Ulubiony kiosk PRZEJRZYJ ONLINE WRZEŚNIOWE WYDANIE Live Sound ZAMÓW Z PRZESYŁKĄ GRATIS

Prezentacje

CKK Jordanki. Centrum Kulturalno-Kongresowe w Toruniu

CKK Jordanki. Centrum Kulturalno-Kongresowe w Toruniu

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki to 22.000 m2 wyjątkowej architektury, zlokalizowanej w samym sercu Torunia. Budynek Centrum mieści Salę Koncertową oraz Salę Kameralną, które mogą być ze sobą połączone. Akustyka Sali Koncertowej może być modyfikowana dzięki użyciu ruchomych sufitów, zaś Sala Kameralna jest wyposażona w system kinowy z systemem surround.

 

Pod koniec lutego firma Konsbud Audio zaprosiła do zwiedzenia CKK Jordanki i udziału w rewelacyjnym koncercie Richarda Bony. O obu tych wydarzeniach wspomnimy w niniejszym artykule, jednak głównym jego tematem jest samo CKK Jordanki, a przede wszystkim zastosowane w nim rozwiązania technologiczne dotyczące akustyki i dźwięku. Na początek tradycyjnie słów kilka o samym obiekcie oraz historii jego powstania.

JORDANKI


Jordanki to część dawnego Przedmieścia Chełmińskiego w Toruniu, które rozciągało się za północną częścią murów Starego Miasta. Pierwotnie teren stanowił gospodarcze i rolnicze zaplecze średniowiecznego Torunia. Od końca XIII wieku, poza budynkami mieszkalnymi, powstawało na nim wiele rzemieślniczych warsztatów, a także rozwijało się ogrodnictwo, pszczelarstwo oraz sadownictwo. Teren wielokrotnie przekształcano. Od XVII wieku w jego obrębie tworzono na przemian sieci fortyfikacji oraz mniejsze i większe tereny ogrodowo-parkowe.

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki powstało w miejscu dawnej fosy okalającej jeden z nieistniejących już bastionów, które otaczały swoim pierścieniem całe Stare Miasto. Decyzję o ostatecznej likwidacji tych fortyfikacji władze Torunia podjęły dopiero w latach 20. XX wieku. W ich miejscu powstał szeroki pas zieleni, który sprawił, że po dawnej zabudowie nie pozostał na powierzchni żaden ślad.

Teren swoją popularną nazwę zawdzięcza Henrykowi Jordanowi. Ten lekarz, społecznik oraz pionier wychowania fizycznego był pomysłodawcą tworzenia w Polsce publicznych ogrodów zabaw i gier ruchowych dla dzieci. Pierwszy z nich powstał w 1889 roku w Krakowie – mieścił się w nim m.in. basen, kilka boisk sportowych oraz ścieżek zdrowia. Krakowski ogród stał się wzorem do stworzenia podobnych wielofunkcyjnych obiektów, które z czasem otwarto również w Warszawie, Nowym Sączu, Częstochowie, Lublinie i Włocławku, a w połowie lat 50. ubiegłego wieku również w Toruniu. W 1956 roku wybudowano pierwszych sześć kortów tenisowych, zaś 10 lat później powstał również basen, a także piętrowy pawilon sportowy KS „Start Wisła”.

Teren położony w sąsiedztwie gotyckiej starówki przez wiele lat były ulubionym miejscem sportowo-rekreacyjnym torunian. „Jordanki” wraz z „Wodnikiem” i „Flisakiem” tworzyły kompleks popularnych letnich kąpielisk miejskich. Organizowano tutaj kilkanaście imprez plenerowych rocznie. Tak było aż do lat 80. XX wieku, kiedy to stopniowo Jordanki zaczęły tracić swój dotychczasowy charakter. Zlikwidowano basen, pawilon sportowy częściowo zmienił swoje przeznaczenie, a okoliczny teren zaczął ulegać dewastacji. Do 2010 roku prężnie działały już tylko klubowe korty tenisowe.

CKK – HISTORIA POWSTANIA


Historia powstawania obiektu kulturalnego na Jordankach rozpoczęła się w 2008 roku. W październiku tego roku hiszpański architekt Fernando Menis dzięki swojemu projektowi wygrał międzynarodowy konkurs architektoniczny, pokonując dwudziestu jeden rywali. O wyborze jego koncepcji zadecydowało jury, w składzie którego znaleźli się m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Architektów Polskich. Wygrana w konkursie dała hiszpańskiej pracowni zielone światło do rozpoczęcia prac nad szczegółowym projektem budowlano-wykonawczym. Krótko po rozstrzygnięciu konkursu – w lutym 2009 roku – prezydent Torunia podpisał oficjalną umowę z „Menis Arquitectos” na wykonanie projektu sali. Władze Torunia na mocy umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim miały już wówczas zagwarantowane unijne wsparcie finansowe, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa kujawsko-pomorskiego.

Projekt był wielokrotnie dopracowywany, aby umożliwić jak najlepsze wykorzystanie obiektu do celów koncertowych, teatralnych, kinowych, operowych, musicalowych, a także kongresowych i konferencyjnych. Wprowadzane do projektu od początku 2010 roku zmiany i poprawki spowodowały, że szacunkowe koszty realizacji inwestycji na Jordankach wzrosły z 120 do 197 mln zł, przy zachowaniu takie samej sumy wsparcia z RPO – 55.150.200 zł.

Przetarg na wykonawcę ogłoszono w maju 2012 roku. Nie udało się jednak wyłonić zwycięzcy z uwagi na zbyt wysokie wymagania finansowe zainteresowanych firm – podobnie jak przy drugim przetargu, ogłoszonym w listopadzie 2012 roku. Ostatecznie po uzyskaniu zgody Rady Miasta Torunia na zwiększenie środków na tę inwestycję w lutym 2013 roku na wykonawcę wybrano konsorcjum firm „Mostostal Warszawa SA” (lider) i „Acciona Infrastructuras SA” (partner), które złożyło ofertę budowy sali za 157.970.760,77 zł.

Pod koniec kwietnia 2013 roku wykonawca rozpoczął prace budowlane na Jordankach.

CENTRUM KULTURALNO-KONGRESOWE


Budynek Centrum mieści Salę Koncertową (1.012 m2 dla 882 widzów, powierzchnia sceny 600 m2) oraz Salę Kameralną (315 m2 dla 287 widzów, powierzchnia sceny 125 m2), które mogą być ze sobą połączone. Dzięki wykorzystaniu mobilnych widowni w obu salach mogą odbywać się zarówno imprezy na płaskiej podłodze – np. duże koncerty, targi, prezentacje – jak i w konfiguracji teatralnej.

Ponadto Centrum dysponuje trzema modularnymi salami konferencyjnymi, restauracją, profesjonalnym press roomem i podziemnym parkingiem dla 185 samochodów.

Architektura budynku stanowi harmonijną fuzję współczesnych trendów z historycznym dziedzictwem Torunia. Ceglane wnętrze nawiązuje do gotyckiej architektury Starego Miasta, zaś jasny, niemalże biały beton pokrywa fasadę budynku, który jest wtopiony w otaczającą go zieleń. Jesienią 2010 roku na Światowym Festiwalu Architektury (WAF) w Barcelonie budynek Centrum został wybrany najlepszym projektem kulturalnym przyszłości.

Inauguracja działalności Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki miała miejsce w grudniu 2015 r. Operatorem obiektu jest miejska spółka celowa Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki Sp. z o.o., której całkowitym udziałowcem jest Gmina Miasta Toruń. CKK Jordanki stanowi też siedzibę Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Całkowita wartość projektu zamknęła się w kwocie 224.769.739,24 zł.

SALA KONCERTOWA


Główna sala jest najbardziej charakterystycznym obiektem CKK Jordanki i zarazem największym. Widownia sali rozmieszczona jest na kilku poziomach, dzięki czemu uzyskano nie tylko lepszą widoczność sceny, lub też tego, co dzieje się na parterze widowni (przy złożonych fotelach), ale również przybliżenie widza do odbywających się na scenie wydarzeń, co z jednej strony pozwala na bliższy jego udział w wydarzeniu, z drugiej jednak stanowiło wyzwanie dla projektantów systemu nagłośnieniowego (o czym za moment).

Bryła sali charakteryzuje się rzeźbiarską formą. Betonowe ściany konstrukcyjne sali pokryte są okładziną zwaną pikado. Pikado to konglomerat betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, o charakterystycznej czerwonej barwie, skuwany po utwardzeniu. Właśnie okładzinami pikado jest wyłożona większa część kompleksu, z tym że foyer wykończony jest pikado, w którym zamiast cegły zastosowano kamień wulkaniczny – stąd jego barwa jest inna, niż Sali Koncertowej i Kameralnej.

Poprzez zastosowanie tego typu okładziny projektant chciał nawiązać do gotyckiej zabudowy, która jest architektoniczną i historyczną wizytówką Torunia.

Scena Sali Koncertowej jest ogromna, liczy sobie bowiem 600 m2, czyli prawie dwa razy więcej niż cała Sala Kameralna. Istnieje możliwość podzielenia sceny na mniejsze sekcje, w tym oddzielenia mniej więcej jednej połowy od drugiej stalową kurtyną przeciwpożarową. Scena ma również możliwość otwarcia jej na zewnętrzny plac, zlokalizowany od strony tylnej elewacji, co pozwoli na organizację koncertów plenerowych z wykorzystaniem infrastruktury Sali Koncertowej (np. bez konieczności wynoszenia na zewnątrz i transportowania systemu nagłośnieniowego czy oświetleniowego).

Z kolei akustyka Sali Koncertowej może być w pewnym zakresie dopasowywana do potrzeb odbywającego się tam wydarzenia, na co pozwala zestaw podwieszonych, sterowanych zdalnie akustycznych paneli sufitowych, które również zostały wykończone okładziną pikado.

Za kompleksową instalację i integrację systemu elektroakustycznego i wizyjnego – nie tylko w Sali Koncertowej, ale w całym obiekcie – odpowiadała firma Konsbud Audio. Chodzi nie tylko o sam system nagłośnieniowy, ale również wizyjny, interkomowy, rozgłoszeniowy oraz system kinotechniki i multimedialny.

Realizacja projektu nie należała do łatwych zadań z uwagi na rozwiązania architektoniczne zastosowane w obiekcie. Dodatkowym utrudnieniem był wymóg wkomponowania elementów nagłośnienia w architekturę.

Nagłośnienie frontowe sali oparte jest na produktach niemieckiej firmy d&b audiotechnik. Składa się z dwóch gron, każde po 10 modułów V8, plus 4 zestawy niskotonowe V-SUB, zainstalowane po 2 w sąsiedztwie gron z modułami V8.

Jako outfill dogłaśniający boczne balkony wykorzystano 2 zestawy T10, również firmy d&b audiotechnik, kolejne cztery T10 wykorzystywane są do dogłośnienia pierwszych rzędów widowni (frontfill) w sytuacji, gdy fotele widowni zainstalowane są w obszarze widowni, który może być też wykorzystywany np. jako orkiestron. Jeśli potrzebny jest mocny, masywny bas, ekipa techniczna ośrodka dysponuje dodatkowymi czterema subbasami J-INFRA. Wszystkie wymienione elementy systemu frontowego zasilane są z procesorowanych wzmacniaczy D80 d&b audiotechnik (w sumie 7 sztuk).

Do nagłośnienia sceny, czyli jako system monitorowy, można wykorzystać 12 monitorów podłogowych d&b, w tym dziesięć typu MAX i dwa M6, które również zasilane są ze wzmacniaczy D80.

Realizatorzy obsługujący wydarzenia w Sali Koncertowej mają do dyspozycji dwie konsolety AVID Profile, których MixRacki zostały wyposażone w dodatkowe karty rozszerzeń: MADI, Ethernet, HDx i Snake Card.

Sygnał pomiędzy konsoletą monitorową a FOH rozdzielany jest za pomocą 96-kanałowego splittera 1:3 firmy Pinanson. Ponadto stanowiska realizatora dźwięku mogą być wyposażone w monitory odsłuchowe 8030B Genelec, słuchawki Audio-Technica ATH-M50x oraz odtwarzacze CD/CF Tascam SS-CDR200.

Do wielośladowych rejestracji koncertów i innych wydarzeń przeznaczony jest system Pro Tools HDX1 (Pro Tools 11 + HD MADI + karta HDX) z biblioteką niezbędnych efektów, zainstalowany na komputerze przenośnym Apple MacBook Pro. Ponadto CKK dysponuje interfejsem firewire RME Fireface 802. Do prostych rejestracji dwukanałowych (stereo) przeznaczony jest rejestrator na kartę pamięci DR-40 firmy Tascam.

Do obsługi wydarzeń odbywających się w Sali Koncertowej przeznaczony jest 8-kanałowy system bezprzewodowy marki Audio-Technica, składający się z 4 podwójnych odbiorników AEW-R5200D, 8 nadajników handheld AEW-T4100a oraz 8 nadajników typu bodypack AEW-T1000a z mikrofonami nagłownymi DPA 4088. Dopełnieniem systemu jest splitter antenowy AEW-DA660D i dwie anteny odbiorcze ATW-A49, również firmy Audio-Technica.


Oprócz „bezprzewodów” do wykorzystania w obu salach obiektu zakupiony został spory set mikrofonów przewodowych, z „klasykami” (jak Shure SM57, SM58 i Beta 58 czy Neumann KM184), wokalowym Neumannem KMS 105 (a nawet dwoma), zestawem przetworników do nagłaśniania perkusji Sennheisera (e604) i Shure’a (Beta 52), parą stereo AKG C414 XLS oraz mikrofonami Audio-Technica ATM350, AT4041 i AT8015.

Oprócz monitorów podłogowych dobre wzajemne słyszenie muzykom na scenie zapewniają zestawy bezprzewodowe IEM Sennheisera ew300 G3 (4 sztuki) z sumatorem antenowym i anteną nadawczą. Jeśli zaś muzyk ma życzenie samemu sobie zmiksować swój odsłuch, również nie ma z tym problemu, bowiem na wyposażeniu sali jest 8 osobistych mikserów odsłuchowych ME-1 Allen & Heath, współpracujących z dystrybutorem sygnałów do tychże mikserów Allen & Heath ME-U.

Oczywiście o niezbędnym zestawie kabli, statywów czy D.I.boxów nawet nie ma co wspominać, bo to rzecz oczywista.

SALA KAMERALNA


System nagłośnienia frontowego Sali Kameralnej również oparty jest na produktach firmy d&b audiotechnik.

Składa się on z dwóch gron, każde liczące 6 zestawów T10, które mogą być „podparte” w dole pasma 4 subbasami V-SUB. Do nagłaśniania sceny przewidziano 4 monitory MAX – zarówno one, jak i zestawy frontowe zasilane są ze wzmacniaczy D80. Podobnie jak w Sali Koncertowej, realizację FOH i monitorów zapewniają dwie konsolety AVID Profile, pomiędzy które sygnał jest rozdzielany za pomocą 64-kanałowego splittera firmy Pinanson. Wszystkimi konsoletami – pracującymi na jednej i drugiej sali – można sterować zdalnie za pomocą dedykowanych do tego celu iPad-ów firmy Apple. Podobnie jak w Sali Koncertowej wyposażone jest stanowisko realizatora dźwięku – w słuchawki Audio-Technica i odtwarzacze Tascam. Do rejestracji wielośladowej służy taki sam system (Pro Tools HDX), jak na Sali Koncertowej (jedyną różnicą jest brak interfejsu RME Fireface).

Oprócz wymienionych mikrofonów przewodowych – wspólnych dla obu sal – do obsługi wydarzeń w Sali Kameralnej dedykowany jest osobny system bezprzewodowy Audio-Technica (identyczny, jak w sali sąsiedniej) oraz bezprzewodowy system odsłuchu IEM Sennheisera, który w tym przypadku jest dwukanałowy. Dostępnych jest tu również 8 osobistych mikserów odsłuchowych Allen & Heath ME-1 z dystrybutorem sygnałów odsłuchowych ME-U.

Sala Kameralna wyposażona jest w „pełnoprawny” system kinowy z systemem surround, w skład którego wchodzi projektor Barco DP2K-10SX, zintegrowany z mediaserwerem, procesor wizyjny (skaler) VP-728 firmy Kramer i ekran Spectral 240 firmy Harkness Screens o wymiarach 7,30 × 4,80 m oraz system nagłośnienia kina firmy Luis Wassmann, należącej do grupy VCL Sound Experience.

W skład systemu wchodzą 3 zestawy głośnikowe zaekranowe LW 5201, 2 zaekranowe zestawy niskotonowe LW 6115 oraz 16 zestawów głośnikowych surround LW 7207, zasilane ze wzmacniaczy również firmy Luis Wassman. W skład systemu kinowego wchodzi również procesor audio USL JSD-60DX. W Sali Koncertowej również możliwe są projekcje filmów, jednak w tym przypadku chodzi bardziej o prezentacje multimedialne i pokazy krótkich klipów filmowych. Dlatego też sala ta nie jest wyposażona w odrębny system nagłośnienia kinowego, a ścieżka dźwiękowa prezentowanych filmów odtwarzana jest przez system nagłośnienia frontowego (tylko w formacie stereo).

Obie sale są przystosowane do przeprowadzania tłumaczeń symultanicznych, obie też wyposażone są w systemy projekcji multimedialnej, w skład których wchodzą m.in. odtwarzacze Blu-ray firmy Sony (obie sale) oraz mikser wideo Sony i matryca SDI 64x64 ze sterownikiem (w Sali Koncertowej).

DYSTRYBUCJA SYGNAŁÓW


Dystrybucja sygnałów audio między amplifikatorniami (które są dwie w obiekcie) i Salą Koncertową oraz Salą Kameralną realizowana jest z wykorzystaniem sieci cyfrowej NEXUS firmy Stage Tec.

Sieć składa się z jednostki centralnej systemu NEXUS STAR i czterech jednostek bazowych NEXUS Base Device, a komunikacja pomiędzy nimi odbywa się światłowodowo. System jest sterowany z dedykowanego komputera DELL OptiPlex 7020.

SYSTEM INTERKOMOWY I SYSTEM PODGLĄDU WIDEO SCENY


System interkomowy, komunikujący różnorakie pomieszczenia na terenie całego obiektu, złożony jest z urządzeń firmy Delec (centrala systemu interkomowego, moduł GPIO, pulpity interkomowe – biurkowe oraz na stanowiskach inspicjenta), BIAMP (mikser DSP serii Tesira z kartami in-out, interfejs logiczny, ekspandery, wzmacniacze), GreenGo (urządzenia systemu „party-line”), Apart Audio (100-woltowe głośniki naścienne i sufitowe – w sumie ok. 130 sztuk),

Audio-Technica (mikrofony nasłuchu akcji scenicznej AT8015, mikrofony pojemnościowe ATM350 i zestawy słuchawkowe BPHS1) oraz Bosch (moduły komunikatów cyfrowych), Wharton (zegary z modułami GPS), Eaton (transparenty „Cisza” – w sumie 26 sztuk) i Tascam (odtwarzacz multimedialny CD/MP3).

System podglądu wideo sceny zbudowany został w oparciu o 4 kamery wideo HD Samsung SCB-6001P, 4 monitory LCD 26” Samsung T27D390EW i 26 monitorów podglądu wideo 19” Samsung UE19H4000AW plus niezbędny osprzęt, jak konwertery SDI/HDMI, dekodery STB, modulatory jednowstęgowe czy dystrybutory sygnału w.cz.

SYSTEM INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ


Foyer Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki firma Konsbud Audio wyposażyła w system informacji multimedialnej (Digital Signage), składający się z mediaserwera EVEO, 5 mediaplayerów GET-SOLID Solid Silver, 12 monitorów LCD 42” firmy NEC i tyluż samo konwerterów SDI/HDMI firmy Delta.

SYSTEMY MOBILNE


Oprócz systemów zainstalowanych na stałe (choć oczywiście z możliwością ich deinstalacji lub rekonfiguracji) w Sali Koncertowej i Sali Kameralnej na wyposażeniu ośrodka są systemy mobilne, które można wykorzystać do obsługi wydarzeń odbywających się w innych przestrzeniach, np. w salach konferencyjnych, na foyer czy w kawiarni. Do dyspozycji obsługi jest mobilny system nagłośnieniowy, składający się z 4 szerokopasmowych aktywnych zestawów głośnikowych DXR12 i 2 aktywnych zestawów niskotonowych DXS15 firmy Yamaha, miksera fonicznego QSC TouchMix, podwójnego odbiornika systemu bezprzewodowego Audio-Technica AEW R-5200D z dwoma nadajnikami handheld AEW-T4100a i odtwarzacza CD/CF SS-CDR200 Tascama, oczywiście wraz ze skrzyniami transportowymi.

Drugi system przenośny to system projekcji multimedialnych, składający się z projektora NEC M311WG, zwijanego ekranu o wymiarach 211 × 157 cm i odtwarzacza Blu-ray BDP-S4500 firmy Sony. Drugi taki system multimedialny, bez odtwarzacza Blu-ray, przeznaczony jest do obsługi sal konferencyjnych.

Już po tym „zgrubnym” opisie i wyszczególnieniu najistotniejszych urządzeń dostarczonych i zainstalowanych w CKK Jordanki widać ogrom wykonanych prac – instalacyjnych i rozruchowych – jakie wykonała firma Konsbud Audio. Ekipa techniczna warszawskiej firmy spędziła w Toruniu prawie rok, aby udało się wykonać wszystkie instalacje przed oficjalnym otwarciem obiektu, które miało miejsce 12 grudnia 2015 roku.

Natomiast dwa miesiące później, w lutym obecnego roku, wykonawca tych prac, Konsbud Audio, zaprosił liczne grono dziennikarzy i partnerów biznesowych do zwiedzenia Centrum oraz do udziału w niesamowitym koncercie rewelacyjnego muzyka i showmana, pochodzącego z Czarnego Lądu basisty Richarda Bony.

ZWIEDZANIE I KONCERT


Wydarzenie to miało miejsce 24 lutego i rozpoczęło się w godzinach popołudniowych obfitym w różnorakie potrawy i napoje lunchem na foyer CKK Jordanki. Następnie zgromadzonych gości powitała prezes Konsbud Audio, Agnieszka Pyrich, po której głos zabrał prezes zarządu spółki będącej operatorem obiektu, Grzegorz Grabowski. Następnie wszyscy, pod przewodnictwem Piotra Jankiewicza, dyrektora Działu Projektów i Realizacji Konsbud Audio, udali się na widownię Sali Koncertowej, gdzie właśnie zakończyła się próbą przed koncertem Richarda Bony. Tam „wycieczkowicze” dowiedzieli się, jakie technologie zostały wykorzystane do budowy i adaptacji akustycznej sali oraz – bardzo ogólnie – w jaki została ona wyposażona sprzęt. Kolejny punkt programu to Sala Kameralna, gdzie uczestnicy wydarzenia mogli nie tylko zapoznać się z wyposażeniem tej sali, ale również obejrzeć dwa krótkie filmy prezentujące proces powstawania samego Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki oraz integracji i instalacji systemów audiowizualnych przez Konsbud Audio.

Ostatni punkt programu to zwiedzanie w mniejszych grupach zaplecza technicznego ośrodka, w tym amplifikatorni, sali prób orkiestry oraz miejsca pod sceną, gdzie stacjonują zapadnie sceniczne, w tym największa w Polsce jednopoziomowa zapadnia kieszeni tylnej (17 × 4 m), napędzana czterema siłownikami liniowymi typu Spiralift.

Był to w zasadzie przedostatni punkt programu, bowiem ostatnim był koncert Richarda Bony, który swoją muzyką i osobowością artystyczną „kupił” sobie całą zgromadzoną publiczność. Koncert ów pokazał nie tylko niezwykły kunszt muzyczny występujących na scenie artystów i świetną robotę, jaką wykonał realizator dźwięku, ale również walory akustyczne sali i zainstalowanego tam systemu nagłośnieniowego. Połączenie niesamowicie delikatnego i – rzec można – kameralnego sposobu gry muzyków z równie delikatną, „nieinwazyjną” realizacją i wiernością przekazywanych dźwięków przez system nagłośnieniowy sprawiło, iż siedząc na widowni sporej przecież Sali Koncertowej miało się wrażenie, iż bierze się udział w koncercie w niewielkim klubie, w którym nie ma żadnego nagłośnienia. Kto nie był, niech żałuje!

REASUMUJĄC


Na kulturalnej mapie Polski przybył obiekt, z którego bez wątpienia mogą być dumni nie tylko torunianie, nie tylko mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego, ale cała Polska. Dumna z Centrum Kulturalno-Konferencyjnego Jordanki może być również firma Konsbud Audio, która wykonała kawał dobrej i – odwrotnie niż w pewnym utartym powiedzeniu – potrzebnej wielu ludziom roboty, zwłaszcza że – jak przyznają sami „konsbudowcy” – skala przedsięwzięcia była nieporównywalna do poprzednich realizacji warszawskiej firmy. Pozostaje więc tylko pogratulować torunianom (i nie tylko) oraz firmie Konsbud Audio udanej inwestycji i życzyć tym pierwszym wielu niezapomnianych wrażeń z uczestnictwa w organizowanych tam imprezach, zaś tym drugim kolejnych równie udanych, imponujących i – co tu dużo mówić – prestiżowych realizacji.

Piotr Sadłoń