Pol-Audio M112-450 P W5 i M112-350 P F2. Pasywne dwudrożne zestawy głośnikowe/monitory

2014-02-12

Jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym i temu nie da się zaprzeczyć. Wciąż kupujemy nowe produkty, co w wielkim skrócie powoduje potrzebę ciągłej produkcji.

Firmy, które kiedyś były manufakturami, stały się samodzielnymi molochami produkującymi tysiące sztuk przedmiotów codziennego użytku. Całkiem podobnie jest na rynku sprzętu estradowego.

Duże firmy, często w oparciu o dalekowschodnie możliwości produkcyjne, wytwarzają setki zestawów sprzedawanych później na całym świecie. Istnieje jednak bardzo duża grupa odbiorców szukających w sprzęcie muzycznym pierwiastka, który mówi tylko i wyłącznie do nich. I stąd wyrasta potrzeba, aby na rynku istniały mniejsze firmy, których produkcja nie jest liczona w tysiącach sztuk rocznie. Producenci ci, dzięki swojemu profesjonalnemu podejściu i swoistemu ukochaniu uprawianej dziedziny produkcyjnej, nie tylko konstruują świetny i solidny sprzęt, ale dodatkowo potrafią trafić w indywidualne potrzeby klienta. Świetnym przykładem pasji włożonej w konstruowanie zestawów głośnikowych oraz konkretnie ukierunkowanego ich brzmienia dla różnych zastosowań może być znana doskonale na naszym rynku firma Pol-Audio. Wśród wielu ciekawych konstrukcji tej firmy znalazły się dwa „jeszcze ciepłe” zestawy monitorów scenicznych, M112-450 P W5 oraz M112-350 P F2.

 

TAKIE SAME, A JEDNAK INNE


Na pierwszy rzut oka zestawy niczym się od siebie nie różnią. Są zewnętrznie identyczne do tego stopnia, że w pierwszej chwili pomyślałem – o co chodzi? Każdemu jednak średnio inteligentnemu człowiekowi przychodzi na myśl, patrząc na różne symbole typów, że zestawy muszą się czymś różnić, a identyczne są jedynie obudowy.


Obudowy te wykonane są ze sklejki. Forma ich zachowuje klasyczny styl monitora z pochyłą ścianką głośników. Zainstalowanie dodatkowych nóg, gniazda statywu, punktów montażowych oraz zastosowanie odwracanego hoa drivera pozwala na korzystanie z odsłuchów jako małych zestawów szerokopasmowych. Obudowy polakierowane są na kolor czay lakierem antyobiciowym. W góym rogu tylnej ścianki wykonano otwór, który służy jako uchwyt transportowy. Waga zestawów nie jest porażająca i w związku z tym można bez problemu przenosić je jedną ręką, przy czym M112-350 P F2 jest nieznacznie lżejszy od swojego bliźniaka, M112-450 P W5.


Jak wcześniej wspomniałem, obudowy monitorów wyposażone są w osiem gumowych nóg. Zastosowane gniazdo statywu pozwala na zmianę kąta pochylenia zestawów na statywie.

Na tylnej ściance zamontowano po dwa gniazda przyłączeniowe Neutrik Speakon. Głośniki monitorów zabezpieczają osłony wykonane z ażurowej blachy stalowej, polakierowanej na kolor czay matowy, dodatkowo podklejone cienką gąbką. Całość obudowy jest bardzo estetyczna. Formatki, z których zmontowana została obudowa, idealnie do siebie pasują, tak że po dokładnym polakierowaniu zamieniają ścianki w jeden blok. Obudowy monitorów zostały również wyposażone w sześć punktów montażowych, służących do podwieszania zestawów.

 

RÓŻNICE


Po odkręceniu osłon głośników widać pierwsze nieznaczne różnice. Monitory wyposażone są w dwa głośniki. Drivery w obydwu zestawach współpracują z identycznymi, asymetrycznymi hoami, pozwalającymi na dyspersję sygnału w poziomie od 50 do 90 stopni, zaś w pionie 55 stopni. Obydwa zestawy wyposażone zostały również w głośniki niskotonowe o średnicy 12”, i tutaj widać pierwszą różnicę. Głośnik niskotonowy monitora F2 ma resor o konstrukcji bliższej głośnikom niskotonowym, czyli mało fałd, ale za to większych, co wpływa na mniejszą sztywność resoru. Głośnik monitora W5 natomiast ma resor wykonany w formie bliższej głośnikom szerokopasmowym, czyli gęste, mniejsze fałdy. Obudowy obydwu zestawów wyposażono w identyczny prostokątny otwór bass-reflex, umiejscowiony obok tuby drivera.


Aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące różnic wykonania monitorów M112, należy je rozmontować. Okazuje się, że M112-450 P W5 wyposażono w driver niemieckiej firmy BMS, z magnesem ferrytowym i cewką o średnicy 1,75” oraz 1-calowym wylotem. Natomiast za niską część pasma odpowiada tutaj głośnik włoskiej firmy 18 SOUND 12MB650, wyposażony w magnes ferrytowy. Taka kombinacja producentów głośników w zestawach Pol-Audio jest, można rzec, wizytówką firmy.


M112-350 P F2 ma inne głośniki. Wprawdzie zastosowany tutaj driver to również produkt BMS-a, jednak jest to model 4524. Jest to głośnik o delikatniejszej konstrukcji oraz mniejszej mocy. Został on wyposażony w magnes ferrytowy i dysponuje średnicą wylotu równą 1”. Głośnik niskotonowy tego monitora także ma rodowód włoski, jest to jednak przetwoik wyprodukowany przez firmę FaitalPRO, model 12PR310, podobnie jak jego włoski kuzyn wyposażony w magnes ferrytowy. 12PR310 to głośnik o impedancji 8 omów oraz mocy 300 W. Wewnątrz monitorów oprócz wytłumienia znajdują się filtry dzielące pasmo pomiędzy głośnikami. Zastosowane filtry nie są oczywiście takie same. Obydwa zestawy, tak wewnątrz, jak i z zewnątrz, są solidnie i estetycznie wykonane, zarówno od strony mechanicznej, jak i elektrycznej.

 

 

ODSŁUCHUJEMY

Podczas wykonanych prób odsłuchowych okazało się, że za różnicami konstrukcyjnymi idzie również słyszalna różnica w brzmieniu. M112-450 P W5 pracuje jak typowy monitor sceniczny. Na jego pierwszym planie znajdziemy partie wokalne, gitarowe oraz klawiszowe, natomiast niskich częstotliwości nie ma zbyt wiele. Dźwięk emitowany przez niego jest wyrazisty, co pomaga przy przebijaniu się na scenie, jednak nie jest drażniący dla ucha. Wygląda to tak, jakby z dosyć liniowo pracującego zestawu nieco wycofano partie basowe. Mówię to z całą premedytacją – nie wytłumione, co powoduje najczęściej obcięcie przy okazji części niskiego środka, a właśnie wycofanie, co w efekcie powoduje, że np. kontrabas gra nieco ciszej. To jest dowód na pracę włożoną w dobór elementów zwrotnicy.

Próby pomiarowe wykazały, że zestaw podbija częstotliwości z zakresu od 7 kHz w górę o nieco ponad 3 dB. Częstotliwości w zakresie od 1,2 kHz do 2,5 kHz są nieco stłumione, co wynikać może z podziału krosowera, który wypada około 1,7 kHz. Od 450 Hz do 1,2 kHz sygnał jest również podbity o około 3 dB. Poziom wysokiego basu utrzymuje się na poziomie 0 dB, a z moich pomiarów wynika, że punkt 100 Hz wypada przy około -10 dB. Taki przebieg charakterystyki tłumaczy wyrazistość środkowych i góych partii i nieznaczne wycofanie niskiej części pasma, co było działaniem całkowicie zamierzonym, biorąc pod uwagę wrażenia słuchowe.

M112-350 P F2 natomiast gra jak niemalże liniowo pracujący zestaw szerokopasmowy – bardzo równo i miękko. W porównaniu z bliźniakiem monitor F2 zachowuje się jak baron angielski przy hipisie. Odsłuchując to samo nagranie okazuje się, że zestaw F2 uwydatnia szczegóły realizatorskie. Model W5 to samo nagranie „wykrzyczy”, przebije się, ale spowoduje, że niuanse nieco znikną. Głośnik niskotonowy monitora F2, dzięki miękkiemu resorowaniu oraz lekkiemu ustrojowi, bardzo dobrze odtwarza tony niskie, nawet przy małych głośnościach. Zestaw F2 został tak dostrojony, że góra nie wybija się nadmieie, a dół zbytnio nie zamula. W zestawie po prostu wszystko jest na swoim miejscu.

Pomiary pokazały duże podobieństwo charakterystyk obydwu zestawów, jednak tylko z grubsza biorąc. Góa część pasma jest niemal identyczna, jak w zestawie W5. Tam, gdzie u poprzednika był dołek w paśmie przenoszenia, zestaw F2 wykazuje mniejszy spadek poziomu sygnału. Środkowa część pasma w zakresie od 450 Hz do 1,2 kHz nie jest podbita, tak jak w zestawie W5. F2 również inaczej przenosi niskie częstotliwości – tutaj dół pasma w szerszym zakresie nie ma tendencji spadkowych. Mówiąc prosto, gdzieś jest więcej, a w innym miejscu mniej, co w efekcie dało równiejszą, bardziej liniową charakterystykę, a co za tym idzie brzmienie, dzięki któremu mamy bardzo wiey, a jednocześnie milszy dla ucha niż w W8 przekaz.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy SatLive, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/3 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu M 112-450 P W5 (brązowa) i M 112-350 P F2 (granatowa) – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Widać niewielkie z pozoru, ale jednak zauważalne (i słyszalne) różnice pomiędzy zestawami. M 112-350 P F2 ma nieco bardziej wyrównane pasmo i trochę więcej dołu, choć w obu przypadkach charakterystyki dość szybko opadają poniżej 150 Hz. Natomiast oba zestawy charakteryzują się bardzo liniowym przebiegiem fazy – w zakresie 300 Hz-20 kHz faza nie zmienia się o więcej niż 90 stopni, a w zakresie 100 Hz-20 kHz nie przekracza 180 stopni.



Charakterystyka kierunkowa M 112-450 P W5 (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona), mierzona w płaszczyźnie poziomej. Zestaw wykazuje bardzo dobrą kierunkowość, mieszcząc się bez problemu w założonym maksymalnym kącie dyspersji w poziomie (90 stopni).

 

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (czerwona), woofera (zielona), otworu bass-reflex (różowa) oraz całościowa zestawu M 112- 450 P W5 (w odległości 1 m, granatowa). Widać, skąd bierze się wyraźne, słyszalne uwypuklenie średnich częstotliwości – odpowiada za to podbicie pasma 700-1.000 Hz.

Charakterystyka kierunkowa M 112-350 P F2 (bez najniższych częstotliwości) przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) i 45° (zielona), mierzona w płaszczyźnie poziomej. Tutaj również nic nie można zarzucić zestawowi, jeśli chodzi o jego kierunkowość, i również potwierdza się deklarowana przez producenta maksymalna wartość kąta dyspersji w poziomie (90 stopni), w bardzo szerokim zakresie częstotliwości. Dopiero dla kąta 90 stopni najwyższe częstotliwości, powyżej 12 kHz, zaczynają „ubywać” dość radykalnie.

Zmierzone w polu bliskim charakterystyki drivera (czerwona), woofera (zielona), otworu bass-reflex (różowa) oraz całościowa zestawu M 112-350 P F2 (w odległości 1 m, granatowa). Można kolokwialnie powiedzieć, że „ładnie” sumują się driver z wooferem, choć punkt podziału wypada wyżej, niż by to wynikało ze złożenia charakterystyk obu tych głośników w naszym pomiarze.

 

 

REASUMUJĄC


Dwa z pozoru takie same monitory pokazują, jak różne może być podejście do odtwarzanego dźwięku, a co za tym idzie do upodobań klienta. Zestaw M112-450 P W5 to typowy monitor sceniczny, który z powodzeniem przebije się na scenie i pozwoli usłyszeć wokal oraz instrumenty wiolinowe. W aplikacji, w której wykorzystany będzie jako FOH, zalecałbym wykorzystanie subbasu dla wypełnienia brzmienia albo przynajmniej lekkie podbicie niskich częstotliwości – głośnik niskotonowy spokojnie sobie z tym poradzi.

Zestaw M112-350 P F2 może również z powodzeniem spełnić funkcje monitora, bowiem partie oparte na średnicowych brzmieniach równie dobrze, jeśli nie precyzyjniej, odtwarzane są w tym zestawie, ale brzmienie wzbogacone jest o dół pasma. Monitor F2 świetnie sprawdzi się też jako mobilne nagłośnienie.

Dwa zestawy monitorów zaproponowane przez rodzimą firmę Pol-Audio kolejny raz są dowodem, że jej konstrukcje dysponują przemyślanym brzmieniem, ukierunkowanym dla konkretnych zastosowań czy odbiorców. Dodatkowo solidność i estetyka konstrukcji są tutaj kolejnym argumentem, aby obok tych zestawów nie przejść obojętnie.

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanych zestawach głośnikowych oraz innych produktach firmy Pol-Audio na stronie inteetowej producenta: www.polaudio.pl.

INFORMACJE:


M 112-450 P W5
Moc AES/muzyczna: 450/900 W
Głośnik: HF – BMS 4544 1,75” VC ferrytowy
LF – 18SOUND 12MB650 12” ferrytowy
Pasmo przenoszenia: 55 Hz-20 kHz
Impedancja: 8 Ω
Efektywność: 99 dB (1 W/1 m)
Dyspersja: 90-50° × 55°
Wymiary: 602 × 378 × 367 mm
Waga: 18,5 kg
Cena z VAT: 2.450 zł brutto

M 112-350 P F2
Moc AES/muzyczna: 350/650 W
Głośnik: HF – BMS 4524 1” VC ferrytowy
LF – FaitalPRO 12PR310 12” ferrytowy
Pasmo przenoszenia: 60 Hz-20 kHz
Impedancja: 8 Ω
Efektywność: 99 dB (1 W/1 m)
Dyspersja: 90-50° × 55°
Wymiary: 602 × 378 × 367 mm
Waga: 16,2 kg
Cena z VAT: 2.100 zł brutto

Dostarczył:
POL-AUDIO Leszek Polanowski
ul. M.C. Skłodowskiej 33, 05-420 Józefów
tel: (22) 789 30 02, 789 64 87
www.polaudio.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje