Ulubiony kiosk PRZEJRZYJ I ZAMÓW PAŹDZIERNIKOWE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL

Testy

pokaż: marki

Sennheiser EW500 954G3 - Bezprzewodowy system mikrofonowy

Rodzaj sprzętu: Nagłośnienie, marka: APLAUZ

Nie tak dawno na łamach LSP (wrzesień/ październik 2009) starałem się przybliżyć system bezprzewodowy firmy Sennheiser z serii 2000. Dokładnie mówiąc, były to nadajniki SKM2000 i SK2000 oraz odbiornik EM2050. Jest to doskonały system, mający jednak podstawową wadę - jest drogi. Oczywiście, za ceną idą i możliwości, więc dla wymagających żadna cena nie będzie za wysoka.

 

Jednak nawet renomowana firma, jaką jest Sennheiser, na pewno ma świadomość, że aby utrzymać się na powierzchni branży muzycznej trzeba docierać nie tylko do najbogatszych, ale również do mniej zamożnych odbiorców. I takim to sposobem chwała rośnie! Oczywiście, chwała będzie rosnąć bardziej, jeżeli pomimo niższej ceny klient otrzyma taką samą jakość. I w tym miejscu wreszcie wyrzucę z siebie powód, dla którego wygłaszam tutaj zbędne tezy. Powodem jest system bezprzewodowy

EW500 945 G3

Symbol przydługi i w pierwszej chwili trudny do zapamiętania, ale już po zapoznaniu się z zawartością opakowania staje się jasny. Sennheiser przygotował bowiem zestawy, które zawierają jednokanałowy odbiornik z serii G3 EM500 oraz, w zależności od wyboru, nadajnik do ręki SKM lub body pack SK. Zestaw, który trafił w moje ręce, wyposażony jest w nadajnik do ręki SKM500, z dynamiczną kapsułą wokalną o symbolu 945. Nie bez powodu rozważanie rozpocząłem od przypomnienia serii 2000. Zrobiłem to dlatego, ponieważ funkcjonalnie seria 500 jest w zasadzie identyczna z serią 2000 i nie warto powtarzać tego, co już zostało powiedziane. Z tego powodu przedstawię ogólny profil urządzenia i co ważniejsze różnice, które powodują zmniejszenie ceny zestawu EW500 (i to drastyczne).

ODBIORNIK

Odbiornik EW500 jest przede wszystkim jednokanałowy. Zamknięty został w estetycznej, metalowej obudowie polakierowanej na kolor grafitowy matowy. Przednia płyta wykonana została z tworzywa sztucznego o kolorze srebrnym. Odbiornik ma na swojej przedniej płycie wszystkie regulatory zawarte na połowie płyty przedniej zestawu serii 2000, czyli wyświetlacz graficzny o różnych kolorach podświetlenia, gniazdo słuchawkowe Jack ¼" oraz potencjometr głośności słuchawek, przycisk pozwalający na zaprogramowanie nadajnika poprzez złącze IR, pokrętło nawigacyjne oraz wyłącznik zasilania. Tylna płyta wyposażona jest w gniazda BNC służące do podłączenia anten odbiorczych toru I oraz II.

Odbiornik EW500 jest jednokanałowy i ma na przedniej płycie wszystkie regulatory zawarte na połowie płyty przedniej zestawu serii 2000. Tylna płyta wyposażona jest w gniazda BNC (anteny), sygnału audio, gniazdo zasilania oraz złącze RJ45.

EM500 jest oczywiście odbiornikiem true diversity. Na płycie tylnej znajdziemy też gniazda wyjściowe sygnału audio - zarówno symetryczne XLR, jak i niesymetryczne Jack ¼". EM500 może być nadzorowany przez sieć Ethernet, za pośrednictwem oprogramowania Wireless Systems Manager (gniazdo RJ45 służące do połączenia z siecią również znajduje się na płycie tylnej).

Małe wymiary obudowy wymusiły na producencie zastosowanie zewnętrznego zasilacza sieciowego. Sennheiser EM500 został wyposażony w impulsowy zasilacz wtyczkowy, który dzięki temu jest bardzo lekki, ale, co najważniejsze, pracuje w zakresie od 100 do 240 V. Zasilacz wyposażony jest w wymienne wkładki pasujące do światowych standardów gniazd zasilających.

Obudowa odbiornika wyposażona została w gumowe podstawki, ale w zestawie znajdują się również uchwyty pozwalające na zamontowanie jej w skrzyni rakowej. Funkcje oraz wskazania wyświetlacza graficznego są w zasadzie identyczne, jak w odbiorniku EM2050, co jest pierwszym dowodem na utrzymanie jakości pomimo niższej ceny. A więc znajdziemy tam informacje o poziomie sygnałów RF i AF, częstotliwość pracy, typ nadajnika i zastosowanej kapsuły, ustawienie korekcji oraz czułości sygnału audio. EM500 został wyposażony w tuner do strojenia gitary, który może być załączonyz poziomu menu urządzenia. Jeżeli zostanie załączony, dostępny jest jako kolejny rodzaj wyświetlanego ekranu w trybie pracy. Po otwarciu obudowy odbiornika widzimy, że jakość wykonania urządzenia jest identyczna, jak w droższych systemach.

Układ elektroniczny składa się z czterech płytek drukowanych, zmontowanych w technice SMD. Są to takie same płytki, jak i te występujące w systemach serii 2000. Oczywiście, niektórych elementów elektronicznych nie ma w tańszym systemie, ale jest to związane z mniejszymi możliwościami. Jakość montażu nie wymaga komentarza, zresztą przy tej skali integracji nie ma mowy o jakiejkolwiek fuszerce. Widać wyraźnie, że Sennheiser podczas projektowania urządzeń dba o szczegóły funkcjonalne i montażowe, dowodem na to jest takie zaprojektowanie płytek, aby możliwe było połączenie ich prostymi krótkimi odcinkami taśmy wielożyłowej. Co ciekawe, system został zaprojektowany w Niemczech, ale montowany jest.... nie, na szczęście nie w Chinach, ale... w USA!

RÓŻNICE

Zewnętrznie urządzenie jest bardzo solidne i estetyczne. Wewnątrz również wykonane jest bardzo poprawnie, więc na czym polega różnica cenowa - tylko na tym, że zestaw EW500 jest jednokanałowy? Otóż nie. Podstawową różnicą, która wpływa na cenę zestawu jest zakres częstotliwości pracy. EW 500 ma węższe pasmo - jego szerokość to 42 MHz, w odróżnieniu od serii 2000, gdzie szerokość pasma wynosi 75 MHz. Przy dostępnym paśmie 42 MHz mamy możliwość wyboru nośnej na falach UHF z 1.680 częstotliwości.

Ponieważ odbiorniki z serii G3, w przeciwieństwie do EM2000, nie mają wbudowanego splittera, w przypadku pracy większej ich liczby z jednym systemem anten niezbędny będzie osobny splitter.

Oczywiście, system EW500 ma w swej pamięci tylko 32 fab ryczne presety kanałów, które pozwalają na pracę większej liczby systemów bez wzajemnych zakłóceń, gdy w systemach serii 2000 presetów było 64. Drugą różnicą wpływającą na cenę zestawu EW500 jest zmniejszona moc pracy nadajnika, bowiem dostępne możliwości to 10 i 30 mW. Nie ma się jednak co przejmować, gdyż nasze testy wykazały, iż system działa stabilnie do 100 m, gdy na drodze sygnału znajdują się przeszkody terenowe, zaś do 200 m, gdy nadajnik i odbiornik "widzą" się wzajemnie.

Odbiornik EM500 wyposażony jest w złącze IR, dzięki któremu możemy przygotowane wcześniej ustawienia przetransferować do nadajnika. Oczywiście, podobnie jak w zestawach serii 2000, odbiornik EM500 odbiera sygnał pilota, który między innymi steruje funkcją auto squelch.

NADAJNIK

Nadajnik SKM500 jest typu handheld, a jego obudowa wykonana została z metalu polakierowanego na metaliczny, grafitowy kolor. Krótko powiem, że jest to taka sama obudowa, co w nadajniku SKM2000. SKM500 jest po prostu ograniczoną mocowo wersją droższego odpowiednika. Istnieje możliwość wymiany kapsuły mikrofonu w nadajniku na inną i podejrzewam, że oprogramowanie nadajnika i odbiornika na zmianę pozwolą, jednak nie miałem możliwości sprawdzenia tego w tym konkretnym modelu. Zestawy EW500 dostępne są z przetwornikami dynamicznymi 935 i 945 oraz pojemnościowym.

Nadajnik SKM500 jest typu handheld, z możliwością wymiany kapsuły.

Nadmienić trzeba, że mikrofony z serii 9xx firmy Sennheiser są w zasadzie flagowymi produktami o sprawdzonej jakości. Zastosowany w testowanym zestawie mikrofon 945 ma przetwornik o charakterystyce superkardioidalnej i dedykowany jest do nagłaśniania wokalu. Przetwornik ma cewkę zapobiegającą zakłóceniom elektromagnetycznym oraz miękkie zamocowanie w korpusie.

Zasilanie nadajnika stanowią dwie baterie AA, które powinny wystarczyć na około 8 h pracy. Jedynym negatywnym odczuciem, które nasunęło mi się, jest trochę duża waga nadajnika, ale jednocześnie można wysunąć wniosek, że SKM jest urządzeniem trwałym i odpornym mechanicznie.

PODSUMOWANIE

Taniej nie zawsze znaczy gorzej - to hasło w zupełności sprawdza się w przypadku systemu EW500 945G3. Pomimo pewnych ograniczeń, wynikających z mniejszego dostępnego pasma użytkowego oraz ze zmniejszonej mocy nadajnika, system nie traci na swej atrakcyjności. Zachowanie sprawdzonych funkcji droższych modeli oraz niezmienionej jakości wykonania sprawia, że EW500 w zasadzie nie jest gorszy, a jedynie znajdzie swoje miejsce w mniejszych projektach muzycznych.

Nie raz dokonujemy wyboru sprzętu na wyrost lub kierując się zasadą, że drogie musi być lepsze. W wypadku zestawów G3 jest inaczej - jest to po prostu kwestia oszacowania, czy wykorzystujemy tyle systemów bezprzewodowych, że niezbędna jest nam duża szerokość pasma lub czy potrzebna jest większa moc nadawania.

Jeżeli dokonamy wyboru i padnie on na tańszy system EW500, to możemy być pewni, że mamy sprzęt wystarczający dla naszych zastosowań, ale nadal wysokiej jakości. Niemiecki projekt i amerykańskie wykonanie w tym przypadku to dobre połączenie godne zainteresowania.