Ulubiony kiosk WRZEŚNIOWY NUMER - PRZEJRZYJ ONLINE Live Sound PRZESYŁKA GRATIS >>

Testy

pokaż: marki
Aktywny system nagłośnieniowy Pol-Audio DJT-2100 AK

Aktywny system nagłośnieniowy Pol-Audio DJT-2100 AK

Rodzaj sprzętu: Nagłośnienie, marka:

Opanowały nas nowe technologie. Co chwilę producenci oddają nam urządzenia o niesamowitych możliwościach i coraz mniejszych gabarytach.

 

Taki stan rzeczy prowadzi do tego, że człowiek nie tylko myśli o funkcjonalności urządzenia, ale i o wygodzie użytkowania.

W dziedzinie sprzętu nagłaśniającego nie jest inaczej. Producenci głowią się, jak zachować dobre brzmienie przy niewielkich rozmiarach systemów nagłośnienia, oraz jak zminimalizować liczbę komponentów używanych na scenie. Można powiedzieć, że przy dużych realizacjach nakłady pracy i sprzętu wpisane są w cenę i konieczne jest stosowanie osobnych wzmacniaczy, procesorów itd. Jednak nagłośnienie zespołów muzycznych, DJ-ów czy mniejszych eventów można bez problemu zrealizować za pomocą „samowystarczalnych” systemów aktywnych, których na rynku jest cała masa. Polska firma Pol-Audio również szuka wygodnej i kompaktowej propozycji dla muzyków, DJ-ów czy obsługi małych i średnich imprez. Efektem poszukiwań jest nowy system, oparty na dwóch satelitach liniowych oraz wspólnym zestawie basowym. System ów nosi nazwę DJT-2100 AK.


Sercem systemu jest aktywny subbas

SW 115 AK


Jest to konstrukcja typu bass-reflex, czyli głośnik zamontowany na przedniej ściance, a odtwarzanie najniższych częstotliwości wspomaga kanał bass-reflex, którego wylot znajduje się również na przedniej ścianie obudowy. Oprócz tego pełni on jeszcze jedną funkcję – stanowi „schowek” dla satelitów na czas transportu czy przechowywania.

Prostopadłościenna obudowa SW 115 AK wykonana jest ze sklejki z brzozy bałtyckiej, lakierowanej na kolor czarny Poliureą. Na bocznych ściankach wyfrezowano otwory stanowiące uchwyty transportowe.

Są one dobrze umieszczone w stosunku do środka ciężkości, co zwiększa wygodę transportu. Na dolnej ściance zamontowano cztery gumowe nogi, zaś na górnej gwintowane gniazdo do wkręcenia sztycy, na której montuje się satelitę.

Na przedniej ściance – jak wcześniej wspomniałem – umieszczono głośnik, który ochrania osłona wykonana z ażurowej blachy stalowej, polakierowanej na kolor czarny i podklejonej gąbką. Głośnik ten to konstrukcja firmy 18Sound 15NLW9401, o średnicy membrany 15”, wyposażony w magnes neodymowy oraz cewkę o średnicy 4”. Przetwornik charakteryzuje się pasmem przenoszenia od 37 do 2.300 Hz oraz mocą ciągłą 1.200 W.


W górnej części tylnej ścianki obudowy zainstalowano metalowy panel nośny elektroniki. Jest to moduł, który zawiera zasilacz impulsowy oraz cztery końcówki mocy pracujące w klasie D, z których dwie zasilają satelity, zaś dwie pozostałe, połączone w układ mostkowy, zasilają głośnik subbasu. Każdy ze wzmacniaczy dysponuje mocą 350 W przy czterech omach impedancji obciążenia, co w przypadku zasilania subbasu w układzie mostkowym daje moc 1.400 W. Dodatkowo moduł zawiera układy wejściowe oraz procesor DSP, za pomocą którego producent przygotował trzy profile brzmieniowe satelit (Vocal, Flat oraz Music), jak również dodał niezależne podbicie basu. Całość układu elektronicznego wyposażona jest w wentylator, który realizuje wymuszone chłodzenie radiatorów.

Na panelu elektroniki, od strony użytkownika, umieszczono gniazda zasilania satelitów Speakon, gniazdo zasilania z sieci napięcia przemiennego, dwa gniazda wejściowe oraz równoległe dwa wyjściowe XLR, a także potencjometry głośności satelitów oraz subbasu. Na panelu znajdują się diody LED zasilania oraz zabezpieczeń termicznych i przesterowania poszczególnych wzmacniaczy, jak również mikroprzełączniki wyboru presetu brzmieniowego i podbicia basu.

SAT 83


Zestaw dopełniają satelity SAT 83. Wykonane są one w formie niewielkich zestawów liniowych. Obudowa SAT 83 wykonana jest ze sklejki z brzozy bałtyckiej. Na bocznych oraz na górnej ściance znajdują się punkty mocowania dodatkowych akcesoriów, służących do podwieszania satelity. Na dolnej ściance umieszczono gwintowane gniazdo sztycy lub adaptera, pozwalającego na zamontowanie satelity na statywie, zaś z tyłu znajduje się gniazdo Speakon, a w górnej części ścianki wykonano pojedynczy otwór uchwytu transportowego. Osiem neodymowych głośników 3FE22 firmy Faital Pro, o średnicy membrany 3” i cewki 0,75”, zamontowane jest na płycie przedniej, wygiętej progresywnie ku dołowi (w łuk). Głośniki osłonięte są maskownicą wyprofilowaną z ażurowej blachy stalowej, lakierowanej na kolor czarny i dodatkowo podklejonej gąbką. Cały system DJT-2100 AK wykonany jest bardzo estetycznie, z dużą dbałością o szczegóły.

ODPALAMY


Jednym z zamysłów konstruktora była prostota obsługi i – używając żargonu lotniczego – prędkość manewrowa systemu. DJT-2100 AK spełnia świetnie te założenia. System jest niezbyt ciężki, a co za tym idzie mobilny. Procedura uruchomienia systemu jest bardzo prosta i wymaga niewiele czasu. Subbas SW 115 AK pracuje z dużym zapasem mocy, tak że może być również elementem składowym zestawów z mocniejszymi satelitami. Dzięki możliwości regulacji poziomu głośności, tak satelit, jak i subbasu, można bez problemu nastawić interesujący nas stosunek basu do reszty pasma.

Satelity grają wyraziście, z lekko podbitą górą pasma. Nie jest to jednak konstrukcja, która przeznaczona jest do słuchania w bezpośredniej odległości. Efekt brzmieniowy uzyskuje się dopiero odsłuchując materiał w pewnym dystansie. Materiał odtwarzany przez zestaw jest odsłuchowo przestrzenny, co może mówić o dobrej charakterystyce fazowej. Oczywiście mówimy tutaj o presecie „Flat”. Preset „Music” daje w efekcie dość konturowe brzmienie, z bardziej podbitą górą i „schowanym” środkiem, zaś „Vocal” podbija środek, dzięki czemu mowa zyskuje na czytelności (za to muzyki na tym presecie praktycznie nie da się słuchać). Pomiary pokazały bardzo liniową pracę satelit, przy ustawieniu Flat. W zakresie 2-4 kHz mamy delikatne podcięcie (o około -1 dB), zaś pasmo 7-10 kHz jest podbite o około 2 dB.

Preset muzyczny dodaje „kontur”, co powoduje dopasowanie systemu do preferencji ucha ludzkiego. Tutaj zakres 2-4 kHz zostaje wytłumiony o około -3 dB, zaś góra podbita o około 3 dB, bez zmian w dole pasma. Preset „Vocal” podcina charakterystykę w zakresie 800 Hz-1,8 kHz o około -1,5 dB. Celem takiego zabiegu było prawdopodobnie zmniejszenie wrażliwości na sprzężenie lub „nosowego” brzmienia wokalu. W presecie tym ponadto podbity jest środek (1,8-6 kHz) o około 2 dB oraz podcięta góra, powyżej 9 kHz.

Podbicie basu powoduje uwydatnienie najniższej części pasma przenoszenia subbasu, czyli zakresu 45-80 Hz, niewiele, bo o około 2 dB.

Satelity systemu, jak przystało na zestawy liniowe, nie mają dużej dyspersji w pionie i w tej konstrukcji osiąga ona wartość 30°, natomiast w poziomie wynosi ona 100° – co sprawdza się w pomiarach. Zestaw charakteryzuje się również bardzo liniową i niemalże płaską charakterystyką fazową, co sygnalizowały już próby odsłuchowe.

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus lub szum różowy. Program pomiarowy REW, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) satelity SAT 83 – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Charakterystyka amplitudowa w zakresie średnich częstotliwości jest płaska, zaś w paśmie 6-9 kHz pojawia się podbicie o max. 3 dB przy 8 kHz. Poniżej 300 Hz charakterystyka dość szybko opada, tak że dolna granica pracy zestawu (-10 dB) to około 180-190 Hz (górna, przy -10 dB, wynosi 18 kHz).

Prawie idealna jest charakterystyka fazowa, która w zakresie od 200 Hz do 15 kHz w zasadzie oscyluje w okolicy 0 stopni, nie przekraczając ±30 stopni.

Charakterystyka kierunkowa zestawu SAT 83 przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45 stopni (zielona) – pomiar w płaszczyźnie horyzontalnej. Zestaw zachowuje szeroką kierunkowość do około 5 kHz, do której to częstotliwości spadek SPL przy dużych kątach, w stosunku do pomiaru na osi, nie przekracza 3 dB. Powyżej 7 kHz spadek ten jest już większy niż 6 dB.

Charakterystyki amplitudowe satelity SAT 83 dla trzech presetów brzmieniowych: Flat (niebieska), Music (pomarańczowa) i Vocal (fioletowa). Preset muzyczny zmienia płaską charakterystykę zestawu w tzw. „uśmiech dyskoteki”, dodając góry i podcinając środek. W presecie przeznaczonym do mowy to, co zostało wycięte w presecie muzycznym, jest – wprost przeciwnie – jeszcze bardziej uwypuklone, obcięta jest natomiast góra oraz lekko podcięte pasmo między 900 a 1.800 Hz.

Charakterystyki amplitudowe: satelity SAT 83 w trybie Flat (granatowa) subbasu SW 115 AK z filtrem dolnoprzepustowym i bez podbicia niskiego zakresu (złota) oraz całego systemu DJT-2100 AK, czyli satelity SAT 83 i suba SW 115 AK, z tym że ten drugi z presetem podbijającym bas (Boost). Jak widać, owo podbicie skutkuje podniesieniem o 2-3 dB najniższego zakresu pracy subbasu, czyli pasma 45-80 Hz. Dolny zakres przenoszenia SW 115 AK w obu trybach jego pracy można oszacować na około 38 Hz (przy -10 dB).

 

 

INFORMACJE:


DJT-2100 AK
Moc zestawu: 2.100 W
Waga całkowita: 46 kg

SW 115 AK
Moc: 1.400 W/4 Ω
Pasmo przenoszenia: 35-300 Hz (-10 dB)
Skuteczność (1 W/1 m): 96 dB
Waga: 34 kg

SAT 83
Moc: 160 W/4 Ω
Pasmo przenoszenia: 150 Hz-18 kHz (-10 dB)
Skuteczność (1 W/1 m): 97 dB
Dyspersja: 100° x 30°
Waga: 6 kg
Cena (za system): 8.999 zł netto

Dostarczył:
POL-AUDIO Leszek Polanowski
ul. M.C. Skłodowskiej 33, 05-420 Józefów
tel: (22) 789 30 02, 789 64 87
www.polaudio.pl

REASUMUJĄC


Coraz częściej na rynku pojawiają się konstrukcje złożone z satelit o konstrukcji liniowej oraz jednego lub dwóch zestawów basowych. Są to ciekawe rozwiązania, przygotowane do łatwego transportu, prostej obsługi i szybkiego, nieskomplikowanego montażu. Brzmieniowo przygotowane są do zastosowań DJ-skich, dla samodzielnie nagłaśniających się zespołów, odtwarzania muzyki czy celów konferansjerskich.

Polska firma Pol-Audio nie została tutaj w tyle i opracowała swoją konstrukcję, przeznaczoną do takich właśnie zastosowań. Często w takich konstrukcjach stosowane są przetworniki o małych średnicach membran, co utrudnia uzyskanie ciekawego brzmienia. W przypadku rozwiązania DJT-2100 AK producent zastosował renomowane i sprawdzone głośniki, wykorzystujące magnesy neodymowe, których zaletą jest trwałość i siła pola magnetycznego, ale również niska waga – co pozytywnie wpływa na nasze kręgosłupy.

W konstrukcji SAT 83 zastosowano głośniki o średnicy membran 3”, uzyskując niezłe brzmienie, przy w dalszym ciągu niewielkich gabarytach. To samo tyczy się zestawu basowego systemu, który nie tylko dysponuje solidnym głośnikiem, ale również zapasem mocy wzmacniacza. Dodatkowym atutem jest solidność i estetyka wykonania całego systemu i – pomimo zastosowania wysokiej klasy, a więc nietanich komponentów – konkurencyjna cena w stosunku do produktów innych renomowanych firm zachodnich.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym systemie oraz innych produktach firmy Pol-Audio na stronie internetowej producenta: www.polaudio.pl.