Ulubiony kiosk TU PRZEJRZYSZ BIEŻĄCE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL - PRZESYŁKA GRATIS

Testy

pokaż: marki
Seeburg i4, i5 i L8j. Pasywne, szerokopasmowe zestawy głośnikowe

Seeburg i4, i5 i L8j. Pasywne, szerokopasmowe zestawy głośnikowe

Rodzaj sprzętu: Nagłośnienie, marka:

Słysząc potoczne stwierdzenie „zestaw głośnikowy” widzimy oczami wyobraźni urządzenie często niemałych gabarytów, stojące na statywie lub podwieszone.

 

A pamiętać należy, że w dzisiejszej dobie nie tylko aplikacje sceniczne wymagają przetworników sygnału elektrycznego na falę dźwiękową. Dziś w zasadzie w każdym budynku użyteczności publicznej znaleźć można systemy nagłaśniające, wymagające – co naturalne – urządzeń głośnikowych. Zestawy te nie tylko muszą być dyskretne wizualnie, ale również projektowane są tak, aby spełniać określone wymagania mechaniczne oraz akustyczne.

W poprzednim numerze LSI prezentowałem kompaktowy zestaw głośnikowy, „podparty” równie kompaktowym subbasem, niemieckiej firmy Seeburg. Idąc za ciosem chciałbym przyglądnąć się trzem kolejnym zestawom tego producenta – jeszcze mniejszym i jeszcze bardziej dyskretnym wizualnie – zaprojektowanym do użycia w mniej typowych zastosowaniach. Mowa tutaj o konstrukcjach i4 i i5 oraz L8j.

SEEBURG i4 ORAZ i5


Zestawy głośnikowe i4 oraz i5 tworzą odrębną serię produktów firmy Seeburg. i4 to miniaturowy zestaw, oparty na przetworniku o średnicy 4”. Obudowa zestawu jest wykonana z malowanego na kolor czarny profilu ze stopów lekkich. Zewnętrznie stanowi kostkę sześcienną, w której umieszczono głośnik. Przednia ścianka, na której jest on zamontowany, ochrania wytłoczona z ażurowej blachy osłona, polakierowana na kolor obudowy. Tylna ścianka, która wykonana jest w formie płytki duralowej, stanowi panel, na którym zamontowano dwa gniazda Speakon oraz gniazdo Euroblock. Na spodniej ściance obudowy oraz na obu bocznych ściankach znajdują się w sumie trzy gniazda z gwintem M10, służące do montażu zestawu, na przykład na standardowym statywie mikrofonowym lub do szerokiej palety uchwytów.


Jak wspomniałem wcześniej, w konstrukcji tej zastosowano 4-calowy przetwornik włoskiej firmy CIARE, wyposażony w magnes ferrytowy.

Jest to głośnik o impedancji 16 omów oraz mocy 100 W AES. W związku z tym, że i4 to w zasadzie głośnik w obudowie, trudno byłoby doszukiwać się wewnątrz jakiegokolwiek filtru. W zasadzie cały układ elektryczny tego miniaturowego zestawu to równolegle połączone gniazda oraz głośnik. Standardowo i4 wyposażony jest w uchwyt w kształcie litery U, który pozwala na zainstalowanie go przykładowo na ścianie. W ofercie producenta znajduje się również regulowany i nieregulowany uchwyt do montażu na statywie oraz uchwyty do podwieszania.

Większy zestaw i5 w zasadzie zewnętrznie różni się od i4 jedynie gabarytami. I można by na tym zakończyć opis, jednak oko ludzkie łatwo jest zwieść, a i na pierwszy rzut nie wszystko widać. Obudowa zestawu wykonana bowiem jest ze sklejki. Osłona przedniej płyty wygląda identycznie, jak osłona mniejszego zestawu. Zestaw również wyposażono w uchwyt w kształcie litery U, a umieszczone na obudowie trzy gwintowane gniazda M10 pozwalają na takie same zastosowania, jak w zestawie i4.

Na tylnej metalowej płytce również umieszczono dwa gniazda Speakon oraz jedno złącze Euroblock.


W przypadku tego zestawu za jego pracę odpowiada współosiowy głośnik o średnicy membrany równej 5” oraz średnicy wylotu drivera 0,75”. Głośnik, który również jest produkcji włoskiej firmy CIARE, ma magnes neodymowy i dysponuje mocą 120 W AES przy impedancji 16 omów. Wnętrze obudowy zestawu wytłumione jest gąbką. Na gniazdach wewnątrz obudowy zamocowana jest płytka zwrotnicy dzielącej pasmo pomiędzy przetworniki głośnika.

SEEBURG L8j


jest jednym z sześciu zestawów serii L. Obudowa zestawu wykonana jest w formie zakrzywionej, lekko ugiętej kolumny.

Wykonana jest ze sklejki lakierowanej na kolor czarny. Osłona przedniej ścianki pokryta jest czarnym materiałem tekstylnym. Na ściankach obudowy rozmieszczono trzy gniazda z gwintem M10 oraz sześć gniazd M6, do wykorzystania w razie podwieszania zestawu. Zestaw do testów został wyposażony w zewnętrzny uchwyt do statywu, który pozwala na zmianę kąta nachylenia zestawu względem audytorium.



Za pracę L8j odpowiada osiem głośników o średnicy membrany 3”.

Głośniki, firmowane przez firmę Seeburg, mają magnesy neodymowe i oferują w sumie 160 W mocy AES przy 16 omach impedancji.

Wewnątrz obudowy nie zastosowano żadnego wytłumienia. Układ elektryczny, podobnie jak w zestawie i4, jest ograniczony do połączenia gniazd z głośnikami. Przyłączeniowe gniazda typu Speakon (sztuk 2) zainstalowano na metalowym panelu, który znajduje się na tylnej ściance urządzenia.

Wszystkie zestawy wykonane są bardzo estetycznie. Lakierowanie ich jest dokładne i solidne, a połączenia elektryczne wewnątrz obudów wykonane są zgodnie ze sztuką. Jeżeli chodzi o kolorystykę zestawów, producent deklaruje możliwość lakierowania obudów na wybrany przez klienta kolor.

INFORMACJE:


i4
Moc AES: 100 W
Pasmo pracy: 150 Hz-16 kHz (-6 dB)
Impedancja: 16 Ω
Efektywność (1 W/1 m): 91 dB
Dyspersja: 80°
Wymiary: 10,3 x 10,3 x 11,6 cm
Waga: 1,6 kg
Cena: info u dystrybutora

i5
Moc (AES): 120 W
Pasmo pracy: 110 Hz-19 kHz (-6 dB)
Impedancja: 16 Ω
Efektywność (1 W/1 m): 93 dB
Dyspersja: 100°
Wymiary: 15 x 15 x 17,6 cm
Waga: 2,5 kg
Cena: info u dystrybutora

L8j
Moc (AES): 160 W
Pasmo pracy: 150 Hz-16 kHz (-6 dB)
Impedancja: 16 Ω
Efektywność (1 W/1 m): 94 dB
Dyspersja: 80° x 17°
Wymiary: 67 x 11 x 12 cm
Waga: 5 kg
Cena: info u dystrybutora

Dostarczył:
Firma Producencka
Gorycki & Sznyterman Sp. j.
ul. Komandosów 21
30-334 Kraków, tel. +48 12 259 13 00
www.goryckisznyterman.com

 

BRZMIENIOWO


zestaw najmniejszy (i4) charakteryzuje się dużą wyrazistością, co potwierdziły również wykonane pomiary. Jego zmierzone pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale od około 210 Hz do 16 kHz, przy -10 dB. Jego domeną wyraźnie są wysokie tony. Począwszy od 1,2 kHz do 14 kHz pasmo podbite jest w stosunku do reszty przenoszonych częstotliwości o około 5 dB. Poniżej 1,2 kHz zestaw tłumi przenoszone częstotliwości o około 3 dB do częstotliwości 550 Hz. Charakterystyka fazowa, z racji braku zwrotnicy w zestawie, jest łagodna, i tak na prawdę jest charakterystyką przetwornika. Dyspersja sygnału podana przez producenta pokrywa się z naszymi pomiarami. Pokusiłem się o przesłuchanie zestawu i4 z wykorzystaniem subbasu. W takiej konfiguracji wyraźnie słychać brak niskiego środka oraz niskich częstotliwości, które „skleiłyby” brzmieniowo subbas z małym i4. Dlatego też dla uzyskania satysfakcjonującego efektu brzmieniowego w przypadku i4 niezbędna jest pewna korekcja – w zasadzie podcięcie filtrem półkowym o około 5 dB pasma od ok. 1,5 kHz w górę w istotny sposób poprawia liniowość przetwarzania zestawu (plus „ścięcie” górki w okolicy 6,3 kHz, i jest już naprawdę dobrze).

Trochę inaczej sprawa ma się w przypadku zestawu i5. Tutaj mamy do czynienia z szerokopasmowym zestawem, który dosyć liniowo przenosi sygnał i, co równie ważne, z dobrze prowadzoną charakterystyką fazową. Pasmo zestawu i5 zawiera się w granicach od 110 Hz do około 15 kHz przy -10 dB. i5 charakteryzuje się całkiem wyrównanym pasmem, co powoduje, że ucho ludzkie odczuwa jego brzmienie jako nieco „środkowe” z wyrazistą górą – na efekt „środka” wpływa też lekkie podbicie zakresu 1-1,5 kHz. Kierunkowo brzmienie zestawu zmienia się niewiele i proporcjonalnie, co powoduje, że dyspersja sygnału podana przez producenta pokrywa się z pomiarami. Z racji że i5 gra do 110 Hz, lepiej od i4 „komponuje” się z subbasem.

Całkiem innym zestawem jest L8j. Tutaj mamy do czynienia z wyrazistym, co sugeruje, że zapewne podbitym, środkiem – daje się to usłyszeć już od pierwszych taktów odsłuchiwanego materiału. Wokal w nagraniach wybija się mocno na pierwszy plan. Pomiary wykazały, że jego pasmo przenoszenia zawiera się w granicach 150 Hz do około 16 kHz przy -10 dB. Środek pasma przenoszenia jest mocno podbity, tak że częstotliwość około 2 kHz wzrasta w stosunku do poziomu średniego o około 8 dB. Pomiary wykazały, że pasmo od 4,5 kHz do 6,5 kHz jest z kolei stłumione o około 5 dB, zaś góra jest nieco podbita w odniesieniu do przyjętego poziomu średniego. Taka charakterystyka powoduje, że odchylanie słuchacza od centrum zestawu mało wpływa na „degradację” środka, zaś znacznie na ubytki w zakresie góry pasma przenoszenia. Zestaw jednak zachowuje dyspersję podaną przez producenta.

PODSUMOWANIE


Trzy małe zestawy, które różnią się od siebie, i do tego żadnego nie można nazwać uniwersalnym – bo nie takimi miały być. i4 jest zestawem, który będzie pełnił funkcje uzupełniające w większym systemie lub będzie elementem wielopunktowego systemu instalacyjnego. Jego domeną będą na pewno nagłośnienia pomieszczenia z muzyką grającą w tle. Wspomniane funkcje uzupełniające to podniesienie wyrazistości brzmienia czy jako pomocniczy frontfill, czy jako odpowiednio opóźniony zestaw dogłaśniający przestrzenie pod balkonami, balkony itp. miejsca. Jest to na pewno zestaw multimedialny – jak zakwalifikował go producent – czyli sprawdzi się przy przetwarzaniu tak mowy, jak i muzyki. i4 chętnie wykorzystywany jest jako frontfill przez firmy nagłośnieniowe przy wydarzeniach w operach, filharmoniach i teatrach, a także jako pomocniczy zestaw frontfill oraz efektowy. Na stałe można go posłuchać między innymi w krakowskim teatrze Variete (jako zestaw frontfill oraz zestaw monitorowy dla artystów stojących blisko brzegu sceny). Zestaw i4 został również zainstalowany w liczbie ponad 60 sztuk w Sali im. Moniuszki Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie jako element systemu wsparcia akustyki AFC3 firmy Yamaha. i5 to z kolei zestaw o bardziej „samodzielnym” brzmieniu. W zasadzie spełni takie same funkcje, co i4, jednak może pracować jako satelita multimedialnego systemu nagłaśniającego, oczywiście doposażonego w subbas.

Całkowicie innym brzmieniem i bardzo konkretnym zastosowaniem charakteryzuje się największy z testowanych zestawów – L8j. Tutaj w moim odczuciu mamy zestaw, który rewelacyjnie sprawdzi się w obiektach sakralnych, salach wykładowych, i generalnie wszędzie tam, gdzie ważne jest wzmocnienie głosu. Zastosowanie falowodów umieszczonych na przedniej płycie obudowy oraz jego łukowe wygięcie powoduje równomierne promieniowanie dźwięku w zakresie od małych do dużych odległości. Dzięki rozbudowanej ofercie produktów serii „L”, charakteryzującej się różną mocą, propagacją pionową oraz możliwością łączenia wszystkich elementów, można dowolnie skonfigurować system w zależności od specyfikacji pomieszczenia.

Wszystkie zestawy służą do nagłaśniania nietypowego, wielopunktowego, gdzie nie sprawdzą się duże, mocne, ale też i „niedyskretne” wizualnie urządzenia nagłośnieniowe. Ważnym ich atutem „mechanicznym” jest również duża propozycja producenta w zakresie dodatkowych akcesoriów, pozwalających nie tylko na różnorakie montowanie zestawów solo, ale również na ich grupowanie.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane w plenerze za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy REW5.0, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu Seeburg i4 – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Jak widać, głośnik wymaga pewnej korekcji, a konkretnie podcięcia filtrem półkowym powyżej 1,5 kHz, co pozwoli na uzyskanie w miarę płaskiej charakterystyki amplitudowej. Pasmo przenoszenia zestawu przy -3 dB zawiera się w granicach 300 Hz-16 kHz, a przy -6 dB od ok. 220 Hz do 20 kHz. Charakterystyka fazowa bardzo równa, w paśmie 300 Hz-18 kHz zmienia się tylko w zakresie 0-90 stopni (w paśmie 80 Hz-19 kHz tylko 0-180 stopni).

Charakterystyka kierunkowa zestawu Seeburg i4 przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) do 45 stopni (zielona). Deklarowana przez producenta wartość kąta dyspersji (80 stopni) jest w zasadzie zachowana, poza zakresem 6-8 kHz, gdzie różnica między pomiarem w osi a pod kątem 45 stopni jest większa od 6 dB.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu Seeburg i5 – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Charakterystyka amplitudowa ma dość płaski przebieg, tylko z niewielkim podbiciem (do 2 dB) w zakresie 1,5-2,5 kHz i wąską „górką” (ok. 5 dB) w okolicy 10 kHz. Pasmo przenoszenia przy -3 dB zawiera się w granicach 120 Hz-14 kHz, a przy -6 dB od ok. 110 Hz do 15 kHz. Charakterystyka fazowa również wyrównana, w paśmie 350 Hz-12 kHz zmienia się ±45 stopni.

Charakterystyka kierunkowa zestawu Seeburg i5 przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) do 45 stopni (zielona). W tym zestawie deklarowana 100-stopniowa dyspersja jest zachowana z nawiązką, ponadto w miarę odsuwania się od osi zestawu charakterystyki „odpadają” proporcjonalnie w stosunku do charakterystyki na osi (oprócz zakresu 6-10 kHz).

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu Seeburg L8j – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. W przypadku tego zestawu mamy do czynienia z dość „konkretnie” ukształtowaną charakterystyką, z mocnym podkreśleniem pasma 500 Hz-3 kHz oraz podcięciem zakresu 4-7 kHz. Uzyskanie w miarę płaskiej charakterystyki wymaga więc zatrudnienia co najmniej kilku filtrów korektora parametrycznego. Charakterystyka fazowa natomiast całkiem niezła – zmiana fazy o ±45 ma miejsce w zakresie od ok. 600 Hz do ok. 14 kHz.

Charakterystyka kierunkowa zestawu Seeburg L8j przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) do 45 stopni (zielona). Jak widać, „ubywanie” wysokich częstotliwości w miarę zwiększania kąta odsłuchu następuje dość istotnie w zasadzie dopiero powyżej 4 kHz. Dzięki temu zrozumiałość mowy jest stosunkowo duża nawet przy większych kątach odsłuchu.

Charakterystyki amplitudowe systemu złożonego z zestawu basowego Seeburg G Sub1201 dp+ i zestawu i5 (niebieska) oraz i4 (różowa) – poziom sygnału subbasu -6 dB w stosunku do zestawów i4 i i5. Jak widać, subbas nawet przy ustawieniu poziomu sygnału na najmniejszą wartość, dość istotnie „góruje” nad „kostkami” i4 i i5, stąd też jeden taki sub może bez problemu współpracować z 2, a nawet 4 głośnikami i4 oraz i5.

 

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych urządzeniach oraz dostępnych dla nich akcesoriach można znaleźć na stronie internetowej producenta: www.seeburg.net oraz polskiego dystrybutora: www.goryckisznyterman.com.