Ulubiony kiosk TU PRZEJRZYSZ BIEŻĄCE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL - PRZESYŁKA GRATIS

Testy

pokaż: marki
Aktywny zestaw szerokopasmowy Outline DVS 12P iSP + DVS 118 SW iSP

Aktywny zestaw szerokopasmowy Outline DVS 12P iSP + DVS 118 SW iSP

Rodzaj sprzętu: Nagłośnienie, marka:

Włochy – kraj pięknych krajobrazów, niezliczonych zabytków oraz cudownej, stworzonej do wakacyjnych wojaży pogody. Temu kto nie miał okazji odwiedzić tego kraju, serdecznie polecam.

 

Stereotypy krążące o każdym narodzie nie ominęły również Włochów. Wszechobecny makaron z sosem pomidorowym, lekkie podchodzenie do życia oraz śmieci na ulicach większych aglomeracji to rzeczy, z którymi często kojarzony jest ten kraj. Ja jednak do stereotypów podchodzę z rezerwą i staram się oceniać patrząc, słuchając i rozmawiając z ludźmi.

Tak się składa, że LSI nie jest periodykiem traktującym o podróżach, kuchni i porządkach, aczkolwiek taki nietypowy wstęp związany jest z tym, co chcę zaprezentować w tym artykule, a konkretnie z jego producentem. I okazuje się, że ten kraj nie tylko znany jest z kuchni i melodyjnych piosenek, ale również profesjonalnych urządzeń scenicznych.

Firma Outline, bo o niej będzie mowa w tym artykule, a konkretnie o dwóch produktach z jej licznej oferty, od 1973 roku zdobywa doświadczenie, a co za tym idzie, rynek profesjonalnych urządzeń scenicznych. Siedziba jej znajduje się w mieście Brescia, które to z kolei leży w najbardziej uprzemysłowionej części Włoch, Lombardii. Jedną z linii produktowych firmy Outline jest seria zestawów głośnikowych DVS. W jej skład wchodzą zestawy szerokopasmowe aktywne oraz (póki co, bo ma się to zmienić) pasywne, oparte na głośnikach o średnicy od 8” do 15”, a także zestawy basowe z głośnikami 15” oraz 18”. Aby nieco zapoznać się z tą serią, spróbuję przybliżyć konstrukcję aktywnego zestawu szerokopasmowego DVS 12P iSP oraz subbasu aktywnego DVS 118 SW iSP.

OUTLINE DVS 12P iSP


Obudowa DVS 12P iSP wykonana jest w formie często stosowanej w uniwersalnych zestawach szerokopasmowych. Można zatem wykorzystać go jako klasyczny, mobilny zestaw nagłośnieniowy lub jako monitor sceniczny. Tylne ścianki obudowy nie są symetryczne, co pozwala na ustawienie urządzenia na scenie w pozycji monitorowej, pod kątem 30 lub 45°. Obudowa wykonana jest ze sklejki wykończonej czarnym lakierem odpornym na obicia. Tutaj widać jeden minus użytkowy, a mianowicie brak nóżek. Obudowa nie została w nie wyposażona i trzeba liczyć się, że – pomimo zastosowania lakieru antyodbiciowego – wcześniej czy później powierzchnia lakierowana, na której zestaw będzie postawiony, ulegnie porysowaniu.

Po obu stronach obudowy wyfrezowano solidne i wygodne uchwyty transportowe, znajdziemy tam również (po dwa na stronę) punkty, służące do podwieszania DVS-a, za pośrednictwem opcjonalnych akcesoriów. W sumie takich punktów na obudowie zestawu znajduje się dwanaście. Na dolnej ściance zainstalowano gniazdo statywu o stałym kącie nachylenia.


Przód zestawu wraz z głośnikami chroni osłona wykonaną z ażurowanej blachy stalowej, lakierowanej na kolor czarny i podklejonej gąbką. Głośniki, w jakie wyposażono DVS 12P iSP to również produkty włoskiej firmy, a konkretnie B&C. Za niskie tony odpowiada 12-calowy głośnik 12NDL76, wyposażony w magnes neodymowy.

Uzwojenie głośnika nawinięte jest drutem aluminiowym na cewce o średnicy 3”. Pasmo średnie i wysokie przetwarza driver DE610, wyposażony w magnes ferrytowy, o średnicy cewki 2,5” oraz średnicy wylotu 1,4”.

Driver współpracuje z hornem wykonanym z włókna szklanego, którego dyspersja wynosi 94° x 73°.

W górnej części przedniej ścianki obudowy wykonano wąski kanał bass-reflex, rozciągający się na całą szerokość obudowy.

Na tylnej ściance znajduje się panel, na którym zainstalowano gniazda oraz kontrolki pracy zestawu.

I tak na panelu znajduje się para gniazd XLR – żeński, stanowiący symetryczne wejście sygnału analogowego lub cyfrowego AES (przełączane) oraz męski link. Umieszczono tam również gniazdo Powercon zasilania z sieci napięcia przemiennego oraz gniazdo przesyłu zasilania do kolejnego zestawu. Na panelu znajdują się również dwa gniazda RJ45 sieci Ethernet. W górnej części umieszczono kontrolki w formie diod LED, informujące o załączonym zasilaniu, zadziałaniu zabezpieczenia głośników, zabezpieczenia termicznego, limitera sygnału, przesterowania wejścia, doprowadzenia sygnału do wejścia oraz podłączenia sieci ethernet.


DVS 12P iSP nie ma żadnych elementów regulacyjnych, jak również nie został wyposażony w wyłącznik zasilania. Pracę zestawu można monitorować oraz modyfikować parametry modułu procesorowego „iMode” za pośrednictwem sieci ethernet oraz oprogramowania, które wykorzystuje platformę Java.

W zamyśle projektantów było uproszczenie połączenia komputera z urządzeniem, bez potrzeby instalowania na nim dodatkowego oprogramowania. Za pomocą komputera PC, podłączonego do złącza RJ45, można regulować czułość, skorygować brzmienie – za pomocą czteropasmowego korektora parametrycznego – oraz opóźnić sygnał o zadaną wartość w sekundach, metrach lub stopach. Można również dokonać zmiany polaryzacji sygnału, wyboru wejścia (analogowe lub cyfrowe) oraz ustawień sieciowych (adres IP i maska). Na tylnym panelu umieszczono dodatkowy przycisk membranowy HOME, który przywraca ustawienia fabryczne, jak również domyślny adres IP.

Dostęp do parametrów DSP możemy również mieć z poziomu iPada lub iPhone’a, podłączając do złącza RJ45 router bezprzewodowy, a następnie łącząc się z nim z iPada/ iPhone’a po Wi-Fi.

Wewnątrz obudowa jest wytłumiona za pomocą gąbki. Na wewnętrznej części tylnego panelu znajdują się układy elektroniczne. Nie są one fizycznie oddzielone od przestrzeni głośników. Układ elektroniczny złożony jest z osobnych modułów, połączonych ze sobą za pośrednictwem taśm wieloprzewodowych.

Głównym modułem jest zasilacz oraz dwa wzmacniacze klasy D, bowiem zestaw DVS 12P iSP pracuje w układzie biamp. Wzmacniacze oraz zasilacz wymagają wymuszonego chłodzenia, stąd zamontowany na osłonie modułu wentylator. Drugi moduł stanowią dwie płytki drukowane, na których znajdują się układy wejściowe, procesor sterujący oraz DSP, który między innymi odpowiada za aktywny podział pasma.

Osobno zainstalowano również płytkę drukowaną, na której umieszczono diody LED oraz przycisk HOME. Taka konstrukcja, złożona z modułów, wymaga wielu połączeń, które nie dodają konstrukcji uroku, jednak są elementem układu zamkniętego wewnątrz obudowy niedostępnego dla oka użytkownika. Montaż samych płytek elektronicznych wykonany jest profesjonalnie i w dużej mierze w procesie automatycznym.

OUTLINE DVS 118 SW iSP


Uzupełnieniem zestawu szerokopasmowego DVS 12P iSP może być zestaw basowy DVS 118 SW iSP. Jest to największy aktywny subbas w serii DVS.

Obudowa jego wykonana jest w formie sześcianu, ze sklejki wykończonej czarnym lakierem odpornym na obicia. Obudowa subbasu również nie została wyposażona w nóżki. Uchwyty transportowe wykonano w górnej i dolnej ściance, tak iż można przenosić zestaw głośnikiem do góry. Jest to jedna z możliwości, bowiem główne uchwyty transportowe wykonane zostały w centrum bocznych ścian. Na górnej ściance zainstalowano gwintowane gniazdo statywu.

DVS 118 SW iSP jest zestawem głośnikowym z obudową typu bass-reflex, czyli przetwornik zamontowany jest klasycznie na przedniej ściance obudowy, która – oprócz kanałów basowych rozmieszczonych na jej dole oraz górze – osłonięta jest ażurową blachą stalową, lakierowaną na kolor czarny i podklejoną gąbką.

Dodatkowo w osłonie wykonano dwa otwory, w których znajdują się gniazda montażowe pozwalające na zainstalowanie „deskorolki”, wyśmienicie ułatwiającej transport tego nielekkiego wszak zestawu.


DVS 118 SP iSP wyposażono w przetwornik firmy B&C, jednak z kodu umieszczonego na nim trudno jest jednoznacznie określić jego typ. Jest to głośnik o średnicy 18” wyposażony w magnes ferrytowy i cewkę o średnicy 5,5”.

Na tylnej ściance znajduje się panel, na którym zainstalowano identyczny zestaw gniazd oraz kontrolek jak w DVS 12P iSP. Wnętrze obudowy również jest wytłumione za pomocą gąbki. Układ elektroniczny zmontowany jest z takich samych modułów, jak w zestawie szerokopasmowym. W przypadku subbasu wzmacniacz pracuje w układzie mostkowym, no i oczywiście różnić musi się oprogramowanie procesora DSP. W związku z nieco innym rozmieszczeniem modułów elektronicznych na wewnętrznej stronie panelu, połączenia przewodowe pomiędzy nimi są bardziej uporządkowane.

OBSŁUGA


zestawów jest wybitnie prosta. Wystarczy w zasadzie je podłączyć i jeśli chcemy (jak w naszym przypadku) usłyszeć, jak one brzmią „na biało”, tj. bez żadnej korekcji, zresetować je do ustawień fabrycznych (wciskając i przytrzymując przycisk HOME na ok. 3 s).

Zestaw szerokopasmowy wyraźnie odtwarza częstotliwości z zakresu środka pasma, co może świadczyć o liniowej charakterystyce przenoszenia. Daje się również odczuć plastykę brzmienia, a co za tym idzie partie wokalne są dobrze zarysowane i odbierane tak, jakby wokalista stał przed głośnikami. Wyraźnie słychać niuanse nagrań – np. będące nieco schowane partie klawiszowe, których słabo słychać w zestawach o konturowej charakterystyce, tutaj wyraźnie się pojawiają. Zestaw nie dysponuje powalającym zakresem niskich częstotliwości – lub takie wrażenie sprawia wyrazista praca w środku pasma. Góra z kolei odsłuchowo wydaje się również nie być uwydatniona, co pozwala na komfortowy odsłuch przesterowanych gitar zarejestrowanych w latach osiemdziesiątych, gdzie raczej więcej było „szpilki” niż „mięsa” w ich brzmieniu.

Zestaw subbasowy DVS 118 SW iSP jest klasą samą w sobie. Odsłuchowo gra bardzo nisko, bez buczenia czy dudnienia. Uwydatnia niskie rejestry instrumentów zestawu perkusyjnego czy gitary basowej. Fabrycznie poziom jego sygnału jest dobrze dobrany, co powoduje nie przesadzoną współpracę z zestawem szerokopasmowym. We współpracy obu zestawów brakuje jednak częstotliwości z okolic 100 Hz, a co za tym idzie zakresu „miękkiego” dołu. Wydaje mi się, że w przypadku DVS 12P iSP bardziej adekwatnym byłby subbas na 15-calowym głośniku, zaś lepszym „partnerem” dla DVS 118 SW iSP byłby zestaw szerokopasmowy DVS 15P iSP, oparty na przetworniku 15-calowym.

POMIARY


wykazały, iż charakterystyka przenoszenia DVS 12P iPS rzeczywiście ma bardzo płaski przebieg. Ewentualne podcięcia (niskiego środka) czy podbicia (najwyższe częstotliwości) nie są większe niż 2 dB. Pomiary wykazały, że górna granica pasma przenoszenia jest zgodna z danymi producenta. W dolnej części pasma przenoszenia wartości zmierzone są nieco wyższe. I tak, stosując kryterium -3 dB dolna granica pasma przenoszenia to ok. 100 Hz, zaś przy -10 wynosi ona około 60 Hz. Nieznaczne podbicie niskich częstotliwości przypada na około 150 Hz, zaś poniżej poziom sygnału sukcesywnie opada, co powoduje, że częstotliwości w okolicy 100 Hz są już poniżej średniego poziomu. To sprawia, że odczuwa się mały niedomiar niskich częstotliwości. Z drugiej strony taka charakterystyka świetnie sprawdza się przy pracy DVS-a jako monitor na scenie.

DVS 12P iSP ma bardzo dobrze prowadzoną charakterystykę fazową, co przekłada się na uporządkowany odsłuchiwany dźwięk. Pomiary charakterystyki kierunkowej pokrywają się z danymi producenta, a sygnał wraz ze wzrostem kąta odsłuchu nie traci charakteru (balans w poszczególnych pasmach jest zachowany), a jedynie sukcesywnie obniża poziom.

Co się zaś tyczy DVS 118 SW iSP to w jego przypadku pomiary pokazały, iż rzeczywiście jest on nisko nastrojony. Najwyższy punkt na jego charakterystyce przenoszenia wypada w okolicy 45 Hz, czyli tak jak w dużych, estradowych subbasach na dwóch 18-tkach, albo nawet głośnikach 21-calowych. Mierząc wspólną charakterystykę DVS 12P iSP i DVS 118 SW iSP wyraźnie widać, że schodzą się one właśnie w okolicy 100 Hz, jednak poziom sygnału poszczególnych zestawów w tym paśmie jest już nieco za niski, aby „złożyły” się one „na zero” – stąd pewien niedobór sygnału w paśmie 80-110 Hz.

POMIARY

Pomiary zostały wykonane w plenerze za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy REW5.0, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu Outline DVS 12P iSP – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa – mierzona w odległości ok. 1 m od zestawu, z ustawieniami fabrycznymi. Charakterystyka amplitudowa jest niemalże idealnie płaska, z lekkim (ok. 2-decybelowym) podbiciem najwyższych częstotliwości (8-14 kHz) oraz delikatnym podcięciem niskiego środka (400-1.500 Hz). Pasmo przenoszenia – trzymając się 3-decybelowego kryterium – zaczyna się nieco powyżej 100 Hz, a kończy się około 17 kHz. Charakterystyka fazowa również godna pochwały – w paśmie 300 Hz-12 kHz zmienia się w zakresie ±45 stopni.

Charakterystyka kierunkowa zestawu DVS 12P iSP przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 stopni (zielona) i 45 stopni (czerwona), w płaszczyźnie horyzontalnej. W kącie 60 stopni „ubytek” poziomu sygnału jest stosunkowo niewielki (2-3 dB) i najbardziej słyszalny w paśmie średnich częstotliwości (1-6 kHz). Przy większym kącie, czyli 90 stopni, spadek poziomu sygnału jest już większy, jednak z zachowaniem proporcji pomiędzy poszczególnymi pasmami zakresu 600 Hz-15 kHz, jak w przypadku pomiaru w osi.

Charakterystyka amplitudowa zestawu DVS 12P iSP (kolor granatowy), mierzona w odległości 1 m oraz charakterystyki poszczególnych jego głośników, mierzone w polu bliskim: drivera (czerwona), woofera (złota) i otworu bass-relex (zielona). Z pomiarów wynika, że punkt podziału pasma wypada bardzo nisko (jak na driver z wylotem 1,4”), bowiem poniżej 1 kHz.

Charakterystyka amplitudowa zestawu szerokopasmowego DVS 12P iSP (czerwona), subbasu DVS 118 SW iSP (granatowa) oraz systemu złożonego z zestawu DVS 12P iSP oraz subbasu DVS 118 SW iSP (zielona). Z uwagi na to, że subbas jest nastrojony nisko – szczytowy punkt jego charakterystyki przenoszenia wypada w okolicy 45 Hz, a w okolicy 100 Hz poziom jego sygnału jest już o około 7 dB niższy w stosunku do poziomu średniego – zaś z drugiej strony dla 100 Hz zestaw szerokopasmowy również wykazuje około 3 dB spadek sygnału, w stosunku do swojego poziomu średniego, toteż w paśmie 80-110 Hz występuje pewien niedobór sygnału. Rozwiązaniem tego problemu byłoby podniesienie ogólnego poziomu subbasu, o co najmniej 3 dB, i ewentualne lekkie podcięcie wąskim filtrem parametrycznym pasma 40-60 Hz, dla wyrównania charakterystyki przenoszenia subbasu.

 

 

INFORMACJE:


DVS 12P iSP
Moc AES (ciągła): 400 + 80 W
Pasmo przenoszenia: 71 Hz-17 kHz (±3 dB)
Wzmacniacze: 2 x 750 W/4 ohm
Max SPL (szczytowy) : 133 dB
Dyspersja: 94° x 73°
Wymiary: 570 x 350 x 350 mm
Waga: 22,5 kg
Cena: 3.600 euro netto

DVS 118 SW iSP
Moc AES: 700 W
Pasmo przenoszenia: 35-82 Hz (±3 dB)
Wzmacniacz: 1.500 W/8 ohm w mostku
Max SPL (szczytowy): 142 dB
Wymiary: 650 x 550 x 600 mm
Waga: 42 kg
Cena: 3.450 euro netto

Dostarczył:
MBS, Al. Lotników 22
02-668 Warszawa, tel 22 853-10-21
www.mbspro.pl

PODSUMOWANIE


Outline to przykład „włoskiej szkoły”, jeśli chodzi o systemy nagłośnieniowe, przykładający dużą wagę nie tylko do możliwości produkowanych przez siebie urządzeń, ale również dbający o wysoka jakość brzmienia, czyli płaską charakterystykę amplitudową i fazową. Tak jest w przypadku opisywanego w tym artykule zestawu DVS 12P iSP, w którym Outline postawił właśnie na płaską charakterystyka brzmienia, w odróżnieniu od przyjemnej dla ucha charakterystyki konturowej. Takie rozwiązanie jest ze wszech miar godne pochwały, ponieważ daje większe możliwości uzyskania interesującego nas brzmienia.

Zestaw ten świetnie sprawdzi się zarówno jako nagłośnienie na mniejsze imprezy – oczywiście podparty subbasem – zaś solowo jako monitor sceniczny czy składnik bardziej rozbudowanego systemu nagłośnieniowego (frontfill, sidefill). Podwieszenie zestawu na ścianie powinno spotęgować poziom niskich tonów, co również pozwoli na zadowalające brzmienie solowe zestawu w przypadku mniejszych klubów, restauracji i innych tego typu obiektów. Producent umożliwia wyposażenie zestawu w akcesoria pozwalające właśnie na podwieszanie zestawów, montowanie na ścianie oraz ustawienie na jednym statywie dwóch zestawów, dla zwiększenia kąta dyspersji. Sposób zanikania sygnału przy odejściu od osi jest również istotny w tej konstrukcji, bowiem nie powoduje zmiany ogólnego brzmienia, a jedynie zmniejszenie głośności zakresu środka i góry.

Subbas DVS 118 SW iSP, dzięki niskiemu strojowi, jest szlachetny w brzmieniu i dodaje potęgi odtwarzanemu materiałowi, bez zbędnego dudnienia. Zestaw basowy dodatkowo można doposażyć o przemyślany miękki futerał, który pozwala na pracę bez jego zdejmowania. Warta podkreślenia w przypadku zestawów DVS jest też ogromna łatwość „podstawowej” obsługi, a z drugiej spore możliwości kreowania brzmienia oraz dopasowania czasowego/fazowego, dzięki wbudowanemu DSP.

Reasumując, na podstawie dostarczonych nam przez przedstawiciela Outline’a w Polsce, firmę MBS dwóch przedstawicieli serii DVS, można wysnuć tezę, iż jest to bardzo udana seria, oferująca duże możliwości za całkiem rozsądne pieniądze.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych zestawach głośnikowych, pozostałych członkach serii DVS oraz innych produktach firmy Outline na stronie internetowej producenta: www.outline.it oraz polskiego dystrybutora: www.mbspro.pl.