Pol-Audio MP 115-500 CX ND - Pasywny monitor sceniczny z głośnikiem koaksjalnym

2013-06-19

Występy zespołów muzycznych na estradzie mogą doprowadzać do chorób psychicznych. Takiego cuda to jeszcze nikt nie słyszał – pomyślicie.

A ja jestem jak najbardziej tego zdania, bowiem każdy z nas muzykujących niby słuch ma, bowiem gra i śpiewa, a na scenie często nie słyszy.

Dokładniej rzecz ujmując, słyszy, ale nie to, co by chciał. I tak można zwariować, bowiem stoją zestawy monitorów, coś z nich dobiega, ale nie to, co by się chciało. Oczywiście nie można generalizować, bowiem są w naszym kraju realizatorzy, którzy niejednokrotnie z niczego w dziedzinie odsłuchów potrafią „bat ukręcić”. Z tego powodu wciąż szukam konstrukcji, które byłyby przyjazne realizatorom, a dzięki temu nam, muzykującym. I są oczywiście konstrukcje zaskakujące swoim rewelacyjnym brzmieniem, jednak warto również pamiętać, że wysokiej klasy zestawy odsłuchowe produkowane są również w Polsce. Na myśli mam konkretną firmę, a mianowicie Pol-Audio, która to wciąż projektuje zestawy głośnikowe z wielką dbałością o jakość, nie tylko zewnętrza, ale przede wszystkim brzmienia.

 

MP 115-500 CX ND


Nowy zestaw – można by powiedzieć uniwersalny, bowiem projektowany jest jako monitor, ale przystosowany również do pracy jako zestaw nagłaśniający – nosi nazwę MP 115-500 CX ND.

Obudowa monitora wykonana jest ze sklejki. Ma ona formę typowego odsłuchu, jednak nie do końca, bowiem przód i góa ścianka są zaokrąglone. Obudowa polakierowana jest na kolor czay metodą dwuwarstwową. Lakierowanie jest estetyczne, a farba dobrze chroni obudowę przed uszkodzeniami. Przednia ściana, na której zamontowany jest głośnik zestawu, zabezpieczona została osłoną z blachy stalowej, tłoczonej w formie plastra miodu. Osłona lakierowana jest na kolor czay i dodatkowo podklejona cienką czaą gąbką. Osłona nie jest przykręcona do obudowy, a jedynie wygięta na zamontowanych na obudowie wręgach i wsunięta w wyfrezowane otwory. Z tyłu obudowy wyfrezowane jest logo producenta, a na dole zamontowano dwa gniazda typu Speakon firmy Neutrik doprowadzające sygnał do zestawu.


Na prawej ściance obudowy zamontowano gniazdo statywu o zmiennym kącie oraz cztery gumowe podstawki.

Wszystko to wykonano, aby można było używać monitor jako typowy zestaw nagłośnieniowy. Na dolnej ściance oczywiście również znajdują się gumowe podstawki. Na ściankach obudowy znaleźć można zaślepione śrubami otwory, pozwalające na montaż zestawu za pomocą uchwytów do podwieszania. Rewelacyjnym pomysłem jest wyposażenie zestawu w trzy uchwyty transportowe. Dwa z nich to wyfrezowane w bokach, tuż pod osłoną głośników, symetryczne otwory, które pozwalają na podniesienie odsłuchu oburącz. Trzeci uchwyt to w zasadzie kanał wyfrezowany w rogu tylnej ścianki, pozwalający na przenoszenie zestawu jedną ręką. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma problemu z przeniesieniem czy przestawieniem odsłuchu na scenie.

PO ZDJĘCIU OBUDOWY


co z uwagi na sprężystość osłony nie jest łatwe, zobaczyć można zastosowany głośnik koaksjalny. Jest to konstrukcja znanej i uznanej niemieckiej firmy BMS Speakers. Część niskotonowa głośnika o symbolu 15CN680 to konstrukcja o średnicy membrany 15”, wykorzystująca magnes neodymowy. Cewka głośnika o impedancji 8 omów nawinięta jest miedzią. Kosz głośnika wykonany jest z stopów lekkich, co daje w sumie niewielką wagę całego tandemu. Głośnik niskotonowy dysponuje mocą 500 W. Głośnik wysokotonowy to driver o symbolu 4546. Jest to konstrukcja wykorzystująca magnes neodymowy, o średnicy wylotu 1,75”. Cewka drivera nawinięta jest metodą dwuwarstwową, na wierzchu i wewnątrz karkasu z Kaptonu. Dla zmniejszenia wagi ustroju jako przewodnika użyto aluminium. Driver wyposażony jest w tubę eliptyczną o dyspersji 60 × 80 stopni.


Powyżej głośników wykonano dwa otwory bass-reflex. Po odkręceniu głośników widać dokładne wytłumienie obudowy. Jako że MP 115-500 CX ND jest zestawem pasywnym, wewnątrz zamontowano zespół filtrów dzielących pasmo pomiędzy głośniki. Wykonanie tak wnętrza, jak i zewnętrza monitora jest wzorowe i wyróżnia się dużą dbałością o szczegóły. Płytka zwrotnicy jest estetycznie i solidnie zmontowana, a odręczne opisy wartości na użytych elementach świadczyć mogą o dbałości w dokładnym dobiorze elementów.


MP 115-500 CX ND może być wyposażony w półsztywny futerał. Jest to następny bardzo przydatny element, zaproponowany przez Pol-Audio, pomagający zachować zestaw w czystości i zabezpieczający przed nadmieymi śladami eksploatacji w postaci obić i zarysowań.

 

ZAGRAJMY


MP 115-500 CX ND gra bardzo czytelnie. W zasadzie na każdym odsłuchiwanym materiale słychać było pewną przemyślaną plastykę dźwięku. Co przez to rozumiem? Mianowicie to, że pomimo odsłuchu monofonicznego (za pomocą tylko jednego urządzenia) słychać w nagraniach rozmieszczenie instrumentów na wirtualnej scenie. Co za tym idzie, takie wiee odtwarzanie muzyki powoduje automatyczne uwydatnienie wokalu. Uwydatnienie wokalu również mówi o liniowości charakterystyki lub o braku wytłumień w istotnych dla wokalu zakresach. Konstrukcje Pol-Audio znane są z takiego przemyślanego podejścia do adresata danego zestawu. Odsłuch bez problemu radził sobie z różnymi rodzajami odtwarzanej muzyki. Dźwięk odtwarzany charakteryzował się dużą dynamiką oraz wyraźną zdolnością do przebijania się „w tłumie”, co jest istotne dla monitora scenicznego. Co bardzo istotne, pomimo jasności brzmienia MP 115-500 jest zestawem dosyć odpoym na sprzężenia. W porównaniu z innym odsłuchem o podobnych parametrach, opisywanym niedawno na łamach LSI, pod tym względem również wyszedł obronna ręką.

W walce ze sprzężeniami pomaga też ciekawa właściwość monitora – zbliżając się do niego z dalszej odległości (2-3 m) można zaobserwować nieznaczne wycinanie średnich częstotliwości, mniej więcej z zakresu 1-3 kHz. To sprawia, że stojąc blisko uzyskujemy większą odpoość na sprzężenia, a oddalając się - gdy sprzężenie jest już mniej groźne - uzyskujemy nieco więcej środka w brzmieniu.

Z pomiarów wynika, że odsłuch ma dosyć liniową charakterystykę. Zmierzone pasmo przenoszenia zawierało się w przedziale (orientacyjnie) od 55 Hz przy -10 dB do 20 kHz przy około -7 dB. Z moich pomiarów wynikło, że firma postawiła na pasmo w przedziale od 250 Hz w górę. Jest to zrozumiałe w odniesieniu do klarowności brzmienia. Ciekawe, bo odsłuchowo nic nie brakowało zestawowi w dole. Niewielkie dołki charakterystyki można zaobserwować w zakresie 700-800 Hz oraz w punkcie 1,2 kHz. Ten ostatni dołek może wynikać z podziału filtra. Wytłumienia nie są jednak większe niż 1,5 dB. Charakterystyka ma podbicia w punkcie 1 kHz oraz 12 kHz o około +3 dB.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.



Funkcja przejścia (transfer function) monitora MP 115-500 CX ND – u g óry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Zakres sensownej wiarygodności pomiaru rozciąga się od ok. 300 Hz w górę, tak więc to, co widać poniżej tej wartości należy traktować „przez palce”, bowiem w tym zakresie wpływ pomieszczenia na wynik pomiaru jest znaczący. Charakterystyka fazowa jest stosunkowo wyrównana – gdyby nie zakres 2-10 kHz byłaby wręcz idealna. Ale i tak jest bardzo dobrze, bowiem w paśmie 400 Hz-20 kHz mieści się w granicach ±45º, a nie przekracza ±90º w paśmie 110 Hz-20 kHz. Z kolei góy zakres przenoszenia monitora można określić na ok. 19 kHz przy -3 dB i 20 kHz przy -10 dB. Dolny zakres, z uwagi na znaczący wpływ pomieszczenia, trudno jednoznacznie określić.

 

Charakterystyka kierunkowa MP 115-500 CX ND (bez najniższych częs totliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45 (zielona), mierzona w płaszczyźnie poziomej, przy pionowym ustawieniu monitora (na statywie).

 

 

PODSUMOWANIE

Każdy dobry zestaw odsłuchowy powinien być dedykowany, a przynajmniej mieć cechy, które istotne są dla pracy na scenie. Liniowość charakterystyki oraz jasność brzmienia to chyba podstawa dobrego odsłuchu, przeznaczonego do przetwarzania instrumentów wiolinowych oraz wokalu. Takie cechy ma Pol-Audio MP 115-500 CX ND. Artysta korzystający z tej konstrukcji cieszyć się będzie możliwością słyszenia swojego instrumentu lub głosu. Zestaw można z powodzeniem zastosować jako FOH, do czego zresztą jest przygotowany. Głośnik o średnicy 15” daje zadowalający zakres dołu, a stosunkowo liniowa charakterystyka monitora pozwoli na ewentualne korekcje pasma w zależności od aplikacji, w której będzie używany. Dodatkowym atutem zestawu jest już tradycyjna w przypadku Pol-Audio wysoka jakość i solidność wykonania. W połączeniu z renomowanymi głośnikami można cieszyć się doskonałą pracą urządzenia przez wiele lat.


Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym monitorze na stronie inteetowej producenta: www.polaudio.pl.

INFORMACJE:


Moc RMS: 500 + 80 W
Moc muzyczna/szczytowa: 1.000/2.000 W
Impedancja: 8 Ω
Pasmo przenoszenia: 50 Hz-20 kHz
Efektywność (1 W/1 m): 98 dB
Wymiary: 365 × 590 × 535 mm
Waga: 19 kg
Cena: 3.300 zł (netto)

Dostarczył:
POL-AUDIO Leszek Polanowski
ul. M.C. Skłodowskiej 33, 05-420 Józefów
tel: (22) 789 30 02, 789 64 87
www.polaudio.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje