Powtórka z Matecznika - Prezentacja PS "Teatr" oraz Konsbud-Audio

2010-08-31
Powtórka z Matecznika - Prezentacja PS "Teatr" oraz Konsbud-Audio

W połowie kwietnia odbyła się bardzo interesująca prezentacja. Postanowiliśmy zdać Wam krótką relację z tejże. Niestety, imprezę okrywał cień tragicznej katastrofy samolotu, który, mając na pokładzie m.in. naszą parę prezydencką i szereg czołowych polskich oficjeli, rozbił się na podsmoleńskim lotnisku.

W sumie był taki moment, że przeprowadzenie prezentacji stanęło pod dużym znakiem zapytania. Jednak organizujące ją firmy uznały, że ponieważ nie będzie to impreza o charakterze rozrywkowym, a stricte zawodowym, zaś życie nawet mimo największej tragedii musi płynąć dalej, prezentacja odbędzie się. Jak pokazała frekwencja zaproszonych gości, była to decyzja ze wszech miar słuszna.

TEORIA

Omawiana prezentacja została zorganizowana 12 kwietnia, w Centrum Promocji Kultury Regionalnej i Narodowej "Mazowsze Matecznik" - o wykonanych tam instalacjach oświetleniowej i nagłośnieniowej obszernie pisaliśmy w numerze LSP styczeń/luty 2010 - wówczas jednak wizja lokalna odbywała się "na sucho" i dlatego trudno było się wypowiedzieć na ich temat. Tym większą naszą ciekawość wzbudziła matecznikowa impreza. Ponieważ spotkanie miało na celu szersze zaprezentowanie wspomnianych instalacji, toteż łatwo się domyślić, że jego organizatorami były firmy PS "Teatr" oraz Konsbud-Audio. Prezentacja rozpoczęła się minutą ciszy ku czci ofiar smoleńskiej katastrofy. W dalszym ciągu nastąpiła część "teoretyczna".

Wszystko, co związane jest ze światłem i mechaniką, to dzieło projektantów i inżynierów Przedsiębiorstwa Specjalistycznego "Teatr".

Na scenie Matecznika pojawili się specjaliści, w tym z obu wymienionych firm, omawiając - dość ogólnie - problematykę instalacji nagłośnieniowo-oświetleniowych w miejscach podobnych Matecznikowi. I mimo że, jak wspomniałem, prelekcje był dosyć ogólnikowe, każdy ze zgromadzonych mógł się przekonać, jak złożonym procesem jest projektowanie i implementowanie tego rodzaju instalacji.

Jako pierwszy głos zabrał dr inż. Tadeusz Fidecki z Wydziału Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Prelegent przedstawił, na konkretnych przykładach, wymagania akustyczne, jakie muszą spełniać pomieszczenia koncertowe, i to w zależności od rodzaju wykonywanej w nich muzyki.

Omówił także wpływ czynników akustycznych na wrażenia słuchowe oraz założenia, jakimi kierowano się podczas projektowania akustycznego sali w Mateczniku. Następnie inż. Tomasz Zaborowski z PS "Teatr" przybliżył zgromadzonym techniczne i konstrukcyjne zagadnienia dotyczące realizacji instalacji oświetleniowej oraz automatyki sceny i widowni. Po nim głos zabrał Piotr Jankiewicz, przedstawiciel Konsbud-Audio, omawiając kwestie związane z zaprojektowaniem i wykonaniem instalacji audio. Na tym zakończyła się część teoretyczna, a w przerwie goście pokrzepili się lunchem.

…I PRAKTYKA

Po lunchu rozpoczęto część praktyczną. Prezentację działania obu instalacji ułatwił występ grupy wokalnej Avocado - planowany wcześniej występ zespołu Mazowsze został odwołany. Zacznijmy od oceny brzmienia. Konsbud-Audio, oprócz sprzętu, który został zainstalowany w Mateczniku na stałe, czyli zestawów d&b audiotechnik z serii Ci, przywiózł także dwa zestawy liniowe z serii J oraz pojedynczy klaster modułów z serii T. Ich zalety przedstawiał Jarek Kierkowski, czyli szef sprzedaży w Konsbud-Audio. Testy odsłuchowe pozwoliły dokonać porównań i chyba każdy, kto był obecny na prezentacji potwierdzi, że dla Matecznika wybrano optymalne rozwiązanie sprzętowe.

Kwestie związane z dźwiękiem w Mateczniku wzięła na siebie firma Konsbud-Audio, która na potrzeby prezentacji przywiozła także dwa zestawy liniowe z serii J oraz pojedynczy klaster modułów z serii T.

Nie ma sensu, abym powtarzał tu opis z poprzedniego artykułu o Mateczniku. Dość powiedzieć, że zainstalowane zestawy zagrały zdecydowanie najlepiej i potwierdziły słuszność wyboru technologii opartej na idei punktowego źródła dźwięku - wszak, wbrew wielu mitom, jakie istnieją od lat, zestawy liniowe nie są uniwersalne i niekoniecznie trzeba je instalować gdzie popadnie.Co do oświetlenia, to zainstalowany sprzęt także został rozszerzony o urządzenia przywiezione na czas prezentacji.

Można było zobaczyć możliwości nowych głów DTS XR 300 Beam FAR, które charakteryzują się m.in. tym, że nie mają żadnych ograniczeń ruchu w osi Pan. Tej prezentacji dokonał Michał Frąckowiak. Następnie zaprezentowano możliwości głowic Vari*Lite VLX (z LED-owym źródłem światła) w porównaniu z głowicami opartymi na żarówkach halogenowych 1.000 W i wyładowczych 700 W. Rolę prelegenta pełnił Matt Hallard z PRG Distribution, opiekun marki Vari*Lite na rynku europejskim, wspomagany przez Michała w roli tłumacza.

Chętni zgromadzeni na scenie mogli z bliska obejrzeć, a nawet dotknąć wystawionych "eksponatów", a także znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

PODSUMOWANIE

Prezentacja udowodniła w sposób praktyczny, że instalacje wykonane w Mateczniku funkcjonują, i to bardzo efektywnie. Choć nawet najbardziej doświadczonej firmie może się czasem powinąć noga, to tu można się było naocznie i nausznie przekonać, że nie powinęła się ona ani Przedsiębiorstwu Specjalistycznemu "Teatr", ani Konsbudowi-Audio.

Cieszy to tym bardziej, że w naszym kraju wciąż brakuje sal koncertowych z prawdziwego zdarzenia. Warto więc śledzić ofertę artystyczną Matecznika, bo stworzono tu naprawdę świetne warunki do organizacji różnego typu imprez.

autor: Marek Korbecki

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje