FBT VERVE 112A. Aktywny zestaw głośnikowy z przetwornikiem 12”

2016-12-14

Traktując sprawę bardzo powierzchownie i upraszczając, można powiedzieć, że dzisiejsza technika pozwala na niemal wszystko.

Obecnie projektowane urządzenia mogą być wyposażone w możliwość regulacji wielu parametrów. Użytkownik może otrzymywać, na obecnie produkowanych wyświetlaczach, graficznie przedstawione skutki wprowadzonych zmian.

Jednak często zdarza się, że duży wybór funkcji oraz gąszcz ustawień w menu nie dość że zaciemniają obraz, to jeszcze w codziennym użytkowaniu stają się po prostu zbędne lub bardzo rzadko używane. Większość użytkowników chce prostych, skutecznych rozwiązań, bowiem w wielu przypadkach podchodzi się do sprawy na zasadzie „plug and play”.

W świecie aktywnych zestawów głośnikowych, wspomaganych procesorami DSP, również spotyka się duże możliwości ustawień oraz świecące z tyłu wyświetlacze. I dobrze. Ale pomimo tego że kocham elektroniczne „zabawki”, to jednak czasem zastanawiam się, czy nie można prościej, a jednocześnie skutecznie. Okazuje się, że można, a przykładem mocnej technologicznie, a prostej w obsłudze, konstrukcji jest zestaw VERVE 112A włoskiej firmy FBT.

FBT to producent, który na rynku muzycznym istnieje od 1963 roku. W swojej fabryce, która znajduje się w mieście Recanti, położonym w centralnych Włoszech, produkuje ogromną gamę zestawów głośnikowych oraz akcesoriów.

VERVE 112A


Aktywny zestaw głośnikowy VERVE 112A nie jest zestawem uniwersalnym. Jego przeznaczeniem jest praca jako typowy zestaw nagłośnieniowy lub składnik większego systemu. Tych jednak, którzy szukają innych rozwiązań, np. monitora podłogowego albo zestawu pasywnego, FBT również nie pozostawia „na lodzie”, oferując np. zestaw pasywny VERVE 112, a także monitor VERVE 112MA.

VERVE 112A wykonany jest ze sklejki polakierowanej wielowarstwową farbą w kolorze czaym. Obudowa wykonana jest z dużą dokładnością, a lakierowanie jest dokładne i solidne.

Na bocznej ściance obudowy zainstalowano jeden wygodny uchwyt transportowy.

Owszem, pozwala on na wygodne przenoszenie urządzenia jedną ręką, jednak już podczas stawiania go na podłożu można odczuć brak drugiego uchwytu.

Jeszcze gorzej jest przy zakładaniu zestawu na statyw – drugi uchwyt przydałby się bardzo, zwłaszcza że jest miejsce na jego zainstalowanie, a koszt takiego „przedsięwzięcia” chyba nie spowodowałby drastycznego wzrostu ceny urządzenia.

Na obudowie znajdziemy szereg punktów pozwalających na zastosowanie akcesoriów do podwieszania zestawu. Na dolnej ściance zamontowano cztery solidne nogi gumowe oraz gniazdo statywu o stałym kącie nachylenia,

na tylnej zaś

PANEL UKŁADU ELEKTRONICZNEGO


Na panelu tym znajduje się gniazdo zasilania z sieci napięcia przemiennego z wyłącznikiem zasilania. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że będący w zestawie przewód zasilający nie jest „pokurczem” z wiszącą w powietrzu wtyczką – ma on długość 5 m, co pozwala na wygodne podłączenie zestawu do zasilania.

Wróćmy jednak do panelu z tyłu urządzenia. VERVE 112A wyposażono w dwa gniazda wejściowe – jedno XLR, zaś drugie jack ¼”. Na panelu znajduje się również gniazdo LINK w formie męskiego XLR-a. Obok wejść zamontowano przełącznik pozwalający na zmianę czułości wejścia z liniowej na mikrofonową, włącznik filtru góoprzepustowego oraz trzy diody LED sygnalizujące załączenie zasilania, przesterowania wejścia oraz zadziałanie limitera sygnału. Na panelu znajduje się również potencjometr regulacji głośności zestawu oraz czteropozycyjny przełącznik obrotowy.

Zestaw VERVE 112A wyposażono w procesor DSP, w którym zaprogramowano cztery gotowe presety, przełączane za pomocą wspomnianego obrotowego przełącznika. Przygotowane presety noszą nazwy ORIGINAL, BOOST, HI-END/VOCAL oraz WARM. Opisy na panelu, który jest koloru czaego, wykonane są białą czcionką, co w połączeniu z małą liczbą elementów daje efekt w postaci prostej i jednoznacznej obsługi.

PRZETWORNIKI


Przednia ścianka obudowy, na której zamontowane są głośniki zestawu, chroniona jest przez wyprofilowaną osłonę, wykonaną z blachy stalowej lakierowanej na czao. Osłona podparta jest gumowym amortyzatorem, co zabezpiecza przed jej niepożądanym rezonowaniem. Osłona nie jest podklejona gąbką czy tkaniną, dzięki czemu widać przez nią głośniki zestawu. Driver to konstrukcja renomowanego włoskiego producenta B&C Speakers – DE-12-8. Głośnik współpracuje z hoem pozwalającym na dyspersję sygnału 80° x 50°.

Ho można obrócić w zależności od montażu zestawu na scenie. Woofer zainstalowany w zestawie to głośnik o średnicy membrany 12”, również włoskiego producenta – firmy SICA.

W przedniej ściance obudowy wykonano dwa okrągłe otwory bass-reflex.

ELEKTRONIKA


Wewnątrz obudowa została wytłumiona panelami gąbki. Na wewnętrznej stronie panelu gniazd i regulatorów umieszczono mocno zintegrowany układ elektroniczny zestawu. Na całość składa się pięć płytek drukowanych.

Pierwsza stanowi zasilacz impulsowy całego urządzenia. Druga, największa płytka zawiera układy wejściowe, procesor DSP oraz płytkę nośną dla gniazd, przełączników i diod LED. Na płytce tej umieszczono również sloty trzech płytek końcówek mocy, pracujących w klasie D – dwa wzmacniacze pracują w układzie mostkowym, dając wyjściową moc ciągłą 350 W, trzeci stanowi „napęd” drivera, oferując 80 watów mocy.


Układ elektroniczny jest wykonany profesjonalnie, przewody wychodzące do głośników z płyty drukowanej są solidnego przekroju – widać, że zestaw wykonany jest zgodnie ze sztuką. Całość konstrukcji jest estetyczna i wykonana z dbałością o szczegóły.


Przebieg charakterystyki fazowej chyba również nie wymaga komentarza.

OBSŁUGA I WRAŻENIA


Obsługa VERVE 112A jest banalnie prosta. Wystarczy wybrać jeden z czterech presetów oraz załączyć zasilanie urządzenia, no i oczywiście ustawić żądaną głośność. Przełączniki czułości wejścia oraz filtru góoprzepustowego są tak zamontowane, że nie można przełączyć ich przypadkowo.

Na podstawowym programie ORIGINAL zestaw gra bardzo szlachetnie. Dysponuje dużym zakresem niskich częstotliwości – schodząc w paśmie zaskakująco nisko, jak na przetwoik 12-calowy – oraz nieprzejaskrawioną górą pasma przenoszenia. Od pierwszych dźwięków odsłuchowo czuć dosyć liniową pracę zestawu, z wyraźnym środkiem i partiami wokalnymi na przodzie.

Drugi z presetów, BOOST, wyraźnie podbija zakres niskiej i wysokiej części pasma, tworząc charakterystykę nieco konturową. Preset VOCAL uwydatnia odsłuchowo środek pasma przenoszenia, natomiast program WARM powoduje wrażenie zmiękczenia odsłuchiwanego dźwięku.

Przy odejściu słuchacza od osi zestawu nie słychać gwałtownych i radykalnych zmian brzmienia. Przełączanie presetów odbywa się odsłuchowo płynnie, a zmiany są słyszalne, jednak nie drastyczne.

Pomiary potwierdzają zarówno dane producenta – co do pasma i dyspersji sygnału – jak i wrażenia odsłuchowe. Generalnie zestaw VERVE112A gra bardzo równo. W charakterystyce można znaleźć wytłumienie sygnału w okolicy 1,3 kHz o około -5 dB, jest to jednak wytłumienie niezbyt szerokie. Pozostała część pasma przenoszona jest z grubsza na jednakowym poziomie.

Pasmo przenoszenia zestawu zawiera się w granicach od 50 Hz do 20 kHz. Preset BOOST rzeczywiście podbija zakres niskich i wysokich tonów o około +2 dB, pozostawiając niezmieniony środek pasma. Preset VOCAL zmniejsza zakres niskich tonów przez wprowadzenie filtru góoprzepustowego o częstotliwości granicznej około 80 Hz, oraz podbija zakres od 220 Hz do 5 kHz o 1-1,5 dB, bez zmian góry pasma. Program WARM natomiast podbija dół pasma o około +2 dB, zaś środek o +1 dB. Z pomiarów wynika również, że załączany filtr góoprzepustowy ma częstotliwość graniczną 100 Hz. Podział krosowera zestawu przypada na około 1,6 kHz.

 

POMIARY

Pomiary zostały wykonane w plenerze za pomocą sygnału typu przemiatany sinus. Program pomiarowy REW5.0, mikrofon pomiarowy Audix TR-40, moduł USB Emu Traker Pre. Charakterystyki z wygładzaniem 1/6 oktawy.

