Sala Widowiskowa w Gminnym Ośrodku Kultury w Tarczynie. System nagłośnieniowy

2014-10-13
Sala Widowiskowa w Gminnym Ośrodku Kultury w Tarczynie. System nagłośnieniowy

Tarczyn to niewielkie miasto, liczące około pięciu tysięcy mieszkańców, położone tuż przy trasie, która łączy Warszawę i Radom. Historia tego miejsca sięga jeszcze trzynastego wieku.

Doskonała lokalizacja miasta na skrzyżowaniu dwóch szlaków, Radom – Warszawa – Zakroczym oraz Lublin – Łowicz – Poznań, sprawiła, że Tarczyn uzyskał prawa miejskie już w 1353 roku. W ciągu zawirowań historii, po powstaniu styczniowym w roku 1869, Tarczyn utracił prawa miejskie na niemal półtora wieku. W okresie międzywojennym w Tarczynie mieszkała Irena Sendler, bohaterka drugiej wojny światowej, która ratowała od zagłady żydowskie dzieci. W 2003 roku Tarczyn ponownie odzyskał przynależne mu prawa miejskie. Dziś słynie w całej Polsce z niekończących się sadów jabłoniowych. To bardzo urokliwe miasto położone jest w małej dolinie nad rzeką Tarczynką. Niewielki zadbany rynek pozostaje w cieniu zabytkowego kościoła.

GOK W TARCZYNIE


Gminny Ośrodek Kultury w Tarczynie wybudowano na obrzeżach miasta, dzięki czemu jego nowoczesna bryła nie koliduje z bardziej tradycyjnym charakterem centrum. Na pierwszy rzut oka widać, że jest to budowla wielofunkcyjna, m.in. z siedzibą części referatów miasta, biblioteki miejskiej, czytelni multimedialnej oraz z salą widowiskową, która była celem mojej podróży.

 

SALA WIDOWISKOWA


Sala jest stosunkowo wysoka, jak na swoje rozmiary. Widownia główna może pomieścić łącznie 200 osób, a tuż nad nią znajduje się balkon, który obecnie pełni funkcję techniczną.

Całość jest bardzo starannie przemyślana. W obiekcie praktycznie nie widać kabli. Wszystkie trasy kablowe oraz długości samych kabli zostały skrócone do koniecznego minimum. Na scenie przygotowano skrzynki wyposażone w zasilanie 230 V oraz przyłącza XLR umożliwiające podłączenie sygnałów audio. W ścianie, tuż obok racków systemowych, zlokalizowano główny panel przyłączeniowy, który umożliwia połączenie mikrofonów z mikserem, miksera ze wzmacniaczami, a finalnie wzmacniaczy z systemem FOH i monitorami podłogowymi (przy wykorzystaniu wcześniej wspomnianych skrzynek podłogowych).

Zwraca też uwagę akustyka pomieszczenia. Mimo dużej wysokości sali i stosunkowo głębokiej sceny dźwięk brzmi tu bardzo naturalnie i rozchodzi się praktycznie bez pogłosu. Efekt nie jest przypadkowy, bowiem podłogi pokryto wykładziną, fotele posiadają mięsiste materiałowe obicia, a ściany wyłożono drewnianymi panelami. Można śmiało stwierdzić, że zadbano tu o wiele detali, które łącznie stanowią świetny fundament pod system nagłośnienia.

 

SYSTEM NAGŁOŚNIENIOWY


System nagłośnienia sali został podzielony na trzy części: nagłośnienie frontowe, monitory i nasłuch akcji scenicznej w garderobach.


Nagłośnienie frontowe stworzono w oparciu o rodzinę zestawów głośnikowych Dynacord VariLine. Początkowo główny system nagłośnienia miał powstać w oparciu o sześć zestawów, jednak wraz ze zmianą w projekcie sali, która zwiększyła wysokość widowni, postanowiono uzupełnić system o kolejne dwa. W jego skład wchodzą więc: dwa zestawy głośnikowe VL212, dwa VL122 (jako downfill), dwa VL262 (frontfill) oraz dwa zestawy niskotonowe SUB28, uzupełniające pracę zestawów pełnozakresowych w zakresie niskich częstotliwości.

Zarówno VL212 jak i VL122 pracują w trybie bi-amp, natomiast VL262 są dzielone pasywnie. Nagłośnienie frontowe jest zasilane przez pięć wzmacniaczy Dynacord PowerH, które wyposażono w cyfrowe kontrolery RCM 26. Wzmacniacze PowerH w takiej specyfikacji umożliwiły wykorzystanie presetów z filtrami FIR oraz obsługę systemu poprzez sieć Iris-Net.

Centralnym punktem systemu jest cyfrowa konsoleta Behringer X32 wraz z dwoma stageboxami Behringer S16. Konsoletę zainstalowano na widowni w specjalnie przygotowanym do tego miejscu. Stageboxy S16 zainstalowano w rackach znajdujących się na scenie. Komunikacja pomiędzy S16 a X32 odbywa się za pomocą skrętki Cat5E i protokołu AES50. Dodatkowo pomiędzy stanowiskiem realizatora a sceną poprowadzono 8-parowy multicore AES/EBU, aby uniknąć nadmiernego konwertowania sygnału. Główny system nagłośnienia połączony został z X32 właśnie poprzez protokół AES/EBU.


Uzupełnienie instalacji stanowią dodatkowe skrętki Cat5E, wykorzystywane między innymi dla potrzeb sieci Iris-Net, dzięki której można sterować i zarządzać systemem nagłośnienia z poziomu komputera PC. System uzupełnia długa lista mikrofonów przewodowych i bezprzewodowych, których łącznie dostarczono 43 sztuki.

MONITORY


Dla sprawnej obsługi artystów przeznaczono 8 monitorów Dynacord CXM15 oraz dwa zestawy głośnikowe VL62, które pojawiają się na scenie zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem. Tak samo jak w przypadku nagłośnienia frontowego, do zasilania monitorów przeznaczono wzmacniacze mocy Dynacord PowerH 2500 wraz z modułami RCM26, co umożliwiło podłączenie urządzeń do sieci IRIS-Net oraz wykorzystanie filtrów FIR.

 

NASŁUCH AKCJI SCENICZNEJ W GARDEROBACH


Nowoczesny obiekt wielofunkcyjny typu „dziś teatr, jutro koncert, pojutrze konferencja” musi być przystosowany do obsługi różnorakich wydarzeń, mających specyficzne potrzeby. Aby spełnić wszystkie oczekiwania, w obydwu garderobach zainstalowano po jednym głośniku Dynacord WL90. Punktem centralnym tego mini systemu jest amplimikser IC Audio Mx-Amp 60T, który pobiera sygnał z konsolety frontowej oraz dedykowanego mikrofonu i wysyła go do wspomnianych pomieszczeń. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa komfort pracy, informując osoby w garderobach o bieżących wydarzeniach na scenie. Dedykowany mikrofon może posłużyć do przekazania specjalnych komunikatów, niesłyszanych na widowni. Sala Widowiskowa Gminnego Ośrodka Kultury w Tarczynie to kolejny punkt na mapie Polski, gdzie – mamy nadzieję – zarówno artyści, jak i realizatorzy będą mogli doświadczyć pełnego komfortu pracy.

Piotr Grycner


Całościowy projekt budowy GOK opracował olsztyński Miastoprojekt, z dyrektorem Andrzejem Lisowskim na czele, natomiast wykonawcą został bydgoski EBUD. System nagłośnienia dostarczyła firma Tommex.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje