Ulubiony kiosk PRZEJRZYJ ONLINE LISTOPADOWE WYDANIE Live Sound PRZESYŁKA GRATIS

Tutoriale

Cyfrowe sieci audio. Zacznijmy od podstaw – Ethernet

Cyfrowe sieci audio. Zacznijmy od podstaw – Ethernet

Dodano: poniedziałek, 30 sierpnia 2010

Cyfrowy świat otacza nas coraz szczelniej. Niemal w każdej dziedzinie życia napotykamy na urządzenia, które rozmawiają ze sobą językiem zero-jedynkowym. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że w danym urządzeniu tak naprawdę siedzi mikroprocesor (podobny to tego w zwykłym PC-cie lub DSP) lub inne układy cyfrowe: pralka, zmywarka czy kuchenka mikrofalowa, nie mówiąc już o telewizorach, odtwarzaczach DVD, a nawet ...zwykłych budzikach!

 
Spis treści
» Ethernet
» Sieć
» Ethernetowa zasada działania
» Adresy i protokoły
» Przepustowość i topologie
» Sprzęt
   »Pokaż wszystko

Rysunek 1. Warstwy modelu ISO/OSI i TCP/IP, opisujące zasadę działania sieci.

Kolejny krok, jaki czeka nas w dziedzinie systemów cyfrowych - który tak naprawdę już ma miejsce - to integracja tych systemów do pracy w sieci. Dzięki temu, istnieje możliwość zarządzania całym swoim inwentarzem z jednego miejsca, za pomocą jednego urządzenia sterującego (pilota). Zintegrowane systemy multimedialne to już żadna nowość, nie jest też już dla nas jakimś specjalnym zaskoczeniem coś takiego, jak Inteligentny Dom, będący jednym spójnym systemem, łączącym w sobie wszystkie funkcje zarządzania budynkiem: oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja, audio-video, AGD, alarm, zarządzanie energią, bramy, a nawet ogród, basen itd.

Wszystko to jest możliwe dzięki dobrodziejstwom, jakie dają nam sieci cyfrowe. Również w dziedzinie audio wiele się zmieniło od czasu pojawienia się pierwszych systemów cyfrowych. W studiu, na staku czy w centrum sterowania hoteli, stadionów, hal sportowych, supermarketów i innych instalacji, na porządku dziennym są już nie tylko pojedyncze urządzenia pracujące w domenie cyfrowej, ale całe systemy zintegrowane w jedną sieć, co pozwala nie tylko zdalnie nimi zarządzać, ale również dostarczać do nich sygnały audio.

Jest wiele sieci audio - w zasadzie "co kraj, to obyczaj", czyli ilu producentów, tyle pomysłów na rozwiązania sieciowe. Oczywiście, nie każdego stać na to, aby zaprojektować, stworzyć, zaimplementować w urządzeniach i do tego jeszcze wypromować swoją sieć. Pomimo tego i tak obecnie na rynku istnieje spora ilość cyfrowych sieci audio. Cześć z nich jest zamkniętym formatem, implementowanym i rozwijanym przez konkretnego producenta (lub grupę) w swoich urządzeniach - do takich należą m.in. A-Net firmy Aviom, HiQnet używany przez sprzęt firm skupionych w ramach grupy Harman, NetCira Fostexa, NetMx/IRIS-Net Electro-Voice’a, Peavey-owski Media Matrix, QSControl.net firmy QSC, RHAON spotykany w wyrobach Renkus-Heinz, MADI czy U-Net EAW oraz mLAN Yamahy.

Część z tych sieci bazuje na innych, o których mowa będzie w tej serii artykułów (np. MediaMatrix czy RHAON, korzystające z CobraNetu albo mLAN, używający protokołu FireWire), stanowiących drugą grupę otwartych, bazujących na Ethernecie systemów sieciowych: EtherSound, CobraNet i najnowszy - Dante. Jest wreszcie coś takiego, jak AES50 oraz HyperMAC - systemy przesyłania cyfrowego audio rozwijane przez firmę Sony Pro-Audio Lab i standaryzowane przez Audio Engineering Society.

My jednak, jak już wspomniałem, przyjrzymy się bliżej trzem systemom bazującym na sieci Ethernet, z racji tego, że są one otwarte, nie związane (sprzętowo) z jakimś konkretnym producentem, co oznacza, że prędzej czy później będziemy mieli szansę na nie się natknąć (o ile już tego nie doświadczyliśmy). Żeby zrozumieć działanie sieci Ether- Sound, CobraNet czy Dante, musimy najpierw poznać lub przypomnieć sobie (w zależności od stopnia zaawansowania Szanownych Czytelników w tym temacie) to, z czego wywodzą się i na bazie czego pracują owe systemy. Chodzi o:

ETHERNET

Oczywiście, periodyk ten nie jest przeznaczony na wywody na temat sieci komputerowych, ani też na szczegółowe ich rozpatrywanie. Pewne jednak podstawowe informacje na temat Ethernetu będą nam niezbędne, abyśmy mogli przejść do "dania głównego", czyli naszych sieci audio, toteż w tym artykule skupimy się na tych podstawach. Początek Ethernetu datuje się na rok 1972, kiedy to Bob Metcalfe i jego zespół wdrożyli w firmie Xerox sieć komputerową o nazwie Alto Aloha Network, do przesyłania danych pomiędzy stacjami roboczymi a drukarkami.

W 1978 roku Xerox Corporation, Intel Corporation i Digital Equipment Corporation opracowały standard Ethernet. Został on opublikowany jako standard IEEE (Institute for Electrical and Electronic Engineers) o numerze 802.3. Jedną z najważniejszych zalet protokołu Ethernet, w porównaniu z sieciami innego typu, jest fakt, że on sam wyznacza standardy, a nie tylko bazuje na standardach. Korzysta on ze standardowego sprzętu, standardowych przełączników i standardowych narzędzi do zarządzania.

Rysunek 2. Wyróżnia się trzy najbardziej popularne topologie (czyli sposoby wzajemnego połączenia urządzeń): topologia pierścieniowa (a), topologia gwiazdy (b) i topologia drzewa (c).

Dzięki swej standardowej architekturze Ethernet ułatwia łączenie różnych systemów w jedną sieć: wszelkie wymogi można spełnić przy użyciu katalogowych komponentów, podczas gdy inne rozwiązania wymagają układów elektronicznych konstruowanych na zamówienie. Ta cecha jest też wielkim plusem w odniesieniu do systemów audio, co w dużej mierze zadecydowało o wyborze właśnie Ethernetu jako bazy dla systemów EtherSound, CobraNet i Dante.