Proel PREW. Instalacyjny przedwzmacniacz naścienny

2014-04-23

Słysząc termin „system nagłaśniający” częstokroć widzimy zbiór urządzeń „zakończonych” wzmacniaczem oraz zestawami głośnikowymi o niemałej mocy. Słysząc termin „system instalacyjny” nasze myśli w dobie bardzo dynamicznego rozwoju elektroniki również nie biegną w stronę prostych rozwiązań.

Bo tak to jest zazwyczaj, że chcemy korzystać z jak najlepszego i najnowocześniejszego sprzętu, w myśl zasady – jak już płacić, to za coś konkretnego. I docieramy do punktu, w którym może się okazać, że strzelamy do pchły z armaty. Bowiem sprzęt pasowałoby dobierać w zależności do potrzeb, a nie tylko zasobności portfela. Często można spotkać miejsca, gdzie rozbudowane aplikacje instalacyjne są po prostu niepotrzebne. Wiadomo, że na końcu systemu zawsze będzie jakiś wzmacniacz i dobrane zestawy głośnikowe. Różnice widoczne w poszczególnych aplikacjach będą wynikały głównie z liczby potrzebnych wejść. Idąc tym tropem może okazać się, że taniej będzie zbudować system instalacyjny składający się z osobnego wzmacniacza oraz prostego przedwzmacniacza, niż kilkukanałowego zespolonego „kombajnu” instalacyjnego.

Włoska firma Proel wyprodukowała taki prosty przedwzmacniacz instalacyjny, którego dodatkową cechą jest… brak obudowy. Przedwzmacniacz ten przeznaczony jest bowiem do zamontowania w ścianie.

PROEL PREW


bo o nim tutaj mowa, składa się w zasadzie z trzech elementów. Pierwszym z nich jest specjalnie wykonana z tworzywa sztucznego puszka podtynkowa o prostopadłościennym kształcie. W jej ściankach oraz w dnie wykonane są pola, które można odłamać, w zależności od wykonania odprowadzonej do niej instalacji. Dla zobrazowania wygląda to tak, jak z gniazdkiem sieciowym w domu – w ścianie jest wtynkowana puszka, do której dokręcone jest gniazdo.


Dwa pozostałe elementy tworzą zespół właściwego przedwzmacniacza. Pierwszy element, który widzimy, to zaokrąglona prostokątna płytka metalowa, stanowiąca panel urządzenia. Płytka polakierowana jest na kolor sreby. Na płytce wykonano opisy potencjometrów oraz przełączników. Kolor opisów jest szary, co w pierwszej chwili mogłoby podpowiadać, że opisy będą słabo widoczne na srebym tle. Wykonanie sitodruku jest jednak precyzyjne i opisy są wyraźnie widoczne. Do panelu przykręcona jest płytka przedwzmacniacza, która stanowi również płytę montażową przełączników oraz potencjometrów. Płytka zamocowana jest do panelu blaszanego tak za pośrednictwem gniazd, jak i przyspawanych dystansów.

PREW jest urządzeniem wyposażonym w cztery kanały – dwa z nich są kanałami uniwersalnymi, a dwa pozostałe to wejścia mikrofonowe. Do wejść kanałów uniwersalnych, wykonanych w formie gniazd RCA (cinch), można doprowadzić sygnał stereo, jednak sygnały z wejścia lewego i prawego są sumowane, przez co na wyjściu otrzymujemy sygnał monofoniczny. Symetryczne wejścia mikrofonowe wykonane są w formie gniazd XLR. Wszystkie cztery kanały wyposażono w potencjometr regulacji poziomu sygnału, a wejścia mikrofonowe dodatkowo dysponują włącznikiem limitera oraz napięcia fantomowego +12 V – dla każdego kanału osobno.


W celu dopasowania do zastosowanego mikrofonu, tzn. dynamicznego lub pojemnościowego, producent przewidział możliwość zmiany czułości wejść. Do tego celu służą dwa jumpery znajdujące się na płytce drukowanej. Jest tam też jeszcze trzeci jumper, służący do załączania funkcji auto squelch, która zmniejsza przekazywanie szumów otoczenia podczas bezczynności urządzenia.


Przedwzmacniacz wyposażono w dwupunktową regulację barwy dźwięku, wskaźnik wysterowania sygnału w formie czterech diod LED, diodę sygnalizującą załączenie zasilania oraz potencjometr głośności sumy sygnału MASTER. Urządzenie wyposażono również w wyłącznik zasilania, jednak jego działanie nie jest jednoznaczne. PREW nie jest zasilany napięciem przemiennym 230 V, ale może być zasilany napięciem przemiennym 12 V lub napięciem stałym 24 V.

W przypadku zasilania napięciem przemiennym doprowadzone jest ono do prostownika oraz stabilizatorów zasilających przedwzmacniacz poprzez wspomniany wcześniej wyłącznik zasilania. W przypadku zasilania napięciem stałym wyłącznik zasilania nie działa, bowiem napięcie zasilające jest przekazywane z jego pominięciem. Widocznie producent stwierdził, że mały system instalacyjny może być zasilany z napięcia 24 V i będzie ono załączane systemowo, a w związku z tym wyłącznika na panelu już nie potrzeba. Producent zaleca wydajność prądową źródła zasilania 0,5 A, co w przypadku zasilania napięciem przemiennym wymaga zastosowania transformatora sieciowego o mocy co najmniej 6 W. Nie jest to kłopotliwe, bowiem transformator taki nie jest duży gabarytowo.

Wyjście urządzenia wykonane jest w formie złączy terminal block i jest również symetryczne.

BUDOWA WEWNĘTRZNA


Na płytce drukowanej przedwzmacniacza znajdziemy zarówno elementy SMD, jak i klasyczne przewlekane. Wykonanie płytki drukowanej jest zgodne ze sztuką. Część układu elektronicznego montowana jest w procesie automatycznym, zaś część elementów przewlekanych ręcznie. Gałki przełączników np. stanowią samoprzylepne krążki, które przycięte są w zależności od potrzeby. Widać w sposobie wykonania mocną walkę włoskiej firmy o zmniejszenie kosztów produktu.

Na głównej płytce drukowanej znajdują się dwa wlutowane moduły przedwzmacniaczy, które wykonane są na płytkach ceramicznych. Szczerze mówiąc, nie rozumiem potrzeby stosowania takich rozwiązań w sprzęcie bądź co bądź codziennego użytku. Układy budowane na ceramice charakteryzują się tym, że elementy pasywne – głównie rezystory – napylone są metodą sitodrukową. W razie uszkodzenia takiego układu i przepalenia się rezystora moduł taki jest w zasadzie nie do naprawy. Ogólnie jednak wykonanie przedwzmacniacza PREW ocenił bym na 5 w sześciostopniowej skali.

 

OBSŁUGA


Pracę z przedwzmacniaczem należy zacząć od jego wstępnej konfiguracji. Sprowadza się ona do wybrania czułości, za pomocą jumperów, oraz, w zależności od potrzeby, załączenia funkcji auto squelch. Zmiana ustawień jumperów podczas pracy przedwzmacniacza nie daje efektów dźwiękowych, lecz trudno jest zmieniać cokolwiek, gdy przedwzmacniacz zamontowany jest w ścianie. Pozostałe funkcje dostępne są z panelu. Do załączania limiterów czy napięć fantomowych trzeba wykorzystać mały śrubokręt lub „szpikulec”, bowiem wykonane są w formie przełączników podpanelowych. Podczas prób ujawniły się efekty niskobudżetowej konstrukcji. Sprawa jest banalna, bowiem otwory na gałki potencjometrów nie są umieszczone osiowo z potencjometrami. Powoduje to ocieranie gałek o panel, a tym samym nieco utrudnia ich obracanie. Nie są to jednak jakieś wielkie opory, których nie można by pokonać, bez zbytniego nadwyrężania mięśni palców.

Jeżeli chodzi o pracę przedwzmacniacza, nie można powiedzieć nic złego. Urządzenie gra czysto i wyraźnie, reaguje na barwę tonu i ma poziom szumów na dosyć niskim poziomie. Z pomiarów wynika, że pasmo przenoszenia zawiera się w granicach podanych przez producenta. PREW przenosi sygnał do 18 kHz, przy spadku -3 dB. Zastosowane filtry barwy dźwięku mają zakres regulacji wzmocnienia/tłumienia +/-12 dB. Częstotliwość graniczna filtru basowego wypada w okolicy 80 Hz, zaś sopranów mniej więcej przy 8-9 kHz. Podczas regulacji barwy zakres średnich częstotliwości pozostaje niezmienny, co pozwala na uzyskanie uwydatnienia środka lub ustawienia brzmienia konturowego.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane za pomocą szumu różowego. Program pomiarowy SatLive, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Charakterystyka przenoszenia Proel PREW. W zakresie góych pasmo dochodzi do 18 kHz (przy -3 dB), a więc zgadza się z danymi producenta. W dolnym zakresie, wg. naszych pomiarów rozciąga się dużo niżej niż podaje producent, bowiem dolna granica przenoszenia, przy złożonym 3-decybelowym spadku, wypada w okolicy 26 Hz, czyli prawie 25 Hz niżej niż deklaruje producent!



Zmierzone charakterystyki urządzenia przy ustawieniu potencjometrów korektora na minimum (czerwona), przy maksymalnym podbiciu basów i maksymalnym stłumieniu sopranów (zielona) oraz charakterystyka przy zerowej korekcji (cienka niebieska). Można przypuszczać, iż zakres tłumienia/wzmocnienia obu filtrów o nachyleniu 6 dB/oktawę zaplanowano na 12 dB, a częstotliwości graniczne półkowych filtrów korektora to 80 Hz dla basu i 8-10 kHz dla sopranów. Wykorzystanie maksymalnych możliwości korektorów nie wpływa jedynie na wąski zakres pasma w okolicy 700 Hz.

 

 

 

PODSUMOWANIE


Nie zawsze system instalacyjny musi być rozbudowany. Często okazuje się, że prostym i tanim rozwiązaniem można uzyskać zamierzony efekt. Przedwzmacniacz PREW włoskiej firmy Proel jest właśnie propozycją taniego i prostego w obsłudze urządzenia, które posłuży jako element niezbyt rozbudowanego systemu instalacyjnego. PREW znajdzie zastosowanie w niewielkich obiektach sakralnych, sklepach i supermarketach. Można również zastosować go w małych salach konferencyjnych. Brzmienie przedwzmacniacza jest dobre, a zastosowana barwa dźwięku, choć tylko dwupunktowa, pozwala na skuteczną korekcję brzmienia. Do tego wykonanie zewnętrzne jest estetyczne, co również jest rzeczą istotną.


Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym urządzeniu oraz innych produktach firmy Proel na stronie inteetowej producenta: www.proel.com oraz polskiego dystrybutora: www.soundtrade.pl.

INFORMACJE:


Kanały MONO: 4
Czułość wejść mikr.: 2,2 lub 7,7 mV
Zasilanie phantom: +12 V
Zniekształcenia: <0,5%@1 kHz
Pasmo przenoszenia (-3 dB): 50 Hz-18 kHz
Stosunek sygnał/szum: >80 dB
Zasilanie: 12 VAC/50 Hz, 24 VDC
Temperatura otoczenia: 0-40ºC
Wymiary: 145 × 175 × 70 mm
Waga: 0,8 kg
Cena: 910 zł brutto

Dostarczył:
SoundTrade, ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno, tel.: 22 632 02 85
www.soundtrade.pl
Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje