Ulubiony kiosk TU PRZEJRZYSZ BIEŻĄCE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL - PRZESYŁKA GRATIS

Testy

pokaż: marki
Pol-Audio SAT110-250AH i SAT112-350AH. Szerokopasmowe instalacyjne satelity naścienne

Pol-Audio SAT110-250AH i SAT112-350AH. Szerokopasmowe instalacyjne satelity naścienne

Rodzaj sprzętu: Sprzęt instalacyjny, marka:

Nie zawsze wszystko można i wypada. Wiadomo jednakowoż, że nie wszyscy się tym przejmują, i dlatego wciąż słyszymy i widzimy, że komuś coś nagle wypadło z kreacji, coś ktoś komuś powiedział albo – o zgrozo – ktoś kogoś pomówił.

 

Tak już jest, że przyjęta przez ogół norma wcale nie musi być zrozumiała i przestrzegana przez każdego. A jak jeszcze w grę wchodzą pieniądze, to nie ma zmiłuj.

Dosyć tego wywodu, bo brnę w grząską i wąską uliczkę, z której po kilku krokach nie sposób będzie się wycofać. Świat systemów nagłaśniających nie różni się zbytnio od codzienności. W tworzeniu aplikacji często pewnych rozwiązań zastosować nie można, a czasem nie wypada. Wyobraźmy sobie, że w lokalu tuż przy pierwszym stoliku stoi sobie zestaw głośnikowy nagłaśniający salę – fala dźwiękowa z niego pochodząca jednocześnie porusza podmuchem obrus na stoliku. Takiej rzeczy zrobić nie wypada. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność, a rozważanie takie doprowadzi nas do wniosku, że potrzebne są systemy głośnikowe zaprojektowane stricte do zastosowań w stałych instalacjach nagłośnieniowych. Nie mówimy tutaj o systemach „liniowo-podobnych”, a pełnopasmowych zestawach, które można zawiesić na ścianach w pomieszczeniach.

Nasz rodzimy producent zestawów głośnikowych, firma Pol-Audio, opracował nowe systemy SAT108-250AH, SAT110-250AH oraz SAT112-350AH właśnie z takim przeznaczeniem. W tym artykule postaramy się przybliżyć dwa z nich.

SAT112-350AH I SAT110-250AH


Większy z prezentowanych zestawów (i największy z serii), SAT112-350AH, wyposażony jest w głośnik o średnicy 12”, zaś mniejszy, SAT110-250AH, o średnicy 10”.

Obudowa zestawów wykonana jest ze sklejki bałtyckiej wykończonej lakierem strukturalnym na kolor czarny. Kolor zestawów może być wybrany przez klienta z palety RAL. Kształt obudów jest dosyć specyficzny, bowiem można powiedzieć, że jest oparty na połowie trapezu. Trapez podstawę ma dłuższą, zaś zestawy SAT większy bok mają u góry. W takiej konfiguracji, po podwieszeniu satelitów na ścianie przednia ścianka (płyta głośników) jest pochylona do słuchacza. Na tym nie koniec niespodzianek konstrukcyjnych.

Tylna ścianka nie jest klasycznie połączona z górą i dołem pod ostrym kątem. Zamiast tego zastosowano płynne, zaokrąglone przejścia między ściankami, co wpływa na poprawę charakteru odbić dźwięku we wnętrzu obudowy.

Gniazda wejściowe Speakon umieszczono na górnej ściance. Takie miejsce montażu pozwala na wygodne prowadzenie instalacji w pomieszczeniu oraz zasłonięcie przed oczami publiczności miejsca podłączenia kabla. Na górnej oraz na tylnej ściance rozmieszczono punkty pozwalające na zawieszenie zestawów za pośrednictwem opcjonalnych uchwytów lub zawiesi. Z racji przeznaczenia na obudowie nie ma żadnych uchwytów transportowych ani nóg.

Przednia ścianka zasłonięta jest osłoną wykonaną z ażurowej blachy stalowej, podklejonej gąbką. Pod osłoną zamontowane są głośniki. Klasycznie przyzwyczajeni jesteśmy do umieszczenia drivera nad wooferem. W przypadku zestawów SAT110-250AH oraz SAT112-350AH jest na odwrót. Driver umieszczony jest w dolnej części, zaś w górnej zamontowano głośnik niskotonowy. W przypadku zestawu, który wisi na ścianie nad głowami słuchaczy, z przednią ścianką pochyloną w dół, umieszczenie drivera na dole pozwali na uzyskanie lepszego pokrycia dźwiękiem pod głośnikiem, w pobliżu ściany. Trzeba jeszcze nadmienić, że driver współpracuje z asymetrycznym hornem. Obok drivera znajduje się prostokątny otwór bass-refleks.


W obydwu zestawach zastosowano taki sam typ drivera. Jest to konstrukcja firmy BMS, model 4524, o średnicy wylotu 1”, mocy ciągłej 25 W oraz impedancji 8 omów, wyposażona w magnes ferrytowy. Dopełnieniem drivera jest, jak wspomniałem wcześniej, asymetryczny horn, pozwalający na dyspersję sygnału w zakresie 90º- 60º w płaszczyźnie horyzontalnej oraz 55º w pionie. W zestawie SAT110-250AH producent wykorzystał niskotonowy głośnik o średnicy 10”, produkcji włoskiej firmy 18Sound 10W500. Głośnik ten również wykorzystuje w swej konstrukcji magnes ferrytowy, dysponuje mocą 280 W, a jego cewka ma impedancję równą 8 omów.

W zestawie większym za zakres tonów niskich odpowiada 12-calowy głośnik włoskiej firmy FAITAL Pro 12PR310. Głośnik również wykorzystuje magnes ferrytowy, dysponuje mocą 300 W i cewką o impedancji 8 omów.

Po odkręceniu głośników widać wytłumienie wnętrza obudowy oraz zamontowany w górnej części filtr zwrotnicy. Obydwa testowane zestawy wykonane są na wysokim poziomie. Spasowanie poszczególnych części obudów oraz dokładne lakierowanie daje im wręcz monolityczny wygląd.

 

 

INFORMACJE:


SAT 110-250AH
Moc AES/muzyczna: 250/500 W
Impedancja: 8 ohm
Pasmo przenoszenia: 55 Hz-20 kHz
Efektywność (1 W/1 m): 97,5 dB
Wymiary: 470 × 315 × 360 mm
Waga: 14,5 kg
Cena: 1.350 zł netto

SAT 112-350AH
Moc AES/muzyczna: 350/600 W
Impedancja: 8 ohm
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-20 kHz
Efektywność (1 W/1 m): 99 dB
Wymiary: 538 × 380 × 368 mm
Waga: 15,6 kg
Cena: 1.550 zł netto

Dostarczył:
POL-AUDIO Leszek Polanowski
ul. M.C. Skłodowskiej 33, 05-420 Józefów
tel.: 22 789 30 02, 789 64 87
www.polaudio.pl

BRZMIENIE


Zestawy SAT110-250AH oraz SAT112-350AH zostały zaprojektowane do nagłaśniania obiektów kulturalnych i rozrywkowych, a więc wymagać powinno się od nich przyjemnego i pełnego brzmienia, bez wykorzystania zestawów basowych. Jak więc brzmią?

Obydwa zestawy brzmią bardzo przyjemnie dla ucha, co podpowiada, że konstruktor nie celował w idealnie płaską charakterystykę. Zestaw mniejszy ma niższy zakres niskich tonów w stosunku do większego. Obydwa zestawy nie mają przesadzonego zakresu tonów wysokich, co powoduje że materiał pozbawiony jest charakterystycznego syczenia. Zestawy różnią się od siebie nieznacznie w zakresie tonów średnich – różnica nie jest duża, tak że trzeba chwilę analizować bodźce dopływające do uszu. Słuchając materiału muzycznego doszedłem do wniosku, że SAT110-250AH jest nieco bardziej wyrazisty, niż SAT112-350AH. W obu natomiast urządzeniach dźwięk jest plastyczny, co świadczy o dobrej charakterystyce fazowej. Nie ma w zasadzie znaczenia jakiej muzyki słuchamy – charakter materiału w obu przypadkach jest zachowany bez nadmiernego podkolorowania. Oczywiście partie fortepianowe, gitarowe czy saksofonowe będą nieco różniły się przy odtwarzaniu przez zestaw SAT110 i SAT112, jednak jest to różnica słyszalna przy bezpośrednim porównaniu obu zestawów. Reasumując, konstrukcje Pol-Audio charakteryzują się zawsze przemyślanym i wręcz dedykowanym brzmieniem. I w przypadku testowanych zestawów zasada ta nie uległa zmianie.

Zestaw SAT110-250AH przenosi w zakresie od 55 Hz do 20 kHz. Poniżej 350 Hz zakres niskich częstotliwości zmniejsza się o ok. -3 dB w stosunku do poziomu średniego, zachowując jednak mniej więcej stały poziom aż do 100 Hz. W paśmie 500-800 Hz sygnał jest nieco wytłumiony. Z pomiarów wynika podbicie wysokich tonów, jednak począwszy od 9 kHz nie przekracza ono poziomu +3 dB, za wyjątkiem najwyższych częstotliwości (powyżej 16 kHz), gdzie mamy do czynienia z podbiciem do +6 dB.

Zestaw SAT112-350AH ma podobne pasmo przenoszenia. Tutaj jednak mamy do czynienia z całkiem inną pracą zestawu w dole. W zakresie 250-400 Hz zestaw gra podobnie, jak jego mniejszy brat, jednak już od 250 Hz w dół sygnał przenoszony jest na poziomie 0 dB. Stąd jego wyraźna praca w paśmie wyższego basu. Wspominałem o odsłuchowej różnicy pomiędzy średnimi tonami poszczególnych zestawów. Rzeczywiście w miejscu, gdzie SAT110 miał wytłumienie niskiego środka, SAT112 charakteryzuje się niewielkim podbiciem. Jednocześnie nieco słabiej przenosi częstotliwości w okolicy 2 kHz, co powoduje, że gra bardziej miękko. Z pomiarów wynika, że podział zastosowanych filtrów przypada na 1,5-1,6 kHz. Kierunkowo obydwa zestawy zachowują się bardzo dobrze. Wraz ze wzrostem kąta odsłuchu nieznacznie zanika najwyższy zakres pasma.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus lub szum różowy. Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu SAT 110-250AH (niebieska) i SAT 110-250AH (czerwona) – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Mniejszy zestaw charakteryzuje się mniejszym poziomem sygnału w zakresie 80-250 Hz, ma za to nieco więcej środka (1,5-2,5 kHz).
Charakterystyki fazowe obu zestawów mają dość wyrównany przebieg – trochę bardziej liniowa w zakresie wyższych częstotliwości jest charakterystyka SAT 110-250AH.

Charakterystyka kierunkowa SAT 112-350AH (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona), mierzona w płaszczyźnie horyzontalnej. Przy 90-stopniowym kącie dyspersji spadek poziomu sygnału w zakresie do 11 kHz nie przekracza 3-4 dB (największe wcięcie w okolicy 3 kHz). Powyżej 12 kHz sygnał spada już więcej niż 6 dB w stosunku do pomiaru w osi.

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (czerwona), woofera (zielona), otworu bass-reflex (różowa) oraz całościowa zestawu SAT 112-350AH (w odległości 1 m, granatowa). Można przypuszczać, że punkt podziału przypada w okolicy 1,7 kHz, a podbicie na charakterystyce zestawu w zakresie 600-800 odpowiada takiemu samemu podbiciu przy pomiarze woofera w polu bliskim. Bass-reflex pozwala zestawowi zejść jeszcze ok. 20 Hz niżej w stosunku do pasma pracy woofera.

Charakterystyka kierunkowa SAT 110-250AH (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona), mierzona w płaszczyźnie horyzontalnej. W tym przypadku 6-decybelową różnicę przy kącie 90 stopni możemy już zaobserwować powyżej 10 kHz. Widać też, podobnie jak w SAT 112-350AH, ok. 3-decybelowe wcięcie w okolicy 3 kHz.

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (czerwona), woofera (zielona), otworu bass-reflex (różowa) oraz całościowa zestawu SAT 110-250AH (w odległości 1 m, granatowa). Punkt podziału wypada mniej więcej w tym samym miejscu, co w SAT 112-350AH. Widać wyraźnie wspomaganie odtwarzania częstotliwości w okolicy 60 Hz przez otwór bass-reflex.

 

PODSUMOWANIE


Na rynku zestawów głośnikowych jest duży wybór urządzeń dedykowanych do nagłośnień sal kinowych czy teatralnych, lokali z muzyką itp. Wszędzie jednak, gdzie liczyć się będzie jakość odsłuchiwanego materiału, a nie tylko brzęczenie, jak np. w centrach handlowych, z całą odpowiedzialnością polecić można zestawy SAT110-250AH oraz SAT112-350AH polskiej firmy Pol-Audio. Zestawy te to przede wszystkim przemyślane brzmienie, co ma spowodować, że słuchany materiał jest miły dla ucha, a zestaw nie będzie wymagał radykalnych korekcji. Zastosowane przetworniki renomowanych producentów dają nie tylko pewność działania, ale również przekładają się na dobre parametry zestawu. No i, co równie ważne, konstrukcja zestawów jest bardzo estetyczna, bowiem będą one widoczne, wisząc na ścianach. Nie bez znaczenia jest dostępna paleta kolorów obudów, co dodatkowo może zwiększyć dyskrecję zestawów. Oczywiście producent dysponuje opcjonalnymi uchwytami do zamocowania zestawów. Wszystkie trzy modele serii będą dostępne wraz z plikami umożliwiającymi symulację ich działania w programie EASE. Dzięki temu będzie można je umieszczać w przygotowywanych projektach obiektów.

Estetyka, fachowość oraz przemyślane brzmienie to od lat synonimy produktów firmy Pol-Audio. Odnosi się to również do zestawów SAT110-250AH oraz SAT112-350AH. Pozostaje tylko podjąć decyzję w zależności od potrzeb i upodobań – mniejszy „ostrzejszy”, czy większy „cieplejszy”.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych urządzeniach oraz innych produktach firmy Pol-Audio na stronie internetowej producenta: www.polaudio.pl