AKG WMS 470 Vocal, Sport i Presenter Set - bezprzewodowe systemy UHF

2011-11-02

Dlaczego pojawiają się na rynku nowe modele urządzeń? Z jednej strony dlatego, że tak... wypada. Z drugiej strony dlatego, że konkurencja nie śpi i regularnie prezentuje nowe modele.

Ale jaki sens dla użytkowników - potencjalnych nabywców - ma to, że pojawiła się nowa seria? Czy warto inwestować w zakup nowej serii, czy raczej trzymać się starej, sprawdzonej? Czasami zmiany między kolejnymi "nowymi" modelami są symboliczne, ograniczają się do kosmetyki, niekiedy wręcz do nieznacznych modyfikacji obudowy...

Na pierwszy rzut oka seria WMS 470 wcale nie różni się od wcześniejszej WMS 450. Czy w takim razie "nowa" seria jest nowa tylko z nazwy?

WMS 470

Na szczęście nie. System WMS 470 Vocal Set składa się z odbioika SR 470 i nadajnika do ręki HT 470, który jest dostępny w dwóch wersjach: CSCHTX/C lub CSCHTX/D. Nadajniki te różnią się kapsułą: z rozszerzeniem /C montowana jest pojemnościowa kapsuła od mikrofonu C5, zaś z rozszerzeniem /D kapsuła dynamiczna D5.

SR 470

Odbioik SR 470 jest w obudowie o szerokości połowy raka i wysokości 1U - pod względem wizualnym nie różni się od poprzednika SR 450 praktycznie niczym. Panel przedni wyposażono w centralnie umieszczony wyświetlacz LCD, ukryty pod "obłą" osłoną z plexi. W góej części są diody informujące o zamutowaniu odbioika (czerwona dioda), prawidłowym działaniu (zielona), dwóch wskaźnikach strzałkowych, ukazujących z której anteny system w danej chwili korzysta, oraz czerwoną diodę przesterowania CLIP.

Z lewej strony mamy wyłącznik zasilania - we wgłębieniu, żeby uniknąć przypadkowego wyłączenia odbioika, a obok "wduszany" potencjometr głośności. Po ustaleniu poziomu wyjściowego "wduszamy" potencjometr, który chowa się, uniemożliwiając przypadkową zmianę ustawienia. Z prawej strony mamy klawisze kursorów do poruszania się po menu i środkowy klawisz zatwierdzenia operacji.

Obsługa jest bardzo prosta. Jeśli do czegoś można się przyczepić, to do centralnie nadrukowanego na kształtnej osłonie z plexi logo AKG, które - spoglądając na wyświetlacz od góry - skutecznie zasłania to, co pokazuje się na wyświetlaczu...

Odbioik jest wyposażony w dwa wyjścia - symetryczne XLR oraz niesymetryczne jack 1/4". Wyprowadzić można sygnał o poziomie liniowym bądź mikrofonowym - służy do tego przełącznik PAD 0/-30 dB. Odbioik jest zasilany przez uniwersalny zasilacz DC, współpracujący z napięciem sieciowym 100-230 V, z wyjściem o napięciu stałym 12V i maksymalnym natężeniem 500 mA. Końcówka zasilacza jest nakręcana na gwint mocujący, więc o przypadkowym wyrwaniu zasilania nie ma mowy. W komplecie są uszy do montażu w skrzyni rakowej. Jest również możliwość połączenia dwóch odbioików w jeden podwójny moduł rack 19".

Niestety, anteny są montowane tylko z tyłu, więc chcąc zamontować odbioik w obudowie rakowej od razu trzeba zainwestować w opcjonalne panele do montażu anten lub w spliter antenowy. Czy to nie powinno się znajdować w wyposażeniu seryjnym? Może i tak, ale... praktycznie każdy markowy producent każe sobie za takie dodatkowe akcesoria płacić.

SR 470 pracuje w trybie dwuantenowym true-diversity, czyli sygnał pobierany jest z anteny oferującej aktualnie lepszej jakości sygnał. Do transmisji zastosowano tradycyjnie szerokopasmową modulację częstotliwościową FM. Istotną informacją jest to, że nowy system WMS 470 wyposażono w sygnał tzw. pilota - jest to sygnał o ponadakustycznej częstotliwości, służący do monitorowania jakości transmisji. Sygnał pilota jest transmitowany razem ze zmodulowanym częstotliwościowo sygnałem akustycznym. Jeśli odbioik nie odnajdzie sygnału pilota, bo sygnał nadawczy jest na przykład za słaby, to fonia jest mutowana, dzięki czemu nie pojawiają się w torze audio ewentualne zakłócenia.

Generalnie celem udoskonaleń i modyfikacji w nowym modelu było stworzenie prostego i stabilnego systemu bezprzewodowego, który nawet w dużych konfiguracjach nie musi być obsługiwany przez specjalistę od transmisji bezprzewodowej. System ma być na tyle prosty w konfiguracji i obsłudze, by "zwykły" realizator mógł zapanować nad całą bezprzewodówką, bez konieczności kończenia zaawansowanych kursów.

Podobnie jak poprzednia generacja WMS 450, tak i nowa WMS 470 jest wyposażona w automatyczny system wyszukiwania wolnych częstotliwości. Tyle że zamiast 12 kanałów na grupę tutaj mamy do dyspozycji 15 banków po 16 zaprogramowanych kanałów - system zgrabnie określa, ile kanałów jest w danej grupie "bezpiecznych". Należy zaznaczyć, że zwiększenie ilości kanałów uzyskano dzięki poprawie dokładności modulacji transmisji. Można również wybierać kanały ręcznie, jak i ręcznie je dostrajać, tylko... po co? Skoro automatyczne wyszukiwanie działa sprawnie i wybrane częstotliwości są stabilne.

Tym bardziej, że WMS 470 jest wyposażony również w system testowania sceny. Za pomocą funkcji rehearsal (czyli próba) możemy "nagrać" próbny spacer po scenie. System zarejestruje pojawiające się dropouty i zaniki zasięgu oraz ewentualne przesterowania. Jeśli wykryje 6 dropoutów, stopuje testowanie. Test kończy się również po przekroczeniu 16 minut zapisu. Po dokonaniu testowego zapisu możemy przeanalizować parametry pracy systemu: poziom minimalny transmisji RF, maksymalny poziom audio (AF) i dropouty.

Pracę i konfigurację systemu ułatwia zamontowany wyświetlacz - wbrew pozorom jest dwukolorowy: zielony, a w sytuacjach alarmowych czerwony. Użytkownik jest informowany w ten sposób o różnych zdarzeniach. Na czerwono zapala się, jeśli poziom naładowania baterii/akumulatorka w nadajniku jest niski. Oznacza to, że system będzie bez wymiany modułu zasilającego pracować około godziny. Na czerwono wyświetlacz zapali się również w razie, gdy sygnał pilota będzie zniekształcony. Trzecią sytuacją zapalenia się wyświetlacza na czerwono jest pojawienie się przesterowania audio. Poszczególne funkcje można wyłączyć w podmenu STATUS, tylko... po co?

Bramka squelch ma regulowany próg w zakresie -100 - -80 dB. W menu EXTRA można znaleźć zakładkę INFO, gdzie widnieją takie informacje jak wersja systemu operacyjnego, grupa częstotliwości, wersja presetu i intro, czyli tekst pojawiający się po włączeniu urządzenia. Domyślnie pojawia się napis AKG PROFESSIONAL, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zmienić napis na prowokacyjną wycieczkę pod adresem np. Sennheiser’a albo Shure’a. Musimy się tylko zmieścić w 16 znakach.

Naturalnie wszystko, co zaprogramujemy w odbioiku, do nadajników wysyłamy za pomocą podczerwieni. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że "programowanie" odbioików wymaga zachowania procedury: trzeba wyłączyć nadajnik, uruchomić w odbioiku funkcję nadawania przez iRdę i włączyć nadajnik w tryb PRG (programowania), czyli środkową pozycję włącznika. Nadajnik należy ustawić w odległości do 10 cm od "oczka" transmitera podczerwieni, wbudowanego w przedni panel SR 470.

NADAJNIKI

Nadajniki są zasilane pojedynczą baterią/akumulatorkiem AA. Możliwe jest wykorzystanie: baterii alkalicznych - producent zaleca stosowanie wysokiej klasy baterii firm Duracel bądź Energizer, akumulatorów NiMH o pojemności minimum 2.100 mAh lub baterii litowych.

W materiałach reklamowych producent chwali się, że na jednym module zasilającym nadajniki pracują nawet 14 godzin. Owszem, na baterii litowej, ale na akumulatorkach - w zależności od ich zużyci - czas skraca się do 6-8 godzin pracy. Na baterii alkalicznej nadajniki pracują około 6 godzin.

O profesjonalnym przygotowaniu WMS 470 niech świadczy fakt, że oba typy nadajników mają wbudowane złącza do ładowania akumulatorków przez opcjonalną ładowarkę CU 400, wyposażoną w dwa uniwersalne sloty na bodypack lub nadajnik do ręki. W ciągu 2 godzin osiągane jest pełne naładowanie akumulatorków.

System WMS 470 rozpoznaje automatycznie te trzy typy modułów zasilających - w odbioiku możemy ustawić opcję AUTO lub wybrać konkretny typ baterii/akumulatora. Zmiany ustawień wymagają potwierdzenia i przesłania ich przez podczerwień do odbioika.

Oba nadajniki mają wysoką moc nadawania - aż 50 mW! To gwarantuje duży skuteczny zasięg i wysoką odpoość na zakłócenia. Nadajnik do ręki HT 470 ma wbudowaną skuteczną antenę dipolową, co jest skutecznym remedium na czułych wokalistów, obejmujących oburącz korpus mikrofonu... Można więc rzec, że ten nadajnik jest "artysto-odpoy".

Obudowy nadajników wykonane są z twardego i odpoego na zarysowania tworzywa sztucznego. Mimo to nadajnik do ręki jest zaskakująco ciężki - przyjemnie ciężki. Dobrze trzyma się w dłoni, włącznik jest schowany w niewielkim wgłębieniu, dzięki czemu nie ma ryzyka przypadkowego wyłączenia go.

W testowych trzech egzemplarzach otrzymaliśmy pojemnościowe kapsuły kardioidalne z C5 o świetnym brzmieniu. Wiele lat temu brzmienie mikrofonów wokalowych AKG było... charakterystyczne, za czasów panowania np. modelu D880. To były dość nosowo brzmiące mikrofony. Żeby ich używać, trzeba było je bardzo lubić.

AKG C5 jest zupełnie inny, kompletnie nieprzystający do historycznego brzmienia. AKG C5 - również w wersji bezprzewodowej - jest doskonale "nastrojony" na polski język, nie świszczy, nie eksponuje zbytnio essów, ma delikatną łódeczkę na częstotliwościach 400-1,5 kHz. Głosom męskim przydaje szlachetności, choć na głosach żeńskich również się sprawdza. Właściwie kapsuła ta brzmi tak, że... w ogóle nie trzeba kręcić korektorami. Brzmi na gotowo, z EQ na baczność.

Jak na "pojemnik", jest odpoy na sprzężenia, łatwy do opanowania na scenie. Warto wspomnieć o możliwości użycia w modelu z kapsułą C5 opcjonalnej nakładki zmieniającej charakterystykę kierunkową z kardioidy na superkardioidę. To taki patent jeszcze z czasów klasycznego nieśmiertelnego AKG C 1000 S. Można również użyć nakładki zwiększającej prezencję (PB1000), tylko że... w przypadku C5 nie jest to chyba konieczne.

Nadajnik body pack PT 470 jest bardzo lekki i niewielki. Wyświetlacz jest tych samych rozmiarów, co w nadajniku do ręki HT 470. Podobnie jak tam, również tutaj jest dioda informująca o niskim stanie naładowania baterii - bardziej liczyłbym jednak na przytomność realizatora, który dostanie na wyświetlaczu odbioika stosowaną informację.

