JBL JRX225 i JRX218S. Pasywne zestawy głośnikowe z serii JRX200

2013-12-18

Pamiętam jeszcze czasy, gdy nabycie sprzętu nagłaśniającego graniczyło z cudem. Królowały wtedy na estradach konstrukcje często made in East Germany.

Nie były to urządzenia powalające konstrukcją lub nowoczesnością, jednakże na owe czasy nieźle brzmiały i do dziś byłym użytkownikom łzy wyciskają z oczu na samo wspomnienie. Były to czasy wielu pionierskich konstrukcji, których zamysł rwany był, jak jabłka z jabłoni z katalogów „zachodniego sprzętu”. Dziś na brak sprzętu nie można narzekać. Wręcz pokuszę się o stwierdzenie, że czasem jest go za dużo. A przeciętny Kowalski oczywiście szuka najtańszej okazji, bowiem cena czyni cuda. Oczywiście dzieje się tak, gdyż sprzęt renomowanych i uznanych producentów jest niestety kosztowny. Budżet niejednego zespołu muzycznego czy nawet instytucji niejednokrotnie nie jest w stanie udźwignąć ceny przyzwoitego sprzętu. Budujące jest jednak to, że renomowani producenci zaczynają zastanawiać się, jak zmniejszyć koszty, aby przyzwoita jakość produktu była za przystępną cenę, a co za tym idzie trafiła do większej rzeszy użytkowników. Dobrym przykładem takiego działania jest nowa seria zestawów głośnikowych JRX200 renomowanego producenta, jakim jest JBL.

JRX200


Na serię JRX200 składają się trzy zestawy szerokopasmowe oraz jeden zestaw subbasowy. Aby sprawdzić, czy rzeczywiście daje się wykonać tanie zestawy głośnikowe, będące na dobrym poziomie, zagłębię się w konstrukcję najmocniejszego zestawu serii JRX200 – szerokopasmowego JRX225 oraz subbasu JRX218S.

JRX225


Zestaw szerokopasmowy JRX225 oparty jest na dwóch głośnikach o średnicy 15”, co już mówi, że obudowa jego nie jest mała. Wykonana jest ona z płyty MDF i to jest pierwsza oszczędność w konstrukcji. MDF, owszem, dosyć łatwo się obrabia, jednak nie jest to materiał stworzony do lakierowania. Fakt, robi się takie rzeczy, jednak lakierowana płyta tego rodzaju nie jest zbyt odpoa na obicia. W związku z tym cała obudowa zestawu oklejona jest wykładziną filcową w kolorze czaym.

Na dolnej ściance zamontowano cztery nogi gumowe. Obudowa zestawu nie została wyposażona w gniazdo statywu – co jest zrozumiałe z racji gabarytów – tak samo, jak w punkty podwieszenia. Z obydwu stron „paczki” znajdują się solidne metalowe uchwyty transportowe.

Na tylnej ściance zamontowano panel z tworzywa sztucznego, na którym umieszczono dwa gniazda połączone równolegle. Jedno to gniazdo typu Speakon, drugie zaś to jack ¼ cala. Głośniki ochrania osłona wykonana z blachy stalowej, ażurowanej na wzór plastra miodu. Osłona to kolejny tani element w konstrukcji. Jest ona lakierowana na czay matowy kolor, jednak stanowi płaski, nigdzie nie tłoczony prostokąt blachy. Oczywiście dla podniesienia urody całości oraz uniknięcia rezonowania jest ona przykręcona do obudowy tak, że zamontowane wspoiki wyginają ją wzdłuż. Osłona nie jest podklejona gąbką, tak że głośniki w razie złej aury nie są chronione przed jej skutkami. Ogólnie JRX225 jest wykonany bardzo estetycznie i nic na początku nie wskazuje na zastosowanie taniego materiału obudowy.


Zestaw wyposażono w dwa głośniki niskotonowe o średnicy membrany 15 cali. Są to przetwoiki produkcji JBL, M115-8A o impedancji 8 omów. Głośniki te dysponują konwencjonalnymi, ferrytowymi magnesami, a za napęd membrany odpowiada cewka o średnicy 2,5 cala. JRX225 wyposażono oczywiście również w głośnik wysokotonowy 2414H, także produkcji JBL, współpracujący z hoem pozwalającym na dyspersję sygnału 90 × 50 stopni. Jest to głośnik z magnesem ferrytowym, o średnicy wylotu 1”.

Przednia płyta nośna głośników wyposażona została w cztery niewielkie otwory bass-reflex o trójkątnym kształcie. Po odkręceniu głośników widać również oszczędności materiałowe. Oczywiście obudowa została wytłumiona matą, która jednak nie wyściela całego jej wnętrza. Przewody zasilające głośniki nie są o imponującym przekroju, rzekłbym – są na granicy. Jednak producent założył, że zestaw nie pracuje z ciągłą mocą nominalną, tak że i średnie prądy płynące w przewodach są mniejsze. Głośniki połączone są z pasywną zwrotnicą za pośrednictwem konektorów. Konektory solidnie trzymają się kontaktów głośnika, jednak nie są osłonięte żadną izolacją.

Zwrotnica zastosowana w zestawie jest również konstrukcją maksymalnie uproszczoną. Jednym słowem, wykonanie wnętrza zestawu JRX225 jest zgodne ze sztuką, jednak widać, że przy jego wykonaniu liczyły się jak najniższe koszty – zgodnie z założeniem.

JRX218S


Zestaw basowy JRX218s wykonany jest w takim samym stylu, jak opisywany zestaw szerokopasmowy. Obudowa o kształcie prostopadłościanu również wykonana została z płyty MDF i oklejona wykładziną filcową o kolorze czaym. Na dolnej ściance obudowy zamontowano cztery nogi gumowe, zaś na bocznych ściankach solidne metalowe uchwyty transportowe.

Na góej ściance producent zamontował gniazdo statywu, zaś na tylnej umieszczono panel z tworzywa sztucznego, na którym zainstalowano dwa równolegle połączone gniazda Speakon.


Na przedniej ściance zestawu, oprócz głośnika niskotonowego, znajdują się dwa okrągłe otwory bass-reflex. Zastosowany głośnik niskotonowy ma średnicę membrany 18 cali. Jest to głośnik konstrukcji JBL, o średnicy cewki 3”, wyposażony w magnes ferrytowy.

Głośnik zestawu JRX218s, podobnie jak w zestawie szerokopasmowym, osłonięty jest osłoną wykonaną z blachy stalowej, malowanej proszkowo na czay kolor. Wewnątrz obudowy subbasu nie ma żadnego wytłumienia, widać jedynie przewody łączące głośnik z gniazdami wejściowymi oraz kanały bassreflex wykonane z papierowych rur.

 

 

ODSŁUCHOWO

Zestaw JRX225 w pierwszej chwili zaskoczył mnie nieco jazgotliwą pracą drivera, sporym zakresem niskich tonów oraz dość „oszczędnym” zakresem niskiego środka. Wynikało to jednak z jego ustawienia, konkretnie bezpośrednio na subbasie, tak że driver grał prosto „w twarz”. To sprawia, że stojąc stosunkowo blisko urządzenia driver dominuje w ogólnym brzmieniu „paczki”. W sytuacji gdy słuchacze będą stać stosunkowo blisko nagłośnienia, w skład którego będzie wchodził JRX225, zestaw koniecznie musi być ustawiony w taki sposób, aby głowa słuchacza (a konkretnie jego uszy) znajdowały się naprzeciwko głośników niskotonowych – najlepiej na osi zestawu, tj. w połowie jego wysokości.

Odsłuchując zestaw w sugerowanym wyżej ustawieniu lub w odpowiednio większej odległości (tak co najmniej z 5 m) można stwierdzić, że JRX225 charakteryzuje się całkiem niezłym brzmieniem, które staje się pełniejsze, gdy zestaw gra z większą głośnością. Oczywiście brzmienie jest nieco konturowe (co potwierdzają pomiary, zgodne zresztą z charakterystyką publikowaną przez producenta), z tym że nie słychać jednoznacznie wytłumionego pasma średnich częstotliwości. Sytuacja taka powoduje, że część nagrań będzie brzmiała płasko, zaś część trafia w to „coś” zestawu i muzyka przez niego przetwarzana jest plastyczna, z wokalem z przodu, jak w przypadku nagrań Michaela Buble. Dzięki temu, że zes taw obligatoryjnie stoi na podłożu, jego zakres niskich częstotliwości jest wystarczający do samodzielnej pracy. Po dołączeniu subbasu JRX218s do zestawu szerokopasmowego, z wykorzystaniem bi-ampowego układu zasilania, brzmienie wyraźnie staje się potężniejsze niskimi częstotliwościami. W zasadzie z racji braku jakichkolwiek filtrów w subbasie oraz możliwości innego wypoziomowania głośności układ bi-ampowy jest tutaj nieodzowny.

Wykonując testy pomiarowe – jak już wspomniałem – okazuje się, że charakterystyka zmierzona w zasadzie pokrywa się z charakterystyką z karty katalogowej producenta, tak w przypadku zestawu szerokopasmowego, jak i basowego. Z pomiarów charakterystyki zestawu JRX225 wynika, że jego pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale od około 40 Hz do ok. 13 kHz, przy założonym 3-decybelowymj spadku poziomu sygnału. Góa oraz dolna część pasma jest podbita o około 3 dB. Częstotliwość w okolicy 2,2 kHz jest wytłumiona o prawie 3 dB, co wynika z punktu podziału krosowera. Z pomiarów wynika, że dyspersja sygnału również pokrywa się z danymi producenta.

Zestaw basowy JRX218S pracuje również zgodnie z danymi producenta. Jego pasmo przenoszenia spokojnie zawiera się w przedziale od 35 do 250 Hz, a nawet 300 Hz (przy -3 dB).

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.



Funkcja przejścia (transfer function) zestawu głośnikowego JBL JRX225 – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Pasmo przenoszenia generalnie zgadza się z danymi producenta, a nawet w dole pasma jest nieco szersze – przy założonym marginesie ±3 dB wg. naszych pomiarów zawiera się w granicach od ok. 50 Hz do ok. 13 kHz (dla -10 dB do ok. 16 kHz, czyli nieco mniej niż podaje producent). Zestaw, zgodnie z wrażeniami słuchowymi, ma nieco podciętą średnicę oraz podbity o ok. 3 dB dół (70-200 Hz) i wysoki środek (5-8 kHz). Brakuje natomiast trochę góry – powyżej 10 kHz charakterystyka dość szybko opada. Charakterystyka fazowa jest dość wyrównana w zakresie „pewnej” pracy drivera i woofera, obracając się o ok. 90 stopni w wąskim zakresie pasma w okolicy punktu podziału (między 2 a 3 kHz).

 

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu głośnikowego JBL JRX218s w pełnym jego paśmie pracy (bez crossovera) – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Pasmo przenoszenia jest również nieco szersze niż podaje producent – przy założonym marginesie ±3 dB wg. pomiarów zawiera się w granicach od ok. 45 Hz do ok. 270 Hz. Charakterystyka pracy subbasu jest stosunkowo bez podbić i wytłumień w zakresie 50-200 Hz, zaś charakterystyka fazowa w tym zakresie opada liniowo od 0 do -180 stopni.

Funkcja przejścia (transfer function) systemu złożonego z zestawu głośnikowego JBL JRX 225 i JRX218s, z podziałem między subbasem a zestawem szerokopasmowym w punkcie 100 Hz, za pomocą crossovera Butterwortha IV rzędu. Jak widać, charakterystyka ta jest niemalże idealnym złożeniem dwóch poprzednich, osobnych dla JRX225 i JRX218s, z uwzględnieniem wpływu crossovera przy 100 Hz.

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (granatowa), woofera (czerwona), otworu bass-reflex (zielona) oraz całościowa zestawu JRX225 (w odległości 1,5 m, różowa). Na charakterystykę woofera wpływa również promieniowanie otworów bass-reflex, aczkolwiek widać, że wcięcie w okolicy 400 Hz wynika nie z „winy” pomieszczenia, ale pokrywa się z charakterystyką głośnika w polu bliskim.

Charakterystyka kierunkowa JBL JRX225 (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona), mierzona w płaszczyźnie poziomej. Nasze pomiary potwierdzają deklarowaną przez producenta 90-stopniową dyspersję w poziomie, jednak zwrotnica nie jest „najwyższych lotów”, bowiem wraz ze zwiększaniem się kąta pogłębia się wcięcie na charakterystyce w okolicy punktu podziału.

 

PODSUMOWANIE

Zadanie, jakie postawili sobie projektanci serii JRX200, to jak zmniejszyć koszty produkcji (a przez to finalną cenę produktu), aby nie obniżyć jakości tak brzmieniowej, jak i funkcjonalnej. W zasadzie cel został osiągnięty, bowiem oba zestawy brzmią dobrze i, co najważniejsze, zgodnie z tym, co podaje producent. Przetworzony dźwięk jest miękki, solidny, a zestawy dysponują niemałą mocą. W układzie bi-amp można bez problemu zbalansować głośność zestawów względem siebie. W przypadku jednak samego wykonania elektromechanicznego marketing firmy przeskoczył produkt, bowiem, jak wynika z reklamy, zastosowano zaawansowaną konstrukcję zwrotnicy, czego nie widać w rzeczywistości. W zasadzie widać to, że wykonawczo oszczędzano, jak tylko można było. Powie ktoś, że dla naszego dobra, i będzie miał rację, jednak nie należy w moim odczuciu mówić, że szare jest białe, i to w przypadku naprawdę solidnego zestawu, charakteryzującego się równie solidnym brzmieniem, którego wcale nie trzeba „upiększać” marketingowymi hasełkami, nie mającymi odzwierciedlenia w rzeczywistości. Należy zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz – w związku z zastosowanym materiałem obudowy oraz okleiny trzeba uważać na warunki transportowania oraz użytkowania zestawów. Postawienie zestawów na sobie już zostawiło na obudowie subbasu, a konkretnie na okleinie, trwałe ślady.

Reasumując, seria JRX200 jest bardzo ciekawą propozycją dla mniej zamożnych kieszeni. W zasadzie jest propozycją dla każdego, bowiem brzmieniowo zestawy JRX200 są godne zainteresowania. Jedynie trwałość mechaniczna konstrukcji w sytuacji przewożenia może nastręczać pewne obawy, ale może są one nieco na wyrost? Cel, jaki postawiła sobie firma JBL, został jednak osiągnięty, a my możemy cieszyć się ciekawymi zestawami za niewygórowaną cenę.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym monitorze, a także innych produktach firmy JBL na stronie inteetowej producenta: www.jblpro.com oraz polskiego dystrybutora: www.essaudio.pl.

INFORMACJE:


JRX225
Moc RMS: 500 W/4 Ω
Dyspersja: 90 × 50 stopni
Pasmo przenoszenia: 42 Hz-18 kHz (-10 dB), 62 Hz-13 kHz (±3 dB)
Podział filtra: 2,2 kHz
Efektywność (1 W/1 m): 100 dB
Max SPL (1 m): 133 dB
Wymiary: 1.092 × 464 × 432 mm
Waga: 42,6 kg
Cena (gwarantowana): max. 1.676 zł netto

JRX218S
Moc RMS: 350 W/ 4 Ω
Pasmo przenoszenia: 34-250 Hz (-10 dB), 53-250 Hz (±3 dB)
Efektywność (1 W/1 m): 98 dB
Max SPL (1 m): 133 dB
Wymiary: 605 × 508 × 551 mm
Waga: 32,2 kg
Cena (gwarantowana): max. 1.760 zł netto

Dostarczył:
ESS Audio, ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (22) 751-42-46
www.essaudio.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje