Proel Flash 5A i 5P - Pasywny i aktywny dwudrożny zestaw głośnikowy

2012-07-08

Miniaturyzacja wkracza niemal we wszystkie dziedziny życia. W dziedzinie elektroniki co raz objawia się konstrukcja, która zaskakuje niewielkimi rozmiarami w stosunku do możliwości

W dziedzinie komputerów można by powiedzieć, że konstruktorzy zmieścili już dawno pokój mieszkalny w kieszeni. Przenosząc się na poziom scenicznego sprzętu audio trzeba szczerze powiedzieć, że miniaturyzacja jest jednym z największych marzeń muzyków, akustyków i obsługi technicznej.

Wiadomo, że godzimy się z niekorzystnym gabarytowym status quo w dziedzinie systemów głośnikowych z powodu zakresu częstotliwości pracy oraz dostępnych mocy czy też ogólnego brzmienia. Firmy produkujące systemy głośnikowe jednak co rusz proponują rozwiązania coraz to mniejszych, a jednocześnie dobrze brzmiących konstrukcji. Naturalnie każde urządzenie ma swoje przeznaczenie i nie da się nagłośnić zestawem opartym na głośnikach np. 8” pleneru, ale też i nie ma takiej potrzeby. Bez trudu znajdziemy szereg miejsc typu reżyserki studyjne, małe lokale czy sale konferencyjne, gdzie wręcz wskazane jest małe nagłośnienie. Włoska firma Proel, chcąc rozszerzyć swoją ofertę, wyprodukowała kolejne wcielenie serii Flash. Nowością tej firmy jest bowiem zestaw oparty na głośniku o średnicy 5”, czyli

PROEL FLASH 5


Zestaw dostępny jest w dwóch wersjach – pasywnej Flash 5P oraz aktywnej, czyli z wbudowanym modułem wzmacniacza Flash 5A. Obydwa zestawy mają identyczną obudowę z polipropylenu, o kształcie trapezoidalnym, o ściankach nieco zaokrąglonych. Obudowa klasycznie składa się z dwóch części – przedniej i tylnej – skręconych ze sobą. Na dolnej oraz na góej ściance znajdziemy przygotowane otwory montażowe, służące do podwieszania zestawu. Dodatkowo na dolnej ściance zamontowano cztery mini-podstawki, z tym że dwie wykonane są z gumy, zaś dwie pozostałe, z tworzywa sztucznego, stanowią integralną część przedniej części obudowy.



Głośniki osłonięte są siatką tłoczoną z cienkiej stalowej blachy lakierowanej na czao. Tylna ścianka to w zasadzie osłona z blachy, na której w przypadku zestawu pasywnego znajdują się tylko gniazda sprężynowe do podłączenia „gołych” kabli głośnikowych. W góej części tylnej ścianki znajduje się jeszcze uchwyt transportowy w formie szufladki z tworzywa. W przypadku zestawu aktywnego osłona z blachy stanowi chassis, na którym zamontowane są jego wszystkie obwody elektroniczne. Dodatkowo osłona stanowi panel, na którym znajdują się gniazda wejściowe oraz niezbędne regulatory.



W dolnej części panelu zamontowano zespolone z wyłącznikiem gniazdo zasilania z sieci napięcia przemiennego oraz gniazdo bezpiecznika topikowego. W góej części panelu znajdują się symetryczne gniazda wejściowe: XLR oraz, równolegle, jack 1”. Dodatkowo zestaw wyposażono w wejścia w formie dwóch gniazd RCA (cinch). Na tylnej płycie zamontowano również potencjometr głośności oraz dwa przełączniki. Pierwszy służy do przerywania ewentualnej pętli masowej, zaś drugi modyfikuje charakterystykę zestawu w zależności od odległości słuchacza od niego (Nearfield i Midfield). Na panelu zamontowano również dwie diody LED, z których jedna sygnalizuje załączenie zasilania, zaś druga doprowadzenie sygnału do wejścia oraz zadziałanie limitera sygnału.

GŁOŚNIKI I ELEKTRONIKA


W zestawach Flash5 zastosowano głośnik nisko-średniotonowy o średnicy 5”, wyposażony w magnes konwencjonalny, oraz kopułkowy driver o średnicy wylotu 1”. Driver wyposażony jest w eliptyczną tubę, stanowiącą integralną część obudowy, o dyspersji sygnału 90 × 60 stopni. Dodatkowo w dolnej części przedniej ścianki wykonano dwa otwory bass-reflex. Wewnątrz zestawu pasywnego znajduje się mata wytłumiająca obudowę oraz filtr pasywny, rozdzielający sygnał na poszczególne głośniki.



Wewnątrz zestawu aktywnego układ elektroniczny jest nieco bardziej skomplikowany. Na całość układu składają się dwie płytki elektroniczne. Jedna stanowi układy wejściowe, zaś druga jest płytką, na której znajdują się elementy zasilacza oraz dwóch wzmacniaczy. Flash 5A pracuje w układzie bi-amp, dysponując w sumie mocą 100 W, z czego wzmacniacz na układzie scalonym, o mocy 20 W, pracujący w klasie AB zasila driver, zaś 80-watowa końcówka mocy klasy D napędza woofer. Zestaw aktywny zasilany jest za pomocą klasycznego zasilacza składającego się z transformatora toroidalnego, mostka Gretza oraz filtrów pojemnościowych. Połączenia stanowią zwartą oraz dobrze zaizolowaną konstrukcję. Podłączenie głośników do elektroniki obydwu zestawów wykonane jest za pośrednictwem osłoniętych konektorów.

 

Wykonanie całości jest bardzo estetyczne oraz profesjonalne. Tym bardziej ciekawiło mnie

 

BRZMIENIE


tych małych, zgrabnych zestawów.

Po załączeniu zestawów aktywnych i podłączeniu sygnału do ich wejść z głośników wydobyło się wyraźne buczenie. Przyczyną nie była awaria, lecz wystąpienie zjawiska pętli masowej w mojej instalacji. Buczenie zlikwidowałem używając wyłącznika na tylnym panelu. W taki to sposób sprawdziłem przy okazji jego działanie. Trzymając się stałej metody postanowiłem odsłuchać za pośrednictwem zestawów muzyki różnej stylistycznie oraz zarejestrowanej w studiach profesjonalnych i amatorskich.

Okazało się, że zestawy Flash5 grają zaskakująco dynamicznie i w stosunkowo szerokim paśmie. Oczywiście zakres basu nie powala, ale biorąc pod uwagę, że w środku mamy malutki, 5-calowy głośniczek, jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Przy ustawieniu przełącznika zasięgu na Midfield wyraźnie daje się odczuć nieznaczne wycofanie partii wokalnych, a jednocześnie delikatne jazgotanie przesterowanych gitar. Efekt ten maleje przy przełączeniu przełącznika w pozycję Nearfield. Wtedy to zestaw gra z bardziej liniowym charakterem. Jak pokazują pomiary, rzeczywiście w trybie Midfield występuje podbicie niskiego środka, poniżej 1 kHz, co potwierdzałoby jazgotanie przesterowanych gitar. Inna sytuacja jest w trybie Nearfield, gdzie to podbicie nie występuje, co powoduje, że w dużej mierze charakterystyka zestawu zbliża się do liniowej. Takie wyrównanie brzmienia sprawia, że zestaw gra przyjemniej dla ucha.

Nadmienić trzeba, że zmiany nie są natarczywe, jednak słyszalne. Zestawy charakteryzują się bardzo dobrym pokryciem w szerokim kącie, bez drastycznej zmiany barwy brzmienia. Wraz z odsuwaniem się od osi zestawu sukcesywnie ubywa najwyższych częstotliwości, ale w zasadzie to, co jest poniżej 8-10 kHz, pozostaje w niewielkim stopniu „naruszone”. Testy pomiarowe potwierdziły w zupełności odczucia odsłuchowe.

POMIARY


Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu krótki, przemiatany sinus (chirp). Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.



Charakterystyka zestawu Flash 5A w trybie Midfield (niebieska) i Nearfield (czerwona). Zestaw, zwłaszcza w trybie Nearfield, gra wyrównanym pasmem, z ok. 4-6-decybelowym podbiciem zakresu między 100 a – być może nawet – 300 Hz (w stwierdzeniu tego przeszkadza głębokie wcięcie przy 200 Hz, które jednak wynika nie z niedoskonałości charakterystyki zestawu, a wpływu pomieszczenia na wynik pomiaru). Zakładając 3-decybelowy spadek charakterystyki pasmo przenoszenia Flash 5A rzeczywiście kończy się w okolicy 20 kHz, od dołu zaś spełnia deklarowane przez producenta 70 Hz pod warunkiem, że przyjmiemy -10 dB kryterium (dla 3-decybelowego spadku dolną częstotliwość określić można na 90-100 Hz, w zależności od położenia przełącznika Nearfield/Midfield).
Zestaw ma lekko podciętą średnicę pasma (1,5-4 kHz) i o około 3 dB podbite częstotliwości w okolicy 10 kHz. Natomiast w trybie Midfield dodatkowo podbity, również o ok. 3 dB, jest zakres 700-1.200 Hz. Nieco więcej jest też najwyższych częstotliwości, powyżej 10 kHz, ale jest to kwestia może 2 dB.


Charakterystyka kierunkowa zestawu przy pomiarze w osi oraz pod kątem 30 i 45°. Kierunkowość zestawu pokrywa się z danymi producenta i o ile dla najwyższych częstotliwości (powyżej 10 kHz) ubytek sygnału w 90-stopniowym kącie jest rzędu 6 dB, o tyle poniżej owych 10 kHz jest mniejszy niż 3 dB. Widać też wyraźnie, w którym punkcie na osi częstotliwości dokonywany jest podział pasma (3 kHz), bowiem tam pojawia się dołek przy odsuwaniu się od osi.

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (czerwona), woofera (zielona) i otworu bass-reflex (różowa) oraz całościowa (w odległości 1 m, granatowa). Bass-reflex nastrojony jest nieco powyżej 100 Hz i to za jego sprawą w zakresie najniższych przenoszonych częstotliwości na charakterystyce pojawia się w tym punkcie mały „schodek”. Tutaj również możemy zauważyć, że podział pasma faktycznie wypada przy 3 kHz, a zastosowana zwrotnica jest prawdopodobnie I rzędu.

PODSUMOWANIE


Mając do czynienia z zestawami pokroju Flash5 firmy Proel zawsze przychodzi mi na myśl stare powiedzenie – „małe, a cieszy”. Wszędzie tam, gdzie wymagane lub wystarczające jest małogabarytowe nagłośnienie, zestawy te znajdą z powodzeniem miejsce. Dzięki korekcji charakterystyki małe Flashe poradzą sobie w studio jako odsłuchy, a przy podparciu ich małym subbasem (np. dedykowanym SW110) bez problemu nagłośnią niewielki lokal, zapewniając ładne, wyrównane brzmienie. Dzięki zamontowaniu punktów służących do podwieszania łatwo będzie stworzyć z nich system nagłośnienia sali konferencyjnej. Producent oferuje również zestawy Flash5 w kolorze białym.

Profesjonalne wykonanie, estetyczny wygląd, dyskrecja wynikająca z rozmiarów oraz dobre, równe brzmienie to wizytówka nowości firmy Proel Flash5. Dodatkowym atutem zestawów jest ich atrakcyjna cena.

 

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych zestawach głośnikowych oraz innych produktach firmy Proel na stronie inteetowej producenta: www.proel.com oraz polskiego dystrybutora: www.soundtrade.pl.

INFORMACJE:


Moc (ciągła/szczytowa): 80/160 W
Impedancja: 16 Ohm
Pasmo przenoszenia: 80 Hz-20 kHz
Dyspersja: 90 × 60o
Efektywność (1 W/1 m): 91 dB
Podział pasma: 3 kHz
Wymiary: 175 × 265 × 170 mm
Waga: 2,5 kg
Cena: 455 zł

FLASH 5A
Moc RMS: 80 W + 20 W, bi-amp
Dyspersja: 90 × 60o
Pasmo przenoszenia: 70 Hz-20 kHz
Max SPL (1 m): 114 dB
Podział pasma: 3 kHz
Zasilanie: 230 V/50 Hz
Maksymalny pobór mocy: 100 VA
Wymiary: 175 × 260 × 170 mm
Waga: 3,6 kg
Cena: 1.080 zł

Dostarczył:
SoundTrade, ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno, tel. 22 632 02 85
www.soundtrade.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje