Ulubiony kiosk TU PRZEJRZYSZ BIEŻĄCE WYDANIE Live Sound ULUBIONYKIOSK.PL - PRZESYŁKA GRATIS

Prezentacje

Wodzisławskie Centrum Kultury

Wodzisławskie Centrum Kultury

Oddany do użytku w 1965 roku budynek Wodzisławskiego Centrum Kultury miasto zawdzięcza (jak to na Śląsk przystało) KWK 1 Maja.

 

Obiekt od początku stał się osią kulturalną miasta i regionu. Dzięki trafionemu doborowi repertuaru, pod gusta różnych widzów, obiekt cieszy się dużą popularnością. Działa tu też kino Pegaz, w którym wyświetlanych jest prawie 250 filmów rocznie. Ponadto w ramach instytucji funkcjonuje między innymi 18 sekcji Amatorskiego Ruchu Artystycznego oraz grupy dodatkowe.

Ze względu na stan techniczny i estetyczny w 2016 roku rozpoczęto remont pomieszczeń tego obiektu. Największym przedsięwzięciem inwestycyjnym był remont sali widowiskowej, który został przeprowadzony po wcześniejszym przygotowaniu dokumentacji architektonicznej i konsultacjach z akustykiem.

Założenia remontu były stosunkowo proste – miało być zrobione sprawnie, poprawnie, bez zbędnych i drogich „fajerwerków”. Ustalono, że sala ma pełnić funkcję przede wszystkim teatralną. Wymagano, aby akustyka wnętrza uległa poprawie, mimo względnie pozytywnych opinii artystów dotychczas tam występujących. Założono także, że najlepiej będzie utrzymać historyczną koncepcję ułożenia okładzin ściennych, jednak w nowocześniejszej formie. Z takimi obostrzeniami rozpoczęto prace projektowe.

AKUSTYKA NATURALNA


Co warte podkreślenia, dyrektor placówki, Krzysztof Jaroch, świadomy tego, co zamierza zrobić, nie planował efektu końcowego pozostawić przypadkowi. Z tego powodu zaprosił do współpracy m.in. akustyka – mgr inż. Marcina Zastawnika z firmy ProperSound. „Dla wnętrza jako główną funkcję użytkową przyjęto teatr dramatyczny” – mówi Marcin Zastawnik. „Ta decyzja miała wpływ na projektowane parametry akustyczne wnętrz, jak, przykładowo, czas pogłosu”.

Widok wnętrza sali przed przystąpieniem do prac remontowych i po remoncie

W początkowej fazie prac projektowych planowane było wykonanie remontu wnętrza – wymiana okotarowania sceny, renowacja podłogi sceny i widowni oraz wymiana okładzin ściennych. Przewidywano, że stare fotele zostaną zamontowane ponownie, ze względu na ograniczone koszty. Z tego powodu podczas prac przygotowawczych wykonano wiele badań parametrów akustycznych wnętrza, celem uchwycenia właściwości akustycznych samych foteli, jak i nietypowych okładzin ściennych. Wykonano pomiary dla widowni pustej, widowni z widzami oraz po zdemontowaniu foteli. Na dalszym etapie prac okazało się, że także fotele zostaną wymienione.

„Analizując historyczną dokumentację architektoniczną oraz obserwując, co ujawniają postępujące prace rozbiórkowe, można było stwierdzić, że obiekt był dobrze zaprojektowany pod kątem akustyki” – wspomina szef ProperSound. „Świadczyć mogą o tym obecność podwójnych ścian, fosy orkiestrowej (która już długo nie była wykorzystywana) czy sporej przestrzeni technicznej nad stropem widowni. Ciekawe rozwiązanie było zastosowane w wyższej części ścian bocznych i tylnej widowni – od frontu była to pomalowana na zielono drewniana boazeria, a za nią schowany ustrój płytowy, składający się z wełny i płyt drewnianych”.

Rozmieszczenie materiałów akustycznych sali w programie CATT-Acoustic

W pomieszczeniu zaprojektowano ustroje dźwiękochłonne z perforowanych płyt gipsowo-kartonowych oraz również ustroje płytowe. Naturalnie sala była modelowana w programie do symulacji akustycznych, gdzie odpowiednio dobrano liczbę i rozmieszczenie materiałów akustycznych.

Zmieniono także m.in. geometrię frontu kabiny kinooperatora, ze względu na niekorzystne jej ułożenie. Duża, płaska powierzchnia powodowała silne odbicie kierowane wprost na scenę, a ze względu na dużą odległość odbicie to uniemożliwiało zapewnienie jednostajnego zanikania dźwięku.

Poza akustyką wnętrza wydano zalecenia odnośnie poprawy izolacyjności akustycznej przegród wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

ELEKTROAKUSTYKA


W ramach remontu udało się doposażyć obiekt także w sprzęt elektroakustyczny. Poprzedni frontowy sprzęt nagłośnieniowy firmy Dynacord (cztery szerokopasmowe F1153, dwa niskotonowe F18 PWH, zasilane wzmacniaczami SL 2400, L 1000 i L 1600 poprzez procesor DSP 224) został zastąpiony systemem wyrównywanym liniowo polskiej firmy NAW Performance Audio.

System ów składa się z zestawów szerokopasmowych D181 DUKE, podwieszonych po osiem na stronę, z czego cztery górne o dyspersji w płaszczyźnie horyzontalnej równej 80 stopni, zaś cztery dolne – 110 stopni. Zastosowanie szerzej grających zestawów na dole grona zapewnia lepsze pokrycie widowni w pierwszych rzędach.

Zestawy niskotonowe zostały zamontowane w specjalnie wymurowanych i przygotowanych akustycznie wnękach pod sceną, wydzielonych z nieużywanej fosy orkiestrowej. Wykorzystano tam po dwa zestawy MBR118 na stronę.

Ponadto przewidziano cztery zestawy NAW MS8, do wykorzystania jako frontfille, i trzy niskoprofilowe aktywne monitory dBTechnologies DVX DM15.

System zasilany jest ze wzmacniaczy NAW HDQ10 (4 x 2.500 W/2 Ohm) i HD14 (2 x 7.000 W/2 Ohm) poprzez procesor DSP248E, także firmy NAW.

Jako konsoleta frontowa wykorzystywany jest Behringer X32 z dwoma stageboxami S16, z możliwością zastąpienia przez konsoletę mikserską Allen&Heath GL 2400 z zestawem peryferiów. Do tego pokaźny set mikrofonów Shure, Sennheiser, Audio-Technica, AKG i innych. Warto podkreślić, że obsługa techniczna także zaangażowała się w prace projektowe. Między innymi realizator dźwięku, Sebastian Załęski, zaprojektował swoje stanowisko FOH na widowni. Jest to podejście warte pochwały, ponieważ nikt inny nie jest w stanie przewidzieć optymalnego stanowiska pracy danej osoby, jak ona sama.

Przedstawione powyżej urządzenia to raczej najważniejsze elementy wyposażenia. Naturalnie do tego dochodzi jeszcze inne, mniejsze nagłośnienie i cała masa akcesoriów – statywy, DI- boxy, odtwarzacze czy interfejsy audio.

ŚWIATŁO


Doposażono także istniejący system oświetleniowy. Dokupiono dwanaście sztuk ADJ Vizi Beam 5RX oraz osiem ADJ Inno Color Z19. Zostało to zamontowane przez personel Wodzisławskiego Centrum Kultury.

KINO


Przy okazji remontu zmodernizowano i zmodyfikowano także kinotechnikę. Dzięki 50-procentowemu dofinansowaniu z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zakupiono ekran kinowy o wymiarach 7,95 x 3,45 m, dostarczony i zamontowany przez firmę Kinekspert z Łodzi. Oczywiście ekran jest perforowany, umożliwiający wyświetlanie materiałów w technologii 3D.

Przy okazji remontu zmieniono jego lokalizację. Na początku ekran był w głębi sceny, daleko od widzów. Po remoncie jest on wysuwany bezpośrednio za oknem scenicznym (przed kurtyną), dzięki czemu robi wrażenie większego. Ponownie zamontowano używane dotychczas nagłośnienie kinowe, na które składają się elementy systemu JBL: dwanaście sztuk głośników surroundowych 8350, trzy sztuki frontowych 4739 i niskotonowy 5628. Do tego pięć końcówek mocy Crown DSI 2000, ośmiokanałowy monitor kontrolno-odsłuchowy Crown DSI 8M, procesor Dolby Digital CP650 oraz oczywiście cyfrowy projektor InFocus IN5535 L.

PODSUMOWANIE


Jako że artyści, którzy już wystąpili w Wodzisławskim Centrum Kultury po remoncie, wypowiadają się pochlebnie o tym wnętrzu, a wodzisławska publiczność z uznaniem patrzy na obecny standard sali, można stwierdzić, że remont zaliczyć trzeba do udanych inwestycji.

Michał Impuls

 


Więcej informacji na temat akustyki obiektu na stronie internetowej ProperSound: www.propersound.pl i kanale YouTube: www.yt.propersound.pl, zaś o systemie elektroakustycznym na stronie producenta systemu: www.naw.com.pl.