Funkcja przejścia (transfer function) zestawu FBT VERVE 112A – u góry charakterystyka amplitudowa, u dołu fazowa. Charakterystyka amplitudowa jest dość równa, z około 5-decybelowym podcięciem okolic 1,3 kHz. Podbicie góry pasma jest wręcz symboliczne, zaś w dole lekko uwypuklony jest zakres 100-200 Hz. Pasmo przenoszenia zgodne z danymi producenta – rozpoczyna się trochę nieco powyżej 50 Hz i rozciąga do 20 kHz (przy -6 dB). Charakterystyka fazowa niezbyt równa – w paśmie 500 Hz-18 kHz zmienia się w zakresie 0-180°.

Charakterystyka kierunkowa zestawu FBT VERVE 112A przy pomiarze w osi (granatowa) oraz pod kątem 30 (czerwona) do 45 stopni (złota) – pomiar w płaszczyźnie horyzontalnej. Deklarowana przez producenta wartość kąta dyspersji wynosi – w naszym przypadku (zależna od zamontowania hoa), 80 stopni, co w zasadzie sprawdza się w pomiarach. Co ważniejsze, poza osią zestawu charakterystyka w zakresie środka i góry pasma „odpada” równomieie, nie powodując zmiany barwy dźwięku – generalnie nawet pod dużym kątem odsłuchu zachowany jest w miarę płaski przebieg charakterystyki w paśmie powyżej 1 kHz.

Charakterystyka amplitudowa zestawu VERVE 112A (kolor granatowy), mierzona w odległości 1 m oraz charakterystyki poszczególnych jego głośników, mierzone w polu bliskim: drivera (czerwona), woofera (zielona) i otworu bass-relex (pomarańczowa). Widać wysoką klasę 12-calowego głośnika niskotonowego, który potrafi zejść w paśmie prawie do 60 Hz! Poniżej 60 Hz odtwarzanie niskich częstotliwości wspomagają otwory bass-reflex. Punkt podziału pasma zgodny z danymi producenta – wynosi 1,6 kHz.

Charakterystyki amplitudowe zestawu FBT VERVE 112A w pełnym paśmie (granatowa) oraz przy załączonym filtrze góoprzepustowym. Jak widać, jest to filtr o częstotliwości granicznej 100 Hz.

Charakterystyki amplitudowe zestawu FBT VERVE 112A dla różnych presetów DSP – ORIGINAL (granatowa), BOOST (fioletowa), Hi-END/VOCAL (czerwona) i WARM (zielona).

 

 

PODSUMOWANIE


Zestaw aktywny VERVE 112A, zaprojektowany i wykonany przez włoską firmę FBT, jest bardzo ciekawą brzmieniowo konstrukcją. Podczas pracy w plenerze i ustawiony na statywie gra niemalże pełnym pasmem, z dużym zakresem niskich tonów, jak również nie przesadzoną górą. Zaprogramowany procesor DSP delikatnie modyfikuje brzmienie, tak że zmiany nie są „ordynae” i pozwalają na zastosowanie zestawu do nagłaśniania zespołów muzycznych, sal dyskotekowych i niewielkich plenerów. Możliwość zastosowania dodatkowych opcjonalnych akcesoriów pozwala nie tylko na postawienie zestawu na podłodze, ale również na podwieszenie oraz grupowanie w większe klastry. Prosty, wręcz nawiązujący do analogowych urządzeń interfejs obsługi daje możliwość szybkiej instalacji. Co nie może zostać niezauważone, to fakt, że zestaw VERVE 112A wykonany jest w oparciu o markowe komponenty i wyprodukowany we Włoszech. Biorąc pod uwagę wszystkie te fakty cena nie wydaje się być wcale wygórowana (zwłaszcza, że dystrybutor aktualnie przygotował specjalną cenę promocyjną).

Marek Kozik


Więcej informacji o prezentowanym zestawie oraz innych produktach FBT na stronie inteetowej producenta: www.fbt.it oraz polskiego dystrybutora: www.fxmusic.pl.

INFORMACJE:


Moc: 430 W, klasa D (LF 350 W, HF 80 W)
Głośnik: LF 12” ferrytowy, SICA
HF 1” DE-12-8 ferrytowy, B&C
Dyspersja: 80 × 50
Pasmo przenoszenia (-6 dB): 52 Hz-20 kHz
Podział filtra: 1,6 kHz
Max SPL: 124 dB
Wymiary: 394 × 645 × 380
Waga: 20,6 kg
Cena: 3.490 zł brutto (promocyjna)

Dostarczył:
FX-Music Group
ul. Piłsudskiego 53, 22-400 Zamość
tel. (84) 639-11-22
www.fxmusic.pl

Live Sound & Instalation Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje