Ulubiony kiosk WRZEŚNIOWY NUMER - PRZEJRZYJ ONLINE Live Sound PRZESYŁKA GRATIS >>

Magazyn Live Sound & Installation

Tematy z okładki

Teatr Powszechny w Łodzi

Po raz kolejny „na tapetę” trafia teatr mieszczący się w Łodzi. Tym razem będzie to Teatr Powszechny – a właściwie jedna z jego dwóch scen – który z opisywanym już na naszych łamach Teatrem im. Stefana Jaracza jest w pewnym sensie „spowinowacony”.


Scena rozpoczęła działalność artystyczną praktycznie wraz z zakończeniem II wojny światowej – już wiosną 1945 roku. Na przełomie marca i kwietnia 1945 roku w sali niemieckiego towarzystwa śpiewaczego przy ul. 11 Listopada (obecnie ul. Legionów) grupa łódzkich i warszawskich aktorów dała trzy premiery (Nasza jest Łódź, Panna rekrutem Stefańskiego oraz Wóz Drzymały Rączkowsiego). Opiekę nad zespołem objęło wtedy Towarzystwo Uniwersytetów Robotniczych i tak powołany został do życia Teatr Powszechny TUR, którego dyrektorem został Mieczysław Stawski.

 

W okresie od września 1945 roku do końca sezonu artystycznego 1948/49 teatr działał jako druga, zewnętrzna scena i jednostka podległa Teatrowi Wojska Polskiego. Gdy tenże przeniósł się do Warszawy, Powszechny na powrót stał się sceną samodzielną, zaś dotychczasowy „gospodarz” Teatru Wojska Polskiego przekształcił się w Teatr im. Stefana Jaracza, o którym pisaliśmy dwa miesiące wcześniej. Kierownictwo teatru objął Karol Adwentowicz, który do współpracy zaangażował m.in. Adolfa Dymszę. W przeszło sześćdziesięcioletniej historii teatr miał wielu znakomitych dyrektorów, wśród nich, oprócz Karola Adwentowicza, m.in. Jadwigę Chojnacką, Romana Sykałę czy Romana Kłosowskiego.

numer
05
2013

 

Prenumerata Co w numerze

REALIZACJE

  • Sala Ziemi MTP


SPRZĘT

  • Rejestrator Allen & Heath ICE-16
  • Zestaw głośnikowy JBL AC26
  • Wzmacniacz Crown ComTech CT4150


WYDARZENIA

  • Sabaton w Warszawie


PREZENTACJA

  • Dysten


ROZWAŻANIA

  • Nie wszystko złoto…


RUBRYKI STAŁE

  • Od redakcji
  • Branża
  • Prenumerata
  • W następnym numerze

 

TUTORIALE

 

Wysokie częstotliwości w systemach nagłośnieniowych
Zapewne nie zaskoczę nikogo informacją, że fala dźwiękowa jest tłumiona przez powietrze, a więc im dalej, tym gorzej słychać. Pewnie też większość Czytelników zna zależność, która mówi, że tłumienie to wzrasta wraz z częstotliwością, a więc oddalając się od źródła dźwięku najpierw słyszalne będą ubytki w górze pasma, potem w środku, a częstotliwości najniższe będą nam towarzyszyły najdalej.

Systemy oświetleniowe – konsolety cz. 1

Konsoleta, albo inaczej sterownik lub nastawnia, jest sercem całego systemu oświetleniowego. Dzięki niej jeden człowiek może mieć pod kontrolą całą gamę sprzętu, od reflektorów poczynając, poprzez blindersy, dymiarki, stroboskopy, ruchome głowy, na urządzeniach LEDowych kończąc, a ostatnimi czasy nawet zarządzać systemami wyświetlającymi grafikę czy wideo.

Multimedia – ekrany LED-owe
Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że na koncertach, festiwalach, arenach sportowych, a tym bardziej w teatrach oprócz nagłośnienia i oświetlenia pojawią się „ściany” wyświetlające ruchome obrazki.

 

 



Jakie korzyści z prenumeraty

Zachęcamy do lektury Magazynu LiveSound & Installation – głównego źródła polskich informacji dla inżynierów i menadżerów działających zawodowo w branży nagłośnieniowej i oświetleniowej.

Proponujemy dwa rodzaje prenumeraty miesięcznika. Wersję tradycyjną papierową, w której poza 11 kolejnymi numerami LSI otrzymasz prawo do bezpłatnej e-prenumeraty, oraz wersję w postaci elektronicznej, gdzie po rejestracji otrzymasz link do PDF'a z magazynem LiveSound & Installation w formie graficznej dokładnie takiej, jak w wydaniu papierowym.

Prenumerata tradycyjna to gwarancja regularnego otrzymywania na Twoje biurko papierowego wydania magazynu, natomiast elektroniczna – możliwość łatwej archiwizacji i skorzystania z dodatkowych funkcji takich jak wyszukiwarka oraz linki do stron WWW.

Prenumerata roczna tylko
46,2 zł    KUP!