Pod pokrywą chroniącą baterię/akumulator znajdziemy jeszcze potencjometr pozwalający określić poziom wzmocnienia GAIN dla podłączonego mikrofonu. Mikrofon podłączamy przez 3-pinowe złącze mini-XLR. Obok gniazda jest antena ćwierćcalowa, a po drugiej stronie 4-pozycyjny włącznik z pozycjami MUTE, programowanie (PRG) oraz praca (ON).

Zestaw Presenter Set jest dostarczany z dwoma mikrofonami. Pierwszy to pojemnościowy mikrofon nagłowny C 550 L o charakterystyce kardioidalnej, pracujący w zakresie 80 Hz-20 kHz, mogący przenieść poziom do 126 dB (wystarczy - więcej dla głosu nie trzeba). Konstrukcja pałąka pozwala na zamontowanie mikrofonu albo z lewej, albo z prawej strony. Mikrofon dobrze trzyma się na głowie, choć przy większych rozmiarach głowy (zdarza się...) trzeba dość mocno "powyciągać" druciki. Mikrofon ten, razem z nadajnikiem PT 470 i odbioikiem SR 470, tworzy zestaw Sport Set.

Drugi mikrofon to niedrogi lavalier CK 99 L. O ile zestawy z mikrofonami do ręki testowaliśmy głównie na scenach, to zestaw Presenter testowaliśmy między innymi podczas... kursów kulinaych prowadzonych przez prawdziwego kucharza szwedzkiego. Co prawda nie miał aparycji słynnego kucharza z Muppet Show i posługiwał się czytelnym angielskim... System sprawdził się, choć trzeba wytknąć producentowi, że nie dostarcza w zestawie ani uchwytu do zamocowania na pasku, ani żadnego etui do body packa...

Interesującą funkcją, znacząco powiększającą spektrum wykorzystania systemów WMS 470 z nadajnikiem body pack PT 470, jest wyposażenie go w złącze MUTE, pozwalające sterować wyciszeniem nadajnika za pośrednictwem dedykowanego switcha RMS 40000 Remote Mute Switch. Przydaje się to np. w aplikacjach teatralnych lub w przypadku studia telewizyjnego, gdy nadajniki są montowane w trudno dostępnych miejscach. Dzięki systemowi RMS 4000 możliwe jest zdalne wyciszanie nadajnika. W połączeniu z możliwością realnie wielokanałowej pracy wielu systemów WMS 470 może się okazać dużym sukcesem w instalacjach bezprzewodowych.

REASUMUJĄC

AKG WMS 470 to system klasy średniej-wyższej. Bez problemów działa na dużych odległościach, radzi sobie w pomieszczeniach zamkniętych, nawet z licznymi konstrukcjami metalowymi. System gwarantuje bardzo dobre parametry szumowe - odstęp sygnału od szumu sięga 120 dB, przy zniekształceniach mniejszych od 0,7% THD! Przy wybrzmieniu cichych partii wokalnych nie słychać żadnych artefaktów a'la zanikające schodowo szumy. Efektywnie nadajniki pracują w paśmie 35 Hz-20 kHz (±3 dB).

Wyposażenie i możliwości predestynują do wykorzystywania w profesjonalnych instalacjach, dużych systemach konferencyjnych i na zawodowych scenach. Dzięki bardzo korzystnej cenie zakupu na WMS 470 mogą sobie pozwolić również firmy i instytucje dysponujące mniejszym budżetem - to inwestycja w coś naprawdę dobrego. To też fajna propozycja dla wokalistów szukających nowoczesnego, osobistego mikrofonu do ręki - polecam prześpiewać zwłaszcza kapsułę C5.

Przyglądając się pojedynczemu zestawowi łatwo "zamknąć" się mentalnie w tym jednym systemie, jednak zaznaczmy - AKG WMS 470 jest przystosowany i przeznaczony również do wielokanałowej pracy. Swą funkcjonalność zawdzięcza dwóm elementom: niezwykle skutecznemu automatycznemu systemowi skanowania wolnych częstotliwości oraz możliwości pracy nawet w 20-kanałowym systemie w ramach jednego zakresu częstotliwości, a w ramach różnych zakresów częstotliwości nawet w 48-kanałowej konfiguracji! Na jedną grupę częstotliwości odbioiki mają preprogramowanych 16 częstotliwości, a grup jest 15 w ramach zakresu pasma 30,5 MHz.

Co najważniejsze jednak, odbioik SR 470 sam wyszukuje optymalną dla danego środowiska grupę i częstotliwości. Trwa to dosłownie chwilkę (około 5-8 sekund) i od razu wiadomo, które grupy wybrać. W ofercie jest bogaty wybór akcesoriów, od zasilaczy, przez różnorakie anteny, splittery, a nawet gotowe okablowanie. Systemy bezprzewodowe są coraz lepsze. Udoskonalane nieustannie technologie bezprzewodowej transmisji osiągnęły poziom, który nawet dla wymagających artystów zapewnia satysfakcjonującą jakość dźwięku.

Nowa seria AKG WMS 470 to zdecydowanie spory krok naprzód, jeśli chodzi o możliwości systemu, komfort pracy i jakość. Pracując prawie dwa miesiące z czterema systemami - jednym Presenter Set i trzema Vocal Set - mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem, że konstruktorzy naprawdę postarali się i udostępnili wysokiej klasy produkt w... porażająco niskiej cenie. Te systemy kosztują zauważalnie mniej od innych markowych konkurentów, takich jak Shure, Beyerdynamic, Audio-Technica i Sennheiser, a oferują podobny, jak nie wyższy, potencjał funkcjonalny i jakościowy.

Zwłaszcza że AKG C5 i D5 to nowoczesne, świetnie brzmiące i dobrze przygotowane do pracy scenicznej mikrofony. A do firmy nie kupuje się jednego mikrofonu, tylko buduje się cały system. "Praw fizyki Pan nie zmienisz" i wiadomo, że w każdej firmie muszą być główki SM58. Ale jeśli system Shure'a już mamy, to budując nowy system zdecydowanie warto pomyśleć o AKG WMS 470.

Jan Marek


Więcej informacji o prezentowanym systemie oraz innych produktach firmy AKG na stronie inteetowej producenta: www.akg.com oraz polskiego dystrybutora: www.essaudio.pl.

INFORMACJE:

Nadajnik HT 470/C5
Pasmo przenoszenia:
35 Hz-20 kHz
Zakres częst.: 500-865 MHz
Moc nadajnika: max. 50 mW
T.H.D. przy 1 kHz: 0,7%
Stosunek sygnał/szum: >120 dB
Zasilanie: 1 x AA 1,5 V
Wymiary (wys. x śred.): 237 x 51,1 mm
Waga: 240 g
Cena: 1.009 zł (brutto)

Nadajnik PT 470
Pasmo przenoszenia:
35 Hz-20 kHz
Zakres częst.: 500-865 MHz
Moc nadajnika: max. 50 mW
T.H.D. przy 1 kHz: 0,7%
Stosunek sygnał/szum: >120 dB
Zasilanie: 1 x AA 1,5 V
Wymiary: 60 × 73,5 × 30 mm
Waga: 90 g
Cena: 723 zł (brutto)

Odbioik SR 470
Typ:
UHF FM
Wejścia: Symetryczne XLR, niesymetryczne
JACK 1”
Wymiary: 200 × 190 × 44 mm
Zasilanie: 12 VDC, 500 mA
Waga: 972 g
Cena: 1.001 zł (brutto)

Cena (system Vocal Set C5): 1.975 zł
(brutto)
Cena (system Presenter Set): 2.216 zł
(brutto)
Cena (system Sport Set): 2.090 zł (brutto)

Dostarczył:
ESS Audio
, ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dabrowa
tel. (22) 751-42-46
www.essaudio.pl