Dworek Gościnny w Szczawnicy - Dźwięk, światło oraz mechanizacja sceny i widowni

2012-07-13
Dworek Gościnny w Szczawnicy - Dźwięk, światło oraz mechanizacja sceny i widowni

Szczawnica to niegdyś bardzo znana miejscowość uzdrowiskowa, i choć obecnie nic nie straciła ze swej atrakcyjności, jest – tak mi się przynajmniej wydaje – nieco „przygłuszona” przez inne, bardziej prężne miejsca wypoczynkowo-uzdrowiskowe w Polsce. A szkoda, bo jest to naprawdę piękne miejsce, z wieloma budynkami, których architektura nie tylko przyciąga wzrok, ale potrafi wręcz zachwycić co bardziej wrażliwą duszę.

Część z tych obiektów niestety niszczeje, nadgryzana zębem czasu, niektórym przydarzyły się katastrofy, które doszczętnie potrafią zniszczyć niejeden piękny obiekt. Jednym z najgroźniejszych jest ogień, który w jednym momencie jest w stanie strawić dzieło rąk ludzkich, zwłaszcza gdy materiałem, z którego jest ono wykonane, jest tak podatne na ogień drewno. Na szczęście są jeszcze ludzie, którym nieobcy jest tak tragiczny los tychże zabytków i, często ogromnym nakładem finansowym i czasowym, remontując lub rekonstruując dany obiekt, starają się przywrócić jego wygląd i funkcjonalność z czasów, gdy otwierał swoje podwoje dla różnorakich gości. O jednym z takich obiektów, a konkretnie o jego wyposażeniu (tym najbardziej nas interesującym, a więc dotyczącym nagłośnienia, oświetlenia i mechanizacji sceny czy widowni), chciałbym Wam co nieco opowiedzieć.

O CZYM MOWA


Dworek Gościnny, zwany wcześniej „Dworcem Gościnnym” lub „Kursalonem”, był w latach swojej świetności centrum kulturalno-towarzyskim Szczawnicy. Powstał w roku 1884 z inicjatywy jego ówczesnego właściciela, tj. Akademii Nauk, i był perłą architektoniczną Szczawnickiego Uzdrowiska. To tutaj koncentrowało się życie towarzyskie i kulturalne: wystawiano sztuki teatralne, organizowano koncerty i bale dobroczynne oraz społeczne wydarzenia związane z tańcem. Na scenie teatru pojawiały się sławne wówczas osobowości, m.in. Helena Modrzejewska, Juliusz Osterwa, Ludwik Solski czy Aleksander Zelwerowicz. Niestety, w 1962 roku modrzewiowy budynek został całkowicie zniszczony przez pożar, z którego uratowano tylko piwnicę. W roku 2008 nowy właściciel posiadłości, rodzina Mańkowskich, potomków hrabiego Adama Stadnickiego (ostatniego właściciela Uzdrowiska Szczawnica), rozpoczęła odbudowę Dworca zgodnie z jego pierwowzorem, która została ukończona we wrześniu ubiegłego roku i wtedy też miało miejsce jego oficjalne otwarcie.

Obiekt jest w jednej trzeciej większy od pierwowzoru. Z wyglądu faktycznie przypomina „stary” Dworzec Gościnny, jednak zbudowany jest w oparciu o zupełnie inne technologie. To, co widać z zewnątrz, czyli drewniane wykończenie fasady, jest faktycznie tylko pokryciem, gdyż sama konstrukcja budynku jest… betonowa (czy też żelbetonowa). Fakt jednak jest taki, że tak z zewnątrz, jak i wewnątrz ma się wrażenie obcowania z tradycyjnym modrzewiowym dworkiem z końca XIX wieku. Aczkolwiek, jeśli chodzi o wyposażenie, niepodzielnie panuje tam już wiek XXI.


Główną częścią Dworku jest sala widowiskowo- teatralno-kinowa na ponad 350 miejsc, z balkonami i wygodnymi fotelami składanymi automatycznie dla potrzeb większych przyjęć czy też balów. Oprócz tego w budynku znajduje się także restauracja/Jazz Bar dla potrzeb mniejszych bankietów i form artystycznych, sale konferencyjne oraz biblioteka nad foyer, z cennymi dla kultury i historii woluminami. Dworek Gościnny jest w pełni klimatyzowany i monitorowany. Przystosowany jest również dla osób niepełnosprawnych.

Skoro wspomnieliśmy o „miejscach siedzących” głównej sali Dworku, zacznijmy więc od

WIDOWNI


a konkretnie od dwóch składanych trybun, które wykonała i zamontowała firma WAMAT, której nazwa (i nie tylko nazwa) stałym czytelnikom LSI nie powinna być obca. Tych, którzy jednak przegapili artykuły o firmie WAMAT, a chcieliby się na jej temat dowiedzieć czegoś więcej, odsyłam do numeru 6/2009 (wtedy jeszcze LSP), zaś w numerze 1/2010 można poczytać o bodajże największej ich instalacji, składającej się z 22 składanych automatycznie trybun na 1.700 miejsc w katowickim Spodku.



Wróćmy jednak do Dworku Gościnnego. W sali wielofunkcyjnej zainstalowane zostały – jak już wspomniałem – dwie trybuny: jedna główna, na parterze sali, oraz druga na balkonie. Pierwsza z nich jest składana i rozkładana elektrycznie, zaś druga – ręcznie. Dziewięciorzędowa trybuna główna ma długość ok. 20 m i szerokość 9 m, i mieści w sumie 234 składane fotele. Spełnia też wszelkie normy bezpieczeństwa, tzn. wyposażona jest między innymi w barierki czy oświetlenie stopni schodów. Składanie i rozkładanie trybuny odbywa się automatycznie, za pomocą specjalnego sterownika, przy udziale – oczywiście – napędu elektrycznego. Po złożeniu cała trybuna chowa się pod balkonem (na którym umieszczona jest druga, „ręczna” trybuna), przy czym jest ona całkowicie niewidoczna, gdyż szuflada pod balkonem, mieszcząca złożoną trybunę, jest oddzielona od sali montowaną z kilku paneli ścianą.


Trybuna górna podzielona jest na dwa segmenty, wysuwane oddzielnie, ale stanowiące całość (nie można używać tylko jednej połowy). Ma ona wymiary 10 m (długość) na 4,5 m (szerokość) i składa się z czterech rzędów zawierających 128 foteli, takich samych, jak na widowni na parterze. Tak więc w sumie na rozkładanej widowni sali wielofunkcyjnej Dworku Gościnnego może zasiąść 362 widzów. Sam proces produkcyjny obu trybun trwał około półtora miesiąca, zaś montaż elementów widowni rozpoczął się początkiem września i zakończył przed oficjalnym otwarciem Dworku 17 września 2011 roku.

NAGŁOŚNIENIE


Kwestię nagłośnienia wzięła na swoje barki firma ESS Audio, której projekty – szczególnie te stadionowe na Euro 2012 – są już dobrze znane naszym czytelnikom.

Firma ESS Audio dostarczyła i zamontowała kompleksowe nagłośnienie głównej sali ośrodka, a także mobilne nagłośnienie Jazz Baru, które można też wykorzystać do nagłaśniania niewielkich imprez na zewnątrz budynku lub w innych jego pomieszczeniach (np. salach konferencyjnych).



Nagłośnienie FOH sali wielofunkcyjnej składa się z 8 aktywnych modułów szerokopasmowych JBL VRX 932LAP, z których – dla uzyskania równomiernego pokrycia zarówno przed sceną i w pierwszych rzędach widowni, jak i w górnych rzędach oraz na balkonie – po dwa na stronę są podwieszone, a pozostałe cztery (także po dwa) zestakowane na subbasach VRX 918SP, również aktywnych, których w sumie jest osiem.

 

System FOH sterowany jest z konsolety Soundcraft Vi1. Ponadto do nagłośnienia sceny, czyli jako odsłuchy, można wykorzystać osiem aktywnych zestawów JBL PRX 615M, sterowanych z konsolety monitorowej Soundcraft Si- Compact 32.

To oczywiście nie wszystko. Dworek, a konkretnie sala główna, bo na razie na niej się skupiamy, dysponuje zestawem mikrofonów przewodowych i bezprzewodowych, pozwalających na nagłośnienie nie tylko mówców, ale też i zespołów. W skład tych pierwszych wchodzi 8 systemów bezprzewodowych Shure ULX z mikrofonami do ręki SM58 i Beta 87, jak również miniaturowymi, zakładanymi na ucho WCE6T. Systemy bezprzewodowe uzupełnia dystrybutor antenowy Shure UA844 i aktywne anteny kierunkowe UA870. Jeśli zaś chodzi o mikrofony przewodowe, to w ich gronie znalazły się Shure SM57, SM94 i SM81, jak również zestaw mikrofonów perkusyjnych AKG Drum Set Big. Są też, a jakże, D.I.-boksy – dbx db12 i db10.

Do odtwarzania i rejestracji muzyki zebrano spory set urządzeń firmy Tascam, w tym odtwarzacz CD i MP3 CD01U PRO, mini-disc MD 02B, odtwarzacz CD ze stacją dokującą iPoda CD-200i i rejestrator SS-CDR1. Realizatorzy dźwięku dysponują też możliwością własnego odsłuchu bądź to za pomocą monitorów studyjnych JBL LSR 2328P, bądź słuchawek AKG K171 MKII.

Mobilne nagłośnienie Jazz Baru (z możliwością jego wykorzystania w dowolnym innym miejscu) stanowią dwa aktywne zestawy szerokopasmowe JBL PRX 612M, wspomagane przez dwa subbasy JBL PRX 618S – wszystkie sterowane z analogowej konsolety Soundcraft FX16ii. Do tego dochodzi system bezprzewodowy AKG WMS450 z mikrofonem nagłownym C520L oraz Shure ULX2 z mikrofonem handheld SM58.

Inwestor zażyczył sobie również, aby na zewnątrz zamontowano instalacyjne nagłośnienie na parapetach okien, grające w dół wzgórza, na którym stoi budynek. Wymóg był taki, iż mają to być zestawy mało widoczne, dobrze grające i estetyczne, jak cała fasada obiektu. Wybór padł na JBL CBT 50LA, które prezentowaliśmy już na łamach LSI. Zamontowano w sumie 4 sztuki tych zestawów, napędzane ze wzmacniacza Crown XLS 2500. Sęk w tym, że są to zestawy mające pracować jako źródło liniowe, ale w tym wypadku inwestor zadecydował, że będą one pracować w poziomie.

Oprócz nagłośnienia „koncertowego” Dworek został wyposażony w sprzęt instalacyjny, zainstalowany w różnych pomieszczeniach, który jest sterowany z naściennego sterownika dbx ZC9 przez procesor dbx ZonePro 1260M.

To tyle najważniejszych informacji z kategorii „Dźwięk”. Na koniec powiedzmy sobie jeszcze parę zdań o sprzęcie z kategorii

ŚWIATŁO I MECHANIKA


Za mechanikę i system oświetlenia technologicznego odpowiedzialna była firma PS TEATR. W ramach rozwiązań mechanicznych PS TEATR wykonało:
– zapadnię transportową z napędem spirallift
– trzy sztankiety oświetleniowe, jeden w tyle widowni i dwa nad sceną (w tym jeden dwupoziomowy)
– osiem sztankietów dekoracyjnych nad sceną
– sztankiet ekranu kinowego
– dwa sztankiety boczne do kulis
– mechanizm kurtynowy
– zespół dziewięciu wciągarek linowych nad widownią do synchronicznego unoszenia dowolnych kształtów ramy aluminiowej
– cztery wciągarki linowe żyrandoli


Wszystkie elementy mechaniki poruszane są elektrycznie i sterowane za pomocą centralnego systemu umożliwiającego synchronizację. Natomiast jeśli chodzi o oświetlenie sceniczne, PS TEATR dostarczyło i zamontowało:
– 28 reflektorów PC VARIO o mocach 1 i 2 kW włoskiej firmy Spotlight
– 26 reflektorów profilowych FIGURA ZOOM również Spotlight
– 20 reflektorów profilowych ETC Source Four
– 6 promienników UV Spotlight
– 2 reflektory prowadzące Spotlight VEDETTE
– 10 naświetlaczy LED DTS DELTA 10 ZOOM
– 8 ruchomych głowic SGM IDEA SPOT 700
– 8 ruchomych głowic – reflektorów profilowych Vari*Lite 1100 TSD z systemem wewnętrznych ostrzy kadrujących.


System oświetleniowy zasilany jest za pomocą zespołu siedmiu 24-kanałowych naściennych regulatorów napięcia amerykańskiej firmy Strand Lighting, natomiast jego sterowanie realizowane jest za pośrednictwem konsolety MQ 200 PRO angielskiej firmy Chamsys. Jak widać, całkiem spora lista zacnego sprzętu, którego pozazdrościć może Dworkowi Gościnnemu niejeden większy ośrodek kultury.


Dodatkowo PS TEATR wyposażył Jazz Bar w system oświetlenia koncertowego, na który składa się 14 reflektorów PC i profilowych z serii MINI Spotlight i 4 naświetlacze LED DTS FOS 100. System sterowany jest z naściennego sterownika DTS STICK.

I już na koniec jedno zdanie o oświetleniu widowni, którego system sterowania oparty został o elementy wykonawcze i sterujące HDL – Polska.

NA KONIEC


Oprócz wymieniowych firm w wyposażenie techniczne Międzynarodowego Centrum Kongresowego „Dworek Gościnny” w Szczawnicy zaangażowane były też inne polskie przedsiębiorstwa. Np. za system projekcji i nagłośnienia kinowego odpowiedzialna była firma AWACO, zaś adaptacja akustyczna i okładziny akustyczne są dziełem firmy WK Partners. Jak wygląda efekt finalny – niestety nie mogę Wam napisać. Nie to, żeby była to jakaś wielka tajemnica – choć biorąc pod uwagę to, że przez ponad trzy tygodnie nie udało mi się „doprosić” o możliwość obejrzenia i sfotografowania wnętrza Dworku, być może jest to obiekt militarny o kluczowym znaczeniu dla obronności Państwa. I stąd te ograniczenia w dostępie „szarego obywatela”. A może po prostu właścicielom obiektu nie zależy na jego promocji. W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak tylko napisać – ZAPEWNE jest to jeden z lepiej wyposażonych obiektów tej wielkości, ale o tym przekonać musicie się już sami. Może Wam się to uda, ale nie będę się o to z Wami zakładał…

Piotr Sadłoń


Więcej informacji o firmach wymienionych w artykule, które brały udział w wyposażaniu Dworku Gościnnego, na stronach internetowych: www.wamat.pl, www.essaudio.pl i www.teatr.com.pl.

Estrada i Studio Kursy
Produkcja muzyczna od podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw
50.00 zł
Produkcja muzyczna w praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce
120.00 zł
Bitwig Studio od podstaw
Bitwig Studio od podstaw
55.00 zł
Sound Forge od podstaw
Sound Forge od podstaw
40.00 zł
Kontakt 5 Kompedium
Kontakt 5 Kompedium
60.00 zł
Zobacz wszystkie
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje