualne dodatkowe korekcje. Dzięki zastosowanym komponentom jest urządzeniem bardzo mobilnym i po prostu nie zajmuje dużo miejsca. Takie cechy, w połączeniu z estetyką wykonania, kolejny raz potwierdzają, że małe jest piękne.


Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym zestawie oraz innych produktach firmy Pol-Audio na stronie inteetowej producenta: www.polaudio.pl.

INFORMACJE:


Moc AES/muzyczna: 150/300 W
Dyspersja: 90°, stożkowa
Pasmo przenoszenia: 80 Hz-20 kHz (-10 dB)
Efektywność: 93 dB (1 W/1 m)
Impedancja: 16 Ω
Wymiary: 210 x 350 x 200 mm
Waga: 5,5 kg
Cena: 1.800 zł netto

Dostarczył:
POL-AUDIO Leszek Polanowski
ul. M.C. Skłodowskiej 33, 05-420 Józefów
tel: (22) 789 30 02, 789 64 87
www.polaudio.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje