Ulubiony kiosk TU PRZEJRZYSZ BIEŻĄCE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL - PRZESYŁKA GRATIS

Testy

pokaż: marki
Superlux E322, PRA528BM, PRA618M, PRA538

Superlux E322, PRA528BM, PRA618M, PRA538

Rodzaj sprzętu: Nagłośnienie, marka:

Mikrofon kojarzy się w pierwszej chwili ze sceną. Nie jest to nic dziwnego, bowiem człowiek najczęściej widzi takie jego zastosowanie.

 

Jednak trzeba sobie uświadomić, że wszędzie tam, gdzie z głośników płynie ludzki głos na żywo, pracują mikrofony. Charakteryzuje je nieco inne brzmienie niż konstrukcje przeznaczone do nagłaśniania instrumentów czy wokalu na scenie, jak również mają często nieco inną konstrukcję mechaniczną.

Pomimo tego iż dla firm produkujących mikrofony priorytetem są konstrukcje sceniczne, to można znaleźć w ich ofertach również mikrofony przeznaczone do zastosowań instalacyjnych. Jedną z takich firm jest coraz bardziej widoczny na polskim rynku tajwański Superlux. Firma ta ma bardzo szeroką gamę produktów w swojej ofercie, a między innymi proponuje właśnie mikrofony do zastosowań instalacyjnych oraz gamę akcesoriów dla nich dedykowanych. Konstrukcję i wykonanie tych urządzeń postaram się przybliżyć na podstawie czterech typów mikrofonów, a będą to E322, PRA528BM, PRA618 oraz PRA538. Dwa z prezentowanych mikrofonów wyposażone są w kapsuły pojemnościowe, zaś dwa pozostałe w dynamiczne.

 

SUPERLUX E322


to miniaturowa konstrukcja, przeznaczona do celów konferencyjnych. Jego pojemnościowa kapsuła zamontowana jest na wysięgniku z dwoma elementami giętkimi. Całość obudowy mikrofonu, wykonanej z metalu, może być polakierowana na kolor czarny lub biały.

E322 produkowany jest w dwóch długościach – 385 mm oraz 510 mm. Dolną część mikrofonu stanowi metalowa tuleja, która zakończona jest wtykiem XLR. W tulei znajduje się przedwzmacniacz FET oraz filtr górnoprzepustowy o nachyleniu 12 dB/okt, o częstotliwości 100 Hz. Załącznik filtru umieszczony jest w tulei pod jej powierzchnią i przełączyć go można jedynie za pomocą miniaturowego śrubokręta.


Wykonanie mikrofonu jest solidne i estetyczne. Elementy giętkie pracują płynnie, co powoduje brak słyszalnych skrzypień w głośnikach systemu nagłaśniającego. Mikrofon wyposażony jest w osłonę z gąbki S21F.

Producent załączył w zestawie z mikrofonem dwa gniazda mocujące mikrofon w mównicy. HM22 to przelotka z tworzywa sztucznego, mocowana do mównicy za pomocą wkrętów, w której otwór wciska się końcówkę dolnej tulei mikrofonu. Gniazdo tego typu, pomimo tego że wyposażone jest w sprężynujące listki, nie przypadło mi do gustu, bowiem średnica otworu jest jakby nieco za ciasna i końcówka niezbyt chętnie w niego wchodzi. Owszem, po wciśnięciu mikrofon pewnie trzyma się przelotki, jednak nie wiadomo, czy silne wciskanie mikrofonu nie spowoduje pęknięcia tworzywa.

Mikrofon jest wyposażony również w drugi model uchwytu, HM23, który jest dużo ciekawszą propozycją mocowania. Zasada jest tutaj taka sama, czyli przelotka z tworzywa mocowana do mównicy za pośrednictwem wkrętów, jednak samo gniazdo mikrofonu wykonane jest z gumy. Takie rozwiązanie pozwala na płynne wciśnięcie mikrofonu nawet na pełną głębokość jego tulei. Dodatkowo zapewnia amortyzację, która zmniejsza przenoszenie zakłóceń z mównicy.

Pojemnościowa kapsuła mikrofonu o charakterystyce kardioidalnej zamontowana jest w metalowej obudowie. Mikrofon oczywiście wymaga zasilania fantomowego, w zakresie od 9 do 48 V, zaś pobór prądu mikrofonu to około 4 mA.

SUPERLUX PRA528BM


jest również konstrukcją opartą o kapsułę pojemnościową, i również o charakterystyce kardioidalnej. Zewnętrznie mikrofon do złudzenia przypomina E322. Może występować w czterech wersjach – różniących się długością szyjki (450 mm lub 600 mm) oraz sposobem mocowania.


Mikrofon, który trafił do naszej redakcji wykonany jest z metalu lakierowanego na kolor czarny. Szyjka mikrofonu PRA528BM wyposażona jest w jeden element giętki, umiejscowiony przy dolnej tulei, która zakończona jest wtykiem XLR. W tulei zainstalowano przedwzmacniacz mikrofonu, który nie jest wyposażony w filtr górnoprzepustowy. Druga wersja mocowania, PRA528, to metalowe zakończenie, które jest jedynie mocującym elementem mechanicznym. Z szyjki zaś wyprowadzony jest przewód o długości 3 m, zakończony wtykiem XLR, w którym znajduje się również przedwzmacniacz. Jakość oraz solidność wykonania tego mikrofonu także nie budzi zastrzeżeń. Urządzenie wymaga również zasilania phantomowego w zakresie 9 do 52 V, a pobór prądu mikrofonu to około 3 mA. PRA528 wyposażono w osłonę gąbkową kapsuły S21F oraz przelotki mocujące mikrofon do mównicy HM22 oraz HM23.

SUPERLUX PRA618


to mikrofon konferencyjny, którego konstrukcja oparta jest na kapsule dynamicznej o charakterystyce superkardioidalnej, umieszczonej na gęsiej szyjce. Szyjka mikrofonu wyposażona jest w dwa elementy giętkie. Dolna część obudowy, pomalowanej na kolor czarny, to metalowa tuleja zakończona wtykiem XLR. Mikrofon nie jest wyposażony w wyłącznik. Elementy giętkie – podobnie jak w poprzednio prezentowanych konstrukcjach – pracują miękko oraz cicho.


Mikrofon może występować w trzech wersjach różniących się od siebie jedynie długością szyjki – 310, 450 lub 600 mm. Kapsuła mikrofonu umieszczona jest w osłonie wykonanej ze stalowej siatki w kształcie jajka. Osłonę można odkręcić celem jej umycia. Pod nią można zobaczyć niewielkich rozmiarów kapsułę dynamiczną, połączoną z szyjką w sztywny sposób. Dodatkowo mikrofon wyposażono w gąbkową osłonę oraz przelotkę mocującą HM22.

 

SUPERLUX PRA538


różni się konstrukcją od poprzednich. Projektowany jest bowiem jako urządzenie dedykowane dla większych obciążeń mechanicznych i, co za tym idzie, dla większej trwałości.


Obudowa mikrofonu, w formie gęsiej szyi, wykonana jest całkowicie z metalu. Wysięgnik, w odróżnieniu od poprzednich konstrukcji, w całości stanowi element giętki o średnicy 15 mm. Mikrofon występuje w dwóch wersjach długości – 400 oraz 580 mm. Dostępny jest również model mikrofonu wyposażony w przełącznik MUTE lub przycisk PTT. PRA538 zakończony jest metalową podstawą mocowaną do mównicy za pomocą wkrętów.


Dynamiczna kapsuła mikrofonu o charakterystyce superkardioidalnej ukryta jest pod osłoną w kształcie walca z zakończeniem z siatki stalowej. Wyjście mikrofonu stanowi przewód o długości 15 cm

 

INFORMACJE:


E322
Kapsuła: pojemnościowa
Charakterystyka: kardioidalna
Czułość: -40 dBV/Pa (10 mV/Pa)
Pasmo przenoszenia: 40 Hz-20 kHz
Impedancja: 600 Ω
Zakres dynamiki: 103 dB
Max. SPL: 127 dB SPL
Zasilanie Phantom: 9-48 V DC, 4 mA
Waga: 220 g (E322L), 160 g (E322M)
Cena brutto: 226/238 zł (M/L)

PRA528
Kapsuła: pojemnościowa
Charakterystyka: kardioidalna
Czułość: -39 dBV/Pa (11 mV/Pa)
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-16 kHz
Impedancja: 200 Ω
Zakres dynamiki: 106 dB
Zasilanie Phantom: 9-52 V DC, 3 mA
Cena brutto: 221/254 zł (BM/CM)

PRA618
Kapsuła: dynamiczna
Charakterystyka: superkardioidalna
Czułość: -56 dBV/Pa (1,6 mV/Pa)
Pasmo przenoszenia: 100 Hz-15 kHz
Impedancja: 500 Ω
Max SPL: 140 dB
Cena brutto: 148/155 zł (M/L)

PRA538
Kapsuła: dynamiczna
Charakterystyka: superkardioidalna
Czułość: -58 dBV/Pa (1,26 mV/Pa)
Pasmo przenoszenia: 100 Hz-15 kHz
Impedancja: 500 Ω
Waga: 150 g
Cena brutto: 148 zł

Dostarczył:
Arcade Audio
ul. Galicyjska 2, 32-091 Michałowice
tel. (12) 420-63-00
www.arcadeaudio.pl

 

KAPSUŁY


Mikrofony wyposażone w kapsułę pojemnościową charakteryzują się większą czułością od mikrofonów dynamicznych. Największą czułość ma mikrofon PRA528, zaś E322 – choć podobny mechanicznie – ma słyszalnie mniejszą czułość. Odczucie jest zgodne z dokumentacją producenta, bowiem czułość mikrofonu E322 to 10 mV/Pa, zaś PRA528 – 11 mV/Pa. Barwa mikrofonów jest podobna i dobrze uwydatnia mowę. Przy wyłączonym filtrze górnoprzepustowym mikrofon dysponuje większym zakresem niskich tonów.

W zasadzie używanie mikrofonów bez osłony z gąbki mija się z celem, bowiem skutkuje „popami” przy spółgłoskach wybuchowych, czyli „p”, „t” itp. Zgodnie z deklaracją producenta, z racji charakterystyki zastosowanych kapsuł mikrofony PRA528 oraz E322 są dosyć odporne na sprzężenia. Mikrofony dynamiczne PRA618 i PRA538 mają podobną czułość, jednak o wiele niższą od mikrofonów pojemnościowych. Ich barwa jest nieco bardziej „nosowa”, co daje nieco „pudełkowe” brzmienie. Broni się tutaj mikrofon PRA538, który raczej nie będzie montowany w salach konferencyjnych.

DODATKI


Superlux, oprócz gamy mikrofonów instalacyjnych, zadbał też o akcesoria służące do montażu mikrofonów w zależności od aplikacji. I tak między innymi mamy do dyspozycji podstawę GT6F. Jest to metalowa podstawa, którą montuje się do mównicy za pomocą wkrętów. Podstawa wyposażona jest w gniazdo XLR, w które wpina się mikrofony zakończone tuleją z takowym wtykiem. Wyjście podstawy stanowi kilkumetrowy przewód zakończony wtykiem XLR.

Drugą propozycją uchwytu mikrofonu wyposażonego w zintegrowany wtyk XLR jest HM-24. Jest to uchwyt w formie dołączanego do kompletu przepustu HM23 z gumowym gniazdem. Zasadnicza różnica w wykonaniu polega na tym, że uchwyt HM24 wykonany jest całkowicie z metalu, zaś zamiast otworu mikrofonu producent zainstalował w gumowym amortyzatorze gniazdo XLR. Wyjście uchwytu stanowi kilkunastocentymetrowy przewód, zarobiony na końcu.

Najciekawszym z dostarczonych akcesoriów jest pulpit DS002. Wykonany z metalu pulpit polakierowany jest na kolor czarny. Na jego górnej ściance zamontowano bistabilny wyłącznik MUTE oraz gniazdo mikrofonu XLR. Na tylnej ściance natomiast umieszczono męskie gniazdo XLR stanowiące wyjście sygnału. DS002 stanowi stabilną podstawę mikrofonu na gęsiej szyjce, który można ustawić w dowolnym miejscu mównicy.

PODSUMOWANIE


Firma Superlux w swej ofercie zawarła zestaw mikrofonów i akcesoriów do mikrofonów instalacyjnych. Co należy podkreślić w pierwszym rzędzie, to jakość wykonania mikrofonów. Jest ona naprawdę wysokich lotów. Wszystkie wykonane są z ogromna dbałością o szczegóły i bardzo precyzyjnie. PRA538 wykonany jest jako „heavy duty”, a w moim odczuciu one wszystkie są tak wykonane. Brzmienie mikrofonów przystosowane jest w głównej mierze do przenoszenia mowy, a więc jest ono skierowane na środkową i wysoką część pasma przenoszenia. Nie bez znaczenia jest wybór dodatkowych akcesoriów.

Mikrofony instalacyjne firmy Superlux na pewno sprawdzą się w salach konferencyjnych, obiektach handlowych i sakralnych czy ostrzegawczych instalacjach alarmowych i są godnym polecenia, solidnym produktem.

Marian Otyl


Więcej informacji o prezentowanych mikrofonach oraz innych produktach firmy Superlux na stronie internetowej producenta: www.superlux.com.tw oraz polskiego dystrybutora: www.arcadeaudio.pl.